Dame i gospodo, predsedavajući, uvažena gospođo ministre, predstavnici Ministarstva, uvažene koleginice i kolege narodni poslanici, pre nego što pokušam da kažem nekoliko reči o ovom zakonu, da mi niko ne zameri, a najmanje ministar poljoprivrede, imam jedan kratak osvrt na stanje poljoprivrede u našoj državi, zamolio bih gospodina Vitoševića da to prošlo vreme i posebno cenu pšenice ne spominjemo, jer znamo da je ona bila problem, da tako kažem, svih vlada. Dosovska vlada...
Nije G17 plus tada učestvovao i nije gospođa Dulić bila u toj priči, ali znamo kolika je cena pšenice bila i tada, da se ona nije menjala ni posle tih oktobarskih promena koje ste pominjali, da je izvezena, pa uvožena po mnogo višoj ceni itd.
Hoću da kažem da je prošlo vreme bilo teško za naš narod i ta naša jadna poljoprivreda najviše je, rekao bih, dala danak tome.
Da se ne vraćamo tome, već da se okrenemo budućnosti i vidimo šta nam je činiti, da jedan važan resurs ove zemlje, a to je upravo ovo o čemu danas razgovaramo, to je zemljište, a samim tim i poljoprivreda i poljoprivredna proizvodnja, i određenim zakonim i polemikom koju vodimo dovedemo dotle da bude u funkciji razvoja jedne grane, kao što je poljoprivreda.
Danas kada razgovaramo o poljoprivredi, jer su tema dva, po nama socijalistima vrlo važna, zakona, i to zakon o poljoprivrednom zemljištu i zakon o organskoj proizvodnji i organskim proizvodima, kada su na dnevnom redu zakoni iz oblasti poljoprivrede, interesovanje šire javnosti, pa vidimo i predstavnika te šire javnosti ovde u parlamentu, pojačava se i pored činjenice (a mi socijalisti ocenjujemo to kao dobro u radu ovog ministarstva) da se pri donošenju određenog zakona sprovodi šira javna rasprava stručne javnosti, tako da se i ova dva zakona koja su danas pred poslanicima Narodne skupštine već duži period nalaze na oceni stručne javnosti.
Na početku takođe želim da kažem da mi socijalisti nismo zadovoljni tom zakonodavnom aktivnošću iz oblasti poljoprivrede, odnosno smatramo da Ministarstvo poljoprivrede nije ponudilo veći broj zakona, iako su planovi (bar ono što je kao plan dostavljeno skupštinskom Odboru za poljoprivredu) bili dosta ambiciozniji, ali prihvatićemo ovo što je gospođa ministar rekla – da nije najvažniji kvantitet, da je važniji kvalitet.
Ipak, ono što je Odboru dostavljeno kao plan rada, nažalost, u Skupštini se nije realizovalo. Znamo da nas iz mnogih oblasti očekuju zakoni, zakoni su potrebni; čini mi se da je danas zakazana javna rasprava zakona o zadrugarstvu. Iako za taj zakon nije zaduženo Ministarstvo poljoprivrede, ipak mislimo da i Ministarstvo poljoprivrede mora i te kako da se uključi, naravno i resorni Odbor za poljoprivredu. Gospodin Rafailović je i na Odboru za poljoprivredu nekoliko puta inicirao i zalagao se da, ako se niko drugi ne seća iz Vlade, da li jedno ili drugo ministarstvo, Odbor inicira donošenje ovog zakona, jer je situacija, što se zadrugarstva tiče, teška.
Ono je, po našoj oceni, skromnoj, vrlo važno za funkcionisanje poljoprivrede, jer nije poljoprivreda Srbije samo poljoprivreda Vojvodine, gde su veliki posedi; poljoprivreda Srbije je i poljoprivreda uže Srbije, gde su mali posedi, gde su sitni proizvođači, gde je bez organizovanog okupljanja poljoprivrednika pojedinih specijalnosti jednostavno nemoguće da se funkcioniše.
Mi socijalisti smatramo da je iz oblasti poljoprivrede potrebno usvojiti mnogo veći broj zakona, jer su problemi u poljoprivredi veliki.
U zakonu o poljoprivrednom zemljištu kao jedan od razloga za donošenje ovog zakona navodi se realizacija Strategije poljoprivrede Srbije. Ozbiljno smo se bavili u našim partijskim organima, o tome smo razgovarali sa gospođom ministrom na poslaničkoj grupi – iniciramo, tražimo, molimo da Strategiju poljoprivrede koju je usvojila Vlada, o kojoj se Odbor za poljoprivredu izjasnio pozitivno, znači predstavnici svih stranaka u tom odboru, da kažem bili smo jednoglasni, mislimo da bi ta strategija trebalo da bude predmet razmatranja i Skupštine, odnosno da Skupština razmatra Strategiju razvoja poljoprivrede.
