Poštovani poslanici, danas na ovom vanrednom zasedanju Skupštine Srbije imamo još jedan od dva, odnosno ukupno tri zakona za koje smatram, i najveći deo naše javnosti, pogotovo one zainteresovane javnosti koja se bavi privredom i ekonomijom, opravdano da su najznačajniji, gotovo revolucionarni predlozi zakona koji treba da i te kako utiču na dugoročni mnogo jači i brži razvoj ekonomije u ovoj državi.
Imali smo dva zakona do sada, a to su zakon o izmeni zakona o dohotku građana i zakon o izmeni Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Ova dva zakona prvi put gotovo u savremenoj istoriji Srbiji treba da u toj meri umanje doprinose na plate, odnosno opterećenje zaposlenih na svoje plate, koje do sada nikada nije pojavilo u modernoj istoriji Srbije, uz jedno sasvim novo rešenje kako se stope tih doprinosa, odnosno poreza na dohodak i socijalno osiguranje primenjuju. O tome je bilo reči kada je bila rasprava o ova dva zakona.
Ova sredstva treba da utiču direktno na razvoj ekonomije samih firmi, odnosno poslodavaca, odnosno ideja poslodavaca, poslovnih njihovih politika, kao i na moguće povećanje plata zaposlenih koje može da dostigne čak do 20%.
Ovo je treći zakon u tom setu, i mislim da tu imamo isto mišljenje svi, vrlo važnih zakona direktno odgovornih za razvoj ekonomije, a to je zakon o slobodnim zonama.
Vrlo malo je bilo govora o ovom zakonu. Nažalost, iako je postojala zakonska osnova da se ovaj vid delatnosti, privredna delatnost u oblasti slobodnih zona, sprovodi na prigodan, odnosno moguć način u smislu razvoja i zapošljavanja i ekonomije uopšte, zakon koji je do sada važio je verovatno imao određene manjkavosti.
Zakon je dobro, kao što je rekao ministar, donesen tada kada je donesen, jer je otvorio mogućnost za ovakve privredne delatnosti, ali mislim da je vreme pokazalo, i pokazale su i činjenice na kraju, da zakon treba na odgovarajući način promeniti i da ga treba prilagoditi. Ono što je vrlo bitno, svaka pogodnost, pogotovo vrlo široka pogodnost koju pružaju slobodne zone, ostavlja mogućnost da bude zloupotrebljena. To je opšta činjenica ne samo u ovoj državi, u svim delatnostima je tako.
Novi predlog zakona o zonama ima za cilj da upravo te zloupotrebe spreči i da samo ostavi otvorene mogućnosti za razvoj privrede u ovim zonama.
Da pođem od te činjenice, mi smo imali jedan zakon, a to je bio zakon na saveznom nivou, zakon o slobodnim zonama; kada je prestala da funkcioniše SRJ, to je, gotovo kao lex specialis, prebačeno na nivo Srbije, taj zakon je automatski samo spušten ili prebačen na nivo Republike. Zato postoji potreba da se u zakonodavstvu formira u državi Srbiji novi zakon o slobodnim zonama.
Rekao sam malopre da su primećene pojave zloupotreba onoga što zakon dozvoljava kao pogodnosti, što je bio drugi razlog za izradu ovog zakona i postoji čitav jedan set raznoraznih razloga u smislu pogodnosti koje ovaj novi zakon i neki dalji zakoni koji će biti vezani za ovu oblast definišu ili treba da definišu.
Takođe, istini za volju, u izradi ovog zakona napravljen je jedan odgovarajući trijumvirat predlagača, odnosno ljudi koji su zakon radili. U izradi zakona je učestvovalo Ministarstvo finansija sa odgovarajućim svojim službama, odnosno resorima; zatim su u tome učestvovali predstavnici udruženja slobodnih zona u okviru Privredne komore, kao i poslanici ovog doma, poslanici poslaničke grupe G17 plus.
Dakle, nedovoljno je, moram da kažem još jedanput, uzeta u obzir mogućnost koju pruža poslovanje u okviru slobodnih zona. O tome je govorio u uvodnom delu i sam ministar. Samu mogućnost, daću vam par činjenica, koja postoji u zonama koriste drugi mnogo pre nas i jednostavno ne treba izmisliti toplu vodu, nego koristiti upravo tuđa iskustva kada je u pitanju ekonomija. Ta tuđa iskustva su najjeftinija i treba da ih koristimo.
