Dame i gospodo narodni poslanici, svoje izlaganje ću početi citiranjem delova obrazloženja koje nam je stiglo uz Predlog ovog zakona, a odnosi se na mišljenje o ovom predlogu i na mišljenje Vlade o trenutno važećem zakonu.
Tako se kaže da novi zakon treba da uspostavi pravni okvir u skladu sa pravilima STO i EU, čime će se omogućiti pristupanje ovim organizacijama, ali prevashodno treba da omogući domaćoj privredi nesmetan pristup spoljnoj trgovini, ravnopravan nastup domaćih subjekata na svetskom tržištu, da pruži sve mere zaštite domaće privrede dozvoljene pravilima STO i EU, kao i da unapredi strana ulaganja pružanjem spoljnotrgovinskog okvira u skladu sa najboljom svetskom praksom koja je potvrđena u pravilima STO i EU.
Kada komentariše trenutno važeći zakon Vlada kaže: "Postojeći zakon je veoma restriktivan, nesavršenim rešenjima omogućava zloupotrebe, bitno narušava slobodu i ravnopravnost učesnika u spoljnoj trgovini, opterećuje i veoma usporava privredu i državnu upravu, a ne sadrži bitne instrumente spoljnotrgovinske politike, niti uslove i režim za njihovu primenu, te onemogućava pristupanje STO i ozbiljne pregovore sa EU.
Postojeći zakon omogućava državnu intervenciju i kontrolu na necelishodan način i sadrži niz restriktivnih koncepata koji su u svojoj celini ekonomski štetni."
Kada pročitamo trenutno važeći zakon, pročitamo Predlog ovog zakona, bogami, dobro bi se razmislili šta se od ovih tumačenja odnosi na jedan, a šta na drugi.
Pošto Vlada kaže da je teško sa ovakvim zakonom početi bilo kakve ozbiljne pregovore sa Evropskom unijom, pitam se šta se čekalo dve godine, zašto se ranije nije uputio predlog Skupštini i kako je uopšte Evropska unija prihvatila da uđe u bilo kakve pregovore sa Vladom Srbije ako su imali tako loš predlog zakona.
Zbog ograničenosti vremena samo ću na par ozbiljnijih stvari vezanih za ovaj zakon da skrenem pažnju. Najpre, u članu 1. ono što mi je prvo upalo u oko to je jedna pravna nejasnoća, odnosno pravnička nepreciznost: u stavu 2. kaže se da se zakonom može, u skladu sa pravilima Svetske trgovinske organizacije i propisima Evropske unije, urediti spoljna trgovina pojedinom vrstom robe ili usluga.
Pravnici to dobro znaju, zakonom se nešto ili naređuje ili zabranjuje. Ova odrednica niti treba da ima mesto u zakonu, niti je to uopšte pravnički utemeljeno, tim pre što ste u obrazloženju jasno naveli da su u toku izrade nacrta korišćeni osnovni sporazumi iz sistema Svetske trgovinske organizacije (Sporazum o procedurama za izdavanje uvoznih dozvola, Sporazum o subvencijama i kompenzatornim merama, Sporazum o primeni člana 6. GATT-a), pravila Evropske unije i iskustva iz uporednog prava.
Zbog toga mislim da je drugi stav člana 1. potpuno nepotreban, da mu ovde nije mesto i mislim da je Srpska radikalna stranka jednim amandmanom upravo na ovaj stav i intervenisala.
Dalje, u delu zakona koji govori o dozvoljenim ograničenjima spoljne trgovine postoji jedna kontradiktornost. Ograničenje bi trebalo da ima svrhu, najpre, da ne naruši konkurenciju između učesnika u spoljnoj trgovini, pre svega da dovede do zaštite domaćih proizvođača, ali u stavu 6. člana 4. je nešto što ne mogu najbolje da razumem, a to je da ograničenje stupa na snagu po isteku roka koji ne može biti kraći od 30 dana.
Znači, ukoliko Vlada uvidi da je došlo do narušavanja konkurencije između učesnika u spoljnoj trgovini ona će izreći ograničenje koje ne može da stupi na snagu ranije od 30 dana, gornja granica ni ne postoji, što znači da taj privredni subjekat koji obavlja izvesne radnje ima najmanje mesec dana da te svoje poslove praktično privede kraju, bez obzira da li će nastati neke štetne posledice. Mislim da je sasvim logično i opravdano da se kaže da ograničenje stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", kako bi se negativne posledice svele na minimum ili u samom startu praktično onemogućile.
Dva dela ovog zakona koja su naročito interesantna odnose se na raspodelu kvota i na uvođenje zaštitnih mera. To su, u principu, dve osnovne stavke ovog zakona i oko toga ima dosta polemike, ima dosta spora, gde se moglo malo bolje intervenisati.
