ČETRNAESTO VANREDNO ZASEDANJE, 26.09.2011.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETRNAESTO VANREDNO ZASEDANJE

1. dan rada

26.09.2011

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 10:05 do 18:05

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, otvaram sednicu Četrnaestog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 121 narodni poslanik.
Da bismo utvrdili broj narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema ustanovljeno da nas ima 116, te ima uslova za rad.
Obaveštavam vas da je sprečen da sednici prisustvuje narodni poslanik Miloš Radulović.
Saglasno članu 86. stav 2. i članu 87. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da sam ovu sednicu sazvala u roku kraćem od roka utvrđenog članom 86. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, izuzetno za ponedeljak, dakle i mimo dana utvrđenog u članu 87. stav 1. Poslovnika, zbog potrebe da Narodna skupština što pre razmotri predloge odluka iz dnevnog reda, koji je određen u zahtevu 121 narodnog poslanika za održavanje vanrednog zasedanja.
Obaveštavam vas da sam primila ostavku Drgana Markovića Palme na funkciju narodnog poslanika u Narodnoj skupštini Republike Srbije i izveštaj Administrativnog odbora Narodne skupštine povodom razmatranja ove ostavke, koji je utvrdio da je podnošenjem ostavke nastupio slučaj iz člana 88. stav 1. tačke 2) Zakona o izboru narodnih poslanika i predlaže da Narodna skupština, u smislu člana 88. stav 2. i stav 3. istog zakona, konstatuje prestanak mandata ovom narodnom poslaniku.
Saglasno članu 88. stav 1. tačka 2) i stavova 2. i 3. Zakona o izboru narodnih poslanika, Narodna skupština na predlog Administrativnog odbora konstatuje da je prestao mandat pre isteka vremena na koji je izabran narodnom poslaniku Draganu Markoviću Palmi, izabranom sa izborne liste SPS-PUPS-JS, danom podnošenja ostavke, odnosno 24. septembra 2011. godine.
Saglasno Zakonu o izboru narodnih poslanika, izvršiće se popunjavanje upražnjenog poslaničkog mesta u Narodnoj skupštini.
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, uz saziv Četrnaestog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini, koje je sazvano na zahtev 121 narodnog poslanika, saglasno članu 106. stav 3. Ustava Republike Srbije i članu 248. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, dostavljen vam je zahtev za održavanje Četrnaestog vanrednog zasedanja sa određenim dnevnim redom sadržanim u tom zahtevu.
Kao što ste mogli da vidite, za Četrnaesto vanredno zasedanje Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini određen je sledeći
D n e v n i r e d:
1. Predlog odluke o izboru članova Komisije za kontrolu izvršenja krivičnih sankcija, koji je podneo Odbor za pravosuđe i upravu Narodne skupštine, od 15. septembra 2011. godine,
2. Predlog odluke o prestanku funkcije Krsmana Ilića, javnog tužioca u Apelacionom javnom tužilaštvu u Nišu, koji je podneo Odbor za pravosuđe i upravu Narodne skupštine, 12. septembra 2011. godine.
Predsednik Državnog veća tužilaca uputio je Narodnoj skupštini primljenim dopisom, 03 broj 118293/11, od 1. septembra 2011. godine, lični zahtev o ostavci Krsmana Ilića, javnog tužioca u Apelacionom javnom tužilaštvu u Nišu, za prestanak funkcije zbog narušenog zdravlja.
Krsman Ilić je ostavku na funkciju javnog tužioca podneo 24. avgusta 2011. godine.
Odbor za pravosuđe i upravu je na osnovu toga utvrdio Predlog odluke o prestanku funkcije Krsmanu Iliću, javnom tužiocu u Apelacionom tužilaštvu u Nišu, i uputio Narodnoj skupštini 12. septembra 2011. godine.
Zakonom o javnom tužilaštvu, članom 97. stav 1, utvrđeno je da odluku o prestanku funkcije javnog tužioca donosi Narodna skupština.
Stavom 4. istog člana utvrđeno je da javno-tužilačka funkcija prestaje onog dana koji Narodna skupština, odnosno Državno veće tužilaca navede u svojoj odluci, izuzev u slučaju iz člana 88. stav 4. i člana 98. stav 1. Zakona.
Članom 88. stav 4. utvrđeno je da ako o zahtevu za prestanak funkcije ne bude odlučeno u roku od 30 dana, a što je slučaj, smatra se da je funkcija javnog tužioca prestala istekom roka od 30 dana od dana podnošenja zahteva.
Odbor za pravosuđe i upravu na 89. sednici, održanoj 26. septembra 2011. godine, konstatovao je da je Krsmanu Iliću, javnom tužiocu u Apelacionom javnom tužilaštvu u Nišu, prestala funkcija po sili zakona 23. septembra 2011. godine, s obzirom na to da je istekao rok od 30 dana od dana podnošenja zahteva da mu prestaje funkcija, a u tom roku Narodna skupština o prestanku funkcije nije odlučivala.
