PETA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA, 26.12.2011.

7. dan rada

OBRAĆANJA

Uvodna Reč

REPUBLIKA SRBIJA

NARODNA SKUPŠTINA

Šesta sednica Drugog redovnog zasedanja

26. decembar 2011. godine

(Sednica je počela u 12,45 časova. Sednicom predsedava Slavica Đukić-Dejanović, predsednik Narodne skupštine.)
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, otvaram Šestu sednicu Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije.

Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da je na sednici prisutno 94 narodna poslanika.

Podsećam vas da je članom 88. stav 5 Poslovnika Narodne skupštine predviđeno da kvorum za rad Narodne skupštine prilikom utvrđivanja dnevnog reda postoji ako je na sednici prisutna većina od ukupnog broja narodnih poslanika.

Da bismo utvrdili broj poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje kartice u jedinice elektronskog sistema za glasanje.

Pošto nas ima 126, možemo nastaviti sa radom.

Obaveštavam vas da je sprečena da sednici prisustvuje Aleksandra Janković.

Saglasno članu 86. stav 2. i član 87. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da sam ovu sednicu sazvala u roku kraćem u od roka utvrđenog u članu 86. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine i izuzetno za ponedeljak, dakle mimo dana utvrđenih u članu 87. stav 1. Poslanika Narodne skupštine, zbog potrebe da Narodna skupština što pre razmotri predloge akata iz predloženog dnevnog reda.

Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da sam, pored predstavnika predlagača dr Mirka Cvetkovića, predsednika Vlade i ministra finansija, Ivicu Dačića, prvog potpredsednika Vlade – zamenika predsednika Vlade i ministra unutrašnjih poslova, Milutina Mrkonjića, ministra za infrastrukturu i energetiku i dr Olivera Dulića, ministra životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, pozvala da sednici prisustvuju i: Dušan Nikezić, državni sekretar u Ministarstvu finansija, Vuk Đoković, državni sekretar u Ministarstvu finansija, Ružica Stoiljković, pomoćnik ministra finansija, Nataša Kovačević, pomoćnik ministra finansija, Milorad Todorović, sekretar Ministarstva unutrašnjih poslova, Nada Mirković, načelnik u Ministarstvu finansija i Dejan Hadžić, viši savetnik u Ministarstvu finansija.

Dostavljeni su vam zapisnici Druge i Četvrte sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije.

Pošto današnjoj sednici prisustvuje većina od ukupnog broja narodnih poslanika, konstatujem da postoji kvorum za usvajanje zapisnika sa navedenih sednica, a što je predviđeno članom 88. stav 5. Poslovnika.

Stavljam na glasanje Zapisnik Druge sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini, održane 18, 19, 20, 25, 26. i 27. oktobra i 1, 2, 3, 8, 9, 10, 14, 17. i 22. novembra 2011. godine.

Molim da pritisnete odgovarajući taster.

Od 128 narodnih poslanika, 97 za.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Zapisnik Druge sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini.

Stavljam na glasanje Zapisnik Četvrte sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini, održane 5. decembra 2011. godine.

Molim da pritisnete odgovarajući taster.

Od 128 narodnih poslanika, 120 za.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Zapisnik Četvrte sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini, održane 5. decembra 2011. godini.

U sazivu ove sednice, koji vam je dostavljen, sadržan je predlog dnevnog reda sednice.

Pre utvrđivanja dnevnog reda sednice, saglasno članu 92. stav 2 i članu 93. Poslovnika Narodne skupštine, potrebno je da Narodna skupština odluči o predlozima za stavljanje na dnevni red akata po hitnom postupku, predlogu za spajanje rasprave i predlogu za promenu redosleda pojedinih tačaka dnevnog reda.

Odbor Narodne skupštine za pravosuđe i upravu je predložio da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog odluke o prestanku funkcije člana VSS, koji je podneo Narodnoj skupštini 15. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 130 poslanika, za je glasalo 121.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu, sa predlozima odluka o davanju saglasnosti na finansijske planove za 2012. godinu: 1) Republičkog fonda za PIO, 2) Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje, 3) Nacionalne službe za zapošljavanje, koji je podnela Narodnoj skupštini 16. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 nas koliko se izjašnjava, 113 je za.

