Hvala.
Poštovan predsednice, poštovani ministre sa saradnicima, koleginice i kolege narodni poslanici, pre nama je predlog Zakona o sportu koji zaista, moram da pohvalim iz sve snage, videli smo raspoloženje i ostalih poslanika iz opozicionih stranaka. Dakle, predlog zakona koji je zaista došao u pravom trenutku i očigledno je da će biti izglasan od svih narodnih poslanika u ovom parlamentu.
Prethodni Zakon o sportu je izglasan 2011. godine s tim što su u međuvremenu pojedine odredbe zakona prestale da važe zbog donošenja novih zakona, ali da određeni broj odredbi važećeg Zakona o sportu sadrži i ovaj predlog zakona naročito one stavke koje su se potvrdile i pokazale dobrim u praksi.
Naravno, bilo je problema i sa kojima su se susretali državni organi i sportske organizacije u proteklom periodu da sam predlog zakona je došao kao jedna neminovna činjenica, s obzirom na saznanje da su i međunarodni sportski savezi i međunarodni standardi dinamično razvijali u proteklom periodu.
Predlog zakona o sportu sadrži 184 člana i ako se pažljivo analizira videće se da zapravo obuhvata sve učesnike u sportu i daje konkretne definicije i pravni okvir ponašanja u sportu. Što se tiče terminologije i izraza počev od sportskih aktivnosti, sportske delatnosti, sportske rekreacije, vrhunskog sporta, sporta dece, sportske organizacije i sportista, odnosno sportista amater,
profesionalni sportista, sportista takmičar, vrhunski sportista, perspektivni sportista, talentovani sportista, kategorisani sportista, zatim organizacija u oblasti sporta, profesionalni sportski klub, sportska ekipa, nacionalni sportski savez, nadležni nacionalni granski sportski savez, nadležni međunarodni sportski savez kao i sportske priredbe koje se dešavaju u ovoj zemlji, sportska takmičenja, nacionalno sportsko takmičenje, amatersko sportsko takmičenje, profesionalno sportsko takmičenje, profesionalna sportska liga, organizator sportske priredbe, sportska pravila, stručni sportski nadzornik.
To su otprilike termini koji su upotrebljavani u ovom zakonu, a sve je navedeno u članu 3. ovog zakona
Prava i obaveze utvrđene ovim zakonom primenjuju se na sve organizacije u oblasti sporta koji ima svoje sedište na teritoriji Republike Srbije i na svako bavljenje ili obavljanje sportskih aktivnosti i delatnosti na teritoriji Republike Srbije.
Članovi Predloga zakona od 10. do 18. bave se pravima i obavezama svih kategorija sportista, kao i ugovorima o bavljenju sportom i ugovorima o transferu, ugovorima o ustupanju, međunarodnim transferima, nacionalnim transferima o čemu je bilo dosta reči u današnjoj raspravi i ja to neću ponavljati.
Od članova 90,19. i 23. obuhvata se razmatranje i definisanje zdravstvene sposobnosti sportista za bavljenje sportom kao i sportskih stručnjaka. Precizirano je da sportista i sportski stručnjak može učestvovati u sportskim takmičenjima, odnosno sportskom takmičenju, ako je u periodu od šest meseci pre održavanja sportskog takmičenja utvrđena opšta zdravstvena sposobnost za obavljanje sportskih aktivnosti.
Za određene sportske grane utvrđuje se posebna zdravstvena sposobnost, najmanje šest meseci pre takmičenja, a može i u kraćem vremenskom periodu u zavisnosti od pravilnika koje donosi ministar zdravlja i ministar sporta, u skladu sa zakonom.
Ovde bih naveo i istakao što se tiče rokova u kojima se sprovode opšti i posebni zdravstveni pregledi, određuje ih sporazumni ministar zdravlja i ministar sporta. Dakle, obaveza utvrđivanja zdravstvene sposobnosti za sportiste i sportske stručnjake sprovodi nadležna zdravstvena služba ili Zavod za sport i medicinu sporta.
