Predsedavajuća, koleginice i kolege narodni poslanici, članovi Vlade, SDA Sandžaka neće glasati za usvajanje Zakona o budžetu za 2026. godinu, kao ni za druge zakone koji su na dnevnom redu. Predloženi budžet u ključnim oblastima u velikoj meri odstupa od Ustava i važećih zakona i ono što budžet nudi nije odgovor na realne potrebe i probleme građana regije Sandžak i bošnjačkog naroda.
Predloženi budžet za 2026. godinu ponovo potvrđuje kontinuitet strateškog opredeljenja aktuelne vlasti na politici marginalizacije Sandžaka i bošnjačkog naroda i potvrdu za ovu tvrdnju nalazimo upravo u onome što nosi ovaj predlog budžeta. Predloženi budžet vidimo kao jedan od ključnih instrumenata putem kojeg ova vlast, ako uzmemo u obzir širi politički kontekst i sveukupni odnos vlasti prema bošnjačkom narodu i Sandžaku, ima za cilj da bošnjački narod i regiju Sandžak politički, ekonomski i društveno izoluje, a putem medija, pod njihovom kontrolom, diskredituje i na kraju politički i društveno eliminiše kao faktor i aktivne sudionike javnog i političkog života u Republici Srbiji.
Zakon o budžetu Republike Srbije za 2026. godinu suprotan je Ustavu, Zakonu o budžetskom sistemu, Zakonu o finansiranju lokalne samouprave, Zakonu o regionalnom razvoju i Zakonu o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina.
Prema Ustavu, država je dužna da uređuje i obezbeđuje politiku i mere ravnomernog regionalnog razvoja, uključujući i razvoj nedovoljno razvijenih područja i da garantuje posebnu zaštitu prava nacionalnih manjina. U predloženom budžetu stavke koje su predložene apsolutno ne održavaju ovu ustavnu obavezu.
Zakon o budžetskom sistemu propisuje da se budžet donosi u skladu sa principima efikasnosti, ekonomičnosti, delotvornosti, pravičnosti i transparentnosti. Pravičnost se prevashodno odnosi na to da se ne smeju odražavati postojeće razvojne razlike i da se kroz adekvatna budžetska izdvajanja razvojne razlike moraju smanjivati. Međutim, predloženi budžet takođe ne ispunjava ni ovu vrstu obaveze.
Zakon o finansiranju lokalne samouprave formalno ide u prilog navedenoj konstataciji, jer nalaže da se prilikom raspodele transfere lokalnim samoupravama pođe od broja stanovnika, stepena razvijenosti i fiskalnog kapaciteta. Samim tim što je opština nerazvijenija, sa manjim sopstvenim prihodima, to bi transferi centralne vlasti trebalo da budu veće, ne samo nominalno, već i u odnosu na broj stanovnika.
Podsetiću vas da je nakon poslednjeg popisa stanovništva broj stanovnika u regiji Sandžak, posebno u gradu Novom Pazaru i u opštini Tutin povećan, a da su transferna sredstva i dalje ista kao što su bila i 2012. godine. Dakle, ni u ovom segmentu predloženi budžet ne ispunjava svoje ustavne i zakonske obaveze.
Zakonom o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina propisano je da je država dužna da sprovodi mere ka razvoju nedovoljno razvijenih područja u kojima tradicionalno žive nacionalne manjine. Regija Sandžak je jedna od tih regija, odnosno sandžačke opštine pripadaju grupi nerazvijenih i devastiranih opština. Budžet u tom smislu ne prepoznaje, odnosno ne predviđa nikakve razvojne ili druge projekte koji bi unapredili život u Sandžaku.
Kada govorim o tome, podsetiću vas da, prema poslednjem popisu stanovništva, u Sandžaku živi 233.000 stanovnika, što je ukupno 3,5% od ukupnog broja stanovnika u Republici Srbiji. Međutim, sredstva koja su usmerena ka regiji Sandžak apsolutno ne odražavaju to, već vidimo da vlast apsolutno nije zainteresovana da bilo šta popravi kada je u pitanju regija Sandžak, i kada je u pitanju infrastruktura, ali i kada je u pitanju ostvarivanje prava nacionalnih manjina, odnosno bošnjačkog naroda i Državni univerzitet u Novom Pazaru.