Konstatujem da je Predlog prihvaćen.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama, koji je podnela Narodnoj skupštini 16. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 poslanika, za ovaj predlog glasalo je 113.

Konstatujem da je predlog prihvaćen.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama Zakona o javnim putevima, koji je podnela Narodnoj skupštini 16. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 poslanika, 107 je za.

Konstatujem da je predlog prihvaćen.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu, koji je podnet 22. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 poslanika, za ovaj predlog je glasalo 114.

Skupština je usvojila i ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju, koji je podnela Narodnoj skupštini 22. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 poslanika, 106 je za.

Predlog je usvojen.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o dopunama Zakona o uređenju sudova, koji je podnet 22. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 poslanika, 108 je za.

Predlog je prihvaćen.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o dopuni Zakona o javnom tužilaštvu, koji je podnela Narodnoj skupštini 22. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 poslanika, 105 je za.

Predlog je prihvaćen.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona Zakonika o krivičnom postupku, koji je podnela Narodnoj skupštini 22. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 poslanika, za predlog je glasalo 111.

Predlog je prihvaćen.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmeni Zakona o sudskim taksama, koji je podnela Narodnoj skupštini 22. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 poslanika, 114 je za.

Predlog je prihvaćen.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji je podnela Narodnoj skupštini 22. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 poslanika, 118 je za.

Predlog je prihvaćen.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona Fondu za zaštitu životne sredine, koji je podnela Narodnoj skupštini 22. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 poslanika, 110 za.

Predlog je prihvaćen.

Narodni poslanik Gordana Čomić predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog odluke o obrazovanju Komisije za praćenje sprovođenja Nacionalnog akcionog plana za primenu Rezolucije 1325 Saveta bezbednosti UN – Žene, mir i bezbednost u Republici Srbiji, koji je podnela Narodnoj skupštini 23. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 129 poslanika, za predlog je glasalo 112.

Konstatujem da je predlog prihvaćen.

Narodni poslanik Gordana Čomić, na osnovu člana 92. stav 2, člana 157. stav 2, člana 170. i čl. 192. i 193. Poslovnika Narodne skupštine, predložila je da se obavi zajednički načelni i jedinstveni pretres o: Predlogu zakona o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu, sa predlozima odluka o davanju saglasnosti na finansijske planove za 2012. godinu: 1) Republičkog fonda za PIO, 2) Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje, 3) Nacionalnoj službi za zapošljavanje; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit pravnih lica; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju; Predlogu zakona o izmenama Zakona o javnim putevima; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o Fondu za zaštitu životne sredine.

Zatim, 2. zajednički načelni i jedinstveni pretres o: Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakonika o krivičnom postupku; Predlogu zakona o dopunama Zakona o uređenju sudova; Predlogu zakona dopuni Zakona o Javnom tužilaštvu; Predlogu zakona o izmeni Zakona o sudskim taksama i Predlogu odluke o prestanku funkcije člana Visokog saveta sudstva.

Da li narodni poslanik gospođa Gordana Čomić želi reč? (Ne.)

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Od 131 poslanika, za je glasalo 124.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

Predlog za promenu redosleda pojedinih tačaka.

Narodna poslanica Gordana Čomić, na osnovu člana 92. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, predložila je promenu redosleda tačaka dnevnog reda sednice, tako da redosled tačaka dnevnog reda bude sledeći:

1. Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu, sa predlozima odluka o davanju saglasnosti na finansijske planove za 2012. godinu:

1) Republičkog fonda za PIO,

2) Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje,

3) Nacionalnoj službi za zapošljavanje;

2. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu;

3. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama;

4. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit pravnih lica;

5. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje;

6. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji;

7. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju;

8. Predlog zakona o izmenama Zakona o javnim putevima;

9. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima,

10. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Fondu za zaštitu životne sredine.

11. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakonika o krivičnom postupku;

12. Predlog zakona o dopunama Zakona o uređenju sudova;

13. Predlog zakona dopuni Zakona o Javnom tužilaštvu;

14. Predlog zakona o izmeni Zakona o sudskim taksama

15. Predlog odluke o prestanku funkcije člana Visokog saveta sudstva.

16. Predlog odluke o obrazovanju Komisije za praćenje sprovođenja Nacionalnog akcionog plana za primenu Rezolucije 1325 Saveta bezbednosti UN - Žene, mir i bezbednost u Republici Srbiji ( 2010. – 2015.)