Godišnji izveštaj nadležne zdravstvene institucije dostavlja se Ministarstvu za zdravlje, a o zdravstvenoj sposobnosti sportista i sportskog stručnjaka vodi se evidencija od dana prve registracije u sportskoj organizaciji. Svaka sportska organizacija dužna je da osigura svoje vrhunske sportiste, što je danas u diskusiji takođe rečeno, i zbog eventualnih dešavanja u sportu.
Najmanji iznos osiguranja za slučaj smrti sportiste ili sportskog stručnjaka je 10.000 evra u dinarskoj protivvrednosti, a za trajni gubitak opšte radne sposobnosti 20.000 evra u dinarskoj protivvrednosti. Što se tiče privremene sprečenosti da se bavi sportskim aktivnostima 5.000 evra u dinarskoj protivvrednosti.
Ovde bih istakao član 22. koji kaže da je zabranjeno sportistu izlagati sportskim aktivnostima koje mogu da ugroze ili pogoršaju njegovo zdravstveno stanje. Doping sportista je zabranjen u skladu sa zakonom. Zabranjeno je decu izlagati sportskim aktivnostima i fizičkim vežbama koje mogu da ugroze ili pogoršaju njihovo zdravstveno stanje ili da negativno utiču na psihomotorni razvoj i obrazovanje.
Od članova 25. do 32. govori se o sportskim stručnjacima koji obavljaju stručni rad u sportu, odnosno planiranje i sprovođenje sportskih aktivnosti dece i omladine, rekreacije, treninga, sportskog vaspitanja, vođenje sportista na takmičenjima, kontrola psihofizičkih sposobnosti i slično.
Naravno, stručni rad u sportu mogu obavljati sportski stručnjaci koji ispunjavaju uslove nepredviđene sportskim pravilima nadležnog sportskog saveza ili međunarodnog sportskog saveza.
Ministar propisuje plan i program stručnog osposobljavanja, sam postupak izdavanja, usavršavanje i oduzimanje dozvole za rad sportskim stručnjacima i organizacijama.
I, ono što je važno, što je više puta istaknuto ovde, to je da nad stručnim radom nadzor vrši Zavod za sport i medicinu sporta Republike Srbije.
Od članova 33. do 106. razmatraju se sportske organizacije, sportska udruženja, način osnivanja, način funkcionisanja i odgovornosti, način udruživanja, sportski savezi, udruženja trenera, udruženja sudija i ostalih organizacija.
Ovde su se čuli disonantni tonovi kada je fudbal u ovoj zemlji u pitanju, međutim, problemi u Fudbalskom savezu i fudbalu uopšte traju godinama unazad, tako da svi ti problemi su nasleđeni, nisu stvoreni za vreme ove vlade i ministrovanja ministra Vanje Udovičića.
U članu 107. definiše se republički ili funkcionisanje Republičkog Zavoda za sport i medicinu sporta. Republički Zavod za sport i medicinu sporta, kao institucija, koja obavlja delatnost radi razvoja stručnog rada i potrebe u oblasti sporta, ono čime se Zavod bavi su periodična testiranja, odnosno praćenje antropoloških parametara i karakteristika dece i omladine i odraslih, kontrola perspektivnih i vrhunskih sportista, stručno-savetodavna pomoć sportistima i sportskim stručnjacima.
Zatim, organizacija i realizacija kontinuiranih treninga i završnih priprema perspektivnih i vrhunskih sportista, vođenje nacionalne evidencije u oblasti sporta, stručno osposobljavanje u usavršavanje sportskih stručnjaka i stručnjaka u oblasti sporta.
Zatim, obavljanje nadzora nad stručnim radom u oblasti sporta, evaluacija zdravstvenog stanja u oblasti sporta, unapređenje zdravstvenog stanja i funkcionalnih sposobnosti perspektivnih i vrhunskih sportista, organizacionu i stručnu pomoć organizacijama koje realizuju programe međunarodnih sportskih takmičenja, savetovanje pri planiranju izgradnji i rekonstrukcija sportskih objekata u javnoj svojini. Zatim, ima propagandnu, izdavačku, naučnu, istraživačku delatnost u oblasti sporta i medicine sporta.