Imajući u vidu navedeno, Odbor je odlučio da, u skladu sa članom 159. i članom 193. Poslovnika Narodne skupštine, povuče iz procedure Predlog odluke o prestanku funkcije Krsmana Ilića, javnog tužioca u Apelacionom javnom tužilaštvu u Nišu.
Poštovani narodni poslanici, u proceduri je i Predlog za zajednički jedinstveni pretres o 1. i 2. tački dnevnog reda, no, kako sam vas informisala da je druga tačka povučena iz procedure, o ovom predlogu se nećemo izjašnjavati.
Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda – PREDLOG ODLUKE O IZBORU ČLANOVA KOMISIJE ZA KONTROLU IZVRŠENjA KRIVIČNIH SANKCIJA.
Primili ste Predlog odluke, koji je podneo Odbor za pravosuđe i upravu.
Pre otvaranja pretresa, podsećam da, prema članu 192, a shodno članu 97. našeg Poslovnika, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, pa se raspodeljuje na sledeći način: poslanička grupa Za evropsku Srbiju ima jedan sat, 33 minuta i 36 sekundi; poslanička grupa SRS - jedan sat, osam minuta i 24 sekunde; Ujedinjeni regioni Srbije - 28 minuta i 48 sekundi; poslanička grupa Napred Srbijo - 25 minuta i 12 sekundi; DSS - Vojislav Koštunica - 24 minuta; SPS - JS - 18 minuta; LDP - 14 minuta i 24 sekunde; Nova Srbija - 10 minuta i 48 sekundi; poslanička grupa Manjina - osam minuta i 24 sekunde i PUPS - šest minuta.
Saglasno članu 96. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, narodni poslanici koji nisu članovi ni jedne poslaničke grupe imaju pravo da govore svako po jednom do pet minuta.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.
Narodni poslanik Zoran Krasić će biti ovlašćen za poslaničku grupu SRS.
Saglasno članu 192. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram jedinstven pretres o Predlogu odluke.
Da li predstavnik predlagača, narodni poslanik Boško Ristić, predsednik Odbora za pravosuđe i upravu, želi reč? (Ne.)
Obaveštavam vas da su saglasni članu 96. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine do otvaranja jedinstvenog pretresa za reč se javili poslanici poslaničke grupe SRS.
Da li neko od predsednika ili ovlašćenih predstavnika želi reč? (Da.)
Gospodin Zoran Krasić, izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Gospođo Đukić-Dejanović, dobili smo jedan dnevni red, a vidimo da ste ga sada skratili. Ove su dve teme ipak povezane, jer po Zahtevu javnog tužioca vodi se krivično gonjenje, pa kada sud nekoga osudi onda ide na izdržavanje kazne zatvora, a Komisija za kontrolu izvršenja krivičnih sankcija na neki način ima veze i sa tužilaštvom, ali dobro.
Mene prosto interesuje da li mi možemo biti sigurni da ova predložena odluka je konačni stav Odbora za pravosuđe. Sa pravom postavljam pitanje da se vi možda ne šalite sa ovom odlukom? Zvanično ste dali i Odluku o prestanku funkcije Krsmana Ilića, pa vidimo da ste se napokon setili da je ovu situaciju rešio Zakon u stavu 4. prosto ne mogu da shvatim da Odbor za pravosuđe vodi čovek koji je član Saveta sudstva i Državnog veća tužioca i da ne zna da primeni zakon koji je na mišiće izgurao u ovoj Skupštini. Tek danas smo se setili da postoji stav 4. člana 88. koji reguliše ovu situaciju. Sa pravom postavljam pitanje da li je ova vaša odluka, odnosno Predlog odluke o izboru članova Komisije za kontrolu izvršenja krivičnih sankcija nešto konačno što ste odlučili? Možda ste se šalili povodom ove odluke.
Moguće da do kraja rasprave gospodin Boško Ristić povuče i ovaj predlog odluke. Imam puno osnova da verujem u to, vi ste mi dali taj materijal. Znate i sami, kada je bio izbor gospodina Krsmana Ilića da smo rekli – ne valja izbor u tužilaštvu ako neko iz Beograda treba da radi u Nišu, a vi ste izvršili redukciju sedišta i apelacionih i ovih vaših novih sudova i napravili ste od sudijske funkcije turističko putovanje. U jednom mestu živi, u drugom mestu radi.
Sada da pređemo na ovu najznačajniju odluku. Po Zakonu o izvršenju krivičnih sankcija Narodna skupština je dužna da formira ovu komisiju i mislim da je to dobro rešenje u našem Zakonu, jer Narodnoj skupštini ne sme da bude sasvim sve jedno kako se izvršavaju krivične sankcije u odgovarajućim ustanovama. Bolje Narodna skupština kao organ koji je doneo taj zakon i koji treba da bude najodgovorniji ovoj državi da kontroliše šta se radi po zatvorima gde se izvršavaju krivične sankcije, nego da nam to radi Nataša Kandić, "Žene u crnom", Sonja Liht, neki iz Crvenog krsta. Ima nekih koji bi morali da rade, a ima i nekih koji se švercuju tu i glume Crveni krst.
