Četvrta sednica Prvog redovnog zasedanja, 28.05.2014.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Četvrta sednica Prvog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/79-14

3. dan rada

28.05.2014

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:05 do 17:55

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Poštovani poslanici, prelazimo na 1. tačku dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Vojislav Vujić, Nevena Stojanović, mr Đorđe Kosanić, Marija Jevđić, prof. dr Vladimir Marinković, dr Milorad Mijatović, dr Sulejman Ugljanin, Sabina Dazdarević, Enis Imamović, Borislav Stefanović, Dragan Šutanovac, Aleksandar Senić, Branka Karavidić, Biljana Hasanović-Korać, Ljiljana Nestorović, Zoran Živković, Vladimir Pavićević i Zoran Babić, kao i amandman Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava.
Primili ste izveštaje Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo i Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava, kao i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Podsećam vas da je narodni poslanik dr Ivan Bauer pisanim putem povukao amandman na član 1. Predloga zakona.
Podsećam vas da je Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo, u skladu sa članom 163. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, odbacio kao nepotpun amandman na član 1, koji su zajedno podneli narodni poslanici dr Sulejman Ugljanin, Sabina Dazdaarević i Enis Imamović.
Takođe vas podsećam da, prema članu 163. stav 4. Poslovnika, odbačeni i neblagovremeni amandmani ne mogu biti predmet rasprave i o njima se ne glasa.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Vojislav Vujić, Nevena Stojanović, mr Đorđe Kosanić i Marija Jevđić.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici prof. dr Vladimir Marinković i dr Milorad Mijatović.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Borislav Stefanović i Dragan Šutanovac.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Aleksandar Senić, Branka Karavidić i Biljana Hasanović Korać.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima Branka Karavidić.
...
Socijaldemokratska stranka

Branka Karavidić

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Zahvaljujem.
Poštovani gospodine ministre, gospođo predsednice, osim nekoliko tehnički poboljšanja kojim smo mi želeli da poboljšamo ovaj član 21v, naš amandman se odnosi na dodatni podsticaj zapošljavanja mladih do 30 godina, starijih od 55 godina i samohranih roditelja, koji naravno spadaju u grupu posebno ugroženih kategorija nezaposlenih.
Naime, ovim amandmanom smo predložili dodatnu stimulaciju zapošljavanja ove grupe, odnosno uvećanje za još 15% na već dat procenat podsticaja. Podsetiću da se ovim našim amandmanom bitno poboljšavaju uslovi za zapošljavanje preko 40% nezaposlenih, odnosno preko 322.000 nezaposlenih ljudi.
Opet ću podsetiti, jer sam i u raspravi u načelu citirala premijera, on je u svom ekspozeu govoreći o ograničenim poreskim olakšicama prilikom zapošljavanja novih radnika rekao – ovim merama bi posebno bila posvećena pažnja najugroženijim grupama stanovništva, mladim ljudima na samom početku karijere i ljudima koji su na samom kraju karijere. U ovim izmenama zakona toga nema. Predložene mere nisu u skladu sa ekspozeom premijera, te vas pitam da li će i ubuduće predloženi zakoni biti jedno, a reči premijera drugo?
Nadalje, samo bih da pročitam i ono što se odnosi na odgovor na naš amandman. Kaže se – amandman se ne prihvata iz razloga što procenti povećanja poreza opredeljenih predloženim rešenjem garantuju ravnopravni tretman svih nezaposlenih, bez obzira na godine starosti. Takođe, prihvatanjem amandmana smanjio bi se očekivani pozitivni efekat predložene mere u budžetu Republike.
Mi smo u načelnoj diskusiji ukazali na manjkavost Predloga izmena i dopuna zakona, a tiče se mogućih zloupotreba od strane nesavesnih poslodavaca, te smo u tom smislu pokušali da popravimo ovaj član dodajući dva stava i ja bih da ih pročitam. Znači, ako u toku korišćenja poreske olakšice za novozaposlena lica poslodavac smanji broj zaposlenih u odnosu na broj zaposlenih na dan 31. mart 2014. godine, odnosno na dan započinjanja delatnosti, uvećan za broj novozaposlenih lica, gubi pravo na poresku olakšicu iz stava 1.
Zatim, poslodavac iz st. 5. i 6. neće izgubiti pravo na poresku olakšicu iz stava 1. u slučaju da zaposlenom licu prestane radni odnos otkazom ugovora o radu od strane zaposlenog na zahtev roditelja ili staratelja zaposlenog mlađeg od 18 godina života, smrću zaposlenog ili na osnovu zakona nezavisno od volje zaposlenog i poslodavca, a pod uslovom da u roku 30 dana zaposli drugo novozaposleno lice, tako da ne dođe do smanjenja broja zaposlenih u smislu stava 8. ovog člana.
Vrlo je bitno da se u zakonu postave jasni mehanizmi za zaštitu od mogućih zloupotreba. Mi smo u dodatom stavu naveli moguće situacije u kojima poslodavac ne gubi pravo na poreske olakšice, ako se u toku korišćenja istih nađe. To su sve moguće životne situacije. To je, recimo, slučaj smrti zaposlenog, odlazak u penziju ili slično. Prevazilaženje ovih situacija u kojima se mogu naći i zaposleni i poslodavac po našem amandmanu moguće je obaviti zapošljavanjem novozaposlenog u roku od 30 dana, te vas još jednom molim da razmilite o ovom našem predlogu. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar Krstić.

