Hvala, gospođo predsednice.
Molila bih samo da dobijem obaveštenje do kada je televizijski prenos.
(Predsednik: Televizijski prenos je do 19,00 časova.)
Hvala.
Ova druga tačka koja se nalazi pred poslanicima Narodne skupštine Srbije je onako jedna prilična mešavina svega i svačega. Tu ima i nekih kredita i nije mi jasno zašto nisu stavljeni u ovaj deo prethodni, u prvoj tački, gde se govorilo samo o kreditima. Ima nešto što se tiče saradnje o vazdušnom saobraćaju, ima nekoliko tačaka koje se odnose na bezbednosne procedure za razmenu i zaštitu tajnih podataka između Republike Srbije i EU, ima nešto o obrazovanju, nešto o ekologiji. Tako da je u ovom zamešeteljstvu vrlo teško napraviti jedan racionalan pregled svega ovoga što ste vi ovde nama ponudili na ovom stolu.
Najpre ću da govorim o ovim delovima koji se tiču ekologije, dakle, Predlogu zakona o potvrđivanju protokola o dugotrajnim organskim zagađujućim supstancama uz Konvenciju o prekograničnom zagađenju vazduha na velikoj udaljenosti iz 1979. godine, što je zanimljivo i drugi takođe iz 1979. godine, Predlog zakona o potvrđivanju protokola o teškim metalima, uz Konvenciju o prekograničnom zagađivanju vazduha na velikim udaljenostima, takođe iz 1979. godine. Ko bi pomislio da će se 1979. godine pričati o 1999. godini kada su nas naši saveznici, današnji prijatelji, tim teškim metalima i osiromašenim uranijumom toliko obogatili.
Ekološka bajka o Srbiji kao čistoj i zelenoj zemlji, koja je donela veliki broj ekoloških zakona kojima treba da štiti životnu sredinu u Srbiji, koja ima posebno ministarstvo koje se time bavi, koje je formiralo bezbrojne direkcije koje bi trebalo ovim poslom da se bave, takođe bezbrojne fondove koji preuzimaju posao ministarstva, koji takođe treba ministarstvo da radi. Sve je to jedan veliki pravni okvir koji bi mogao da se posmatra u okviru ove ekološke bajke koju nam ministar Dulić priča već četiri godine, obilazeći gradove Srbije, nekad doduše u svojoj garderobi, a sada sve češće u novim kožnim jaknama, sa novim kožnim torbama, koje je kupio od novca građana Srbije, bez tendera. Pitanje je da li mu je potrebno, ovog trenutka, nisam sigurna da u ovoj hladnoći koja je bila ovde nešto ta koža može da mu pomogne.
Dakle, sva ta ekološka bajka koja se priča građanima Srbije ima svoje i te kako veliko naličje i neće se završiti kao što se završavaju bajke nekim dobrim hepiendom za građane Srbije, a to o čemu ja govorim, a tiče se ove dve konvencije, sve se nalazi u onome što nam je upravo to ministarstvo i upravo taj ministar stavio na uvid, a to je izveštaj o stanju životne sredine u Republici Srbiji.
Hoću da povežem ove dve konvencije i ovo što su činjenice koje se ovde nalaze, pa da vidimo kako te dve stvari možemo da ukrstimo i kako možemo da sarađujemo.
Kada smo već kod tih ekoloških bajki, izgleda da danas ovde u ovoj Skupštini mnogi pričaju neke druge bajke i prosto je nemoguće da građani Srbije poveruju u bajku o stabilnoj zemlji kada je danas evro 110,19 dinara, kada je Vlada koja se zaduživala 55 evra u sekundi stigla do zaduženosti od 47% BDP. Izvinite to su podaci koji se pojavljuju od eksperata, dakle ne od Vlade, nego od eksperata. Ili, kada pričamo o ovoj bajci o borbi protiv korupcije, a dobijamo informacije od međunarodnih istraživačkih kuća, koje kažu da Srbija stalno pada na toj listi korupcije, sada je trenutno 85 na toj listi. Ili, kako da se poveruje u bajku o tome da se Vlada Srbije baš dobro snašla u ovoj krizi, a jedan milion građana gladuje, mnogi od njih se hrane u narodnim kuhinjama, a od tih milion je 400.000 dece?
Ta bajka o 200.000 novih radnih mesta je već potpuno eksploatisana i završena. Eto, od tih zaduženja stalno govorim o bankama, a hoću da govorim o bajkama. Najnovija bajka je u ovoj zvezdici, fusnoti, kojom se kaže danas neko pretvara u pahuljicu koja se gubi u zimskim danima, ali zapravo o kojoj i te kako dobro govori komentar Hilari Klinton, još jednog osvedočenog prijatelja ove vladajuće koalicije, koja lepo kaže – ovim sporazumom Kosovo postaje nezavisna država koja ima pravo da predstavlja samu sebe i koja ima pravo da sklapa međunarodne ugovore. To kaže Hilari Klinton, a vi hajde recite da ona laže.
