Poštovane koleginice i kolege narodni poslanici, šteta što je gospodin ministar otišao. Rekao je da će se vratiti. Hteo sam njemu da se obratim. Mi smo zemljaci, Banaćani, a on je juče u onom njegovom uvodnom izlaganju govorio vrlo tiho i vrlo sporo, a to nije odlika nas Banaćana, mi govorimo glasno i polagano. Ministar je svega nekih pet minuta obrazlagao razloge za donošenje ovog zakona i niko ga nije čuo od poslanika.
Pre par dana je njegov kolega, ministar finansija, obrazlažući Zakon o rebalansu budžeta Republike Srbije, izlagao više od dva sata, možda zato što je on asistent magistar, a ministar doktor, pa je imao potrebu da se više ističe, ali u svakom slučaju trebalo je biti obrnuto. Zašto? Zato što je zakon o kome mi danas govorimo važniji od Zakona o rebalansu budžeta Republike Srbije. Zakon o rebalansu budžeta Republike Srbije govori kako se troše pare iz državne blagajne, a ovaj zakon o kome danas govorimo treba da kaže kako se puni parama državna blagajna.
Evo pogledajte, ovo je zakon o rebalansu budžeta, znači kako se troše novci kojima neko treba da napuni državnu blagajnu. Ima 192 strane, a ovo je zakon o kojem sada govorim, o kojem raspravljamo, koji ima jednu stranicu i to je zakon o tome kako treba da se reorganizuje Naftna industrija Srbije, koja je zadužena upravo za punjenje ove blagajne. Nije zaista lako u državi gde imamo ovakve disproporcije u punjenju budžeta i u trošenju budžeta.
Argumenti koje je izneo gospodin ministar u jučerašnjem ekspozeu veoma su mlaki, neubedljivi i nedorečeni, a naročito za one koji se u problematiku razvoja naftne industrije razumeju. Neobično je da u ceo proces transformacije naftne industrije nisu uključeni ljudi koji su najstručniji za taj posao. Zbog toga nije ni čudo da se oni koji poznaju ovu problematiku, a takođe i velika većina zaposlenih u Naftnoj industriji Srbije, ne slažu sa predloženim rešenjima.
Stiče se utisak da su ceo posao oko transformacije i reorganizacije NIS-a radili ljudi koji ne poznaju dovoljno Naftnu industriju Srbije i kojima je unapred rečeno šta mora biti krajnji rezultat njihovog rada. Da bih ilustrovao ovo o čemu govorim samo ću da vam pročitam naziv prvog javnog preduzeća. On je prilično dugačak i nije ga lako zapamtiti. Kaže – javno preduzeće za transport nafte naftovodom (a ne znam čime bi se nafta mogla transportovati ako ne naftovodom) i transport derivata nafte produktovodima. Moglo bi se mnogo elegantnije kazati – javno preduzeće za cevni transport nafte i naftnih derivata.
To je samo mala ilustracija da već u naslovu zakona imamo jasne dokaze da ovo baš nisu radili ljudi koji poznaju ovu problematiku najbolje.
Šta je cilj ovog zakona? Cilj ovog zakona je rasturanje srpske naftne kompanije i njena privatizacija, i to privatizacija koja, kako stvari izgledaju, treba da bude u duhu dosadašnjih privatizacija, koje su već nazvali burazerske, kumovske itd.
Kada je reč o privatizaciji dozvolite da napravim kratku digresiju kako bih ukazao na jednu političku demagogiju koja se veoma često čuje u javnosti, pa i za ovom skupštinskom govornicom. Stalno se govori kako privatizacija mora biti završena do 2008. godine. To je ne samo demagogija, politička i ekonomska, nego vrlo opasna obmana i manipulacija javnošću i građanima Srbije. Privatizacija je proces koji teče i koji se ne završava u nekom zadanom roku.
Kako u protivnom da objasnimo da se, recimo, u jednoj Francuskoj 56% kapitala i materijalnih dobara zemlje nalazi u rukama države. Kada bi neki ekonomista ili političar u Francuskoj, u bilo kojoj zemlji rekao da privatizacija mora da se završi do tog i tog roka, za njega i za njegovu partiju ne da niko ne bi glasao, nego bi verovatno bio poslat na nekakva posmatranja.
No, za nas u Srbiji se misli da ništa ne znamo i da ćemo svaku udicu progutati ili da nemamo izbora pa, bogu grešni, moramo da prihvatimo ili da kusamo sve ono što nam se servira. Kod nas se dešava tzv. argentinski scenario. Radi informisanja, da tačno znamo šta se misli kada kažemo argentinski scenario, to je da u Argentini 2% stanovništva poseduje 98% kapitala i prirodnih i materijalnih resursa cele države. Ako se ovaj zakon o ukidanju NIS-a primeni, i kod nas se može očekivati da se dese slične stvari.
