Gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, već posle nekoliko uvodnih izlaganja vidljivo je nesporna (i to u najmanju ruku neće biti tema) potreba donošenja novog zakona kojim će se regulisati tematika iz oblasti porodice i porodičnih odnosa.
Već sama činjenica da važeći zakon datira još iz 1980. godine kazuje da se društvena realnost bitno promenila, da se ne prisećamo sada svih događaja, da nam se desilo mnogo toga, a i od svih već pomenutih međunarodnih dokumenata dovoljno je podsećanje samo na Konvenciju Ujedinjenih nacija o pravima deteta, što nam i formalno nameće obavezu usklađivanja svih relevantnih domaćih propisa sa ovim i ostalim međunarodnim dokumentima.
Nakon prvog čitanja teksta ovog zakona stekla sam jedan utisak, podvlačim - utisak, pošto volim da čitam, pa kao najobičniji čitalac u prvom susretu sa zakonom ja tako doživljavam i taj zakonski tekst. Dakle, prvi utisak mi je bio šturost jezika, i onda mi se nametnulo pitanje da li je to, s obzirom na tematiku, dobro ili loše. Pravnici će naravno reći da je jezik prava takav, i to uopšte nije sporno. Pravni stil jeste jedan specifičan, poseban stil, koji teži preciznosti u definisanju situacija, radnji, učesnika, uzroka, posledica itd., kao i samih činilaca kod određenih radnji.
Razumem da je uvek teško definisati i urediti međuljudske odnose kada je u pitanju emocija, a ona je u osnovi svih relacija koje su predmet ovog zakona, verujem da je onda to još teže, pa nekako laički smatram da je ta šturost i prostor za određene slobode za ustanovljavanje svih nebrojanih mogućih životnih situacija u kojima se praktično možemo naći, a mogu postati predmet ovog zakona.
Ono što je već istaknuto želim da ponovim, jer i po našem mišljenju neki od novih pravnih instituta koji su uvedeni ovim zakonom veoma su važni. Tu na prvo mesto stavljam članove od 59. do 66. koji se tiču prava deteta. To jeste kvalitativan pomak, jer se praktično pravo deteta definiše i garantuje zakonom, odnosno prosto se pomera ugao gledanja društvene zajednice prema tom biću. Iskreno verujem da je potpuno otvorena namera ka tome da dete ne bude samo objekt deklarativne društvene brige o njemu samom, nego da se doživi i uključi praktično u društvene procese kao aktivan subjekt. To je apsolutno ispravno.
Dakle, dete, po nekim od ovih članova, naravno, ima pravo da zna ko su mu roditelji, ima pravo da živi sa roditeljima, pravo da održava lične kontakte sa roditeljem sa kojim ne živi, ima pravo na obezbeđenje najboljih mogućih životnih i zdravstvenih uslova za svoj razvoj, pravo na obrazovanje u skladu sa svojim sposobnostima, željama i sklonostima.
Naročito mi je važan, i istakla bih ga po značaju, član 65. koji praktično u šest tačaka razvija i određuje pravo deteta da formira i slobodno izrazi svoje mišljenje, a čak se tim članom predviđaju i neki mehanizmi kojima mu se to osigurava.
Sledeća dobra stvar je zajedničko vršenje roditeljskog prava. Dobro je da se u našem zakonodavstvu našla odredba po kojoj roditelji mogu nastaviti da zajednički vrše ovo pravo i ako prestanu da žive zajedno, bilo praktično u bračnoj zajednici, ili ako se razvedu, pod uslovom da o tome sačine kvalitetan sporazum, čiji će kvalitet proceniti sud.
Tema koja će očigledno biti vrlo zastupljena u našoj raspravi u narednim danima je sigurno nasilje u porodici. Taj pravni institut u ovom zakonu takođe je veoma važan. Nasilje u porodici, nažalost, jeste naša realnost, ali često u rasponu od ponekad licemernog ili lažnog veličanja vrednosti porodičnih odnosa, pa do kritike, ali opet često samo na teoretskom nivou, ovaj društveni problem, koji nije lični, nije porodični problem, nije problem pojedinca, to je društveni problem, prečesto ostaje nevidljiv, uprkos brojnim statističkim pokazateljima o zlostavljanju u porodici, koji nisu nimalo ružičasti.
Članovima od 197. do 200. definiše se nasilje u porodici i mere zaštite. Sa tim u važnoj i tesnoj vezi treba posmatrati i članove 81, 82. i 83, kojima se određuju uslovi za lišavanje roditeljskog prava. Članom 81. definišu se uzroci za potpuno lišenje roditeljskog prava, a članom 82. delimično lišenje roditeljskog prava.