Da li potpredsednica Gordana Čomić želi reč? (Ne.)

Stavljam na glasanje predlog poslanice Gordane Čomić.

Od 131 poslanika, za je glasalo 123.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila predlog. Pošto smo se izjasnili o predlozima za stavljanje na dnevni red sednice akata po hitnom postupku, Predlogu za spajanje rasprave i Predlogu za promenu redosleda tačaka dnevnog reda na osnovu član 93. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, stavljam na glasanje Predlog dnevnog reda u celini.

Molim vas da se izjasnimo.

Od 131 narodnog poslanika, za Predlog je glasalo 125.

Konstatujem da je Narodna skupština utvrdila dnevni red Šeste sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini u celini i molim službu da pripremi prečišćen tekst dnevnog reda.

1. Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu, sa predlozima odluka o davanju saglasnosti na finansijske planove za 2012. godinu:

1) Republičkog fonda za PIO,

2) Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje,

3) Nacionalnoj službi za zapošljavanje;

2. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu;

3. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama;

4. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit pravnih lica;

5. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje;

6. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji;

7. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju;

8. Predlog zakona o izmenama Zakona o javnim putevima;

9. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima,

10. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Fondu za zaštitu životne sredine.

11. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakonika o krivičnom postupku;

12. Predlog zakona o dopunama Zakona o uređenju sudova;

13. Predlog zakona dopuni Zakona o Javnom tužilaštvu;

14. Predlog zakona o izmeni Zakona o sudskim taksama

15. Predlog odluke o prestanku funkcije člana Visokog saveta sudstva.

16. Predlog odluke o obrazovanju Komisije za praćenje sprovođenja Nacionalnog akcionog plana za primenu Rezolucije 1325 Saveta bezbednosti UN - Žene, mir i bezbednost u Republici Srbiji ( 2010. – 2015.)

Prelazimo na rad po utvrđenom dnevnom redu, po Poslovniku se javila gospođa Radeta.

Samo trenutak da otvorim tačku dnevnog reda.

Gospođa Radeta reklamira povredu Poslovnika.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, povređen je član 27. Poslovnika jer je predsednik parlamenta koja je na osnovu ovog člana u obavezi da se stara o primeni Poslovnika, mimo Poslovnika i mimo Ustava Republike Srbije dozvolila da se usvoji potpuno ne regularni dnevni red.

Spajanje baba i žaba u okviru ove prve grupacije gde je noseći zakon, zakon o budžetu za 2012. godinu je apsolutno suprotan članu 157. stav 2. Poslovnika koji predviđa da tačke dnevnog reda koje se spajaju u jedinstvenu raspravu moraju biti međusobno uslovljene ili su rešenja u njima međusobno povezana. Ne znam, da li neko može da objasni kako je Zakon o javnim putevima i recimo, Zakon o fondu za zaštitu životne sredine povezan sa Zakonom o budžetu za narednu godinu.

Ono što je još gore, predvideli ste da se glasa, odnosno da se raspravlja o budžetu i ovim ostalim zakonima, a smetnuli ste s uma da je budžet, izglasavanje o budžetu posebno regulisan, ne samo našim Poslovnikom nego Ustavom Republike Srbije. Član 105. Ustava Republike Srbije predviđa da je za izglasavanje budžeta neophodna kvalifikovana većina, a za izglasavanje svih ovih drugih zakona koje ste stavili u isti koš potrebna je prosta većina.

Dakle, apsolutno je bilo nemoguće spojiti ove tačke dnevnog reda na način na koji ste vi to uradili. Naravno, vi hoćete da se o budžetu što manje priča da bi se obratila pažnja na ove druge predloge koje ste spojili u okviru ovog jedinstvenog pretresa, a takođe bih vas pitala, gospođo Đukić-Dejanović, da li ste vi iz šešira izvlačili ministre koji su prisutni i koji treba da prisustvuju raspravi o budžetu, umesto da je cela Vlada ovde danas ispred narodnih poslanika. Da ne govorim o tome koliko su probijeni svi rokovi vezano za Zakon o budžetskom sistemu.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Probili ste vremenski rok koji je dozvoljen.