Šta treba da bude misao koja nas rukovodi kada biramo ovu komisiju? Ne treba da imamo samo formalni pristup, tri iz Odbora za pravosuđe i upravu i po jedan iz ova dva druga odbora, nego bi ipak morali da vodimo računa da ti ljudi znaju i kakva je problematika. Nije dovoljno da odu do zatvora i da im upravnik zatvora ponudi kućni red. Toliko naši zatvori ne mogu da pogreše, već da se uđe u prostorije, da se porazgovara sa ljudima, da se vidi ne samo koliko ima kubika vazduha i koliko ima kvadrata prostora ili koliko ima kreveta, da li ima tri obroka, nego da se uđe malo dublje u ono zbog čega postoji zatvor. Ako niste znali, tamo se vrši resocijalizacija. Prolaze kroz svojevrstan tim stručnjaka koji treba da ih odvrate od činjenja krivičnih dela. Planiramo vrlo lepu ekipu koja će da vodi računa kada dođe vreme da vas resocijalizujemo.
Ako idete samo formalno, vi ćete da napapričite pet narodnih poslanika. Ovde ste pribegli jednom lukavstvu, ima jedan poslanik iz opozicije, ali pitanje je da li je i dalje opozicija, a ovo drugo su poslanici većine. Kako ste na Odboru za zdravstvo rekli – naša se grupa sastala, rekli smo da to mora da bude čovek koji pripada DS, predložili, imate većinu i izabrali čoveka DS. Izražavam sumnju da će ova grupa koju vi predlažete da radi ovaj posao na način kako je to predviđeno Zakonom o izvršenje krivičnih sankcija. Zašto sumnjam? Zašto bi poslanici parlamentarne većine koji podržavaju Vladu napisali neki izveštaj da stanje u nekom zatvoru nije dobro, jer bi onda bila kritika Mirka Cvetkovića i kompletne Vlade. Džabe što neko iz zatvora piše, prigovara, žali se, prosto ne mogu da shvatim. Zašto bi poslanici većine razmišljali o tome da mogu da pokažu prstom na nekog upravnika zatvora, nekog nadzornika straže, nekog vaspitača ili da ukažu na neki problem u nekom zatvoru? To je nemoguće s obzirom da se ovde primenjuju demokratski principi. Kako reče jedan demokrata, demokratija je šta odluči većina. Vi ovde imate apsolutno većinu, ovde uvek može da bude 4:1 ili 5:0 i uvek ima da bude sve u redu, uvek će ova komisija da kaže – naši zatvori, "Hajat" i nije im ravan. Zašto bi ste vi kritikovali to kada onda dolazite u sukob sa EU.
Ovo što hapsite nije to što je EU tražila od vas. Ona je tražila da hapsite garagane, one što su teški, veliki, što kreiraju političku scenu svojim parama, a ne neke ovako sitne da hapsite tu.
Mi izražavamo neslaganje sa ovim sastavom ove komisije, jer ste vi kod ove komisije praktično preslikali Narodnu skupštinu. Samo da vam podsetim Upravu za izvršenje krivičnih sankcija vodi vaš kadar, general Milan, jel beše Obradović. Sećate se "Sablja" bila svojevremeno. Ima on svoju prošlost. Lomili mu nove u Budvi. Znate vi to. I vi njega sada kontrolišete da li je on to lepo organizovao, da li ako se neko tamo žali na probleme koje ima dok izdržava neku kaznu zatvora. E, ova petočlana komisija može da sagleda ceo problem i da reši problem.
Neće baš tako da bude. To budite sigurni. I ovde se vidi ovo nasilje koje se sprovodi. Pa, ćete onda da se setite da kao podrška ovoj komisiji treba da dođu penolozi, psiholozi, sociolozi koji treba da obavljaju neke stručne poslove, da vas pripremaju, da sažvaću taj materijal itd, i formalno sve rešeno, a suštinski. Da li će biti suštinski rešen problem? Mi generalno imamo problem da li su ti zavodi i ustanove za izvršenje krivičnih sankcija mesta gde se vrši resocijalizacija ili se vrši školovanje novih kriminalaca.
Imamo problem mobilnih telefona, imamo problem alkoholizma, imamo problem droge, imamo problem zlostavljanja. Ova ekipa da otvoreno porazgovara o tom problemu, to nikada neće da se desi. Ova ekipa ne sme da brka prst, da gura prst u oči Vladi Borisa Tadića. Znači formalno ćete sve lepo da završite, a suštinski neće problem ni da se pipne. Ja bih ostalih deset minuta gospođo Čomić ostavio za kraj, ako nemate ništa protiv.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Zahvaljujem.
Da li još neko od predsednika ili ovlašćenih predstavnika poslaničkih grupa želi da se javi za reč?