Mislimo da bi se mnoge nedoumice koje postoje, eventualno i razlike, svele na manju meru, evo koristim i ovu priliku, mada je i gospođa Dulić rekla da nema ništa protiv da to bude i tema skupštinske rasprave, znači, apelujem da Skupština razmatra Strategiju i da se otklone mnoge nedoumice kod donošenja budućih zakona iz oblasti poljoprivrede, za koje, kako to gospođa Dulić često zna da kaže, ta strategija predstavlja kišobran.
Kada su u pitanju zakoni iz poljoprivrede, zašto je interesovanje javnosti veliko, a to se, kao što vidimo i iz današnje rasprave, vidi. Mislimo da su problemi u poljoprivredi veliki. Naravno, ne želim ovog puta da kažem da je isključivo odgovornost ovih ljudi koji sede ovde u prvom redu i ministra poljoprivrede. Problemi su akumulirani duži niz godina. Dozvolite mi da iskažem stav moje poslaničke grupe o trenutnoj situaciji u poljoprivredi. Naravno, pozdravljamo sve mere koje Ministarstvo čini da se ovo promeni.
Znači, od 2000. godine naovamo vodi se politika čiji je cilj da se uveze skoro sve za prehranu građana, a što Srbija inače proizvodi. Mi uvozimo danas, nažalost, dame i gospodo, da ne kažem sve, ali pobrojaću neke osnovne proizvode. Uvozimo čak i pšenicu, paradajz, krastavac, beli i crni luk, krompir, jabuke, kruške, meso, sve vrste mesnih prerađevina, mleko, slatkiše i druge konditorske proizvode, sokove itd. Jednom rečju, uvozimo sve što Srbija proizvodi ili bar može da proizvede.
Posledice svega toga po poljoprivredu i seljaka, a rekao bih i nacionalnu ekonomiju, velike su: seljak nema kome da proda svoje proizvode, a država odvaja stotine miliona dolara za uvoz hrane. Jedinu korist imaju uvozni lobiji, koji dobro zarađuju, nezasluženo se bogate zbog ovakve politike.
Privatizacija u poljoprivredi – naravno, znamo da odgovornost za to ne snosi Ministarstvo poljoprivrede, ali mislim da se ta situacija i te kako odražava na opšte stanje u poljoprivredi – odvija se kroz stečajeve, rasprodajom, prodajom u bescenje. Novi vlasnici krčme imovinu, a radnici u najvećem broju preduzeća nemaju nikakve koristi.
Poštovane dame i gospodo, seljaci su u celoj ovoj priči potpuno isključeni iz privatizacije, a oni su takođe učestvovali u stvaranju nacionalnog bogatstva zemlje.
Moram da kažem, prvobitni zakoni o privatizaciji, koje je donosila Socijalistička partija Srbije, odnosno imala odgovornost za njih, takođe seljake nisu tretirali. Mislim da to nije dobro.
Što se tiče samog zakona o poljoprivrednom zemljištu, kojim se uređuje planiranje, zaštita, uređenje i korišćenje poljoprivrednog zemljišta, to je zakon koji je trebalo, po nama, mnogo ranije da se nađe u skupštinskoj proceduri, jer zakon je potreban našoj poljoprivredi iz više razloga, to smo čuli ovde i od gospođe ministra, znači, donošenje poljoprivredne osnove zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta, i to za teritoriju Republike, autonomne pokrajine i opštine.
Definiše zaštitu poljoprivrednog zemljišta i uređenje poljoprivrednog zemljišta, korišćenje poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini.
Tu dolazimo do malog problema, uslovno rečeno, što se tiče nas socijalista. O tome smo razgovarali sa gospođom ministrom. Imamo određene dileme, da ne kažem strah od prodaje državne imovine, iako uvažavamo stav i ljudi koji se bave time, a i gospođe ministra, da je i u prethodnom zakonu takva mogućnost postojala.
Znači, plašimo se da jedan od najvažnijih resursa ove zemlje, znači poljoprivredno zemljište u državnoj svojini, ne daj bože, po bagatelnoj ceni ode i proda se tajkunima koji, nažalost, kao što znamo, kroz privatizaciju velikih sistema, pre svega društvenog zemljišta u Vojvodini, dolaze do izuzetno krupnih poseda.
O tome je gospodin Mika Vlaović često govorio i na Odboru za poljoprivredu, da takve posede niko nikada nije imao u Vojvodini.
Kao poslanička grupa smo uložili jedan amandman, ministar to zna, gde tražimo da zakon eksplicitno kaže da se zabranjuje prodaja državnog zemljišta.