U svetu postoje slobodne zone u velikom broju država i veliki broj država, dozvolio bih taj izraz, pametno koristi mogućnost rada u slobodnim zonama. Slobodne zone imamo u SAD, preko 150 direktno formiranih slobodnih zona radi u okviru SAD, sa ogromnim obrtom kapitala. Radi se o zonama gde se proizvodi, što je osnovni cilj, a to je rekao i gospodin ministar Dinkić. Cilj zona je proizvodnja, tu smo se svi složili, čak i deo pozicije i opozicije u ovoj skupštini, kada govorimo o ovom zakonu, cilj je upravo proizvodnja.
Osim SAD, imamo slobodne zone u velikom broju u državama srednje Amerike, koje vrlo dobro funkcionišu, zatim imamo u Evropi nekoliko država u kojima postoji veliki broj slobodnih zona, gde je to zakonski jako dobro regulisano. Slobodne zone su postojale, i danas na određeni način funkcionišu u okviru Mađarske, sto slobodnih zona je u Mađarskoj funkcionisalo. Slobodne zone postoje u Turskoj, u velikom broju, i to vrlo uspešno funkcionišu i ovo je jedan čitav, da kažem, deo biznisa, odnosno ekonomije u okviru Srednjeg i Dalekog istoka.
U Kini se funkcionisanje slobodnih zona i ekonomija u okviru slobodnih zona podigla na jedan nivo posebne biznis filozofije. U Kini se slobodne zone koriste maksimalno i u slobodnim zonama u Kini funkcioniše jako veliki broj firmi i veliki broj ljudi radi u slobodnim zonama i stiče prihod.
To su, znači, podaci koji nam govore da i te kako imamo razloga da ovim novim zakonom navedemo ljude da investiraju u slobodne zone, da stvorimo pre tog njihovog investiranja okruženje, dakle, zakonski dakle da država da odgovarajuće podsticaje, koje je već dala i očekujemo da će i dalje dati, jer zakonom to praktično dozvoljavamo. Naravno, ovim predlogom zakona podižemo nivo odgovornosti koji treba da imaju osnivači, društva za upravljanje zonom, ali i oni koji rade u zoni, a ta odgovornost će biti praktično kontrolisana od strane Ministarstva za finansije i od novoformirane uprave za slobodne zone.
Kada govorimo o svetskim trendovima, imam podatak koji verovatno mali broj ljudi zna, a mislim da će zaista intrigrirati i investitore i privrednike, vrlo zanimljiv podatak: od celokupnog izvoza koji je ostvaren u svetu u 2002. godini skoro 30% izvoza u svetu je urađeno preko slobodnih zona. Kada to pretvorite u milijarde dolara, to su zaista frapantni podaci.
Svet, u to sam siguran i to sam uvek tvrdio, nije, barem nije mnogo, pametniji od nas. Ako je u svetu trend da se skoro 30% celokupnog izvoza u svetu obavlja preko zona, zašto mi to ne bismo uradili, zašto ne bismo napravili odgovarajući zakonski okvir da to stimulišemo, da to istovremeno i kontrolišemo, ali da tako nešto postižemo.
U Srbiji, nažalost, u 2002. godini izvoz u zonama je bio svega 4%. Znači, stari zakon očigledno nije pružio mogućnost da se zone dovoljno razviju i da se zone iskoriste. Treba govoriti jasnim jezikom, treba iskoristiti, zašto da ne, te mogućnosti da povećamo i produktivnost i proizvodnju i zapošljavanje u ovoj državi.
Istovremeno, opet da budemo iskreni, možda nam se to ne dopadne, ali očigledno da formiranje zona i promocija rada u slobodnim zonama i iskorišćenje slobodnih zona, u smislu novih investicija, izvoza, u ranijim vladama nije na pravi način razmotreno. Moram tako da kažem, da ne budem pogrešno shvaćen, ali srećom po ovu državu i ovu ekonomiju, ova vlada je shvatila mogućnost da slobodne zone budu iskorišćene na ovaj način.
To je sigurno i jedan od razloga što se ide na formiranje uprave za slobodne zone, koja treba i da kontroliše rad u slobodnim zonama, ali da pre svega motiviše razvoj slobodnih zona, da pomaže otvaranju slobodnih zona i da zajedno sa drugim institucijama ove države ovu delatnost koja otvara velike mogućnosti dalje razvija.
Često smo kritikovani, onaj deo koji podržava vlast u ovom parlamentu, koji vlada, da je deo zakonodavstva upravljen previše prema zahtevima Evropske unije i da ceo naš životni tok, pre svega se misli tu na finansije, okrećemo prema EU i ulasku u EU.