Ako da, molim vas da se prijavite u elektronski sistem za glasanje, pošto je sada deo sednice kada pravo na reč imaju predsednici ili ovlašćeni predstavnici poslaničkih grupa.
Da li neko želi reč?
Ako ne, obaveštavam vas da su saglasno članu 96. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine do otvaranja jedinstvenog pretresa prijave reč u pisanom obliku, a sa redosledom narodnih poslanika podneli poslanici iz poslaničke grupe SRS.
Prva prijavljena za reč narodna poslanica Vjerica Radeta, posle nje narodni poslanik Mirko Munjić.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, mi smo u skupštinsku proceduru 12. septembra dobili predlog Odbora za pravosuđe i upravu da se gospodin Krsman Ilić, kako piše na sopstveni zahtev, zbog narušenog zdravlja razreši prestanka funkcije. Takođe, piše da je on takav zahtev podneo Odboru 1. septembra 2011. godine, odnosno predsednik državnog veća tužilaca je uputio Narodnoj skupštini.
Mi opravdano sumnjamo, zapravo jutros ste nama dokazali da imamo i te kako osnova da sumnjamo da ste vi pokušali da obmanete Narodnu skupštinu i narodne poslanike. Mi smo vam više puta ranije kada su bila u pitanju razrešenja sudija …
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodna poslanice, ja vas molim o temi dnevnog reda. Tačka o kojoj želite da diskutujete ne postoji u dnevnom redu i povučena je u Poslovnikom uređene način od strane ovlašćenog predlagača. Dakle, član Poslovnika vas obavezuje da govorite o temi dnevnog reda, a tema dnevnog reda je komisija za izvršenje krivičnih sankcija.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Ne vidim, zaista u čemu je problem ako govorimo …
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodna poslanice, problem je u nepoštovanje odredbi Poslovnika Narodne skupštine. Tema dnevnog reda nije ono što izlažete tokom sednice. Ja sam u obavezi da vas podsetim da morate poštovati odredbe Poslovnika Narodne skupštine. Tako da vas molim o komisiji za izvršenje krivičnih sankcija.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Komisija za kontrolu izvršenja krivičnih sankcija o kojoj se danas govori je najobičnija farsa. Nešto čime vi apsolutno negirate demokratske principe. Izabrati u komisiju samo predstavnike vladajuće koalicije je prosto nedopustivo. Ovako formalno završavanje, otaljavanje poslova od strane skupštinske većine je nešto što je neprihvatljivo za SRS. Nije ni čudo što ovaj posao ovako radite kad imamo slučaj da vam se, opet mi smo skretali pažnju, imamo slučaj da vam je pre nekoliko dana uhapšen član Visokog saveta sudstva. Ni manje ni više sudija koji je bio najbolji sudija Prvog opštinskog suda 2006. godine, izvesni gospodin Jakšić.
Sad, vi očekujete, a vi ste ga birali, skupštinska većina ga je birala, mi smo skretali pažnju, odnosno skretali pažnju na kompletan Visoki savet i zaista očekujemo da Odbor za pravosuđe i upravu raspravlja i o ovom problemu. Znate nije mala stvar da neko ko je birao tužioce i sudije i koje pre četiri, pet godina bio za vas najbolji sudija da je danas uhapšen zbog kriminala i zbog korupcionaške afere. Da li vam to služi na čast? Da li je nama to potvrda da su izbor sudija, tužilaca, da su urađeni na pravi način i da li je to potvrda da će i ova komisija svoj posao obavljati onako kako joj zakon nalaže? Nama to svakako nije potvrda. Mi nemamo poverenje u skupštinsku većinu i naravno vi sami dokazujete da i te kako imamo osnova da sumnjamo da ste vi dobronamerni, da ste iskreni u primeni propisa.
Kako će sada da se ponaša, evo pitanje za predsednika Odbora za pravosuđe i upravu, koji je član Visokog saveta sudstva i Državnog veća tužilaca, kako će sada da se ponašaju u odnosu na ne izabran, za ne reizabrane sudije i tužioce, kada je ovaj Jakšić bio član jedne od komisija Visokog saveta koja je vršila reviziju o izboru sudija iz decembra 2009. godine.
Dakle, može vama koliko god hoćete da smeta to što mi govorimo istinu koju građani Srbije treba da čuju, istina je za vas poražavajuća i koliko god se trudili da nam zabranite da govorimo i koliko je to moguće koristimo, pre svega svoja poslanička prava i poslovničku mogućnost da javnost iz Srbije, pre svega krenemo pažnju na anomalije koje se dešavaju u sistemu pravosuđa.
