Poštovane kolege poslanici, građani Srbije, osnovni predlog ovog zakona izgleda sasvim normalno, međutim u tom samom predlogu ima nekih formulacija koje su nejasne ili dvosmislene.
Prvo, reči „ko u nameri izvršenja krivičnog dela“. Pitanje – ko je taj na kugli zemaljskoj, osim Boga, koji može da proceni nečiju nameru, a da taj neko nije pokazao fizički ili delom tu nameru? Naš je predlog, a dali smo i amandman, da se tu izvrši intervencija i da se dopuni u osnovi dobar predlog ova dva člana i da se kaže – ko svojim delovanjem pokazuje nameru za izvršenjem krivičnog dela. Međutim, o tome ćemo govoriti kada bude rasprava o amandmanima.
Imajući prethodni zakon, koji danas dopunjujemo, koji je takođe bio dosta dobar, mislim da ova današnja dopuna zakona ima za cilj i može je tumačiti samo kao još jedan jak mehanizam da vladajući režim gazi svoje neistomišljenike ili konkretno Bošnjake i etničke Albance, kako je to bilo u ranijem periodu kada su ranije bili na vlasti.
Govoriću danas konkretno kao ovlašćeni predstavnik, odnosno predsednik poslaničke grupe SDA Sandžaka PDD, tj. Bošnjaka Sandžaka i etničkih Albanaca, odnosno na osnovu iskustva. Molim vas, govoriću sa aspekta iskustva koje imaju Bošnjaci Sandžaka i etnički Albanci u primeni zakona. Govorićemo prvo o tome ko će ovaj zakon primeniti u praksi. Prvo pitanje koje imam želju da objasnim, a drugo – kako će se ovaj zakon primenjivati u praksi?
To su dva mnogo važna pitanja posebno zbog činjenice da u državnim organima sa javnim ovlašćenjima nisu adekvatno zastupljeni u tužilaštvu, sudstvu, policiji niti Bošnjaci, niti etnički Albanci, a ni druge nacionalne manjine u Republici Srbiji.
Posebno se pitam kako će se taj zakon primenjivati u praksi kada znamo da i sam naš pokušaj u avgustu mesecu da skrenemo pažnju Visokom savetu tužioca i ostalima koji su imenovali sudije i tužioce, da je od tada krenula čitava kanonada napada vladajućeg režima na Bošnjake Sandžaka i uopšte legitimno izabrane predstavnike u Skupštini Srbije.
Prvo pitanje – ko će ovaj zakon primenjivati u praksi? Tužioci, sudije, policajci, predstavnici svih javnih i tajnih službi bezbednosti, imali su priliku da gledaju preko televizije kako današnji aktuelni predsednik Vlade Republike Srbije 31. januara ove godine, bez imalo uvažavanja dostojanstva ličnosti vređa člana naše poslaničke grupe, gospodina Šaipa Kamberija, i kako to citiram, reče jedan kolega iz našeg okruženja - čitavo popodne se iživljava vređajući legitimnog predstavnika Albanaca Preševske doline.
Drugo, taj isti predsednik Vlade Republike Srbije i prvi potpredsednik Vlade Republike Srbije i ministar policije takođe aktuelni, 24, 25. i 26. septembra su uputili jasnu poruku, pretnju Bošnjacima Sandžaka i njihovim legitimno izabranim predstavnicima, a to su slušali, kažem, i tužioci, i sudije, i policajci, i svi pripadnici javnih i tajnih službi, a poznato je, u našoj zemlji da postoji jedan nazovimo ga, nezvanični institut projektovane lojalnosti, i svi čija karijera zavisi od vladajuće garniture, smišljaju već danas kako će sa ovim novim zakonom koji donosimo, sa ovim novim članovima, da postupe prema Bošnjacima i prema Albancima u praksi, a da se to svidi i premijeru, i prvom potpredsedniku, i ministru policije i svim najjačim ljudima u ovoj zemlji, ovoj da kažem, političkoj eliti. Nažalost takva je praksa.
Ako imamo u vidu, govorim kao čovek sa velikim životnim iskustvom, 24 godine sam u toku svega ovoga, govorim o primeni zakona u praksi, dakle govorim o primeni u praksi. Ako imamo iskustvo da je i devedesetih ovde bila pravna država, a današnji predsednik Vlade Republike Srbije, prvi potpredsednik Vlade Republike Srbije, predsednica Skupštine Republike Srbije i predsednik države, odnosno Republike Srbije, gospodin Nikolić, svi su bili deo vladajuće političke elite devedesetih godina, svi su oni bili, u to vreme je primenom takođe nekih zakona 17.300 porodica Bošnjačkih u Sandžaku, maltretirani su roditelji pred decom, i deca pred roditeljima, u traženju tzv. nepostojećeg oružja, oružje koje nije ni postojalo, niti je nađeno.
Pitam se sada, imamo novi zakon, kako će da postupe tužioci, sudije, policajci i sve ostale tajne i javne službe, hoće li oni da upadaju noću u Bošnjačke i Albanske porodice u Preševskoj dolini, i da traže tzv. spiskove nekih dobrovoljaca za ratišta, ili možda novac ili falsifikat pasoše, i opet da maltretiraju desetine hiljada porodica i da na kraju kažu – izvinite bila je greška?
Posebno govorim o ovom pitanju zbog činjenice da do danas niko u ovoj državi nije snosio odgovornost i nisu rasvetljena teška krivična dela nad Bošnjacima, počev od nestalih, kidnapovanih, masovnih ubistava itd. pa sve do maltretiranja tih porodica u navodnom traženju nepostojećeg oružja koje niti je postojalo, niti je ikad nađeno.
Govorim na osnovu jednog iskustva sa ciljem da ubedim vladajuću garnituru da ovaj zakon i ove izmene povuku iz prakse dok se ne stvore uslovi za primenu istog. Rekao sam, u osnovi je namera dobra, zakon dobar, predlog dobar uz ovu jezičku ispravku u kojoj smo govorili o nameri, procenjivanju namere, sve dotle dok se ne izvrši usaglašavanje nacionalne strukture u manjinskim zajednicama sa nacionalnim sastavom tužilaštva, policije, sudstva da bi se mogao regularno sprovoditi ovaj zakon. Ako zakon sprovode sudije, tužioci, policajci, tajne i javne službe iz većinskog naroda nad manjinama, onda se vraćamo u devedesete, što bi bilo opasno i za našu zemlju, a i za sve nas.
Zato je moj predlog da se ovaj zakon povuče iz prakse dok se ne usaglasi nacionalna struktura Bošnjaka u svim državnim organima sa javnim ovlašćenjima, a u skladu sa nacionalnim sastavom stanovništva, u sredinama gde Bošnjaci tradicionalno žive, tj. u opštinama.
Smatram da bi to bilo dobro da uradimo i zbog jedne činjenice. Kao što znate, imamo loše iskustvo u vreme kada je današnje državno rukovodstvo, ako što sam nabrojao, kada su bili u samom vrhu vladajuće političke elite, tadašnjeg režima SPS i SRS i kada su se dešavale ružne stvari, katastrofalne stvari zbog kojih su se uvele i sankcije našoj Srbiji i SRJ, zbog čega smo imali…