Dakle, gospođo Radeta, Skupština je po mojoj oceni u skladu sa Poslovnikom odlučila o spajanju tačaka dnevnog reda, zajednički je finansijski efekat i to zaista nije sporno. Ali ako niste zadovoljni mojim odgovorom u danu za glasanje Skupština će se izjasniti da li je bilo povrede Poslovnika. Zahvaljujem.

Narodni poslanik Dejan Mirović ima reč.

Dejan Mirović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, predsednice, kao ovlašćeni predstavnik SRS protestujem i smatram da je prekršen član 97. stav 3. Poslovnika jer jednostavno, ovo je najvažniji zakon, Zakon o budžetu i mi nismo krivi za to što 45 dana kasni sa usvajanjem ovog budžeta. Jednostavno radi se o nedopustivom kršenju Zakona o budžetskom sistemu. Takođe, radi se o budžetu koji ima hiljadu i nešto strana i prosto je neverovatno da se on tretira kao jedan običan zakon i mislim da je zbog normalnog rada parlamenta, zbog jedne argumentovane rasprave o budžetu, i mi imamo, i druge poslaničke grupe imaju primedbe. Mnogo je loš ovaj budžet.

Mislim da je najmanje ono što možete da uradite, da jednostavno produžite u skladu sa članom 97. stav 3. Poslovnika, da duplirate tačnije raspravu o ovoj tački dnevnog reda. Jer jednostavno ne radi se, ponovo ponavljam, ne radi se o običnom zakonu, radi se o najvažnijem zakonu i opet kažem Vlada je kriva i premijer zato što 45 dana kasne sa usvajanjem budžeta i skoro 15 dana kasne sa raspravom o budžetu. Prosto je neverovatno, vi treba da pokažete jednu vrstu dobre volje jer radi se, ponovo ponavljam o najvažnijem zakonu u ovoj godini o kome raspravljamo.

Prema tome, apelujem na vas i predlažem da jednostavno usvojite moj predlog i da produžite ovu raspravu, tj. tačnije da je duplirate. Zahvaljujem.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodine Miroviću, vi dobijate aplauze ali moram reći da vi niste ovlašćeni predstavnik vaše poslaničke grupe dok ne otvorimo tačku dnevnog reda, ali pošto smo vas saslušali o tom predlogu ćemo se izjasniti uvremenjeno, dakle, kad otvori tačku dnevnog reda, a ne sada.

Dobro, u redu. Stavljam na glasanje predlog gospodina Dejana Mirovića.

Molim da se izjasnimo.

Od 152 narodna poslanika, 37 je glasalo za predlog gospodina Mirovića, te Skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Prelazimo na zajednički načelni jedinstveni pretres o Predlogu zakona o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu, sa predlozima odluka o davanju saglasnosti na finansijske planove za 2012. godinu.

1) Republičkog fonda za PIO,

2) Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje,

3) Nacionalnoj službi za zapošljavanje;

- Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu;

- Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama;

- Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit pravnih lica;

- Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje;

- Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji;

- Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju;

- Predlog zakona o izmenama Zakona o javnim putevima;

- Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima,

- Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Fondu za zaštitu životne sredine.

Saglasno Odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički načelni jedinstven pretres o predlozima zakona iz tačaka 1. do 10. dnevnog reda a pre otvaranja zajedničkog načelnog jedinstvenog pretresa, podsećam vas da shodno članu 97. Poslovnika Narodne skupštine ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika, članova poslaničkih grupa, pa poslanička grupa Za evropsku Srbiju pripada jedan sat, 33 minuta i 36 sekundi; poslanička grupa SRS - jedan sat, osam minuta i 24 sekunde; poslanička grupa Ujedinjeni regioni Srbije - 28 minuta i 48 sekundi; poslanička grupa Napred Srbijo - 25 minuta i 12 sekundi; poslanička grupa DSS - Vojislav Koštunica - 24 minuta; poslanička grupa SPS - JS - 18 minuta; poslanička grupa LDP - 14 minuta i 24 sekunde; poslanička grupa Nova Srbija - 10 minuta i 48 sekundi; poslanička grupa Manjina - osam minuta i 24 sekunde i poslanička grupa PUPS - šest minuta.