Treba razmisliti o tome, i verovatno ćemo se kroz debatu toga dotaći, da li se može vratiti roditeljsko pravo roditelju koji je bio potpuno lišen roditeljskog prava, a počinio je krivično delo, jer smo malopre čuli čitav niz dela koje je već definisao i Krivični zakon, dakle počinio je npr. krivično delo iz člana 81. stav 2. tačka 1.
Podsećanja radi, taj član 81. u stavu 2. definiše šta je to zloupotreba prava iz sadržine roditeljskog prava, pa sledi tačka 1: "ako fizički, seksualno ili emocionalno zlostavlja dete", tačka 2: "ako izrabljuje dete sileći ga na preterani rad ili na rad koji ugrožava moral, zdravlje" itd.
Ovim zakonom dopušta se vraćanje roditeljskog prava kada isteknu uzroci zbog kojih je lišavanje, delimično ili potpuno, nastalo. Smatram da postoje takva dela nakon čijih izvršenja treba razmisliti o tome da se više ne vrati roditeljsko pravo, jer nikada npr. ne može prestati uzrok ako je dete seksualno zlostavljano. To je trauma za ceo život.
Ono što je za nas suštinska stvar, ali i političko pitanje u ovom zakonu jeste član 5. U Predlogu zakona član 5. glasi: "Svako ima pravo da slobodno odlučuje o rađanju".
Da krenemo opet malo od jezika. Reč "svako" je opšta imenička zamenica. Ona se upotrebljava kada se njome ne imenuju pojedinačna bića, nego mnoštvo, često vrlo raznorodnih, bića. Opet će pravnici reći da je to uobičajena pravnička terminologija i znam da jeste, ali istovremeno smatram da je svaka zakonska odredba i svaki zakon u celini dobar onoliko koliko odslikava i definiše ili pak predviđa životnu situaciju.
Moram postaviti pitanje - da li uopšte ima životnije situacije od samog rađanja? U nadnaslovu ovog člana stoji - Rađanje, majka i dete. I, tu je samo taj jedan član sa ta dva stava. Dakle, prvi stav – da svako ima pravo da slobodno odlučuje o rađanju i drugi stav: "Majka i dete uživaju posebnu zaštitu države". Na volšeban način iz imeničke zamenice iz prvog stava u drugom stavu pojavljuje se vrlo konkretna imenica "majka".
Smatramo da se upotrebom ove zamenice izbegava zakonsko definisanje prirodnog ljudskog prava žene da slobodno odluči da li će, kada, koliko i u kom vremenskom razmaku imati dece. Zato predlažemo da ovaj stav u potpunosti odrazi to prirodno ljudsko pravo i da glasi - žena slobodno odlučuje o rađanju. Nema potrebe za doživljajem agresivnosti, nema agresije nikakve u ovom članu, ukoliko bismo ga ovako preformulisali, niti je partner pri donošenju odluke isključen. Naprotiv, za to ćemo vam izneti niz dokaza i argumenata.
(Predsedavajući: Izvinite, da li koristite ....)
Ne, evo završavam. S obzirom da sam citirala tekst zakona, molim vas da mi ne računate tri minuta.
(Predsedavajući: Dogovoreno, izvolite.)
Mislim da je važno da napravimo jedan važan civilizacijski iskorak i za početak bar da priznamo da su žene retko u situaciji da potpuno slobodno donesu odluku o rađanju, da je ta odluka često ograničena društvenim, kulturnim, ekonomskim, tradicionalnim i drugim faktorima. One obično ne mogu da odlučuju o tome šta žele, nego odlučuju na način na koji se od njih očekuje ili, vrlo često, kako moraju da odluče.
Kontrola ili smanjenje tog prirodnog prava žene jeste jedna opasna vrsta diskriminacije i važno je da se kao društvo odredimo prema toj temi. Ženama je potrebno to pravo ne samo da bi ravnopravno učestvovale u društvu i društvenim procesima, već pre svega na pošten način, koji bi im dozvolio njihovu sopstvenu prirodnu različitost.
Demokratska stranka ume i hoće da doprinese razvoju porodičnih odnosa i vrednosnog sistema našeg društva prema porodici i porodičnim odnosima, da učestvuje u svim procesima koji će unaprediti kvalitet života naše porodice.
Ali insistiramo i želimo da deo tog procesa poštuje pojedinca, odnosno pojedinku, i njegov, odnosno njen opus prirodnih prava i stečenih prava, jer osnova svakog slobodnog demokratskog društva je, pre svega, slobodan pojedinac.