Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, gospođo ministarka, uvaženi članovi Ministarstva, puno je pričano o ovom zakonu i pokušaću u kratkim crtama da iznesem nešto što je možda ovde na određen način preskočeno.
Šteta je što ovaj zakon nije usvojen 1993-1994. godine, mnoge stvari bi u poljoprivredi izgledale drugačije.
U prvom članu ovog zakona ima jedan dobar stav koji kaže da poljoprivredno zemljište u Srbiji ne mogu kupovati strana ni pravna ni fizička lica. Da je donet ranije, nešto što je prodato, ne bi bilo prodato.
Dao sam na Predlog ovog zakona nekoliko amandmana, od kojih je dosta usvojeno; neke koji su bili odbijeni usaglasili smo na Odboru za poljoprivredu, pa su to amandmani Odbora za poljoprivredu.
Mislim da niko nije spomenuo u članu 16. da je zabranjena upotreba folije koja nije biološki razgradiva. To je, složićete se, na poljoprivrednom zemljištu dosta veliki problem.
Pruža se folija, niko je ne skuplja, a zna se da i za jednu običnu najlon kesu treba 10 godina da se razgradi, onda zapinje o poljoprivredne mašine, sejalice, kombajne i pravi probleme, čak pravi problem i u vodosnabdevanju, jer se omota oko neke biljke i nema dovoljno vode.
Prihvaćen je amandman na član 28. Bila je zabrana nomadske ispaše. Međutim, nomadske ispaše odavno na poljima u Srbiji nema, nomadi su odavno izigrali taj zakon, kupe jedno parče zemlje, prijave da stanuju i hiljade ovaca teraju u obradivom poljoprivrednom zemljištu od prve do pete klase, a pašnjaci na kojima treba da se napasaju zvrje prazni, nema ni čobana, ni čobanica, ni ovaca.
U članu 48. regulisano je dobrovoljno grupisanje poljoprivrednog zemljišta, pošto se bavim poljoprivredom to je nešto što pozdravljam na određen način, oslobođeno je plaćanja administrativne takse i poreza na prenos apsolutnih prava.
To je nešto što će vremenom biti pogodniji oblik od komasacije. Jer, neka budućnost Srbije biće da će se smanjiti broj poljoprivrednih gazdinstava, da će se uvećavati farme.
U svakom slučaju, komasacija, ako se sprovodi u jednoj opštini i u jednom naseljenom mestu, puno košta.
Ako se svakih par godina budu smanjivala gazdinstva, a ukrupnjavali posedi, trebalo bi svakih nekoliko godina da se vrši komasacija, a komasacija je jedan veliki, skup posao, i za državu i za građane, jer u trećoj godini, kad dolazi nadela... Prve godine se utvrđuje vlasništvo, druge godine se dogovara ko će gde dobiti i treće godine se uvodi u posed; ne može niko da uvodi u posed dok njive ne budu čiste, a tu negde već bude kraj novembra, tako da ne može da se izvrši ni priprema za setvu useva koji treba da se seju u proleće, niti jesenji usevi mogu da se zaseju na vreme. Ovako će dva-tri zemljoradnika uspeti međusobno da spoje njive, ko do koga ima, i da za to ne plate nikakve takse ni poreze.
U članu 63. i 64, oko koga se ovde najviše sporilo i čini mi se retko ko ga je objašnjavao do kraja, svako se nekako trudio da pokaže ono što ide njemu u prilog, kaže – pravo prvenstva kupovine ima onaj koji ima sisteme za navodnjavanje, višegodišnje zasade i onda se prekine. A dalje kaže – i fizičko lice, zemljoradnik i na kraju onaj ko ponudi najvišu cenu, što je na određen način normalno; pa, nek digne ruku neko od vas ko bi nešto svoje prodao nekom ispod cene zato što ima lepe plave oči i zato što se ovako ili onako nosi ili pripada ovoj ili onoj političkoj grupaciji. Hajde da se uozbiljimo bar oko toga.
Još nešto. I kombinati su tu u pravu prvenstva. Ako se na jednoj strani priča da su to idealne celine od 10, 15 hiljada hektara, koje imaju zaokružen sistem proizvodnje, i proizvodnju, i preradu, i proizvodnju semenskog materijala i klanice, onda oni treba lakše da daju 100 evra po hektaru, nego jedan zemljoradnik koji je, složićemo se, dosta godina bio na malom posedu i na vetrometini, nije bio miljenik društva, kako su to bili kombinati.
