JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANJE, 07.09.2011.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANJE

1. dan rada

07.09.2011

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 10:15 do 16:15

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.

U 15,00 časova nastavljamo sa radom i reč će imati Dobrislav Prelić.

(Posle pauze.)
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Poštovani narodni poslanici, nastavljamo sa radom.

Narodni poslanik Dobrislav Prelić ima reč. Izvolite.

Dobrislav Prelić

Srpska radikalna stranka
Gospođo Slavice Đukić-Dejanović, jedino vama da se obratim, s obzirom da sem mojih kolega iz SRS i vas, sala prazna. Niti ima ministra, niti ima poslanika.

Na početku svog izlaganja sam imao nameru da se obratim prvo ministru Mrkonjiću, da ga podsetim da obično svako njegovo prisustvo u Narodnoj skupštini Republike Srbije bude dosta i zapaženo, a moram da kažem da on često učestvuje u radu Narodne skupštine.

Za razliku od toga, danas je bio toliko bled i jako štur u svom uvodnom izlaganju, nedorečen, tako da mislim da je apsolutno svestan da ovaj zakon neće doneti ništa novo i ništa dobro, pre svega, našoj železnici, zato što smo imali zakon koji je bio na snazi pet godina, gde smo svakako svedoci da, iz godine u godinu, naša železnica je bila u sve težoj i težoj situaciji, kada je u pitanju infrastruktura, kada je poslovanje samog javnog preduzeća u pitanju, moramo da konstatujemo da je javno preduzeće "Železnice Srbije" veliki gubitaš, da subvencije koje dobija svake godine. Odmah da kažem SRS nema ništa protiv subvencija, ali nas interesuje kako se te subvencije troše i da li se ulažu tamo gde treba da se ulažu i da li će imati svoju opravdanost?

Ovo što je ministar rekao u svom obrazloženju, normalno, pozivao se tu i na razne naloge, kako bih rekao, iz EU, iz Evropske komisije, na razne direktive. Jako puno zakona smo ovde imali po nalogu EU i direktiva koje ova vlast ima da sprovede. Jednostavno, ima nalog da usvoji zakone bez obzira da li će ti zakoni doneti nešto bolje našim građanima ili ne.

Svakako je činjenica da u putničkom i teretnom saobraćaju, kada su železnice u pitanju, ima jako velikih problema. Problemi su čak višestruki. Pre svega tu mislim na smanjen broj putnika, da je smanjen broj odlazaka vozova. Dešava se čak da u nekim sredinama putnici dođu i linije jednostavno budu otkazane, i ljudi ne mogu da otputuju tamo gde su zamislili.

Zbog čega je to tako? Mislim da je jedan od razloga za ovakvo stanje u železnici u prethodnih 10 godina od dolaska DOS na vlast, kada su bukvalno za ovih 10 godina uništena sva naša preduzeća. Svakako da naši građani pamte da su nekada naši vozovi bili prepuni, da su to bile kompozicije od po 10 vagona, puni radnika koji su išli iz manjih sredina u gradove, recimo, u Novi Sad, a sada su to jedan ili dva vagona, kako ih je kolega Pastor nazvao "srebrne strele", ja bih pre rekao da su "srebrni puževi". Malo bolji sportista može slobodno da, recimo, istrči u Gajdobri i da otrči do Futoga i da tamo ponovo uskoči u voz i da dođe do Novog Sada.

Tako je loša situacija i u teretnom saobraćaju, pa je od železničkog prevoza stvoren loš i neodgovoran prevoznik, bilo kada su putnici u pitanju, bilo kada je teretni saobraćaj u pitanju.

Ono što svakako treba reći je da je ovo ministarstvo pokušavalo, odnosno javno preduzeće, da revitalizuje neke pruge. Čak su pravljeni neki protokoli. Podsetio bih vas, ministre, a mislim da znate da je napravljen protokol o revitalizaciji pruga od Bačke Topole preko Sombora, Bogojeva do Novog Sada. Međutim, apsolutno se tu ništa nije uradilo, čak se ni korak nije mrdnulo. Moram da vam kažem da je i to bilo jedno od predizbornih obećanja prošle godine u januaru mesecu, gde ste preko dve milijarde protokola potpisali, obmanuli građane u našoj opštini.