Sada bih izdvojio član Predloga ovog zakona, član 123. koji govori o nacionalnim priznanjima, nagradama i stipendijama. Kao dugogodišnji vrhunski sportista profesionalni u rukometnom sportu osamdesetih godina i osvajač dvostrukog kupa Jugoslavije u tom sportu, znam koliko je teško doći do vrhunskih rezultata. Naravno, to je sve bilo u godinama kada je rukomet bio olimpijski, svetski i evropski prvak, kao otprilike vaterpolo reprezentacija, s tim što ova olimpijska medalja, željno je očekujemo da se dogodi, doći do vrhunskih rezultata je zaista potrebno uz mnogo odricanja, mnogo napora, tako da sportisti, državljani Republike Srbije koji, kao reprezentativci Republike Srbije osvoje neku od medalja na olimpijskim igrama, paraolimpijskim igrama, šahovskoj olimpijadi, svetskim i evropskim prvenstvima, ako su bili ili budu nosioci svetskog rekorda ili postanu osvajači Dejvis ili Fed kupa Međunarodne teniske federacije, dodeljuje se nacionalno sportsko priznanje u vidu doživotnog novčanog mesečnog primanja nakon navršenih 40 godina života.
Sportistima i trenerima, državljanima Republike Srbije, koji kao članovi reprezentacije Republike Srbije na olimpijskim, paraolimpijskim igrama, šahovskoj olimpijadi, na evropskim i svetskim prvenstvima osvoje jednu od medalja, osvoje Dejvis ili Fed kup, dodeljuje se novčana nagrada.
Takođe, sportskoj organizaciji na teritoriji Republike Srbije koja osvoji evropsko klupsko prvenstvo najvišeg nivoa takmičenja, prema kriterijumima nadležnog Međunarodnog sportskog saveza u sportovima prve kategorije, prema nacionalnoj kategorizaciji dodeljuje se novčana naknada.
Ovde imamo jedan predlog da Ministarstvo eventualno vidi nagrađivanje balkanskih šampiona u određenim sportovima. Ovo je samo predlog i sugestija iz nekih sportova koji se takmiče i na tom nivou i osvajaju trofeje i na tom nivou.
Što se tiče člana 139. i kategorizacije u oblasti sporta, ona obuhvata nacionalnu kategorizaciju sportova, zatim nacionalnu kategorizaciju nacionalnih finansijskih saveza, nacionalnu kategorizaciju sportista, nacionalnu kategorizaciju sportskih stručnjaka, nacionalnu kategorizaciju sportskih objekata, kategorizaciju ovog člana Predloga zakona, pripremaj stručne komisije koje obrazuje ministar sporta.
Komisiju čine predstavnici Olimpijskog komiteta, Sportskog saveza, Republičkog zavoda i Ministarstva. Komisiju za nacionalnu kategorizaciju sportskih objekata čine predstavnici Ministarstva i Republičkog zavoda.
Treba reći i nešto o članu 168. gde se govori o evidenciji, odnosno organizovanom i sistematskom praćenju stanja. Mislim da je to vrlo bitno kada je u pitanju evidencija sportista, da bi moglo da se dugoročno planira razvoj sporta u Srbiji.
Šta se u stvari evidentira? Kategorisani i drugi sportisti takmičari, preduzetnici u sportu, organizacije u oblasti sporta, sportski stručnjaci i stručnjaci u sportu, program projekata kojima se ostvaruje opšti interes u oblasti sporta, sportski objekti, velike međunarodne sportske priredbe u Republici Srbiji, rezultati sportista i nacionalnih sportskih reprezentacija u Republici Srbiji i velikim međunarodnim sportskim takmičenjima, fizičke sportske povrede i način lečenja vrhunskih sportista i sportista nacionalnih sportskih reprezentacija. Nadzor nad implementacijom ovog zakona, to je vrlo jasno i nekoliko puta je ovde rečeno, vršiće se preko republičkih sportskih inspektora. Što se tiče kaznenih odredbi ovog zakona, mislim da su one sasvim primerene.
Još jednom ću ponoviti, poslanička grupa SNS, a očigledno je da će i ostale poslaničke grupe u Danu za glasanje glasati za ovaj predlog zakona. Hvala.