Na kraju, složio bih se sa činjenicom da dva kombinata u Srbiji koja su zaista nešto bolja od ostalih, ali još uvek ne idealni, dobiju to pravo koje je neko tražio u jednom amandmanu. U tom slučaju pravo preče kupovine imali bi svi tajkuni koji su u dosadašnjoj privatizaciji kupili društveno zemljište, a onda bi državno dobili na korišćenje.
Državnog zemljišta ima 270-300 hiljada hektara, to je 30 miliona evra, preneto u dinare to je dve milijarde 600 miliona. Moraju građani Srbije da znaju koji je to red veličina. Dva miliona hektara otprilike je u Srbiji obuhvaćeno registracijom poljoprivrednih domaćinstava, na ta dva miliona hektara zemljoradnici dobijaju 100 litara dizel goriva po hektaru, 16 dinara jevtinije od cene. Za tu namenu je iz budžeta odvojeno svega 300 miliona. Koji je onda red veličina dve milijarde i 600 miliona. Koliko bi se moglo pomoći ovima?
Nemojte liti krokodilske suze, teško se živi u poljoprivredi, teško se živi u svim sferama ovog društva i za to je najmanje kriva ova vlada. Mnogo tog je nasleđeno iz dosta davnih vremena.
Ako su 60 godina u nemilosti društva na vetrometini ti domaćini ipak opstali, uspeli da sačuvaju veru, običaje, kumstvo, prijateljstvo, da ostanu domaćini i da unaprede imovinu, uspeće oni i dalje, a ovi tajkuni koji su lako došli do novca, biće to jednog dana po onoj narodnoj – voda dala, voda i odnela. Mali deo zemlje u Srbiji drže oni, veliki deo još uvek je u rukama tih domaćina koji su tvrdokorni, koji se odriču mnogo čega, ali žele da sačuvaju onu imovinu koja im je ostala od predaka.
Još ima nešto. Neće kombinati propasti, niko im ništa neće uzeti, ako se i oni prestroje. Recimo, 3000 zaposlenih na 14.000 hektara ne može da opstane. To je 4,5 hektara po zaposlenom, jedan hektar donosi 1000 evra čistog prihoda, ne mogu da plate obaveze.
Zamoljen sam od jednog zemljoradnika, neću mu spominjati ime, u godinama je. Pokazao mi je juče jedno rešenje sreskog odbora u Žablju za povećanje fonda opštenarodne imovine iz 1953. godine. Čika je domaćin, imao je 34-35 jutara, kad mu je ostalo 10 hektara, polovina mu je uzeta, molio je naslov tog odbora da mu ostavi one parcele koje su grupisane, a da razbacane parcele da u fond opštenarodne imovine. Odgovorili su mu da parcele koje su ukrupnjene trebaju zadruzi seljačkoj, radnoj, kako je bilo u to vreme, a njemu će ostati razbacane parcele, a zaključak je – protiv ovoga nema prava žalbe i mislimo da smo učinili i jednoj i drugoj strani. Presudite koliko su ovom čiki učinili.
Puno je ovde pitano šta će biti sa institutima. Ostaće semenske kuće koje proizvode seme, jer proizvode dobro seme. Nešto što je kod njih bilo loše, to je bio ljudski faktor, zahvaljujući tome što nije bilo konkurencije.
Samo jedan podatak: 7% semena suncokreta koje se seje u Evropi potiče iz Instituta u Novom Sadu. Zamislite kada bi svaki sedmi auto u Evropi bio iz "Zastave", gde bi nam bio kraj. Opstaće ti instituti, malo će više raditi, malo će više voditi računa. Ono seme koje ne bude imalo određenu klijavost, radije će ga baciti nego prodati, da moraju da plate štetu, jer je već Zakonom o sadnom materijalu uveden određen red.
Na pijacama semenski krompir bez etikete ne može da se prodaje. Onaj koji se kupi sa etiketom, naše proizvodnje, iz Guče, bude dobar, isti kao iz Holandije.
Mogao bi da bude još mnogo jeftiniji kada bi se i oni malo prilagodili, da malo manje zarađuju, a konkurencija sveta i otvoreno tržište ne smeta nama, kada bismo se ponašali patriotski, kao svi građani u normalnim zemljama sveta. Ko vas puškom tera da to kupujete? Kupujte novosadsko i iz Zemun Polja.
Ne treba se plašiti da će, ako se usitne velike parcele, biti propast sveta. Niko ni u Evropi nema velike parcele.
Najveće parcele su u Evropi: Republika Češka 79,9 ha prosečno, Velika Britanija 57,4 ha, SAD 179,5 ha, Italija ima 6,7 ha i Poljska ima 6,6, pa žive, proizvode i prilično su poljoprivredna velesila. Hvala.