Vodio sam sa vama korektne razgovore. Nadam se da ćete ovo obrazložiti, gospodine ministre.

Podsetiću vas još na par stvari. Rekli ste da ćete raditi, i to urgentno, na zaobilaznici oko Odžaka. Mi smo jedan od retkih gradova u Srbiji gde teški teretni saobraćaj prolazi kroz centar Odžaka. Milim da to nije velika investicija, pre svega i za vaše ministarstvo, a jako bi puno značilo, pre svega, zbog prelaza Bogojeva.

Takođe, obećali ste da ćete se založiti da put Gračac – Kruščić uđe u plan javnog preduzeća "Putevi Srbije" za 2011. godinu, jer je od izuzetne važnosti s obzirom da je tamo i šećerana. Moram da napomenem i Bogojevo kao luku. Kada bi se uradila kategorizacija i kada bi taj put prešao u regionalni put, imao bi svakako svoju opravdanost.

Što se tiče ulaganja u železnicu, u infrastrukturu, moram da kažem da smo podneli jednu inicijativu, kada je u pitanju železnički most na graničnom prelazu Bogojevo. Sećate se da su NATO zlikovci njega bombardovali 1999. godine i da zahvaljujući SRS i našoj inicijativi u to vreme, a moram da kažem i razumevanje ministarstva, da je most obnovljen.

Jednom je za ove četiri godine transport preko tog mosta ostvaren, i to kada je naš jedan domaći tajkun imao interesa da uveze veštak iz Kutine. Mislim da je to apsolutno neiskorišćeno i da bi svakako trebalo u tom delu poraditi.

Koliko nam treba za remontovanje i rekonstrukciju naše infrastrukture, a moram da vam kažem da ima jako puno koloseka koji se, bukvalno, ne koriste i koji su zatvoreni. Neki čak ni fizički ne postoje.

Kada nešto želite da radite, morate da dobijete saglasnost od javnog preduzeća "Železnice Srbije". Moram da vam kažem da to ide jako teško. Prosto ne mogu da verujem da čak i tamo gde nema pruge ne može da se dobije saglasnost.

Trenutno se radi gasifikacija kod nas. Na tri mesta treba da se prokopa ispod pružnog prelaza. Jednostavno, ne možemo da naiđemo na dobru volju i na razumevanje, i radovi stoje. Bez obzira što mislimo da gasifikacija treba u svakom mestu, bili smo protiv ove gasifikacije jer moraju da se gledaju, pre svega, ekonomski interesi i da li nešto ima ekonomsku opravdanost. Rađena je i anketa, a to sam vam i prošli put rekao, da će se samo 3% građana priključiti.

Jedanaest miliona investicija bez nabavke mislim da je bruka i sramota. Kada Agencija za borbu protiv korupcije i naša revizorska institucija u ministarstvima naiđe na zloupotrebe kako se troše budžetska sredstva, zašto bi se onda drugačije ponašala javna preduzeća, kada ova vlada ne daje primer, kada je korumpirana i kada isključivo radi po nalogu sa zapada, ne misleći na svoje građane.

Mislim da ova vlada podseća i na našu železnicu, da je mašina u raspadu i da je spremna za generalku. Vagoni su jako loši, a da vladajuća većina, odnosno DS ima jedan truli vagon iza sebe koji vuče, a to je SNS. To smo imali prilike da vidimo i ovih dana, kada se objavljuju određeni podaci, kada to radi "Vikiliks" i da vidimo da Miki Rakić stoji iza toga po nalogu Borisa Tadića. Mislim da je građanima apsolutno jasno šta je uradio "vojvoda od kazana" i ovaj izdajnik Aleksandar Vučić. Zahvaljujem vam se.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodin  Milutin Mrkonjić, ministar, ima reč. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Odmah ću sada odgovoriti gospodinu Preliću kao njegov dužnik. Krušić je ušao u program. Jeste li proveravali to? Ja nisam, priznajem. Krušić je u programu.

Kružni put nije problem. Odmah sutra pošaljite dopis meni, lično u ministarstvo i to će ući u program za rebalans budžeta za septembar mesec.

