Nema informacija o predloženim aktima.
Uvažena predsedavajuća, zahvaljujem.
Dame i gospodo narodni poslanici, danas govorimo o izboru kandidata za članove Saveta REM-a. Oblast informisanja, naročito putem elektronskih medija, je od posebnog interesovanja manje brojnih naroda u našoj zemlji.
Pravo na informisanje na maternji jezik, pored prava na obrazovanje, na razvoj i očuvanje kulture, kao i na službenu upotrebu jezika i pisma jeste jedno od ključnih manjinskih prava, saglasno sa zakonom.
Nije to samo pitanje informisanja na, recimo, bosanskom jeziku, kada govorimo o bošnjačkom narodu u Republici Srbiji, već i prilika za promovisanje bošnjačke kulture, tradicije, vrednosti, izazova i perspektiva, ne samo Bošnjaka već svih manje brojnih naroda u ovoj zemlji. To je i prilika da se većinski narodi upoznaju sa prilikama u kojima žive manjinske zajednice, da se približe, da se međusobnim upoznavanjem smanji animozitet koji je evidentno prisutan i da u stvari na taj način doprinesemo negovanju kulture odnosno bogatstvu različitosti.
Međutim, na terenu srećemo potpuno neočekivane izazove, kao što je to u Novom Pazaru. U dosadašnjoj praksi, finansiranje medijskih projekata na lokalnom nivou, ovde su uočene ozbiljne neujednačenosti i koncentracija sredstava kod pojedinih povlašćenih medija. Na lokalnim konkursima za medije, od 2016. do 2025. godine, favorizuje se isključivo jedna medijska kuća i time ona uzima 80% izdvojenih finansijskih sredstava tim lokalnim konkursom, što dovodi do manipulacije medijskog prostora na lokalu i uskraćivanja građana od adekvatnog informisanja. Potrebno je ograničiti lokalne samouprave da pojedinačni iznos određenih sredstava ne može preći 50% ukupnog budžeta konkursa.
Izmenama zakonskih okvira koji se tiču ovog pitanja, potrebno je preduprediti ove zloupotrebe, što je već predmet inicijative ministarstva gospodina Zukorlića prema ministru informisanja i telekomunikacija.
U petak je u ovom domu otvorena diskusija o predlaganju kandidata za izbor članova Saveta REM-a ispred predstavnika nacionalnih saveta nacionalnih manjina i predočene su određene neregularnosti o kojima je govorila koleginica Elvira Kovač, uzimajući u obzir važnost ovog mesta u Savetu REM-a za Bošnjake, ali i za sve pripadnike nacionalnih zajednica.
Uzimajući u obzir pokušaj narušavanja ugleda zajednice iz koje dolazim, moram se osvrnuti na činjenice koje je potrebno da čuje ovaj parlament. Dakle, osuđujem licemernu politiku SDP-a. Direktnom politikom SDP-a Rasima Ljajića je došlo do neregularnosti u predlaganju kandidata za izbor članova Saveta REM-a nacionalnih saveta nacionalnih manjina. Zašto? Zato što u bošnjačkom Nacionalnom veću većinu čini koalicija koju čini kao većinski faktor lista pod nazivom SDP - Husein Memić, koja ima 12 vijećnika i manja lista koja ima 10 vijećnika SDA Sulejmana Ugljanina.
Prema tome, apsurdne su konstatacije koje smo imali prilike čuti u petak u ovom parlamentu od nekih narodnih poslanika da lista SDP - Husein Memić sa 12 vijećnika nema nikakve veze sa Rasimom Ljajićem. Naprotiv, ima direktnu vezu i on direktno upravlja ovom listom.
Opšte je poznato da on ima dve stranke - u Republici Srbiji jednu veću, crvenu, SDPS za potrebe Srbije, a drugu, manju, zelenu, za potrebe Sandžaka. Kao što jednom reče i ministar Zukorlić, u stvari, njih dvojica su dve strane jedne te iste medalje. I kada dođe zima, kao što i pas i mačka spavaju zajedno, tako i oni u teškim trenucima pružaju ruku jedan drugome radi opstanka.
Dosta je bilo ovakve licemerne politike koja ne donosi dobro ni Bošnjacima, ni državi Srbiji. Iz tog razloga, mi u danu za glasanje nećemo podržati neregularnosti kada govorimo o kategoriji izbora kandidata ispred nacionalnih saveta nacionalnih manjina i tražimo da se ova procedura ponovi kako bismo sačuvali ugled, pre svega, našeg naroda. Hvala.
Uvažena predsedavajuća, poštovana ministarko, dame i gospodo narodni poslanici, pred nama je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o jedinstvenom biračkom spisku, akta koji ima izuzetno važnu i suštinsku ulogu, naravno, pored osnovne formalno-pravne funkcije i jedan od osnovnih ciljeva jeste unapređenje poverenja građana u izborni proces u Republici Srbiji i osiguranje slobodne izborne volje svakog birača.
Građani moraju znati da svaka reforma u izbornom procesu nije samo isključivo politička tema, već je to pitanje njihovog osnovnog prava, prava da slobodno biraju i budu birani.
Živimo u sistemu parlamentarne demokratije, jednoj od najvećih civilizacijskih tekovina, koja građanima garantuje pravo da slobodno biraju svoje predstavnike u državnim institucijama. Svaki korak ka unapređenju tog sistema, posebno kada se sprovodi kroz zajedničko institucionalno delovanje, treba pozdraviti i podržati.
Komisija koja će vršiti nadzor i kontrolu biračkog spiska predstavlja jedan od takvih važnih iskoraka. Ona će odlučivati konsenzusom, a u njenom sastavu će biti predstavnici vlasti i opozicije i civilnog sektora.
Posebno je važno istaći da su ove izmene dobile podršku od relevantnih organizacija poput CeSID-a i CRTA. Birački spisak je jedan od temeljnih pretpostavki svakog demokratskog procesa. Njegovo uređenje i ažurnost direktno utiču na smanjenje prostora za greške i zloupotrebe, a time i utiču na pošten i efikasan izborni proces, što nas vodi ka zdravijem demokratskom društvu i približava evropskim demokratskim standardima.
Takođe, želimo inicirati slične reforme u vezi sa posebnim biračkim spiskovima, nacionalnih manjina, time bismo unapredili izborne procese za savete nacionalnih manjina na jednak način, pokazalo se da je taj sistem spreman za poboljšanje, pre svega zato što trenutno ne postoji automatski upis pripadnika nacionalnih manjina, kada steknu biračko pravo, a uz to se i omogućava upis pripadnika drugih zajednica, pa čak i većinskog naroda što u velikoj meri može narušiti validnost izborne volje pripadnika nacionalnih manjina.
Složićete se da se upravo po stepenu zaštite prava nacionalnih manjina, pa i u odnosu države prema njima najjasnije ogleda nivo i stepen demokratičnosti i zrelosti jednog društva.
Kada govorimo o ovim izmenama moram naglasiti hipotetički da su one bile negde pre 2023. godine, danas bi, recimo, gradska uprava u Novom Pazaru izgledala potpuno drugačije i verovatno bi već bile započete važne reforme u lokalnoj samoupravi što opet govori u prilog tome, da govorimo o jednom veoma važnom zakonu. Mi ćemo svakako u danu za glasanje podržati ovaj zakon uvereni da će on biti korak napred ka uređenijem, pravednijem i demokratskim izbornom sistemu u Republici Srbiji. Hvala vam.
Zahvaljujem.
Uvažena predsedavajuća, poštovani ministri, dame i gospodo narodni poslanici, pred nama su…