Dozvolite mi da objasnim šta je suština i namera ovog zakona. Od NIS-a se formiraju tri kompanije. Dve kompanije su javna preduzeća, što će reći da su u vlasništvu države, a treća je akcionarsko društvo, koja će uskoro postati predmet privatizacije. Vlada je tvrdila da neće dozvoliti da upravljanje državnim preduzećima, kao što su NIS, EPS itd., preuzme neko drugi. Mi socijalisti se upravo zalažemo za takvu koncepciju i to je jedan od osnovnih razloga zašto smo podržali svojevremeno ovu vladu.
Međutim, dva javna preduzeća koja će ostati u vlasništvu države predstavljaju manje od 10% sadašnje vrednosti NIS-a. Preko 90% sadašnjeg materijalno-ekonomskog potencijala NIS-a nalazi se u sastavu trećeg preduzeća, koje će se nesumnjivo privatizovati. Znači, vrlo je bitno da se kaže da se 10% nalazi u ta dva javna preduzeća. Tu se nalaze, ono što mi naftaši kažemo, cevke i nešto oko proizvodnje gasa.
Sve ono drugo, istraživanje, proizvodnja, prerada, promet itd., preko 90% sadašnjeg NIS-a, nalazi se u ovom trećem preduzeću koje će biti predmet privatizacije, ko zna kakve. O tome se ništa ne zna i znamo zašto se ništa ne zna.
Da se nešto razumemo, mi socijalisti nemamo ništa protiv da se izvrši privatizacija ovog akcionarskog društva za istraživanje, proizvodnju, preradu, distribuciju nafte, naftnih derivata i prirodnog gasa. Ako bi se za to našao strateški partner, neka svetska naftna kompanija koja bi dokapitalizacijom pomogla tehnološkom osavremenjavanju i time stekla vlasnički udeo, onda bismo svi to prihvatili. To je nešto što bi bilo neophodno. Naime, naše dve energetske rafinerije u Pančevu i Novom Sadu ne mogu da proizvode benzin i derivate koji su evropskog kvaliteta. Da bi to mogli da postignu potrebno je uložiti preko 400 miliona dolara. Takav vid privatizacije sigurno bi pomogao NIS-u, s tim što bi većinski paket kontrolisala Vlada, odnosno država.
Što se tiče Naftne industrije Srbije, prilika je da podsetim da je ona potpuno iscrpljena dugogodišnjim sankcijama koje je iznela na svojim plećima trošeći svoju supstanciju, a zatim je teško razorena tokom divljačke NATO agresije. Jedan egzaktan podatak će ovo nedvosmisleno ilustrovati: šteta od NATO bombardovanja Naftne industrije Srbije iznosi 1,7 milijardi dolara. To je previše za celu našu zemlju, jer naš bruto nacionalni dohodak iznosi 14 milijardi dolara, a kamoli za jednu kompaniju, odnosno za Naftnu industriju Srbije.
Radnici NIS-a su uspeli da u rekordnom roku saniraju posledice NATO bombardovanja. Plate u NIS-u zbog toga su manje nego što su ikada bile. Već nekoliko godina plate zaposlenih u Naftnoj industriji se ne povećavaju. Zaposleni u NIS-u sada strepe od predstojeće privatizacije. Zašto strepe? Zato što dosadašnja iskustva u Srbiji vezana za privatizaciju i tranziciju pokazuju da se ovi procesi vrlo nepovoljno odražavaju na zaposlene, odnosno na radnike. Veliki procenat radnika ostaje bez posla i nađe se na tržištu rada i na teretu socijale. To nikako ne bi smelo da se desi sa Naftnom industrijom Srbije, jer troškovi plata zaposlenih u NIS-u retko kada prelaze 6% od prihoda naftne industrije.
Međutim, aktuelna Vlada je, u liku ministra za rad, više puta isticala da u javnim preduzećima ima preko 40% viška zaposlenih. Zato teško možemo da poverujemo SDP-u i koleginici Nestorović da se oni protive privatizaciji NIS-a. Očigledno nisu tako govorili donedavno. Od kada je na njihovo čelo došao Čović, koga smo mi socijalisti izbacili iz naših redova, promenili su priču, jer Čović shvata da ova vlada polako ali sigurno ide u sunovrat, pa traži novi politički manevarski prostor.