Lazar Krstić

Hvala vam.
Zabeležio sam četiri vaše sugestije i želeo bih da odgovorim na njih.
Prva stvar se odnosi na mlađe od 30 godina ili starije od 55 godina. Naša namera ovim izmenama i dopunama zakona je bila da nemamo neravnopravan tretman između nezaposlenih u zavisnosti samo od godina kao jedne od kategorija. To ne znači da ne postoje druge olakšice koje su definisane ovim zakonima, ne ovim konkretnim izmenama i dopunama o kojima pričamo, već samim zakonima, gde, na primer, imamo pripravnički staž od tri meseca, u odnosu na šest meseci, itd. U nekim drugim zakonima i podzakonskim aktima koji se budu odnosili na proces restrukturiranja, nećemo na drugačiji način tretirati i one koji su stariji od izvesne starosne granice.
Druga vaša sugestija se odnosila na retroaktivno oduzimanje prava na poresku olakšicu koje je određeni poslodavac zaposlio. Izmenom ovog zakona, kao i onim što ćete videti u sistemskijim zakonima, odnosno, konkretno, u izmenama Zakona o radu i drugim zakonima koje ćemo menjati a koji utiču na poslovno okruženje, namera je da se ide ka većoj fleksibilnosti. Mi prosto ne želimo da obavežemo nekoga da retroaktivno mora da plati ono što bi se odbijalo po ovom zakonu.
Dakle, ukoliko neko na određen vremenski period zaposli nekoga, bilo koga, svakog ravnopravno tretiramo, naša namera je da smanjimo za one koji su strukturno nezaposleni, znači duže od šest meseci, da smanjimo troškove. Idealno je, a ja sam o tome govorio i ranije, kad smo pričali o budžetu i u prethodnim mesecima i u medijima, idealno, mi bismo hteli da idemo putem smanjivanja ukupnog poreskog opterećenja na rad. To jeste načelna ideja. Budžetski uslovi, fiskalni, u ovom trenutku to ne dozvoljavaju, jer to za posledicu ima smanjenje prihoda u budžetu. Kad bismo to radili na one koji trenutno plaćaju poreze i doprinose, mi prosto nemamo tog prostora jer trošimo mnogo više nego što prihodujemo u ovom trenutku. Ali, ja se nadam da kroz fiskalnu konsolidaciju i u nekom srednjem roku ćemo moći da se obratimo i tome.
Znači, u zaključku na vašu sugestiju, mislim da je bitno da pružimo tu fleksibilnost, jer je namera zapravo da omogućimo poslodavcima da ne brinu o tome i da će morati, ako sutra budu zaposlili, a u nekom trenutku kasnije ne budu mogli da imaju baš tog zaposlenog, odnosno ne baš tog zaposlenog nego toliko zaposlenih, iz kojih god uslova, prosto, oni su za taj period plaćali manje doprinose, mi smo imali veći prihod u budžetu zato što je jedan novozaposleni bio više nego ranije, a taj novozaposleni je imao posao i platu koju bi i inače imao, a ne onu koju odnosi kući.
Što se tiče treće sugestija, oko zloupotreba, puno smo razmišljali oko toga. Vi ste ovde dali neke sugestije. Naša namera je bila i to jeste jedan od mehanizama, da uparimo podatke Nacionalne službe za zapošljavanje i poreske uprave, kako bismo upravo mogli da kontrolišemo koga ljudi zapošljavaju. Dve situacije koje su nam se javile i oko toga smo razmišljali, i kod ovog a i kod nekih drugih zakona, da bi poslodavci mogli da zloupotrebe ove olakšice na način koji nije predviđen.
Jedan od načina jeste da one koji su na ugovor, to sam pomenuo i u raspravi u načelu, prebace na stalno i time bi plaćali manji porez nego što plaćaju sada, a radi se o istim ljudima. Znači, ne dobijamo novu zaposlenost. Takođe, razmišljali smo o situaciji gde bi nekome palo napamet da nekog otpusti da bi ga sutra zaposlio, samo da bi manje davao poreze i doprinose. U tome i jeste ova barijera oko nezaposlenosti od šest meseci, ali, opet, rekao bih da to nije osnovni razlog. To jeste neka granica strukturne nezaposlenosti, ali ako vi menjate posao, možete da budete na službi neko vreme.
Naposletku, mislim da sam se na to osvrnuo kad sam govorio o vašoj prvoj sugestiji, vezano za ekspoze, namera jeste i biće, mi smo svesni toga da naročito kod mladih imamo veliku nezaposlenost, brinemo i brinućemo o socijalno ugroženim kategorijama, odnosno kategorijama koje možda teže ostvaruju pravo na radni odnos, ali, nešto od toga već stoji u ovom zakonu, u članovima koji nisu predmet izmena i dopuna, a nešto stoji i u drugim zakonima i stajaće i u drugoj promeni regulative, koja će takođe uslediti. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik Zoran Babić.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Babić

