Hvala lepo.
Poštovani predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, želim da kažem nekoliko reči o ovom predlogu zakona o rehabilitaciji, s tim što ću govoriti uopšte o potrebi donošenja ovakvog zakona, a posebno ću govoriti o značaju donošenja zakona iz ugla mađarske nacionalne manjine u Vojvodini.
Videli smo već u dosadašnjoj raspravi da se radi o veoma složenom pitanju. Mislim da je to i veoma osetljivo pitanje, a za mnoge građane danas i bolno pitanje, tako da zbog toga ovaj zakon ima izuzetan značaj. Na neki način, to je suočavanje društva sa sopstvenom prošlošću. Bitno je i zbog raskida i distanciranja od nedemokratskog režima, iako je u dosadašnjoj raspravi bilo da je veliko pitanje da li je neki prethodni režim do 1990. godine bio nedemokratski. Mislim da jeste.
Veoma je važno utvrđivanje nekih činjenica, nažalost, ne 20, 30, 40, nego i iz proteklih više od 60 godina. Sasvim sam siguran da donošenjem ovog zakona nećemo moći ispraviti sve istorijske nepravde, ali nam i ova rasprava i kasnije sam postupak rehabilitacije može pokazati drugačiji put, put u izgradnji demokratskog društva u kome će dominirati neke druge vrednosti savremene civilizacije, kao što su: pravo na život, na slobodu, bezbednost, pravo na slobodu izražavanja mišljenja, okupljanja, udruživanja, neotuđivo pravo na privatnu imovinu koja dugo nije bila poštovana i neka druga prava, vama poznata, koja pripadaju čoveku i građaninu.
Naravno, ovde je bila rasprava o potrebi donošenja Ustava. Takođe, mislim da, ukoliko želimo da menjamo društvo, nužno je da što pre donesemo taj ustav, ali to nije dovoljan uslov za menjanje društva.
Nužno je doneti i neke druge zakone, osim ovog zakona o rehabilitaciji, i Zakon o vraćanju imovine, nadam se da ćemo ga još ove godine doneti, Zakon o otvaranju tajnih dosijea, Zakon o civilnoj kontroli organa bezbednosti i neke druge zakone. Potrebno je primenjivati neke već donete zakone koje, nažalost, ne primenjujemo, iako smo ih doneli.
Mnogi misle da ovaj zakon moramo doneti zbog toga što od nas to očekuje međunarodna zajednica. Mislim da zakon moramo da donesemo zbog nas samih, a ne zbog spoljnih pritisaka. Na ovaj način možemo i treba da iskažemo svoj stav o nekim prošlim događajima. Mislim da se takvi prošli događaji ne mogu pravdati nekom revolucionarnom pravdom i nekim drugim ideološkim razlozima.
Mislim da, posebno mi stariji koji smo učili školu u drugačijem okruženju, drugačijem režimu, sami moramo menjati neke svoje stavove o istorijskim događajima.
Želim da pozdravim i delim mišljenje većine poslanika, da je to hrabar potez Vlade Republike Srbije, sam Predlog zakona ima određene nedorečenosti koje ćemo, nadam se, ispraviti kroz razmatranje podnetih amandmana. Lično sam podneo nekoliko amandmana na ovaj zakon.
Verujem da ćemo imati zakon, uz teškoće koje su ovde navedene u primeni tog zakona, ipak utvrditi neku pravu istorijsku istinu, bez čega se ne može izvršiti objektivna rehabilitacija ljudi koji će koristiti odredbe ovog zakona.
Period od 1941. godine, u nekim svojim delovima nije dovoljno izučen, posebno se o nekim događajima uopšte nije moglo ni govoriti, sve do 1990. godine. Kasnije ću reći nešto o tim događajima. Razlozi su uglavnom ideološki, a nažalost postojali su razlozi da neki ne bi bili pozvani na odgovornost, pa zbog toga nije bilo moguće da se o tim događajima javno govori.
Ovde je već bilo reči da je situacija u Srbiji bila izuzetno složena, počev od 1941. godine.
Na ovim prostorima je osim borbe protiv okupatora bio i građanski rat, bilo je međuetničkih sukoba i socijalističke revolucije, bilo je kolektivnog kažnjavanja, etničkog čišćenja i raznoraznih kažnjeničkih logora. Besneo je rat, ovde je takođe malopre bilo govora o nedićevcima i ljotićevcima. Bio je praktično rat svako protiv svakoga.