Saglasno članu 96. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, narodni poslanici koji nisu članovi poslaničke grupe imaju pravo da govore jednom do pet minuta.

Molim poslaničke grupe, ako to niste učinili, da podnesete prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.

Obaveštavam vas da su poslaničke grupe od ovog momenta ovlastile da ih po tačkama dnevnog reda predstavljaju: narodni poslanik Zoran Kasalović, poslaničku grupu SPS – JS; narodni poslanik Slobodan Samardžić, poslaničku grupu DSS – Vojislav Koštunica, narodni poslanik Bojan Đurić, LDP; narodni poslanik Dejan Radenković, poslaničku grupu SRS; poslanik Aleksandar Vlahović, poslaničku grupu ZES, i za sada je to prijavljeno.

Saglasno članu 157. stav 2. i članu 192. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram zajednički načelni jedinstven pretres o Predlogu zakona o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu sa predlozima odluka o davanju saglasnosti na finansijske planove za 2012. godinu, Republičkog fonda za penzijsko-invalidsko osiguranje, Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje, Nacionalne službe za zapošljavanje, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama, o porezu na dobit pravnih lica, Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji, Zakona o obaveznom osiguranju, saobraćaju, Zakona o javnim putevima, Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o fondu za zaštitu životne sredine.

Da li predstavnik predlagača dr Mirko Cvetković, predsednik Vlade i ministar finansija želi reč? (Da.)

Izvolite gospodine ministre.