Srpska napredna stranka
Zahvaljujem se, gospođo predsednice.
Za SNS nije prihvatljiv ovaj amandman. Meni je zaista drago što se i u raspravi u načelu, a i sada u pojedinostima, pominje ekspoze gospodina Aleksandra Vučića, što znači da je sa dobrom pažnjom praćen ekspoze. Taj ekspoze je najobimniji od svih dosadašnjih mandatara i predsednika Vlade, jer oslikava i ambiciju predsednika Vlade, ali i stanje zarđalosti našeg društva i potrebe da jednim ambicionim ekspozeom i ambicioznim zadatkom koji je ova Vlada RS stavila pred sebe, da se takvo stanje u našem društvu i promeni.
Razmišljajući o ovom amandmanu, ali i ovim zamerkama koje su dolazile u raspravi u načelu da eto Bože moj, da se ovaj zakon odnosi na sve kategorije, starosne kategorije našeg društva, radno sposobne, naravno, starije od 18 godina, a ne samo na one do 30 i preko 50 godina. Jer, da smo napravili, da je predlagač zakona predvideo ovakve olakšice, samo za mlađe od 30 i starije od 50 godina, verovatno da bi zamerka predlagača amandmana bila da je taj zakon diskriminišući.
Nikada ne može da se ugodi svima, ali ovo je definitivno poruka koju je predlagač zakona, odnosno Vlada Republike Srbije želela da da svim ljudima koji rade na crno u Srbiji da imaju šansu da svoj status regulišu. Ovo je poruka i poslodavcima da ne moraju da razmišljaju kada im neko pokuca na vrata firme da li je inspekcija ili šta će zateći. Ovo je poruka da država brine o nezaposlenima. Ovo je poruka koju je rekao i ministar u raspravi u načelu da nije jedina što se tiče promovisanja zaposlenja i smanjenja stope nezaposlenosti u Srbiji.
Mi na ovaj način ćemo smanjiti broj nezaposlenih ljudi u Srbiji, ali one mere koje će ubuduće doći od strane Vlade Republike Srbije, targetiraće one koji su zaista u jednoj najtežoj situaciji. Ciljaće mlade ljude, mlađe od 30 godina koji su završili škole, fakultet, ne pripadaju nijednoj političkoj stranci, što je ranije bio kliše za dobijanje posla, ne poznaju nikoga na funkciji, što je takođe ranije bio kliše za dobijanje posle.
Da bi motivisali da takvi mladi ljudi, stručni, da li u zanatu koji su završili, fakultetu koji su završili, ili u znanjima koje su stekli, ali i armiji ljudi starijih od 50 godina, koji, priznaćete da svi mi imamo komšije, rođake, prijatelje, poznanike, sugrađane starije od 50 godina koji su u nesretnim privatizacijama ili u još nesretnijoj nespremnosti Vlade od 2008. godine ostali bez posla, koji sada kažu – a kome ja trebam, kome sam ja potreban sa mojih 50 ili 52, 53 ili 55 godina, a ostao sam bez posla?