Evo imam priliku da kažem da to možda i nije tako. Slobodne zone i rad slobodnih zona je posebno interesantan za zemlje Evrope dok još nisu u okviru EU.
To je mogućnost, dakle kroz razvoj slobodnih zona i ovaj novi zakon, da slobodne zone iskoristimo na najbolji mogući način, da pogodnosti koje imaju oni koji proizvode u slobodnim zonama iskoriste upravo u tom periodu dok ne budemo ušli u EU.
Naravno, postoji mogućnost da se i kasnije zone koriste, da tu ne bude zabune, ali upravo je ovde jedna vrlo napredna, moderna i vrlo praktična ideja Ministarstva finansija – da se podsticaj rada slobodnih zona upravo usmeri na ovaj period pre ulaska Srbije u EU.
Da ne bih previše ponavljao ono što je izneo u obrazloženju zakona predlagač gospodin Dinkić, ponoviću to još jedanput, mislim da je bitno iz svih ovih razloga koje sam rekao, ali bih i par stvari dodao – zakon, ovakav kakav je sada pred poslanicima, mnogo preciznije definiše neke stvari i to je falilo definitivno u tom starom lex specialis zakonu. On je dobrodošao bio u to vreme, ali nije na pravi način neke stvari, tehničke stvari, na kraju krajeva, rešavao.
Ovde u novom zakonu imamo vrlo precizne odredbe vezane za uslove za podnošenje zahteva, takođe kako treba ti zahtevi da izgledaju, prosto jedan portfolio kad neko hoće da otvori zonu, odnosno da formira zonu, da se stvori društvo za upravljanje zonom, kako to treba da uradi da bi on radio kako treba i na kraju krajeva država od toga ne bi imala štete.
Naravno, sve ono od čega država ima štete ne može biti predmet razmatranja nijednog ozbiljnog zakona i to ne može podržavati nijedna ozbiljna vlada, a to ne podržava ni ova vlada, ni ovo Ministarstvo finansija.
U kojoj meri je bitno doneti ovakav zakon i u kojoj meri Vlada vidi, a i ovaj parlament, zaista se nadam, važnost ovog zakona, evo ja ću pročitati i član 7. u kome se definiše šta je sve to potrebno i šta Vlada vidi kao potrebu i uslov za formiranje slobodne zone – određivanje područja zone je ekonomski opravdano ako se može oceniti da će se postići pozitivan efekat u pogledu privlačenja stranog kapitala, proizvodnje robe i pružanja usluga, zapošljavanja, transfera savremenih tehnologija, privrednog restrukturiranja i ako će poslovanje u zoni doprineti ostvarenju strategije razvoja i mera ekonomske politike u ovoj državi.
Znači, ovim zakonom vrlo egzaktno Vlada pokazuje da vidi zone kao mesto na kome će se razvijati pre svega područja koja, kao što je rekao i ministar finansija, prosto iziskuju potrebu za povećanim ekonomskim razvojem, a slobodne zone to omogućavaju.
Malopre sam rekao, formira se i uprava za slobodne zone. To nije agencija, da budemo potpuno jasni, pošto je ipak velika razlika. Postojanje, odnosno formiranje uprave za slobodne zone je jednostavno praktična nužnost. Malopre sam rekao zašto – treba izvršiti promociju, treba pomagati ljudima ako je u pitanju važna stvar, a jeste u pitanju važna stvar, formiranje slobodnih zona, za razvoj ekonomije Srbije. To treba podsticati, kontrolisati i, da ponovim dakle još jednom, pomagati.
Do sada je bilo govora o tome, i neka vrsta kritike, zašto je desetak zona zatvoreno. Stari zakon im je malo pomogao, uslovno rečeno, da budu zatvorene, nije bio dovoljno precizan i ostavio je rupe, da kažem tako prosto, za određene zloupotrebe. Možda bi bilo, i to možda ću staviti pod znak navoda jer sam siguran da bi bilo dobro da je do sada starim zakonom bila predviđena uprava za slobodne zone, koja je mogla upravo tim dosadašnjim zonama koje su funkcionisale, ali koje su nažalost prestale sa radom odlukom Vlade, da pomaže, da ih prati, kontroliše i da na vreme interveniše određenim mehanizmima da se ne dešavaju propusti koji se dešavaju zbog čega su te zone nažalost prestale sa radom.