Nažalost, sve što se dešava u poslednje vreme u NIS-u i oko NIS-a ukazuje da se može očekivati isti scenario privatizacije kao i do sada. To znači da će par tajkuna za jeftine pare razgrabiti NIS, uz pomoć svog špekulativnog kapitala, i osloboditi se znatnog dela zaposlenih. Umesto da razvijaju proizvodnju, oni će se orijentisati na uvoz nafte, pre svega derivata, potpuno marginalizujući domaću proizvodnju i preradu. Epilog je sledeći: naša zemlja postaje još zavisnija od uvoza energenata, njen spoljnotrgovinski deficit se povećava i velikom broju već sada nezaposlenih se pridružuje i znatan broj otpuštenih iz NIS-a. Mislim da ne treba dalje da nabrajam.
Na desetine najkvalitetnijih stručnjaka je već napustilo NIS, našli su zaposlenje u inostranstvu i imaju platu, recimo, jedan inženjer, geolog, rudar, ima platu u inostranstvu, u naftnim kompanijama, sedam do osam hiljada evra mesečno. To su visoke plate i za standarde zapadne Evrope.
Proizvodnja domaće nafte i gasa u zadnjih par godina je pala za više od 30%. Tendencija daljeg pada je još izraženija, tako da je već sada učinjena velika šteta NIS-u pogrešnom politikom. Ovim zakonom se može desiti da se stvore uslovi da se NIS dokrajči, kako bi postao lak plen tranzicionih profitera. Nažalost, ovaj zakon, koji otvara put privatizaciji NIS-a, otvara i dalji put devastaciji privrednih resursa Vojvodine i Srbije.
Sve banke u Vojvodini su privatizovane ili su na putu da se to desi. Njihovi vlasnici su banke iz inostranstva koje će se još više bogatiti našim parama. Privatizovane su mnoge firme od vitalnog značaja za pokrajinu i Srbiju, a mahom su ti novi vlasnici iz zemalja bivše Austrougarske. Trenutno se u Vojvodini budzašto kupuje obradiva zemlja, ponovo su kupci strane firme i domaći tajkuni. Tajkuni će sutra tu zemlju preprodati za veće pare, tako da će vrlo brzo gruntovni vlasnici najvećeg prirodnog resursa Vojvodine i Srbije postati strane kompanije i stranci.
Naftna industrija Srbije, čiji se kapaciteti sa 95% nalaze na teritoriji Vojvodine, ovim zakonom će doći na doboš, a centrala se seli iz Novog Sada.
Zbog svega ovoga, poverenje Vladi je na veoma niskom nivou. Mi socijalisti iz Vojvodine smo obećali radnicima NIS-a i našim biračima da nećemo podržati ovakvu privatizaciju NIS-a. Mi ćemo naše obećanje ispuniti. Podržavamo opravdano negodovanje i protest radnika NIS-a i upozoravamo Vladu da je "dara prevršila meru". Svi realni pokazatelji ukazuju da ova vlada ništa nije bolja od prethodne, zarad čijeg rušenja smo mi socijalisti i podržali sadašnju vladu. Među socijalistima, među građanima je sve više onih koji traže da se obustavi podrška SPS-a Vladi.
Mogu da izjavim da ćemo tražiti da se zakaže sednica glavnog odbora SPS-a, sa zahtevom da se preispita odnos SPS-a prema Vladi.
Takođe, treba naglasiti da pojedinici u Vladi već dugo vremena ne uživaju ama baš nikakvo poverenje ogromne većine građana. Pre svega, tu se misli na Labusa, Dinkića, Vuka Draškovića i njima slične. Niko više ne prihvata obrazloženje da SPS podržava Koštunicu i DSS, a ne Labusa, Dinkića i G17 plus. Jasno je da politiku u ovoj zemlji ne vodi Koštunica i DSS, već Dinkić i Labus.
Dinkić je prigrabio svu vlast i igra ulogu stečajnog upravnika Srbije; Labus, bivši predsednik Udruženja za ekonomiku samoupravljanja i autor knjige "Samoupravljanje i društvena svojina" i knjige "Ravnotežne cene u samoupravnoj privredi", a da ne pominjemo afere reeksporta šećera, "Knjaz Miloš", "Erikson" itd. Do te mere su kompromitovani da treba da idu iz Vlade. O Vuku Draškoviću ne vredi ni govoriti. Danas za njega ne bi glasao, da mu se kojim slučajem pruži prilika, ni pokojni đeneral Draža Mihailović.
Taktika vladanja gospodina Koštunice se bazira na jednoj osnovnoj pretpostavci, a to je da novi problemi potiskuju stare. Naš narod to naziva odugovlačenjem. Međutim, prošlo je vreme i u Srbiji se moraju rešavati neki problemi.
Na kraju ću iskoristiti priliku da upozorim da je zadnji voz da se nešto promeni nabolje. U protivnom, ne računajte na nas.