Ovo što je danas na dnevnom redu, izbor članova komisije o izvršenju krivičnih sankcija, je obaveza koju je ovaj parlament imao još od 1. januara 2006. godine. Pitanje, koje je valjda dozvoljeno da se postavi, zašto se čekalo pet godina da se ovaj posao završi. Zar je toliko bilo problema da nađete pet ljudi, četvoro ljudi u koje ćete vi imate puno poverenje? Zašto to niste uradili onda kada ste po zakonu imali obavezu? Niste, zato što sami ste napisali u obrazloženju, da se formiranjem ove komisije, kažete- time će se takođe izvršiti preporuka iz godišnjeg izveštaja Evropske komisije o napretku Srbije za 2010. godinu radi ispunjenja uslova Republike Srbije za sticanje statusa kandidata za člana, za članstvo u EU. Vama se sve vrti oko ispunjenja uslova za sticanje statusa za kandidata za članstvo EU i to je ono što je pogrešno sa aspekta SRS.
Umesto da kažete, dosta te EU i njihovih uslovljavanja, dajte da se okrenemo sebi, da se okrenemo tradicionalnim prijateljima Srbije koji nam se neće mešati u naše unutrašnje odnose. Vi i dalje srljate tamo gde ste krenuli na putu koji je apsolutno poguban za sve građane Srbije i to jeste danas stav ogromne većine građana Republike Srbije koliko god se to vama ne dopadalo.
Kažete, ta preporuka o napretku Srbije za 2010. godinu. Koji je to napredak u oblasti pravosuđa, gospodo? Koji je to napredak, ako se hapse ljudi koji su birali sudije i tužioce?
Ako mi ne smemo da kažemo da ste pokušali da nas obmanete tako što ste nekoliko dana kasnije shvatili da tužilac treba da ide u penziju, a da u stvari nije bolestan. Jel to tajna? Jel to treba da bude tajna?
Takođe, želimo da pitamo, u okviru ove tačke dnevnog reda, ove kolege koje ćete izabrati jednog dana kad budete glasali za četvrtu po redu sednicu, pošto samo otaljavate sednice bez glasanja, dok se ne istrgujete i ne izdogovarate, da li će oni da posete pritvor u Vranju, da vidimo da li je tamo neko uhapšen zbog incidenta koji se desio u selu Bobešno, kod crkve Sv. Jovana Krstitelja, kada je izvesni Vladislav Stojanov iz Ćustendila skinuo sa bine srpsku zastavu i zapalio je svećom iz crkve sve u prisustvu predsednika opštine Bosilegrad.
Da li ćemo imati informaciju o tome? I uz to se jedan od odbornika opštine Bosilegrad veselio uz muziku, naravno, srećom da je policija nakon tog incidenta prekinula sve to.
Da li će ova komisija rešiti probleme, odnosno ova komisija ne može da ih reši, ali da li ćemo imati informaciju u parlamentu o tome šta se sve dešava u zatvorima u Srbiji i u pritvoru u Srbiji? Da ne govorimo o tome koliko je ljudi u jednoj prostoriji, koliko nema ni fizičkih uslova za pritvor, onoliko ljudi koji su trenutno u pritvoru.
Naravno, jedan od razloga je i to na koji smo mi skretali pažnju pre više godina, da na neograničenu dužinu pritvora, da li će ova komisija kada vidi kako to izgleda na licu mesta možda i inicirati izmenu zakona? Da li ćemo da se vratimo u neke normalne pravne i demokratske principe ili ćemo u svemu da imitiramo Haški tribunal?
Pritvor može i devet godina kao što je dr Vojislav Šešelj bez ikakve presude u prigovoru naravno na osnovu političke optužnice. To radite i ovde, to radi i u Srbiji. Koga hapsite, ko je u pritvoru? Kako je moguće da se desi neka afera o onolikih razmera kakve su afere ovih dana aktuelne, a da odgovaraju tamo neki potpuno anonimni ljudi, a da ne odgovara neko ko je na čelu organa? Kako je moguće da samo ministar Tomica Milosavljević nije znao za aferu sa vakcinama? Pa, jel Paja Momčilov, odavde govorio sve ono što sada čitamo da je osnov za hapšenje nekih ljudi koje ste pohapsili? Kao da su iz stenograma dr Paje Momčilova hapsili, sve smo vam rekli. Ali, vama ne vredi govoriti.
Vi terate svoje i da li je to u skladu sa interesima građana Srbije ili nije i vi to znate, da li je to u skladu sa interesima Republike Srbije, nije i vi to znate, da li je to po zahtevu EU, jeste i vi to znate i to je to na šta nažalost još uvek ne možemo da utičemo ali bar možemo građane Srbije da obavestimo o tome. U zatvorima se štrajkuje.
Štrajkuje se glađu, ljudi beže iz zatvora, ljude se samopovređuju, ljudi se ubijaju u zatovru, samoubistva vrše. Tamo malo, malo, pa imamo infomraciju otišla droga u neki zatvor, malo, malo imamo informaciju pojavio se mobilni telefon, zlostavljanje u zatvorima, da li je neko zbog toga odgovarao?