Mirko Cvetković

Poštovani narodni poslanici, želim da vas sve pozdravim i da izrazim veliko zadovoljstvo što smo zajedno sa vama, sa jedne strane Vlade, sa druge strane Skupština, došli u situaciju da razmatramo četvrti budžet za redom u mandatu ove Vlade i da istovremeno, takođe, izrazim zadovoljstvo za veliki napor koji smo zajednički učinili, ne samo na budžetu, već i na usvajanju i ostalih zakona, pa evo i ova sednica pokazuje da ćemo biti u radnoj atmosferi, praktično do kraja ove kalendarske godine i koristim priliku da vam ujedno i čestitam Novu godinu.
Budžet, kao što znate jeste ključni dokument kojim se određuje ekonomska politika, pre svega fiskalna politika Vlade za narednu godinu i nadam se da ćemo kroz njegovu iscrpnu raspravu doći na kraju do dokumenta koji je potreban državi Srbiji i koji će omogućiti da se suočimo sa krizom i da sa što manje negativnih efekata prođemo kroz nju.
Kao što vam je poznato, Vlada je budžet pripremila u uslovima usporenog privrednog rasta, izazvanog efektima krize u evrozoni, shodno tome, umanjila je projektovani rast u narednoj godini na 1,5% BDP i prilagodila ekonomsku politiku zastupajući kriznim uslovima.
U skladu sa tim, predviđeni su ukupni budžetski prihodi od oko 750 milijardi dinara i ukupni rashodi od 890 milijardi dinara.
Budžetski deficit na republičkom nivou iznosio je 140 milijardi dinara, dok je konsolidovani deficit države 152 milijarde dinara ili 4,25% BDP.
Projektovani nivo deficita je niži od fiskalnog pravila, čime se smanjuje potreba za zaduživanje i ostavlja prostor za dodatno prilagođavanje u uslovima povećanog rizika od recesije u Evropi i u svetu.
Deficit će se najvećim delom finansirati iz zaduženja, ali će praktično celokupan iznos biti uložen u kapitalne investicije.
Time se i u ovom budžetu ne predviđa zaduživanje za finansiranje tekućih rashoda, već se njime omogućava preko potrebni fiskalni input za povećanje domaće tražnje, a samim tim i privredne aktivnosti u Srbiji.
Konačno, kroz ulaganja u kapitalne investicije, obezbeđuje se da deficit u 2012. godini bude uložen u budući razvoj Srbije. Funkcionalna struktura budžeta je sledeća, 41,8% izdvaja se za socijalnu zaštitu, 15,3% je odbrana i javni red i bezbednost, 15,3% obrazovanje i nauka, 10,4% ekonomski poslovi, odnosno podsticaj za privredu, zapošljavanje i poljoprivredu. Dalje, 3,8% transferi u ostalim nivoima vlasti, 3% administrativni troškovi, izvršni i zakonodavni organi, finansijski i spoljni poslovi.
I konačno 10,4% ostale funkcije kao što su sport, kultura, zaštita životne sredine, kamate itd.
U ovoj strukturi se jasno vidi da su diskrecioni rashodi budžeta svedeni na apsolutni minimum, što predstavlja nastavak Vladine politike, štednja koja se dosledno sprovodi od početka 2009. godine.
U budžetu za 2012. godinu je utvrđena socijalna odgovornost i on obuhvata sva potrebna sredstva za zakonsko povećanje plata i penzija, kao i sva socijalna davanja. Indeksacija će biti izvršena u aprilu i oktobru i planirano povećanje iznosi 5,5% na godišnjem nivou.
U budžet su ugrađeni efekti reformskih procesa koje je ova Vlada više nego i jedna prethodna sprovodila u okviru procesa evropskih integracija. Ti efekti u budžetu su najvidljiviji kroz reformu pravosuđa, penzionog sistema, profesionalizacija vojske, obezbeđenje adekvatnih sredstava za rad nezavisnih institucija itd.
Antikrizna ekonomska politika Vlade za narednu godinu podrazumeva i nastavak primene aktivnih mera podrške privredi, poljoprivredi i građevinskoj industriji kroz investicije u infrastrukturu, subvencije i povoljne kreditne linije.
Takođe, racionalnim korišćenjem javnih resursa u narednoj godini, ostvarićemo značajne uštede na diskrecionim rashodima i troškovima administracije i tako doprineti poboljšanju poslovnog ambijenta.
U skladu sa tim ciljem, Vlada u narednoj godini ne planira ne planira povećanje poreza niti uvođenje bilo kojih novih nameta koji bi negativno uticali na rad preduzeća. Kao i prethodne tri godine, nastavljamo sa podsticajima za privlačenje proizvodnih investicija gde smo ostvarili odlične rezultate u prethodnom periodu, a zahvaljujući kojima Srbija zauzima ubedljivo prvo mesto po investicijama u regionu.
Kombinacija ovih mera i pored nepovoljnih uslova u okruženju, omogući će povećanje izvoza i otvaranje novih radnih mesta.