Vagoni, nisam malopre hteo da komentarišem mnogo, ali mi danas imamo, i to je odgovor svim poslanicima koji su to pitali, 12 vozova koje smo poručili iz Rusije i koji dolaze jedan po jedan, dva su već stigla, 26 dizel vozova koji, takođe, dolaze u narednih godinu dana. To će biti deo iz kredita od 800 miliona iz ruskog kredita, za one koji ne veruju u to. Imamo i 25 električnih vozova iz kredita Evropske banke i 25 lokomotiva. To danas imamo ugovoreno, poručeno i očekujemo isporuku svaki dan. To je više nego dva puta od onoga što danas imamo. Da svi poslanici znaju, mi danas imamo 85 putničkih vagona u stanju u kome su, kako vi znate bolje od mene, takvi kakvi jesu. Mi danas imamo 65 lokomotiva, od čega je 20 u rasturu svaki dan. Danas imamo 10 dizel vozova, ne više. Ne može to za celu Srbiju da bude dovoljno.

Dakle, očekujem da ćemo već do kraja godine taj vozni park poboljšati bar za duplo. Naravno, to je odgovor i gospodinu Pastoru, koji nije ovde, da će deo tih vozova ići gore na sever, deo u Srbiju, deo u Zaječar itd. Tako da će to stanje sigurno biti drastično promenjeno. To je jedan od poslova koje smo radili ove dve godine, pripremajući se za realizaciju takvih projekata. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.

Gospodine Preliću, izvolite.

Dobrislav Prelić

Srpska radikalna stranka
Gospodine ministre, sigurno nije ušao projekat za 2011. godinu u Javno preduzeće "Putevi Srbije", a sada ću vam reći zašto. Zato što je opština Odžaci za svoj deo puta uradila projekat, a gospodin Bukvić, predsednik Opštine Kula, iz DS, nije uradio projekat. To je razlog. Naš projekat je dva puta skuplji bio i veći i mi smo uradili. Međutim, jednostavno nismo naišli na razumevanje iz susedne opštine, što prosto ne mogu da verujem, ali je to istina.

Kada ste već pričali o ovim vagonima, mislim da bi ove subvencije od 16 milijardi mogle daleko pametnije da se iskoriste, pre svega da se obnovi pruga od Beograda ili Novog Sada prema Moskvi, sve što je u vašoj moći da uradite da naši poljoprivrednici tamo izvoze svoje poljoprivredne proizvode, jer će svakako bolje proći nego da ih ucenjuju EU i ovi što sada rade sada sa našom poljoprivredom i urušavaju je. To će sigurno biti daleko profitabilnije i budite sigurno da će imati svoju ekonomsku opravdanost i da će onda Javno preduzeće "Železnice Srbije" daleko bolje stajati.

Kada sam pričao o ovom jednom trulom vagonu, zdravi vagoni sa srpskim radikalima idu prema Moskvi, a ovaj truli vagon sa Tomislavom Nikolićem, koga šlepa DS i koristi ga kao šprajc, ovde argumentovano sve piše, i to mentori njihovi sa Zapada, SAD, i to je svakako istina, to je stvarnost i realnost. Bežite, građani Srbije, kako od DS, tako i od ove izdajničke opcije Tomislava Nikolića i Aleksandra Vučića.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Narodni poslanik Srboljub Živanović ima reč.

Srboljub Živanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovani građani Srbije, videli ste danas diskusije poslanika vezano i za poziciju i za opoziciju, a normalno i diskusiju i odgovore gospodina ministra Mrkonjića, da je katastrofalno stanje u železnici. Ako pogledamo, svi ste se u stvari objašnjavali ili diskutovali ste o problemima, o posledicama, a nikako o uzročnicima koji su danas prisutni ili koji su već prisutni 30 godina. Dobro znate, za ovih 30 godina, čuli smo ovde od jednog poslanika iz pozicije, koji govori da najveći problem jeste prisutnost ili postavljanje kadrova u Železnici politički podobnih, u stvari nestručnih ljudi. Onda je analizirao, ali je zaboravio da analizira da je u jednom javnom preduzeću, danas JAT, da su najveće posledice zbog toga što su bili postavljeni kadrovi iz SPO i DSS, da su tamo nastali najveći problemi.