Da li ste zbog toga negde pitali ovog direktora za izvršenje sankcija Obradovića kako je moguće da se to dešava u zatvorima u Srbiji? Važno da ste opremili onaj jedan deo zatvora u Požarevcu u Zabeli, a i tamo imate problem. Ova komisija će se sresti sa tim problemom i to smo imali izmene zakona, sećate se, zbog toga što ljudi neće da čuvaju Legiju.
Neće da rade u tom zatvoru, pa im povećavate plate, pa raspisujete konkurs da primate nove ne biste li našli vaše poslušnike. O tome nećete da govorite. Jel to možda tabu tema za građane Srbije? Ne sme da bude. A ko će govoriti o tome dame i gospodo, ako vi u Komisiju za kontrolu izvršenja krivičnih sankcija Skupštine Srbije birate isključivo poslanike Skupštinske većine. I to je, prosto, neverovatno. Kakva je kontrolna funkcija parlamenta ako kontrolu vrše samo poslanici većine? Kadija ti sudi, kadija te tuži.
I sad će neko Đorđe Milićević izvinjavam se, ali moram da pomenem imena, Meho Omerović, Đura Mučenski, Goran Stefanović, Judita Popović da kritikuju nešto iz oblasti pravosuđa i da kritikuju izvršenje sankcija u Republici Srbiji. Naravno, da neće. Nisu kritikovali ni kada smo govorili o tom lošim zakonima.
Vama je sve dobro. Vama je sve dobro što vam pošalju iz Tadićevog kabineta na čijem čelu je Mirko Cvetković. Vi nemate primedbi na tako nešto.
Imali ste ovih dana primedbe koje ste na ove zakone o restituciji i javnoj svojini zato što ste takođe dobili nalog iz kabineta premijera da ne bi on baš svaki član zakona menjao. I vi sad, očekujete, da mi kažemo to su naše kolege, nećemo da stavljamo primedbu. Pa hoćemo.
Nemamo poverenje ni pojedinačno, a ni na sve vas koji činiti skupštinsku većinu i hoćemo da građani Srbije to znaju. Ne, niste imali čak ni člana Odbora za pravosuđe i upravu nego ste zamenika člana jednog od ove komisije čak zamenika člana ste izabrali, a niste se setili da bi možda neko od članova Odbora iz opozicionih stranaka mogao da bude u ovoj komisiji, pa da na licu mesta zaista vidi šta se dešava pa da se zatraži dokumentacija, pa da vidimo šta vi to pokušavate da sakrijete a formalno kao imate ovu komisiju da zadovoljite EU. A da li ćete s time zadovoljiti građane Srbije, to vas baš briga. Baš vas briga kako se ponašaju prema bolesnim ljudima u pritovoru?
Da li znate koliko treba da prođe vremena da pritvorenici koji su već godinama u pritvoru i osumnjičeni za neke ratne zločine, koliko im treba u tom Specijalnom tužilaštvu odnosno njihovom pritvoru da im dođe lekar? Treba da dođe na ivicu smrti. Kakav je vam je odnos prema ljudima u pritvoru i u zatvoru. Da li tamo ljudi treba da se resocijalizuju ili treba da ih uništite do kraja? Kakvi ljudi izlaze iz pritvora? Bolesni, izubijani, izranjavani sa trajnim posledicama.
I šta se desi kad prođe nekoliko godina i kad se a to vam se i dešava i kad taj čovek ne bude osuđen, šta se onda desi? Tražiće materijalnu nadoknadu od države Srbije i dobiće je. A ko će da mu nadoknadi sve ono što su ga tukli, prebijali. Jel vi znate da se to redovno radi i u pritvoru i u zatvoru? Pa, onda kad se pojavi neko ko je bio pritvoren, pa ga policija tukla, pa se pojavi na jutjubu snimak, onda se ministar policije izvinjava, a šta je sa onima gde se nije pojavio snimak na jutjubu, a dobijaju batine u pritvoru i u zatvoru? I vi hoćete da to kontroliše Skupštinska većina?
Verovatno ćemo u doglednoj budućnosti imati izveštaj ove komisije naših dragih kolega koji će da nas informišu kako su nam zatvori na najvišem evropskom nivou, kako se za pritvorenim i osuđenim licima postupa po najvišim evropskim standardima i mi ćemo da vam verujemo? Kako da ne. Kakve su posledice još uvek onih 14 hiljada ljudi koji su akciji "Sablja" ni krivi ni dužni bili pritvoreni?
Kakve su posledice po njihov fizički i psihički život? Koliko je para država morala da plati zato što ste bez ikakvog osnova hapsili koga kod vam je palo napamet u to vreme?
Danas radite slično u raznim ovim akcijama koje sprovodite, a prave akcije, pravu borbu protiv korupcije i kriminala ne pada vam na pamet da sprovodite. A kako ćete kad je korupcija u vrhu vlasti. O tome vas obaveštavaju i vaši evropski prijatelji. Oni od vas traže da hapsite sve koji su umešani u korupciju i kriminal. Vi to ne možete jer ćete onda ostati i bez Vlade i bez direktor javnih preduzeća i bez svih institucija sistema, jer je kriminal korupcija u Srbiji u svim institucijama sistema. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Šesnaest minuta i 30 sekundi je iskorišćeno od vremena poslaničke grupe.