Da situacija bude složenija, Vojvodina, odakle sam ja, za vreme rata je bila podeljena na tri dela, praktično je pripadala, odnosno bila pod suverenitetom triju različitih država. Smatram da je poseban problem što se zakasnilo sa obradom tih istorijskih činjenica za vreme rata, neposredno posle rata.
Naime, u drugim zemljama, u većini zemalja, sva pitanja iz perioda Drugog svetskog rata uglavnom su raščišćena. To nije urađeno u komunističkim zemljama jer su tamo postojali određeni razlozi zbog kojih se nije moglo govoriti o periodu za vreme rata, odnosno neposredno posle rata. To odražava i neke diskusije koje su danas ovde vođene. Prema tome, nužno je da iz postojeće istorijske građe pokušamo da damo odgovore na neka od tih pitanja.
Ovde moram da kažem i nekoliko reči o odluci Skupštine Vojvodine koja je obrazovala Anketni odbor za utvrđivanje istorijske istine za period od 1941. do 1945. godine. Taj anketni odbor je počeo sa radom još 2000. godine i dan-danas radi i završeno je oko 80% poslova na utvrđivanju te istorijske građe. Naravno, taj anketni odbor ne radi, ne rade poslanici koji su izabrani u taj odbor, odnosno ne rade samo oni, nego su uključeni istoričari, znači naučni radnici, koji obavljaju poslove oko utvrđivanja te istorijske građe.
Kasnije bih nešto rekao, sada bih samo napomenuo, o periodu vojne uprave u Vojvodini. Ta vojna uprava je bila od oktobra 1944. godine do februara 1945. godine. Ovde je već govoreno, od strane nekih diskutanata, o raznim događajima, o ljudima koji su osuđivani kao saradnici okupatora, raznim izdajnicima, neprijateljima, ratnim profiterima, itd, kojima je, naravno po tom nekom osnovu i oduzeta imovina, a da ne govorim o informbirovcima, radnim disidentima, o ljudima koji su osuđivani za verbalni delikt. Naravno, to je sada prilika da oni budu rehabilitovani.
Što se tiče same koncepcije zakona, kada sam pročitao zakon i pokušao da dam neke amandmane, postavilo se pitanje opšte koncepcije, da li je trebalo njime obuhvatiti i one koji su osuđivani i one ljude za koje nije bilo nikakve odluke, ali su pretrpeli neke druge stvari ili im je oduzet život, da li je to moglo da se reši na neki drugi način.
Znači, da se ljudi koji nisu učinili ništa, posebnom odlukom rehabilituju, a da se ne traži u svakom pojedinačnom slučaju da se vrši rehabilitacija.
To je način, Predlog zakona je pošao od mogućnosti da se za svakog mora posebno voditi postupak i da se oni tako rehabilituju. Naravno, nisam želeo da podnesem neki amandman koji bi u potpunosti menjao koncept zakona, pa sam ostao u okviru predloga i moji amandmani samo poboljšavaju tekst koji je predložen od strane Vlade.
Mislim da će posebno biti polemike i oko prava na naknadu šteta i o povraćaju oduzete imovine. Naime, sam tekst zakona, odnosno član 5. ne omogućava direktno naknadu štete, posebno naknadu nematerijalne štete, nego se to mora rešiti na drugi način. O tome ću govoriti kada budu amandmani na dnevnom redu, u pogledu tog pitanja.
Moram reći da postoje određena međunarodna iskustva koja regulišu način obeštećenja tih lica, da li u materijalnom pogledu ili za tu nematerijalnu štetu.
Mislim da, ukoliko budemo donosili zakon o vraćanju imovine, u tom zakonu ćemo morati predvideti i odredbu o isplati nematerijalne štete licima koja su obuhvaćena rehabilitacijom.
Sada vas neću više zamarati, ali bih želeo da kažem nekoliko reči o potrebi rehabilitacije, odnosno kako se to reflektuje među vojvođanskim Mađarima i nekoliko reči o njihovom stradanju za vreme vojne uprave.
Moram reći da nije bilo nikakvih ozbiljnih istraživanja o stradanju vojvođanskih Mađara za vreme ili neposredno posle Drugog svetskog rata. Jedan istoričar kaže da to niko nije tražio, da zato taj period nije istraživan.
Nadam se da to neće ostati tako, jer već postoje određeni rezultati, malopre sam govorio o radu tog anketnog odbora u Vojvođanskoj skupštini. Ali, ima i nekoliko istoričara koji se tim pitanjima veoma ozbiljno bave.
Sada bih želeo da nešto kažem o tim stradanjima vojvođanskih Mađara i ne želim da izazivam emocije, pa ću se truditi da govorim uglavnom jezikom činjenica.
