Došlo je do nesporazuma, pošto smo na Odboru kada smo raspravljali o zakonima, predloženo je da povučemo amandman i da napravimo, odnosno da ubacimo jednu rečenicu, u stvari u toj rečenici jednu reč, ali ne znam šta se desilo u međuvremenu, ali ja ću ga ipak obrazložiti.
Radi se o članu 12. stav 5. koji govori o izvornom predmetu i ja sam više puta o tome pričala i u načelnoj raspravi sam govorila o tome, a podstaklo me to da, kontaktirajući sa nacionalnim savetima nacionalnih zajednica, a takođe i radeći u obrazovanju nekoliko godina, pošto sam negovala rusinski jezik, čak i u Beogradu, videla sam da ima jako puno problema u negovanju jezika nacionalnih manjina.
Reći ću da se jezici ne neguju, zna se ko se neguje, neguju se bolesnici, jezici se uče, to negovanje jezika mislim da nije dobar termin.
Drugo, radi se o tome da jezik nacionalnih zajednica nacionalnih manjina ulazi u izborni predmet V grupe, znači, u B grupu izbornih predmeta ulazi veronauka i građansko vaspitanje, a čak je i u ovom zakonu predviđeno da postoji komisija za versko obrazovanje, u stvari za versku nastavu. Jezici nacionalnih manjina nisu zaslužili ni da imaju svoju komisiju. Stavljeni su u grupu V izbornih predmeta, neobaveznih izbornih predmeta gde je hor, folklor, i to je degradacija učenja jezika nacionalnih manjina.
Takođe bih istakla da, ako bi se stavio izborni predmet, dakle, jezik nacionalne manjine u tu grupu gde je veronauka i gde je građansko vaspitanje, to ne bi bilo ništa strašno, jer ako bi učenici imali dva izborna i obavezna predmeta, a roditelji se izjašnjavaju na početku školske godine da li hoće ili neće da njihova deca uče fakultativno i izborno maternji jezik i to što deca idu da uče maternji jezik u izbornoj osnovi, a taj predmet se ocenjuje, ali ocena ne ulazi u prosek, mislim da je stvarno degradacija učenja maternjih jezika.
Svakako mislim, a i Zavod za unapređenje, obrazovanje i vaspitanje je već na više puta dao zamerku da bi jezik nacionalnih zajednica mogao da bude izborni predmet obavezni, kao što je i veronauka i građansko vaspitanje.
Tako da, molim vas ministre da još jednom, tu zamerku su imali i Nacionalni savet, jer postoji jako puno problema u tom, da kažem, fakultativnom učenju jezika. Na kraju krajeva, i koji je onda motiv učenja jezika, pa vas molim da još jednom razmotrite taj amandman i da izađete u susret deci koja hoće da uče maternji jezik u školama gde je nastava na srpskom jeziku.
Postoji problem i oko udžbenika. Ništa nije regulisano oko te nastave fakultativnog učenja jezika. Ako bi bio taj izborni predmet na tom nivou kao što je veronauka, bilo bi skroz drugačije. Hvala.