Da se vratimo ovoj našoj ekološkoj bajci. Danas ratifikujemo ova dva predloga zakona koja imaju problem da se primene zato što imamo nekoliko istraživanja raznih ekoloških organizacija koje se bave ovom tematikom, jednu od njih je "Ekogea", koja kaže da teški metali, pepeo iz termoelektrana, otpadi iz klanica, a tu ću da stanem i da vas podsetim. Da li možda neko od vas gleda "Eko patrolu"? Volela bih da je ministar ovde, pa da malo popričamo, šta se dešava sa otpadima iz klanice? Jedna od poslednjih emisija "Eko patrole" je iz mog Kolubarskog okruga, iz jednog sela koje se nalazi blizu Uba, gde jedna fabrika mesa, jedna klanica koja se bavi prerađivačkim poslom, sve iznutrice i sav životinjski otpad donosi i izbacuje na jednu livadu, gde se skupljaju ljudi koji tom hranom posle, tim iznutricama od kojih su mnoge od bolesnih životinja, hrane pse, pa onda dolazimo u situaciju da mi kupujemo iz tih odgajivačnica pse, ne znajući šta nam nose i šta će da se dešava dalje.
Dakle, mi imamo zakon koji jasno i precizno govori o tome kako se skladišti klanički otpad. Kako je moguće da se taj zakon ne primenjuje i da se u toj igri nalaze svi, uključujući i inspekcije, jer čovek koji je pokrenuo celu priču tvrdi da ima veliki pritisak od inspekcija veterinarskih da ćuti, da mu prete na razne načine.
Neću da napomenem način na koji se tretiraju pesticidi u poljoprivredi i način na koji građani Srbije mogu da voze automobile koji su potpuno dotrajali i koji zagađuju sredinu. Istraživanje kaže da srpska industrija u Dunav godišnje izlije čak 72.000 tona azota i 7.000 tona fosfora, što Srbiju svrstava na treće mesto na top listi zagađivača ove velike reke. Naravno da otrovi koji se tu ispuštaju truju građane Srbije preko zemljišta i preko vode, ali o tome ništa niko ne govori.
Moram da kažem podatak da se u Srbiji danas uz svu pompu koju prati Oliver Dulić, na svim medijima, plaćajući silan novac građana Srbije za predstavljanje njegovih bilborda i na razne kampanje koji predstavljaju rad njegovog ministarstva, koji je ustvari vrlo mali, da je skoro neprimetan, samo pet do 10% otpadnih voda se danas u Srbiji prečišćava. Sve ostalo se preko kanalizacije uliva u vode, koje posle toga koristimo za piće. Em imamo malo postrojenja za preradu i prečišćavanje vode, em se polovina od njih uopšte ne koristi. Najnovije koje se danas samo otvore, rade taj dan, dok ministar i njegovi pomoćnici dođu da se slikaju i nikada više ne rade. Mogu da vam govorim o pet koje su otvorene u poslednjih godinu dana. Važno je da je ministar tu, slikali su se, sada je sve uredu.
U Srbiji postoji 375 kontaminiranih lokacija zemljišta, gde je vrednost zagađujućih materija u zemljištu iznad dozvoljene granice. Čak petina od ispitivanog zemljišta u pojedinim delovima Srbije sadrži jedan ili više zagađivača u količini većoj od maksimalne dozvoljene. Uopšte ne govorim o onim delovima koji su postradali od NATO bombardovanja. O tim delovima najbolje govori porast bolesti u ovoj Srbiji, ali o tome se niko ne doseti da govori javno. Ovo su podaci iz ovog izveštaja. Radi se o 17% uzoraka zemljišta iz okoline Beograda, dela Šumadije i Pomoravlja. U dolini Morave, to je ono što je zabrinjavajuće, zemljište je zagađeno niklom, hromom, arsenom i olovom. Koliko znam, tamo se živi od poljoprivrede. Zemljište u dolini Kolubare je opterećeno velikim koncentracijama olova, hroma i nikla. Takođe, poljoprivredno zemljište. Imamo li zakon o ovome?
Ono malo poslanika koje ova oblast interesuje zna da mi zakone o ovome i te kako imamo, da su oni ovde doneti u paketima manjim ili većim, nikad se o njima nije govorilo otvoreno i precizno. Kakva je vajda od njih? Da li oni prepoznaju zagađivače? Zakoni prepoznaju, ali oni koji treba da sprovode zakone zagađivača ne prepoznaju. U zakonima kazne za zagađivače su jako velike, ali ih nema među onima koji su kažnjeni. Dakle, zakon se ne primenjuje.