Uveren sam da jedino ulaganjem u infrastrukturu, za razvojne projekte možemo obezbediti privredni rast, održanje zaposlenosti i bolji život građana Srbije, i za realizaciju tog cilja ćemo angažovati sve resurse i energiju u narednoj godini.
Sada mi dozvolite da se u par rečenica osvrnem i na ostale zakone koji su dati u okviru ove objedinjene rasprave i iz čega će se takođe videti da su oni povezani sa budžetom, iako smo čuli za takva mišljenja možda nisu opšta u ovom parlamentu.
Kad se radi o Zakonu o budžetskom sistemu, osnovnim izmenama koje su predložene, omogućava se višegodišnje budžetiranje kapitalnih investicije, što do sada nije bio slučaj. Zatim, budžetiranje deficita koji je niži od gornje granice predviđene fiskalnim pravilom, a što je upravo slučaj sa ovim budžetom koji će se ovde raspravljati i konačno utvrđivanje procedure za utvrđivanje finansijskih efekata zakona i drugih propisa. Najznačajnije izmene Zakona o akcizama, odnose se na duvanske prerađevine i gde se osnovica za obračun minimalne akcize utvrđuje na osnovu prosečne ponderisane maloprodajne cene, umesto najpopularnije cene čime se Srbija usklađuje sa direktivama EU. Takođe, smanjuje se advalorenc segment akcize sa 35 na 34% u narednoj godini, odnosno u 2013. godini na čak 33%.
Izmenama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje omogućiće porodiljama preduzetnicama da ne plaćaju doprinose na osnovu ostvarene oporezive dobiti. Takođe, omogućiće se utvrđivanje visine mesečne osnovice na koju se obračunava i plaća doprinos za obavezno socijalno osiguranje za sveštenike i verske službenike u smislu da se najniža mesečna osnovica množi koeficijentom u rasponu od jedan do pet.
Izmene Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji omogućavaju objavljivanje obaveštenja o poreskim dužnicima na veb sajtu Poreske uprave. Odlaganje plaćanja poreskog duga bez davanja obezbeđenja, za male iznose duga, će posebno biti pogodno za mala i srednja preduzeća. Zatim, uvođenje većeg stepena finansijske discipline, tako što će banke dozvoljavati isplatu zarada samo uz istovremeno plaćanje obaveza po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za šta će bankama biti obezbeđen poseban softver, dok će odgovornost za kontrolu i dalje biti na Poreskoj upravi. Zatim, relaksiranje uslova za reprogram i otpis poreskih obaveza naročito u postupku stečaja i finansijskog restrukturiranja i konačno uređivanje nadležnosti jedinica lokalnih samouprava da vode drugostepeni postupak za sve njihove izvore javnih prihoda.
Izmene Zakona o porezu na dobit pravnih lica omogućiće davanje poreskih olakšica nedobitnim organizacijama koje prihode pretežno ostvaruju na tržištu. Zatim, uvođenje poreskog podsticaja za korisnike slobodnih zona koja se bave proizvodnom delatnošću u slobodnoj zoni u smislu umanjenja obračunatog poreza na dobit pravnih lica. I konačno, neutralni tretman za konverziju potraživanja u kapital preduzeće u restrukturiranju.
Kada se radi o Zakonu o javnim putevima, ovde spomenut kao zakon koji nema veze sa budžetom, istina je zapravo sasvim drugačija. Ovim budžetom predviđeno je da se akcize koje su inače išle direktno prema preduzeću za puteve da se one sada prenose u celini u budžet Republike Srbije, a zatim se iz budžeta prenose preduzeću za puteve, odnosno za održavanje puteva čime se ostvaruje princip centralizacije tako da nemamo toliko mnogo korisnika koje imaju direktne prihode koje su van kontrole.
Konačno, Zakon o bezbednosti saobraćaja, njime se definiše problem privremenih registracija za testiranje novih vozila. Naime, sadašnje rešenje je da vi ne možete izdati privremenu registraciju na duže od 15 dana, što je nepogodno kada vršite test novog vozila, kao što ćemo imati vrlo brzo situaciju da se novo proizvedena vozila u "Fijatu" u Kragujevcu moraju testirati i onda im je petnaestodnevna registracija nedovoljna.
Dakle, ja sam u nekoliko rečenica spomenuo i ove druge zakone. Pozivam vas da u jednoj konstruktivnoj raspravi prođemo kroz budžet i na kraju, pre nego što se raziđemo za Novu godinu, glasamo za njega, usvojimo ga i obezbedimo normalno funkcionisanje države i privrede u 2012. godini. Hvala vam puno.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem gospodine predsedniče.
Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? (Ne.)
Da li predsednici, odnosno predstavnici, poslaničkih grupa žele reč? (Da.)
Narodni poslanik Momo Čolaković.
...
Partija ujedinjenih penzionera, poljoprivrednika i proletera Srbije – Solidarnost i pravda