Što se tiče raspodele kvota, to je član 17. predloženog zakona, nejasno je zašto Ministarstvo, koje, na osnovu javnog poziva za podnošenje zahteva za dodelu kvota, dodeljuje kvote, nije odredilo rok u kojem će se svi zainteresovani privredni subjekti javljati. Znači, ako se taj javni poziv objavi potrebno je formulisati neki rok, da li je to 10, 15, 20 ili 30 dana nije bitno. Nemoguće je da taj javni poziv ima neograničeno trajanje.
Posebno je interesantno to da se kroz ovaj član 17. provlači jedna nit koja bi možda mogla da omogući monopol pojedinih privrednih subjekata, iz razloga što se kvote dodeljuju po nekom ključu koji možda ima malo obrnuti red. Odnosno, da pređem na predlog kako bi to trebalo da bude – da prvenstvo u dodeljivanju kvota po ponovljenom javnom pozivu za istu robu imaju lica kojima ranije nisu dodeljivane kvote, a koja su se prijavila na prvi javni poziv. Na taj način bi se sprečilo da eventualno istim subjektima budu određivane kvote u neprekidnom nizu i na taj način bi se sprečio eventualni monopol koji bi takav privredni subjekt mogao da ima.
Iz istog razloga je moguće da se rok u kome se kvota može iskoristiti smanji sa predviđenih godinu dana na, recimo, šest meseci, kako bi se omogućilo da više lica dobije kvote.
Ono što je jedan od glavnih nedostataka prilikom određivanja kvota, to je što licima koja ne koriste kvotu u skladu sa ovim zakonom nije izrečena nikakva sankcija. Znači, neko ko ne uradi sve kako je trebalo apsolutno ne snosi nikakve konsekvence i on u narednom raspoređivanju kvota potpuno ravnopravno ulazi sa ostalim zainteresovanima. Smatramo da je tu trebalo imati kaznenu meru da se uvede zabrana od dve, tri ili nekoliko godina, da ne mogu ti privredni subjekti koji nisu postupali u skladu sa ovim zakonom da dobiju kvote za određeni vremenski period.
Što se tiče zaštitnih mera, o čemu sam maločas govorio, odnose se na stope antidampinških dažbina i na stope kompenzatornih dažbina. Moja zamerka ide u tom pravcu što ovde nije određena kategorija prihoda, koji su to prihodi, što bi trebalo u svakom slučaju da ima, i to na koji način se sredstva sakupljena na taj način koriste. To ide u budžet, ali ne možemo mi sve što slijemo u budžet da damo gospodinu Dinkiću, pa da on to deli kako kome hoće i kako misli da treba.
Sredstva prikupljena na ovaj način jesu prihodi budžeta, ali bi trebalo u ovom zakonu da se jasno kaže da se mogu upotrebljavati isključivo za otklanjanje posledica nastalih uvozom predmetne robe, da li dampinške robe ili kompenzatorne, jer je očigledno da uvozom takve robe dolazi do štetnih posledica po privredu naše države i da bi ta sredstva upravo trebalo usmeriti za sanaciju tih nastalih šteta.
(Milan Parivodić, sa mesta: Da li možete da objasnite o čemu se konkretno radi?)
Gospodine ministre, ja vrlo jasno pričam o čemu se radi, tako da nema potrebe da dobacujete. Ono što sam naumio da kažem ja ću reći, a možemo da razgovaramo posle šta vam je volja.
Samo još jednu stvar da kažem, odnosi se na količinsko ograničenje, član 59, odnosno na primenu mera zaštite, od člana 60. do člana 63. Kaže se: "Vlada, u redovnim vremenskim periodima, postepeno smanjuje stepen mere zaštite koja se primenjuje duže od jedne godine." Mislim da je ovaj član malo nedorečen. Znači, ti redovni vremenski periodi mogu svakojako da se tumače. Mislim da bi bilo potrebno precizirati da Vlada ima obavezu da šestomesečno ili godišnje postepeno smanji stepen mere zaštite, a ovako se ostavlja na volju. Tačnije, ovaj član zakona bi trebalo malo precizirati, član 62.
Ono što je naročito interesantno, to je član 63. koji kaže da mera zaštite ne može da se uvede za uvoz robe koji je prethodno bio predmet takve mere. Mislim da bi ovaj član zakona imao smisla za neke zemlje koje imaju razvijenu ekonomiju i koje nemaju probleme koje ima Srbija. S obzirom da treba imati u vidu tešku ekonomsku situaciju u kojoj se nalazi domaća proizvodnja, pojedine mere zaštite bi trebalo više puta ponoviti, sve dok domaća proizvodnja ne bude bila u stanju da bude ravnopravan takmac stranim konkurentima. Iz tog razloga mislim da bi ovaj član 63. trebalo brisati.
Da zaključim, ovaj zakon možda jeste moderan, možda jeste u skladu sa međunarodnim standardima, ali mislim da predlagač nije u dovoljnoj meri uzeo ekonomsku situaciju u kojoj se nalazi Srbija. Mišljenja sam da će posrnulu srpsku privredu primena ovog zakona samo dodatno gurnuti u ambis, te iz tog razloga SRS neće glasati za njega.