Hvala poštovana predsednice.
Uvaženi ministre, gosti i gošće iz Ministarstva, koleginice i kolege narodni poslanici, sam Zakon o turizmu nema nekih epohalnih promena, one promene koje su napravljene uglavnom se odnosi ili na turističke agencije, organizacije i na inspekcijski nadzor u ovoj oblasti.
Poslanički klub DS će podržati ovaj zakon, a u sred diskusije ja bih se osvrnula na nekoliko spornih stvari u ovom zakonu. Sami ste spomenuli u svojoj diskusiji ministre da je dolazilo do određenih nesuglasica između predstavnika turističkih agencija turističkih organizacija sa jedne strane i predstavnika sindikalnih organizacija, udruženja penzionera, studenskih i drugih organizacija sa druge strane. U vezi sa tim govoriću o članu 17. koji se odnosi na član 46. Zakona o turizmu koji predviđa da sindikalne organizacije, udruženja penzionera, ferijalne, studentske, izviđačke, planinarske organizacije, ustanove unutar socijalne zaštite i druga udruženja i organizacije mogu organizovati turističko putovanje ili izlet ali bez sticanja dobiti.
Vi ste u samom obrazloženju rekli da su ranije primećene zloupotrebe u ovoj oblasti i da je cilj izmene ovog zakona da se uklone te nepravilnosti, da se uklone te zloupotrebe. Sami ste pomenuli i smanjenje rada u sivoj zoni. Smatram da ste dobro počeli, sa dobrom namerom da radite na izmenama i dopunama ovog zakona i pokušali ste da definišete da rad, odnosno organizovanje ovih putovanja, ovih izleta, ovih organizacija nije sa ciljem sticanja profita, ali smatram da to nije dovoljno razrađeno, a obrazložiću i kako.
Prva stvar gde bi bilo manje zloupotrebe i gde bi pružanje usluga moglo biti transparentnije jeste odrediti datum do kog je neophodno doneti godišnji plan putovanja, a jedino što ovde piše jeste da ove organizacije i udruženja, turistička inspekcija u roku od sedam dana od dana usvajanja, moraju dostaviti plan, a promenu u roku od pet dana.
Druga stvar je da, takođe, govoreći o ovom članu jeste da ne stoji da ove organizacije moraju da navedu i cene pojedinačnih usluga, odnosno stoji samo ukupna cena usluga obuhvaćenih ponudom i takse usluga koje nisu uključene u cenu, a znate, zarada se vrlo lako može sakriti, ukoliko ne stoji da se dokumentuju i pojedinačne cene usluga, pa tek onda zbir, vrlo lako neki novac tu može da se sakrije i da se provuče nešto.
Nekada neke organizacije i udruženja obuhvaćena ovim članom ne plaćaju PDV, odnosno država se odriče prihoda od PDV i na taj način donekle štiti i standarde studenata, penzionera i radnika koji su naročito u poslednje vreme, narušeni ovim Zakonom o smanjenju plata i penzija, opet ovde i dalje ostaje otvoren prostor za zloupotrebe i da kobajagi sve to bude bez sticanja dobiti, a da onda tako što će neko steći dobit, i sami korisnici ovih usluga kada budu oštećeni, a samim tim i država.
Ono što su me zamolili iz nekih turističkih agencija i ono što im je nejasno, jeste da u predlogu izmene i dopune ovog zakona nigde nije definisano tačno šta je to potvrda o putovanju, odnosno piše da potvrda o putovanju mora da sadrži podatke o garanciji putovanja sa podacima potrebnim za njeno aktiviranje, kao i podatke za lice koje je ovlašćeno za prijem reklamacije za vreme trajanja turističkog putovanja, pa ljudi koji drže turističke agencije, interesuje da li to samo predstavlja priznanicu za prikupljeni novac, obzirom da oni već donose opšte uslove putovanja ili bi opšti uslovi putovanja trebalo da budu sadržani u ovoj potvrdi putovanja, što predstavlja dupli posao koji je komplikovan za njih.