Imamo objašnjenje koje je razumno i koje možemo da shvatimo, ali su naše dileme, nemojte da nam zamerite, takve da, ne daj bože, neko to zloupotrebi, iako je jasno rečeno članom 1. da je taj proces prodaje državne zemlje nemoguć dok se ne izvrši proces restitucije.
Takođe, naš principijelni stav ovde, o tome će govoriti gospodin Hranislav Perić, što se tiče obrazovanja uprave za poljoprivredno zemljište – mislili smo, mada smo čuli podatke koji su nas malo demantovali, da je naše Ministarstvo poljoprivrede, u poređenju sa ministarstvima poljoprivrede zemalja u okruženju, koje imaju slične površine, znatno manje i da nas na neki način malo demantuje oko ovog.
Ovde je još jedna naša dilema i o tome ćemo da govorimo, iako smo dosta razgovarali i na poslaničkoj grupi i na neki način prihvatili objašnjenje gospođe ministra poljoprivrede.
Uložen je jedan amandman, o tome će gospodin Smiljanić da govori – poljoprivredno zemljište u državnoj svojini daje se u dugoročni zakup na 20 godina, bez javnog oglašavanja, sadašnjem korisniku zemljišta kada: sadašnji korisnik zemljišta uzima u zakup celokupnu površinu poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini; ako to poljoprivredno zemljište čini bazu reprolanca (ratarstvo - stočarstvo - prerada) i ako je sadašnji korisnik zemljišta vlasnik sistema za navodnjavanje i odvodnjavanje, višegodišnjih zasada, ribnjaka i drugih proizvodnih objekata veće vrednosti na poljoprivrednom zemljištu koje se daje u zakup.
Zašto smo uložili ovaj amandman? Na neki način smo prihvatili objašnjenje ministra, ali ipak imamo veliki strah.
Ti veliki sistemi su, nažalost (to je činjenica, sa kojom mislim da će i ljudi iz Ministarstva i ministar da se slože), jedini koji trenutno u našoj zemlji imaju preradne kapacitete. Mislim da je veliki problem naše poljoprivrede vrlo nizak stepen finalizacije poljoprivrednih proizvoda.
Ako želimo (a mislim da u ovoj sali nema niko dilemu, posebno ljudi iz Ministarstva) da poljoprivredu dignemo na jedan viši nivo i pružimo mogućnost našim seljacima da valorizuju tu svoju proizvodnju na jedan viši način, bez preradnih kapaciteta toga, mislim da ćete se složiti sa mnom, nema.
Kažem, nažalost, veliki kombinati su u vrlo teškom položaju, nalaze se u procesu stečaja. Ti stečajevi obično dugo traju.
Samo ću da navedem primer iz mog kraja, koji je frapantan, koji možda nije ni za pominjanje, ali jednostavno je istina. Smederevski kraj je bio vinogradarski kraj.
On više to nije. Zašto? Zato što je Poljoprivredni kombinat "Godomin", nažalost, već duže vreme u velikim problemima. U okviru kombinata "Godomin" postojao je vinarski podrum. "Godomin" je u stečaju, ljudi su bili primorani, jer je jedini kapacitet bio...
Mi nemamo, nažalost, takve proizvođače, još to nije zaživelo; imamo u širem okruženju Krnjeva, postoje ti tzv. mali podrumi, što je apsolutno dobro. Ali, jednostavno, seljaci su svoje vinograde iskrčili, društveni vinogradi su zapušteni, ne obrađuju se već tri godine.
To je nešto što, sa čime će i gospođa Dulić da se složi, nije za ponos nikoga od nas ovde, a naravno ni ljudi iz Ministarstva, da je vinogorje koje ima izuzetno dugu tradiciju, koje je u skoroj prošlosti izvozilo čak i na područje SAD, uništeno.
Zato ostajemo pri ovom amandmanu, jer se plašimo da na ovakav način pocepamo te velike sisteme i možda zatvorimo, možda će to da bude za kraći period; možda će procesom privatizacije da dođu neki novi vlasnici, koji će možda i bolje da organizuju preradu i finalizaciju poljoprivrednih proizvoda od postojećih, slažem se sa tim, ali plašim se da trenutno možemo da dovedemo do toga da zbog nepostojanja kapaciteta, uništavanjem tih preradnih kapaciteta, ne možemo da dobijemo viši stepen finalnih proizvoda i da na takav način valorizujemo poljoprivrednu proizvodnju na bolji način od dosadašnjeg.
Pošto, nažalost, vreme ističe, pokušaćemo da kroz diskusije poslanika SPS-a i kroz amandmane kažemo nekoliko reči, vezano za ovu problematiku koju sam ovog puta načeo.