Momo Čolaković

Partija ujedinjenih penzionera Srbije - PUPS
Poštovana predsednice, poštovano predsedništvo, poštovani predsedniče Vlade i predstavnici ministarstva, uvaženi narodni poslanici, Zakon o budžetu je jedan od najznačajnijih akata koje donosi ova skupština i zbog toga izaziva posebnu pažnju kako u Parlamentu, tako i u široj javnosti.
Naša poslanička grupa PUPS je sa posebnom pažnjom proučila predlog budžeta za 2012. godinu i u vezi sa tim želim da iznesem stavove naše poslaničke grupe. Konstatovali smo sledeće: budžet se donosi u vreme teške ekonomske svetske krize, takođe, donosi se u vreme krize evro zone, nalazimo se u okolnostima ekonomskih teškoća, pada industrijske proizvodnje, ogromne nezaposlenosti i nedovoljnog rasta BDP. Na drugoj strani, imamo nerazvijene socijalne dimenzije države u kojoj nema mnogo solidarnosti, a još manje socijalne pravde. Već sada imamo preko 1.700.000 penzionera, preko 700 hiljada nezaposlenih lica i veliki broj socijalno ugroženih domaćinstva. Ne treba zanemariti činjenicu da nam u narednoj godini, u 2012. godini, predstoje izbori na svim nivoima. Uz ove okolnosti treba dodati da nam je država na granici prezaduženosti.
Kada sve ovo imamo u vidu onda je razumljivo zašto Vlada kasni sa predlogom Zakona o budžetu i zašto se moraju tražiti kompromisi u zadovoljavanju prioriteta pri donošenju ovog zakona. Uz to treba imati u vidu potrebu dogovaranja sa MMF. U ovakvim okolnostima, Vlada je utvrdila Zakon o budžetu za 2012. godinu i mi danas o njemu raspravljamo.
Šta su osnovne karakteristike ovog predloga po nama. Prvo, malo je para na raspolaganju, oko 750 milijardi, a velike su potrebe, kao što vidite 890 milijardi. Znači, potrošićemo više nego što stvaramo i u tome smo svi složni da to nije dobro. Međutim, poslanička grupa PUPS ima razumevanja za ovakav predlog.
Drugo, kod mnogih korisnika došli smo do smanjenja u odnosu na ovu godinu, što je po nama pozitivno. Tu ističemo posebno smanjenje troškova kod predsednika Republike, kod Vlade, kabineta potpredsednika dr Jovana Krkobavića, pojedinih ministarstava. Smatramo da su to pozitivna kretanja. Smatramo da nije dobro, što je došlo do smanjenja kod Ministarstva za zdravlje i socijalnu politiku.
Treće, ističemo pozitivno što Predlog budžeta ima karakteristike razvojnog karaktera sa namerom da se nastave ključni investicioni projekti, neki i da se završe, posebno kada je u pitanju razvoj i unapređenje poljoprivrede i podsticaj industrijske proizvodnje. To su po nama ključna elementa za bolje sutra. Zbog toga smatramo da je budžet i razvojni, bez obzira što to, moramo se složiti sa tim, i nije dovoljno.
Četvrto, posebno cenimo i podržavamo što je budžet socijalnog karaktera i što uvažava činjenicu da je mnogo onih koji žive ispod socijalnog minimuma, pre svega nezaposleni, socijalno ugrožene kategorije građana, deca i veliki broj penzionera. Iz tih razlog smatramo da je Zakon o budžetu i socijalnog karaktera.
Poslanička grupa PUPS posebno ističe podršku da se budžetom obezbede sredstva za redovnu isplatu penzija u skladu sa Zakonom o penzijsko-invalidskim osiguranju, koji smo usvojili pod kraj 2010. godine.
Dakle, naše je mišljenje da treba na drugačiji način regulisati neka pitanja kada je pitanju budžet Fonda penzijsko-invalidskog osiguranja, posebno za ona sredstva koja se ne odnose direktno na isplatu penzija. Navešću samo jedan primer. Skoro 60 milijardi usmerava se u Fond penzijsko-invalidskog osiguranja, a ta sredstva se automatski odmah prebacuju Fondu za zdravstvo. Takvih primera ima još. Mislimo da nema posebnih razloga za takvim načinom usmeravanja sredstava.
Treba reći i to da od 1. januara sledeće godine u Fond PIO uključuju se i značajan broj vojnih penzionera. U tom sklopu uvećavaju se obaveze i sredstva vezana za isplatu penzija iz Fonda PIO.
Sve ovo, po nama, garantuje da će se Zakon o penzijsko-invalidskom osiguranju u celini primenjivati i da će u 2012. godini stečena prava svih milion i 700 hiljada penzionera biti poštovana.
Iz svih ovih, a verovatno i drugih, razloga poslanička grupa će, prvo, podržati Zakon o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu u celini, podržati odluke o davanju saglasnosti na finansijske planove Fonda PIO, Fonda za zdravstvo i Nacionalne službe za zapošljavanje. Podržaćemo i ostale prateće zakone koji se predlažu u cilju ostvarivanja i realizacije Zakona o budžetu. Zahvaljujem na pažnji.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Balint Pastor. Izvolite.