Takođe pre mesec i po dana kada je iskrsao problem sa nekim turističkim agencijama, vi ste rekli da ćete pooštriti cifre, sume, depozit koje agencije obezbeđuju, odnosno polažu za svoju solventnost i takođe stoji u tom izlaganju i vi ste rekli da broj agencija treba smanjiti, da je broj agencija negde oko 750, da ne treba svaka ulica u Srbiji da ima svoju turističku agenciju i da je neophodno smanjiti njihov broj, kako bi se omogućilo najboljima da ostanu na tržištu.
Sa druge strane, imamo zakon koji predlaže drugo ministarstvo i koji je u izradi i u pitanju je Ministarstvo prosvete i kaže da će svaka škola moći da registruje svoju turističku agenciju, pa kada vidimo koliko imamo škola u Srbiji, onda ne dođe do smanjenja broja turističkih agencija.
Na kraju, ono što mislim da je najvažnije da se ovaj zakon vrlo malo ili uopšte ne dotiče, dečiji turizam, koji je mnogo drugačiji od svih vrsta putovanja i samo bih podsetila da su škole i dalje dužne da raspisuju javnu nabavku prilikom izbora turističke agencije, preko koje će učenici ići na ekskurzije, odnosno na izlete, jer škole nisu izuzete od onih obaveza koje su propisane Zakonom o javnim nabavkama. S obzirom na to da se novac koji uplaćuju roditelji tretira kao budžetski novac.
Ono što se dešava u praksi jeste da jedan deo škole raspisuje javnu nabavku, a drugi deo škola izbegava, pa onda roditelji šalju decu na ekskurzije, tako što plaćaju direktno te izlete i ekskurzije turističkim agencijama.
Ono što je zabrinjavajuće jeste da ministar prosvete nema informaciju o tome, znam da vi niste ministar prosvete, koliko je škola raspisalo javne nabavke.
Ono na šta se žale vlasnici turističkih agencija jeste i čitav taj postupak i direktori škola, od pripreme raspisivanja tendera, žalbi, saglasnost roditelja, i nakon svega toga treba minimum dva meseca, a za sve to vreme turističke agencije drže taj aranžman kao rezervisan i ukoliko se desi da nakon ta dva meseca nemamo saglasnost dve trećine roditelja u nekoj školi da hoće da puste decu na tu ekskurziju, da se slažu sa tim aranžmanom, onda dovodimo u problem i ne samo turističke agencije, već i čitav budžet Republike Srbije, jer te agencije plaćaju i neki porez.
Takođe je problem, 45 dana rok za plaćanje, jer ranije su roditelji i to je problem kod roditelja i zbog toga sve manje dece ide na ekskurzije jer su ranije roditelji mogli da šalju decu na ekskurzije i izlete, plaćajući sve to do 10 mesečnih rata, a sada je to mnogo skraćeno i zbog toga je po podacima koja ja imam, za 70% opao broj đačkih putovanja za ove dve godine i najviše zbog toga trpe agencije i hotelijeri, trpi čitava privreda. Opet po informacijama koje imam, šteta po budžet je 1,4 milijardi dinara za sve ovo vreme.
Ono što je najbitnije i što je najstrašnije, trpe i sami učenici. Pre izvesnog vremena, školama je od nadležnih institucija poslat dopis da se strpe do 15 septembra, jer bi tada trebalo da dođe do nekog rešenja, pa bih ja vas da pitam za kraj, da li ste se konačno vi dogovorili sa ministrom finansija i sa ministrom prosvete, s obzirom da je turističkim agencijama propala jesenja sezona, da škole nisu slale đake na ekskurzije i izlete zbog te preporuke i samo da pitam da li ste nešto učinili 16 dana nakon isteka ovog roka? Hvala.