Reč ima narodni poslanik Mirko Munjić,a posle njega narodni poslanik Sreto Perić.

Mirko Munjić

Srpska radikalna stranka
Komisija za izvršenje krivičnih sankcija, čiji sastav vi danas ovde predlažete i koje ćete malo kasnije usvojiti, mogla bi zaista u narednom periodu da ima pune ruke posla.
Mogla bi da ima pune ruke posla iz jednog prostog razloga, što je pogotovo u poslednje vreme tako mnogo nagomilanih problema u ovoj oblasti, ali kako je mnoge od ovih problema proizvela ova vlast i ova Vlada onda zaista, na početku to moram reći, mi nemamo preterano velikih iluzija da će i ova komisija, kao i sve ono što ste do sada radili učiniti nešto posebno i nešto bitnije promeniti u oblasti izvršenja krivičnih sankcija.
Jedna od prvih stvari koja bi Komisija za izvršenje krivičnih sankcija u okviru svoje delatnosti, u okviru svoje nadležnosti, mogla da uradi i da preispita jeste tzv. institucija elektronskog nadzora.
Da vas podsetim ovaj institut, kućni pritvor uz elektronski nadzor ustanovljen je pre blizu godinu dana. Mi smo i tada, kada ste uspostavljali ovu instituciju u naš pravosudni sistem, tvrdili da to nije dobro, da izdržavanje kazne zatvora u sopstvenoj kući, u sopstvenoj fotelji, da brčkanje u sopstvenom bazenu, a ovamo izdržavate kaznu zatvora, zaista nije primerena mera u našem pravnom sistemu.
Međutim, sećate se, to ste uveli prošle godine i tvrdili smo takođe tada da ovakav način izvršenja krivičnih sankcija, pogotovo kada se na ovaj način izriče poznatim licima, zatim političarima, licima koja su bliska političarima, licima sa estrade, licima koja vode velike firme, kao i svi drugim licima koja su na bilo koji način javno eksponirani više od drugih lica, predstavlja u stvari svoju suprotnost. To smo vam govorili tada, to vam govorimo i sada i smatramo da ova mera zaista nije primerena kod nas.
Tvrdili smo onda, a ja vam to kažem sada da ova mera kućnog pritvora uz elektronski nadzor u mnogim slučajevima i za mnoge predstavlja u stvari nagradu, a ne kaznu. Tada ste preko Homena pričali da je ovo odlična mera, da je to mera koja će doneti državi Srbiji osam do deset miliona evra itd. Bilo je zaista mnogo u javnim glasilima i ovde u Skupštini onih koji su tvrdili da je to, maltene, epohalna mera o izvršenju krivičnih sankcija.
Šta je ova mera donela? Nagradu onome ko ošteti državu, npr, za milion i po evra tako što će u svojoj fotelji i kraj svog bazena moći da izdržava kaznu zatvora. Imamo slučajeva koji idu u prilog ovoj tvrdnji, a da se vrati državi ono što je oteto ili uzeto pod uslovima koji su mnogo bolji od uslova od najpovoljnijih uslova koje daje najpovoljnija banka danas u Srbiji i na ovim prostorima.
Dakle, mogla bi ova komisija za izvršenje krivičnih sankcija da se pozabavi sa mnogim problemima u ovoj oblasti. Mogla bi da se pozabavi i drugim pitanjem, a to je pitanje da li je sud do sada koristio svoje ovlašćenje da dopusti onome ko je u kućnom pritvoru uz elektronski nadzor da napusti svoju kuću?
Znate, a podsetiću vas da po zakonu to može samo sud da učini, pa me interesuje, a komisija bi to trebala da utvrdi, koliko je takvih slučajeva do sada bilo, ako ih je bilo, kome je to sud dopustio i koji su razlozi što je to eventualno učinjeno?
Sledeća stvar koju bi komisija za izvršenje krivičnih sankcija trebala da učini i čime bi trebala da se bavi jeste ono pitanje kada tužilaštvo u pretkrivičnom postupku može da uputi osumnjičeno lice na održavanje pritvora u svojoj kući uz primenu ovog elektronskog nadzora. To je ono što naš prani sistem takođe dopušta i navodno tužilaštvo određuje kućni pritvor u slučaju da to lice navodno ne bi uticalo na svedoke.
Čini mi se da, ako nema pametnijeg razloga i pametnijeg obrazloženja, ovo obrazloženje je krajnje smešno. Određujete kućni pritvor, npr, čoveku koji se sumnjiči za proneveru pet miliona evra uz obrazloženje da mu se takav vid kućnog pritvora uz elektronski nadzor određuje da ne bi uticao na svedoke. Pa, da li vi znate gde jedino može da se ne utiče na svedoke? Ne može nigde, ne može čak ni u sudu 100% da se ovo ostvari, a kamoli u kućnom pritvoru. Pa, u kućnom pritvoru on može da primi onoga koga hoće tamo. Da li tako može da utiče na svedoke? Normalno da utiče.