Podsetiću vas, a o tome smo govorili i ranije u ovoj Skupštini, da u Sandžaku postoji veliki problem kada je u pitanju napajanje električnom energijom. Ovaj budžet ne nudi projekte kako i na koji način izvršiti stabilizaciju elektroenergetskog sistema u Novom Pazaru, Tutinu, Sjenici, Prijepolju, Priboju, Novoj Varoši. Mi smo pokušali amandmanima koje smo predložili, i nadamo se da će naići na razumevanje, predložili smo način i dovoljan broj sredstava kako bi neka od tih pitanja trebalo rešiti.
Takođe, na Državnom univerzitetu u Novom Pazaru ne postoji katedra za bosanski jezik, a prisustvujemo urušavanju tog univerziteta u svakom smislu, i kadrovskom i obrazovnom i svakom drugom. Podsetiću vas da je to ustavna obaveza da se pripadnicima manje brojnih naroda omogući i obrazovanje kadrova za izvođenje nastave na svom maternjem jeziku.
Iako ste ovim budžetom povećali sredstva za Državni univerzitet u Novom Pazaru, u odnosu na budžet za 2025. godinu, ponovo nije predviđeno osnivanje katedre za bosanski jezik. Takođe nije rešeno i pitanje deponije, odnosno pitanje odlaganja otpada, koje posebno pogađa grad Novi Pazar i Tutin.
Ovim budžetom je predviđeno da se pravi kasarna u opštini Priboj, u neposrednoj blizini granice sa Bosnom i Hercegovinom. Nama to nije potrebno. Nama je potreban elektrotehnički i mašinski fakultet u Priboju i to smo amandmanom predložili. Nijedna stavka u ovom budžetu ne ide u susret potrebama, odnosno rešavanju problema kada je u pitanju regija Sandžak i bošnjački narod.
Dakle, nemate rešenje za stabilizaciju elektroenergetskog sistema, nemate rešenje za unapređenje stanja infrastrukture, nemate rešenje za državni univerzitet, odnosno niste hteli da ih date, a nudite nam nešto što nama nije potrebno.
Sredstva za finansiranje nacionalnih saveta nacionalnih manjina su ista u odnosu na prošlu godinu, a ta sredstva nisu dovoljna da nacionalni saveti, odnosno nacionalna veća u punom kapacitetu vrše svoja ovlašćenja koja im zakon daje. Zašto u budžetu nema fonda za razvoj nedovoljno razvijenih područja? Malopre sam citirao zakone koji obavezuju državu, odnosno vlast da budžet koncipira i na taj način, kako bi se stepen razvijenosti različitih regiona u Republici Srbiji ujednačio i kako bi pripadnici manje brojnih naroda, uključujući i Bošnjake, dostigao stepen, kako to kaže Ustav, da svi živimo u pravednom, otvorenom i demokratskom društvu. Ovaj budžet i ono što ova Vlada nudi Bošnjacima ne ide ni ka otvorenom, ni pravednom, ni demokratskom društvu.
Predlogom ovog budžeta za nerazvijene opštine, odnosno za ravnomerni regionalni razvoj planirano je 451.725.000 dinara, a u okviru te budžetske stavke samo je predviđeno 372.953.000 dinara. To nije dovoljno. Dok je za nešto što se naziva pomirenje, društvena stabilnost, odvojeno 485.000.000 dinara, iako meni nije poznato da je Vlada Republike Srbije nekim strateškim dokumentom definisala šta je to za nju pomirenje i kako misli da osigura društvenu stabilnost. Vama očigledno Ustav i zakoni ne znače ništa. Vi očigledno nemate sluha da čujete probleme Sandžaka, da čujete probleme Bošnjaka i da, ne samo kroz budžet, nego i kroz druge zakone koje usvajate, pokažete dobru volju prema Bošnjacima i prema regiji Sandžak.
(Predsednik: Hvala vam. Isteklo je vreme. Možete da završite rečenicu.)
Upravo iz tih razloga mi nećemo glasati za ovaj budžet, a pozivamo vas da prihvatite amandmane koje smo predložili na ovaj budžet. Hvala.