Poznato je da je oktobra 1944. godine doneta odluka od strane vrhovnog komandanta partizanskih jedinica, Josipa Broza Tita, o uvođenju vojne uprave u Bačkoj, Banatu i Baranji, kada je već na tim prostorima rat završen, jer su sredinom oktobra već bili oslobođeni Bačka, Banat i Baranja. Znači, radi se još za vreme rata, ali na tim prostorima više nisu bila ratna dejstva.
Od strane vojne uprave, ali i najvišeg pokrajinskog partijskog rukovodstva, Nemci i Mađari ocenjeni su kao osnovni krivci za masovne i raznovrsne zločine počinjene nad Srbima i Jevrejima u Banatu, Bačkoj i Baranji, za šta su morali da odgovaraju. To je stav rukovodstva vojne uprave iz tog vremena.
Nakon donošenja ove odluke, kažu istoričari, nisu moje reči, da je prvih dana oslobođenja, znači u oktobru 1944. godine, bilo i nekontrolisanog ubijanja Mađara, među kojima je bilo i nevinih. Činjenica je da su uglavnom bili nevini. Isto tako, evidentirano je da su posle nekoliko dana u Bačkoj počeli pred sudovima da se izvode uhapšeni ratni zločinci i njima slični, pa se govori da je oko 250 ljudi osuđeno i streljano kao ratni zločinci.
Međutim, koliko je bilo žrtava, to je sad najveći problem, zašto nije bilo istraživanja tih zločina, pa se sad cifre kreću, bar neki istoričari ocenjuju kao najmanju cifru stradalih Mađara – oko 4-5 hiljada, dok neki kažu da je bilo 20 hiljada. Čak ima nekih pisaca iz Mađarske koji smatraju da ima 50-60 hiljada žrtava.
Problem nije toliko u broju žrtava, iako je i to veoma značajno, nego u tome da uopšte ne postoje bilo kakve evidencije, odnosno do skoro su bile potpuno nepristupačne evidencije, razni dokumenti iz tog perioda, zato što su ta streljanja vršile uglavnom jedinice OZNA-e, to je neka prethodnica državne bezbednosti, pa su sva dokumenta čuvana u raznim arhivima državne bezbednosti, do kojih se do 1990. godine uopšte nije moglo doći.
Znači, postoje te manipulacije u vezi žrtava mađarske nacionalnosti. Veoma bi bilo važno da se u okviru tog postupka rehabilitacije utvrdi tačan broj.
Sada vas molim da se ne iznenadite – u Vojvodini danas postoji veliki broj masovnih grobnica, gde su sahranjeni Mađari za koje se tačno ni ne zna, nije tačno obeleženo, a kamoli bilo kad utvrđivano koliko je tamo žrtava sahranjeno.
Sada ću samo još jedan primer koristiti, a to je primer iz šajkaškog dela Vojvodine. Vi znate, svi zajedno smo učili u istoriji da su 1942. godine mađarske vlasti izvršile pokolj u oblasti Šajkaša, u južnom delu Tise, odnosno u Novom Sadu. Nesporno je, to je u udžbenicima istorije već odavno, da je u to vreme stradalo oko 4000 nedužnih Srba. Imam istorijske podatke da je bilo oko 1200 žrtava u Novom Sadu, a ostalo je bilo u Čurugu, Žablju itd.
Međutim, posle završetka rata, tri sela gde je bilo najviše tih nedužnih srpskih žrtava, a to znači Čurug, Žabalj i Mošorin, to su bila mešovita sela, bilo je Srba i Mađara, nakon rata iz ova tri sela su iseljeni svi Mađari. Oni su iseljeni na taj način što je deo ubijen, a ostali su uzeli zavežljaj u ruke i oterani svi u logor.
Znači, u ova tri sela ni danas nema, ne znam tačno, ima tu poslanika iz Žablja, on možda bolje zna, mađarskog življa. Da ne kažem da ni danas nije moguće posećivati grobove u ova tri sela, odnosno na bilo koji način obeležiti ona mesta na kojima su stradali vojvođanski Mađari.
Naravno, o ovim pitanjima bih mogao mnogo da govorim. Međutim, to je prvi put da je u jednoj skupštini, mislim i na Saveznu i na Republičku skupštinu, uopšte ovo pitanje pomenuto. Znači, u proteklih više od 60 godina o ovome se jedno vreme nije smelo, a kasnije nije moglo govoriti.
Pokušao sam biti objektivan što se tiče ovih činjenica i nisam želeo da na bilo koji način izazivam vaše emocije u tom pogledu. Hvala vam.