Kakav je odgovor na to pitanje? Odgovor na to pitanje da jeste da ste potrebni vašoj državi. Da vaša država vodi računa i o vama ali i o mlađim ljudima, da se daje šansa takvim ljudima kroz ove zakone koji sada možda rade na crno, bez i sadašnjosti i bez budućnosti. Bez sadašnjosti, jer ti ljudi sada nemaju pravo na zdravstveno osiguranje, nemaju pravo da se leče, nažalost, ali bez budućnosti zbog neizvesnosti penzije ka kojoj svi zaista idemo.
Zbog toga mislim da je ovaj zakon koji targetira, koji cilja sve starosne grupe, jer nismo želeli da kritika bude, a zašto diskriminišete neke kategorije našeg društva. Ovaj zakon, odnosno ovi zakoni se odnose na sve ljude u Srbiji koji nemaju posao, na sve ljude u Srbiji koji su izgubili posao, nesretnim privatizacijama za koje SNS ne snosi nikakvu odgovornost. Ovaj zakon se odnosi na sve poslodavce koji će sa smanjenim dažbinama za svoje zaposlene imati jedno relaksiranije normalnije poslovanje i mogućnost i motivaciju da zaposle nove ljude. Ovo je i poruka mladim ljudima da država ne može i ne sme da bude najveći poslodavac, već servis građana Srbije, a da oni shodno svom znanju, intelektu, shodno svojoj ideji razvijaju biznise i zapošljavaju nove ljude.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Izvolite, po kom osnovu?
Branka Karavidić. Ne, repliku nemate pravo možete da trošite vreme od poslaničke grupe. Izvolite.
...
Socijaldemokratska stranka

Branka Karavidić

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Bez namere da ulazim u bilo kakvu polemiku, ja samo hoću da ponovim ono što piše u ekspozeu. Znači, premijer je u svom ekspozeu o olakšicama koje će koristiti mladi do 30 godina, odnosno najmlađi ljudi na početku karijere i oni na kraju karijere, rekao – da će se doneti set zakona sa ograničenim poreskim olakšicama. To je upravo ovo.
Pitam, zašto toga nema u ovom Predlogu izmena i dopuna zakon, ništa više?
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
  Ministar Krstić. Izvolite.

Lazar Krstić

Mislim da sam već odgovorio na to pitanje, nije ovo jedini zakon, a već u izmenama i dopunama ovog zakona ne znači da se govori isključivo o tome, već se u članovima koji se ne menjaju, dakle koji nisu predmet izmene i dopune danas, sadrže neke olakšice za pripravnike i oni koji počinju ranije. Govorio sam o tome da će i u drugim zakonima i podzakonskim aktima kojim se regulišu prava iz radnog odnosa onih koji su stariji od određene starosne granice, o tome biti reči. Hvala.