Poštovana predsedavajuća, poštovana potpredsednice i poštovane kolege narodni poslanici, poštovani građani Republike Srbije, želela bih svoje pitanje da uputim Ministarstvu zdravlja, a tiče se Zakona o zdravstvenoj dokumentaciji, evidencijama u oblasti zdravstva, preciznije regulacija elektronskog vođenja medicinske dokumentacije, odnosno e-kartona.
Da bi zdravstvene ustanove mogle da koriste e-karton, odnosno elektronsko vođenje medicinske dokumentacije, njihova softverska rešenja moraju biti usklađena sa standardima i procedurama definisanim u Zakonu o zdravstvenoj dokumentaciji i evidencijama u oblasti zdravstva, prema članu 46. stav 4. ovog zakona ministar zdravlja propisuje šta se sve vodi u tom kartonu, sadržinu podataka, način i postupak preuzimanja podataka, određivanje i korišćenje ličnog zdravstvenog broja i druga pitanja od značaja za uspostavljanje i korišćenje podataka o elektronskoj zdravstvenoj dokumentaciji.
Iako zakon ne precizira eksplicitno da svako softversko rešenje mora imati posebnu saglasnost Ministarstva zdravlja, jasno je da softveri moraju biti usklađeni sa propisanim standardima i procedurama kako bi bili kompatibilni sa RIZIS, odnosno Republičkim informativnim zdravstvenim sistemom i omogućili pravilno vođenje E-kartona. Stoga, umesto da svaka od skoro 350 zdravstvenih ustanova pojedinačno traži potvrdu usklađenosti.
Smatram da bi bilo svrsishodnije da Ministarstvo zdravlja obaveže vendore softverskih programa za E-kartone da sami dokažu usklađenost sa zahtevima ministarstva. Ovo bi donelo veliku olakšicu za zdravstvene radnike, jer trenutno kako bi ispoštovali zakon, vode dvostruku evidenciju i u papirnoj i u elektronskoj formi.
U zdravstvenim ustanovama se vodi precizna i obimna evidencija o pacijentima, oboljenjima, intervencijama, neželjenim reakcijama, drugim medicinskim podacima. U obaveznu medicinsku dokumentaciju unosi se na različitim elektronskim platformama 23 vrste podatka, 24 različite knjige protokola, 21 knjiga evidencije za određene bolesti, 37 individualnih izveštaja, 14 registara o licima obolelima od bolesti ili stanja od javnog zdravstvenog značaja i preko 12 različitih vrsta obrazaca.
Trenutno zakon nalaže da se zdravstveni kartoni pacijenata vode i u papirnoj i u elektronskoj formi, osim u slučaju da se koristi softvere koji ima rešenje o usaglašenosti izdat od strane Ministarstva zdravlja. Samo tada je dozvoljeno isključivo elektronsko vođenje kartona.
Međutim, većina vendora nema rešenje o usaglašenosti Ministarstva zdravlja. Zadnje rešenje je izdato 2010. godine za softver koji koristi većina zdravstvenih ustanova u Srbiji, sa rokom važenja do dve godine. To znači da je rešenje isteklo još 2012. godine, a novi sistem usaglašenosti nije uveden.
Zato postavljam pitanje Ministarstvu zdravlja, kada će ministarstvo preduzeti konkretne korake da bi rešio ovaj problem i omogućilo zdravstvenim ustanovama da koriste potpuno elektronsko vođenje medicinske dokumentacije bez potrebe za dupliranjem evidencija?
Vođenje zdravstvenog kartona isključivo u elektronskoj formi donelo bi brojne benefite. Lekari bi imali više vremena za pacijente, umesto da rade obimnu administraciju. Ustanove bi značajno smanjile troškove, papir, tonere, arhivski prostor, smanjila bi se administrativna opterećenja za zdravstvene radnike i oni bi mogli raditi posao za koji su se školovali.
Smatram da je elektronsko vođenje medicinske dokumentacije ključni korak ka modernizaciji zdravstvenog sistema Srbije. Puno se uradilo na tome. Postoje portali, postoje platforme na kojima mi stvarno unosimo kvalitetne podatke i oni se dobro čuvaju. Postoji E-recept koji se jako lepo prihvatio među našim građanima. To je znak da sistem funkcioniše. Samo bi taj završni korak trebalo odraditi, a to je da se preduzmu hitne mere da bi se uskladila pravna regulativa i omogućilo zdravstvenim ustanovama da koriste pouzdana i sertifikovana softverska rešenja bez administrativnih prepreka i dvostrukih obaveza. Hvala.