Sad je pitanje o kome hoću da govorim – vazduh. To je jedna od tema iz ove dve konvencije, odnosno Predloga zakona. Izveštaj o stanju životne sredine, ovaj na koji se ja upravo pozivam i koji je verovatno veliki, pa ljudi misle da ga mi ne čitamo, prepoznaje tri nivoa zagađenja, tri kategorije kvaliteta vazduha u Srbiji. Prekomerno zagađenje vazduha, i to se govori o vazduhu u Nišu, Novom Sadu, Boru, Užicu, Zrenjaninu. Zatim, umereno zagađenje - Beograd i Pančevo. Evo Pančevo je skočilo i više uopšte nije zagađen grad. To Pančevci naročito dobro znaju koliko nije zagađeno i koliko je ovaj izveštaj tačan. I zatim, neznatno zagađenje vazduha, odnosno tamo gde je vazduh čist. To su zanimljivi gradovi - Valjevo, Šabac, Kruševac, Vranje i najveći broj gradova u Srbiji.
Dolazim iz Valjeva. Dok su bili ovi hladni dani kada je jako mnogo individualnih kotlarnica radilo, mogu da govorim i o hiljadama, građani Valjeva koji inače imaju čist vazduh, kako kaže izveštaj, mogli su da dišu jedino kao ribe, sa maramicama, a ceo grad se nalazio u potpunom oblaku smoga. Toliko o rezultatima i ovog što ovde piše. Da ne kažem o tome, da su me kao poslanika na medijama pitali – kako je moguće da živimo u takvom gradu a imamo tako lepe na papiru izveštaje? Rekla sam im – još jedna bajka gospodina Dulića, kao i ona bajka o tome, da u sred grada Valjeva, u centru grada Valjeva, treba napraviti otpad opasnog smeća.
To je ta bajka s početka priče. Lepa je, ali je nema u Srbiji. Još jedan deo te bajke je moratorijum koji Srbija ima na nuklearnu energiju. Mi imamo do 2015. godine, čak i formalno, na papiru, moratorijum na nuklearke. Ko je ovlastio, pre ministra, a sada pretpostavljam da je državni sekretar, gospodina Škundrića, da pregovara u ime Srbije o gradnji nuklearke? Koga je ovlastio? U čije ime on to govori?
To je prvi deo bajke gospodina Dulića. Nisam imala sreće da sačekam da čuje ovo, ali tu je gospodin ministar Obradović, jer drugi deo ove bajke se odnosi na obrazovanje. Jedna od tačaka koja se ovde pominje je i kredit Svetske banke za projekat obrazovanja za socijalnu inkluziju.
Vi niste sreću imali, gospodine ministre, da budete na javnom slušanju, kada smo govorili o rezultatima koje je Radna grupa za prava deteta uradila, o tome kakvo je stanje u srpskim školama kada je inkluzija u pitanju. To je jedna od tema koja je bila i te kako zanimljiva velikom broju nevladinih organizacija, građana, udruženja roditelja, pa bogami i predstavnicima institucija, jer su bili i predstavnici Ministarstva prosvete, Ministarstva zdravlja i Ministarstvo socijale.
Sve ono što smo mi tamo istakli kao rezultate, sve potpuno je moglo da potpiše, tako je bar rekla gospođa Tinde Kovač. Znači, ni jedna od stvari koju smo rekli, nije bila preuveličana, iako sam ja kao predstavnik opozicije vodila tu radnu grupu. Radili smo vrlo objektivno i nalazi do kojih smo došli su napravljeni, a mislim da postoji na sajtu Skupštine, ako vas to zanima i ako vam je to bitno da znate dokle se stiglo u primeni i na koji način je otežana infuzija u srpskim školama. No, pretpostavljam, da vi o tome jako mnogo znate.
Ono što smo mi iz poslaničke grupe DSS rekli kada smo donosili Zakon o osnovama sistema, jeste da država nema para za tako skup projekat kao što je inkluzija. Tada ste nam rekli da su pare obezbeđene iz raznih kredita i da će one i te kako doprineti da napravimo taj veliki iskorak u demokratizaciji obrazovanja, što inkluzija jeste i mi je podržavamo iz sve snage. Samo, mi smo tu vrlo oprezni i voleli bismo da se ne završi priča o inkluziji, kao što se završila Gašina reforma i kao što su se završili silne priče oko tih velikih projekata, kada su se srušile same od sebe, kao kule od karata, jer prosto nisu bile održive.