To je jedan od bitnih razloga što se formira nova uprava koja treba da taj posao radi i vrši podeljene kontrole. Privredno društvo za upravljanje zonom je dužno u roku od 90 dana po isteku kalendarske godine da dostavi upravi za slobodne zone izveštaj o poslovanju zona. Sada tačno znamo ovim predlogom zakona ko je taj ko je dužan da prati kako funkcioniše ova oblast, firme, slobodne zone. Ministarstvo će podnositi Vladi jednom godišnje izveštaj o poslovanju u svim zonama u Srbiji sa odgovarajućim predlogom mera.
Smatramo, i Vlada je tu koncepciju napravila, da treba podsticati to što se radi u slobodnim zonama, ali i davati određene sugestije, preporuke, koje će možda biti rigoroznije, ali sam ubeđen da će te preporuke biti podsticajne. Korisnici zona su dužni da na zahtev uprave za slobodne zone dostavljaju podatke o svom poslovanju. Postojanjem uprave nećemo imati mogućnost neke vrste zloupotrebe, odnosno neispunjavanja onih kriterijuma i onih uslova zbog čega ljudi treba da rade u slobodnim zonama i zbog čega treba formirati slobodne zone.
Neke stvari sam rekao ja, a neke i ministar finansija, mislim da su nas čuli oni koji treba da nas čuju. Kad bude zakon izglasan imaće priliku da pročitaju taj zakon i da se prema njemu prilagode i da im on bude motivacija za formiranje zona i poslovanje u okviru zona.
Poslovanje u zonama, ono što je najbitnije za celu priču, izvoz robe i usluga iz zona i uvoz robe i usluga u zonu su slobodni, ne podležu nikakvim kvantitativnim ograničenjima, niti se na taj uvoz i izvoz primenjuju mere komercijalne politike; jasno se pokazuje šta i koliko Vlada želi otvoreno da uđe u ovu priču sa zonama, da korisnik može privremeno izneti robu iz zone na drugi deo teritorije Srbije, odnosno uneti robu u zonu sa drugog dela teritorije Srbije, radi stavljanja u postupak aktivnog i pasivnog oplemenjivanja. Ovo je bitno da se zna. Uprava za zone će takve stvari podsticati i o tome govoriti.
Ne moraju samo da budu vezane za svoju teritoriju, šire uticaj i na druge privredne subjekte u ovoj državi i moguća je saradnja između zona, sa drugim firmama koje su van zone, i to na odgovarajući način, da svi imaju korist, a to je ideja – da što više firmi, što više ljudi, što više zaposlenih ima koristi od postojanja zone.
Ono što je u ovom momentu izmenom Zakona o PDV-u, trenutno važećem, to je samo prvi od niza narednih mehanizama oslobađanja kada su u pitanju poreska oslobođenja, jeste oslobođenje plaćanja PDV-a na robu koja se uvozi, odnosno izvozi iz zona. U ovom trenutku to je 18%. Imamo jednu od nižih stopa u Evropi, ali ipak, to znaju biznismeni i ljudi koji se bave proizvodnjom, kada vas država oslobodi plaćanja PDV-a 18%, praktično je dala mogućnost duple stope profita. U normalnim firmama firma zarađuje, ima stopu profita od reda 20% ako je dobra.
Sa ovim oslobađanjem duplo povećamo mogućnost, i te kako se otvara prostor da ljudi budu zainteresovani, da rade i da zarađuju, samim tim da upošljavaju ljude i da u Srbiji što više ljudi radi. Zašto bi to bilo samo u državama srednje Amerike, u SAD, u dalekoj srednjoj Aziji i Dalekom istoku; hajde da mi to iskoristimo i da ovo vreme u kome ćemo ovaj zakon primenjivati bude iskorišćeno na najbolji mogući način.
Intencija ovog zakona, i time bih završio, data je u članu 26, tu ćemo imati mogućnost za određene pozitivne aktivnosti vezane za poreska oslobađanja. Kaže se da korisnik, odnosno privredno društvo za upravljanje zonom, može imati poreske olakšice u skladu sa propisima koji uređuju porez na dobit preduzeća, porez na imovinu i porez na dohodak građana. Postoji mogućnost da se osnovni zakoni iz seta tih fiskalnih zakona izmene u nekom narednom periodu i da korisnici zona, kao i u drugim državama, imaju i ovaj vid oslobađanja.
Vrlo liberalan, ali vrlo podsticajan odnos Ministarstva finansija i ove vlade je primetan u izradi ovog zakona i Vlada i Ministarstvo finansija su prihvatili mogućnost da slobodne zone budu još jedan od direktnih motora razvoja ekonomije u ovoj državi. Evo prilike da kroz zakonsko rešenje to realizujemo i da idemo dalje u razvoju ekonomije u nekom narednom periodu. Hvala.