Takođe, možemo reći pod broj 2. jeste kriminal i korupcija. U svakom javnom preduzeću je taj kriminal i korupcija, toliko prisutna da ne treba da govorimo, da objašnjavamo koliko je novca pokradeno, koliko je sve to zloupotrebljeno, da danas ne bi bilo potrebno da uzimamo kredite, da li od MMF ili bilo koje druge banke, već samo da vrate ono što su pokrali bilo bi dovoljno da se izvrši revitalizacija, kako infrastrukture, tako i opreme na Železnici. Nažalost, kako nam je sudstvo, kako sve to funkcioniše, to se izgleda u ovoj zemlji neće desiti.

Takođe, možemo da kažemo šta je još jedan veliki uzrok, a to je kriminalna privatizacija danas u Srbiji. Jutros ste videli, stigao je poslanik, nažalost, gospodin Vlahović, koji je bio prvi ministar privatizacije u Srbiji, koja je toliko kriminalno uništila privredu i ekonomiju da o tome ne bi trebali više da pričamo, već i vrapci na grani govore šta je i kako je ta privatizacija urađena u Srbiji. Čim je nestalo privrede, čim je nestalo proizvodnje, pa normalno da je moralo doći i do propasti Železnice. To vam govorim kao čovek koji je radio 30 godina u privredi. Govorim o hemijskoj industriji "Zorka" u Šapcu, gde je lično fabrika "Zorka" imala svoje lokomotive i svoje vagone. Danas, moram vam reći, oni su isečeni, to više ne postoji. Bilo je jedno veliko saobraćajno transportno preduzeće u hemijskoj industriji "Zorka" u Šapcu, a da ne govorim dalje.

Ako pogledate i uđete u železničku stanicu, vi imate, ne znam kako i na koji način da vam to objasnim ili da vam pokažem kakva je ta rupa danas gde treba da se bavi prevozom putnika ili da se bavi prevozom robe. Znate li zašto služe te železničke stanice? Služe jer se tu seku za otpad, za sekundarnu sirovinu, tu se seku određene lokomotive, vagoni i da ne govorim više šta. Znači, to je danas prisutno, govorim o železničkoj stanici u Šapcu, a putujem i vidim da je to svugde. Isto tako možemo da primetimo, kada uđete bilo gde, u selo ili bilo gde, u manjim i većim varošicama, kao i u gradovima, odmah ćete primetiti veliku zgradu koja je ruinirana, a to je škola. Isto tako tamo gde su železnički čvorovi možete primetiti kako i na koji način izgleda ta železnička stanica, odnosno ta njena infrastruktura.

Gospodine ministre, vi kažete, ja vas tu podržavam, u redu je, da se podignu ti krediti, a i podizaće se krediti koji će biti potrebni za revitalizaciju celokupnog ovog infrastrukturnog dela vezanog za Železnicu. Ali, pitam vas, kada dođu ti krediti, zbog čega se onda ti krediti zloupotrebe ili novac ode na neku drugu stranu, a jedan minorni deo ode u Železnice, odnosno samo da bi se to javno moglo prikazati? Na jednom seminaru, koji je bio 11, 12, 13. i 14. u Briselu, gde sam bio lično prisutan sa delegacijom, gde je trebalo da se konstatuje i da se donese određeni zaključak vezano za tu jugoistočnu regionalnu transportu saradnju, ali moram vam reći – gde mi sebe da vidimo u toj jugoistočnoj transportnoj saradnji sa bilo kojom zemljom u okruženju? Ne možemo da vidimo.

Pazite, ovo je propala kuća koja ne može izvršiti revitalizaciju. To je jedan problem. Ja bih se sa vama složio, da mi imamo sutra mogućnosti i da može to da se uradi. Znate kako, što rekoh, dobićemo mi kredite, odobriće ljudi kredite, ali ti krediti će otići za saniranje socijalnih slučajeva, odnosno da se čuva socijalni mir, pa će otići dalje u penzijski fond, bilo gde ili na neki način, ono najgore, da će neko taj novac prisvojiti individualno, ko ima pristupa ka tom novcu. To je taj jedan veliki problem.

Moram vam reći, pre 35 godina kao student posetio sam "Gošu" u Smederevskoj Palanci, koja se bavila proizvodnjom vagona. Kasnije, kao čovek u privredi sam posetio Fabriku vagona u Kraljevu. To je bio jedan veliki uzor Srbije, to je bio jedan veliki uspon. Tada, u to vreme je bilo te privrede vezano za Železnicu.