Obrazloženje da se nekom ko je osumnjičen u pretkrivičnom postupku od strane tužilaštva određuje kućni pritvor da ne bi uticao na svedoke je krajnje smešno.
Trebalo bi da ova komisija proveri još neke stvari. Trebalo bi da proveri koliko je ovakvih slučajeva bilo, kome je sve tužilaštvo omogućilo da u pretkrivičnom postupku koristi ovaj institut kućnog pritvora uz elektronski nadzor, zbog čega je to učinilo, koji su razlozi, da li je ispunjena svrha i da o svemu tome u narednom periodu obavesti ovu skupštinu.
Ono što bi komisija još trebala da uradi jeste da proveri koliko je osuđenika na kraju posle izdržanog pritvora dobilo oslobađajuću presudu.
Sigurno znate, a podsetiću vas na tu činjenicu, da u našem pravnom sistemu postoji jedna krajnje loša praksa, a to je da se pritvorenici drže u više mesečnom pritvoru, a da se vrlo često dešava da ih sud nakon toga oslobodi od odgovornosti.
Podsetiću vas da pritvor treba da bude mera koja će se preduzimati kada je to zaista nužno. Samo kada je to nužno i da pritvor treba da traje samo onoliko koliko je to zaista neophodno. Ni dan više ili manje od toga. Ako prihvati praksu onog monstruoznog Haškog suda, koji se hrani samo srpskim mesom, je u našem pravosudnom sistemu, zaista ne primereno. Taj kvazi sud Vojislava Šešelja drži skoro devet godina u pritvoru, a da nije doneta prvostepena presuda. Vi hoćete da kopirate taj sud, da vam taj sud bude uzor i kada je pritvor u pitanju, i kada su mnoge druge institucije u pitanju. To smo vam ukazivali proteklih 15-ak dana.
Imala bi ova komisija da radi još mnogo što šta. Rekao sam na početku, problema je zaista mnogo, oni su se nagomilali. Nagomilani problemi su umnogome nagomilani od strane ove vlasti, ove vlade. Ova komisija trebala bi da izvrši jednu detaljniju kontrolu poslovanja i naših zatvora i uopšte uslova u srpskim zatvorima.
Kada kažem detaljniju kontrolu, namerno kažem to detaljniju kontrolu poslovanja sa akcentom na ekonomsko poslovanje, jer, znate, u svom radu zatvori imaju i neki oblik ekonomskog poslovanja.
Ima nekih primedbi, kada su u pitanju srpski zatvori, oko npr. normiranja obroka u istima, oko zaliha nekih namirnica. Kažu da postoje neke zalihe namirnica za koje je, navodno, papirološki sve ispravno, ali mnogi tvrde da su videli da ih ima na zalihama, pa bi ta komisija trebala, između ostalog, i to da utvrđuje. Radi se o namirnicama za pripremu hrane. Pogodite kojih, a nije krompir u pitanju?
Dalje, trebala bi Komisija da se malo pozabavi i oko tzv. plata zatvorenika. Zatvorenici imaju u zatvorima, tokom izvršenja kazne zatvora, određena primanja, određenu platu kao nadoknadu za svoj rad, za svoj rad u trajanju od osam sati, a pet dana, dakle, za 40-to časovno radno vreme.
Postoje brojni prigovori da mnogi zatvorenici po našim zatvorima rade mnogo duže. To je negde i zbog prirode posla. Treba pripremiti hranu, podeliti, itd. Poljoprivredni radovi koji se obavljaju faktički nemaju radno vreme tamo gde se to radi. Međutim, nije to problem. Problem su mnoge primedbe koje se ističu. Šta je sa tim viškom časova koji su ostvarili zatvorenici po našim zatvorima? Gde ide ta naknada? Gde ide taj novčani iznos? Ko to uzima?
Bilo bi zaista primereno da ova komisija mnoge te stvari uzme u razmatranje, ukoliko želi da na pravi način istraži šta se to sve radi u našim zatvorima.
Ima još puno problema u izvršenju krivičnih sankcija. Puno problema koji su se nagomilali. Samo sam istakao neke probleme koji, na neki način, svima bodu oči. Ima dosta prikrivenih problema koji se mogu videti i spoznati samo u onom momentu kada se to zaista želi, a to može učiniti, ako hoće, ova komisija.
Međutim, ukoliko ova komisija u nekom razumnom roku o ovim, a i o mnogim drugim problemima na koje naiđe u našim zatvorima u okviru svoje nadležnosti, u okviru svoje delatnosti, ukoliko u nekom razumnom roku o svim tim problemima ne obavesti ovu skupštinu, onda će nam biti jasno i biće zaista pouzdano i sigurno, da i ona kao i neke druge, deluje po principu – vrana vrani oči ne vadi. Hvala.