Sada se došlo do toga da je bilo malo novca. To su i same škole potvrdile, da one nemaju za sredstva, da se ne zna ko koga plaća u tome, da se ne zna zašto nema saradnika koji treba da rade na tome, da pojedine lokalne samouprave nisu formirale ni timove koji treba da se bave ovim, ni inter-resorne komisije. Znači, more je problema na terenu. To, pretpostavljam, treba da pokriju sredstva koja se nalaze u ovom kreditu.
Bojim se da malo kasnimo sa tim sredstvima, jer inkluzija opstaje na vrhunskim učiteljima koji su prihvatili da nose teret na svojim ramenima. Sistem ne podržava inkluziju. Na tom skupu se došlo do zaključka – prosveta još nešto radi. Socijala nikakve veze nema sa prosvetom, iako je projekat takav da treba da nosi tri stuba. Zdravstvo tek nema pojma ni da postoji takav projekat.
Bojim se da kasnite sa ovim kreditom. Bojim se da se u ovakve projekte ne ulazi grlom u jagode, kao što ste sada napravili. Sada da bismo napravili korak napred, moramo da pozajmimo još novca da bismo ga napravili. Bojim se da to nije dobar put.
Ima još jedna bajka o besplatnim udžbenicima. Volela bih da tu bajku malo, ako možemo, pretresemo, pošto ste vi tu. Izgleda da neću imati priliku da ovaj zakon o udžbenicima vidimo pred Skupštinom. Do poslanika je došlo jako mnogo materijala. Imam nešto malo ovde kod sebe, što se tiče toga zbog čega se taj zakon donosi i zašto se menja, i šta treba da pokrije, šta treba da legalizuje.
Kada smo donosili Zakon o mladima, tada smo legalizovali kancelarije za mlade koje su tri – tri i po godine radile u Srbiji. Ovim zakonom koji treba da bude donet, treba da legalizujemo besplatne udžbenike, jer očigledno je u tom domenu rađenu mnogo štošta što ne poznaju propisi i zakoni Republike Srbije. Recimo, taj projekat za ovu godinu državu košta milijardu evra, a može da ga košta 500 miliona evra. To je, priznaćete, ta ušteda koja bi možda mogla da ode u ovu inkluziju, da ne pozajmljujemo.
Ovako stoje stvari. Ovde vi pokušavate da razdvojite udžbenik i radnu svesku. U ovom zakonu koji je i dalje na snazi je radna sveska deo udžbenika, udžbeničkog kompleta. Ovi udžbenici koji su besplatni, nemaju pozitivno mišljenje Nacionalnog prosvetnog saveta i Zavoda za unapređenje, vaspitanje i obrazovanje. Ne možete da mi govorite o tome, evo ga, zavedeno, precizno. Čak predstavnici Nacionalnog prosvetnog saveta, koji pretpostavljam da znate da nisu bilo ko, tvrde i navode zbog čega su ovi udžbenici koje ste vi preporučili da se koriste, vrlo opasni i nekorektni, jer oni navedeni udžbenici ne omogućavaju ostvarivanje svih ciljeva i zadataka predmeta. Radi se o prirodi i društvu i matematici.
U ovim udžbenicima postoje sadržaji koji ne odgovaraju uzrastu učenika. Navedeni udžbenici nisu usklađeni sa standardima kvaliteta udžbenika. Ne ispunjavaju sedam od osam propisanih standarda. Malo li je? Navedeni udžbenici ne ispunjavaju standard jedan. Sada ide i obrazloženje i sve dalje.
Država je kupila neodobrene radne sveske, od prvog do trećeg razreda, pa sada na brzinu, ovim novim predlogom pokušava da legalizuje, predlažući da za radne sveske uopšte ne treba ničije mišljenje, nego one prolaze na taj način, ali zato za plakate, za mape, za postere je to mišljenje obavezno. Smatrate li da je radna sveska manje važna od toga? Ne mislim da je tako.
Ako nešto nije odobreno, kako se radna sveska uopšte koristila u školama? Pretpostavljam da za sve građane ove zemlje, za sve privrednike važi isto pravilo. Postoji procedura, ta procedura mora da se prođe bez izuzetaka i stvar je jednostavna. Koristilo se tako što je Ministarstvo prosvete, a imam baš dopis, poslalo dopis školama u kojima dajem saglasnost na upotrebu. To ne postoji u zakonu i to zakon ne poznaje, vašu saglasnost. Da li to znači da postoje neki koji su iznad zakona? Ovo što sam rekla je mali deo nečega što je velika produkcija.
Znači, mali deo velike korupcije - petsto miliona. Malo li je? Petsto miliona ovde, petsto miliona onde, eto vama svih novaca da ne moramo da raspisujemo kredite. Žao mi je što nećemo moći o ovome baš onako da razgovaramo, ali iskoristiću priliku, pošto ste vi ovde, da mi kažete šta je to što sam rekla da nije tečno. Hvala.