Znači, mi smo radili vagone za evropske zemlje. Pitam vas da li danas Srbija može to da uradi? Ne može. Mi imamo pameti, ali nemamo one zdrave pameti, organizacione pameti da se vratimo i da ponovo to proizvodimo. Ne možemo mi sve da uvezemo, jer morate dobro da platite. Da li znate ko uvozi? Uvozi onaj samo koji će sutra da ima koristi od tog uvoza, da bi mogao sebi da sjuri novac u džep. To je taj problem.

Inače, ti naši stručni ljudi, video sam na institutu u Londonu, gde se naši ljudi bave konstrukcijom najsavremenijih vagona za prevoz transporta. Da li mi razmišljamo da te ljude ponovo vratimo u našu zemlju? Razmišljamo, ali kako, gde u ovoj propaloj privredi, na ovim nogama danas, gde se celokupna politička i ekonomska elita zemlje nalazi? Ne možemo.

Moramo vam iskreno reći, razočaran sam, mi sami sebe lažemo sa ovim zakonima, donosimo određene zakone, a kada će ti zakoni naći svoju implementaciju? Nikada, samo proforme da ih donesemo, da kažemo – uradila je ta vlada to. Meni bi bilo drago da se to pozitivno desi i da nisam u pravu, ali na žalost ću ja biti u pravu, a vi nećete biti u pravu, da vas zloupotrebljavaju kao čoveka, kao ličnost, a vi ste do sada mnogo puta svoj obraz stavljali na kocku zbog nekih drugih, ali vi dobro znate zbog koga ste sve to stavljali.

Ovde čujemo – istorijat. Ista ta istorija što se tiče železnice, ali od istorije mi danas ne možemo da živimo. Moramo da gledamo šta ćemo dalje. Čuli ste od mnogih poslanika da železničke pruge tako reći više ne postoje. Kada sam polazio u vojsku, dobro znate, išli smo svi železnicom, "Ćira" me je vozio iz Čapljine do Trebinja, tih 70-ih godina. Pitam vas šta je danas, da li danas postoji "Ćira"? Vi kažete da treba da stignu lokomotive. Kada treba da dođu te lokomotive? Kuda će te lokomotive i ti vagoni da idu po Srbiji? Jedan od najjeftinijih prevoza danas jeste železnica i plovni sistem.

Svi smo mi danas ovde u jednoj teškoj situaciji. Zbog čega? Zbog prodaje obraza. Malo pre je kolega Prelić pričao o jednoj izdajničkoj političkoj partiji, koja je prodala sebe. Dobro znamo da odela gospodina Tomislava Nikolića i Aleksandra Vučića vrede koliko jedan hektar mačvanske zemlje. Pitam vas, verovatno treba da ide na psihijatrijsko posmatranje, zajedno sa vama primam istu platu, obrađujem 20 hektara zemlje, radim sve ono što niko od vas ne bi to radio na farmi, a tavorim na jednoj pozitivnoj nuli. Pitam vas kako su pojedini ministri stekli toliko kapitala, toliko stanova? Nisu čestito i pošteno to zaradili. To je problem danas. Pitamo se kako su pojedini ministri došli sa tetkinog kreveta i toliki kapital, tolike kuće. Pitam se danas kako?

Sada ću vam pročitati, sa tim ću završiti, telegram broj 08 Beograd, 1072, od 16. oktobra 2016. godine, 16,51 čas, koji je potpisao Manter, samo za službenu upotrebu. "Takođe ima znakova da je SNS dobila pristup francuskim sredstvima za podršku stranke. Po rečima dobro pozicioniranog i pouzdanog novinara, srpski tajkuni Miroslav Mišković i Milan Beko odlično plaćaju SNS. Drugi posmatrači i diplomate tvrde da Nikolić dobija podršku od francuskih donatora i da trenutno pregovara sa fondacijom jedne nemačke partije u vezi sa paketom pomoći."

(Predsednik: Malo ću vas fokusirati ka sadržini zakona.)

Završavam. To je "Vikiliks" objavio, to je ono što nas urniše, to je ono što nas danas uništava, ali uništava najsvetliji obraz današnjice, a to je srpski seljak. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Narodni poslanik Milan Nikolić ima reč.