Dame i gospodo narodni poslanici, mi smo često u prilici da raspravljajući o pojedinim zakonima, pogotovo onim zakonima koji su sistemskog karaktera, zapravo vodimo raspravu o moralnim pitanjima. Moral je veoma važan u politici, pa čak i u onim slučajevima kada ga pojedine političke partije maksimalno krše, kao što je to partija Dragana Veselinova. Čak i potpuni moralni negativus, kao što je Veselinov, koji se pokazao i u ovom slučaju u takvom svetlu, predstavlja predmet jedne moralne političke rasprave.
Čovek koji izlazi za govornicu Narodne skupštine i već u startu pravi skandal, traži od Narodne skupštine da oda posmrtnu počast jednom notornom kriminalcu kakav je Slavko Ćuruvija, to je već skandal radi skandala. Sutra će izaći neko iz Srpskog pokreta obnove da traži da odamo počast Ćandi, jer su u posmrtnici koja je objavljena u dnevnim novinama napisali iz njihovog opštinskog odbora, da li u Rakovici, Čukarici, gde li, da je Ćanda bio najbolji među njima.
Ranije im je bio najbolji, kriminalac većeg kalibra, Giška. I koliko oni imaju takvih kriminalaca toliko ćemo mi počasti da im odajemo. Nije Slavko Ćuruvija poginuo kao novinar. On je poginuo kao kriminalac u međusobnom okršaju kriminalaca. Naravno, mi svi želimo da policija što pre rasvetli i to ubistvo, i ubistvo svih ostalih ljudi, pa i kriminalaca. Jer, nije dozvoljeno ni u jednom civilizovanom društvu nekažnjeno ubijati ni kriminalce.
Ali, u našem slučaju, u uslovima ovolike navale spolja, u uslovima ovakve ekonomske situacije, i kriminal poprima mnogo veće forme i dimenzije nego što bi to bilo u nekoj normalnoj, ekonomskoj, socijalnoj, političkoj situaciji.
Što se tiče države, kada je Ćuruvija kršio zakon, mi smo se sa njim obračunavali institucionalnim putem. Dolazio je pod udar prekršajnih sankcija, eventualno krivičnih sankcija, bio je čak osuđen na nekih 5-6 meseci zatvora, koliko se sećam. I onog trenutka kada državi više nije predstavljao nikakav problem, kada je država kroz pravni poredak pokazala da ne može da egzistira nekažnjeno takav vid najprljavijeg mogućeg novinarstva, kakav je sprovodio Ćuruvija, to je za nas bio završen problem.
Međutim, Ćuruvija je za nekog drugog očigledno i dalje bio problem i taj drugi ga je likvidirao, da li zbog nerazjašnjenih dugova, nevraćenih dugova, da li zbog nekih obećanja itd, nadamo se jednog dana da će to policija razjasniti. Ali, vi koji neprekidno svakog takvog kriminalca stavljate kao barjak ispred sebe govorite o svom moralu, o svom moralnom liku, o moralnosti svoje partije.
Jutros dolazim na posao, i svaki dan kada izlazim na auto-put, stoji tabla Ćanda-Ivica. Ovde je prava primedba što nadležno ministarstvo to jednom napokon ne spreči. Dokle, što moram svaki dan da vidim ime tog kriminalca, koji je likvidiran u međusobnim obračunima kriminalnih bandi i dokle će nam sada oni svojim krajputašima diktirati neke objektivne uslove života?
Kad je reč o ovome zakonu, a to je na dnevnom redu, mislim da donosimo jedan prilično dobar zakon. Namerno neću da kažem u nekom superlativu - najbolji ili savršen. Prvo, nema nijednog savršenog zakona, a i u ovom slučaju bi mnogo bilo bolje i primerenije demokratskim principima da donosimo zakon kojim bi se išlo na neposredne izbore i poslanika za Veće republika, na isti način na koji se ide na izbore za Veće građana. Međutim, tu bi bila potrebna jedna intervencija u saveznom Ustavu, a očigledno sada nema potrebne političke volje, političke saglasnosti itd.
U uslovima u kojima same republike propisuju kako će se birati poslanici u Veće republika Savezne skupštine i u kojima je izborna baza za obavljanje te vrste izbora Narodna skupština federalne jedinice, mislim da smo ovim zakonskim rešenjem maksimalno poštovali savezni Ustav i elementarne demokratske principe. Izborna baza je Narodna skupština federalne jedinice. Narodna skupština iz reda svojih poslanika bira poslanike za Veće republika Savezne skupštine, kvota je određena saveznim Ustavom - 20 iz svake federalne jedinice, po principu proporcionalnosti biramo iz određenih političkih partija 20 poslanika, koji će predstavljati Srbiju kao federalnu jedinicu u gornjem domu Savezne skupštine.
E, sada se postavlja pitanje - hoćemo li na osnovu principa proporcionalnosti prepuštati samim partijama da potpuno autonomno odrede koji će to biti poslanici, ili će Skupština, kao najviši organ vlasti i odlučivanja Republike Srbije, sama da odluči, na osnovu predloga poslaničkih grupa i poštujući princip proporcionalnosti.
Na strani elementarnih demokratskih principa je ova druga varijanta, dakle, da poslaničke grupe predlože da poštujemo unutrašnju kvotu, proporcionalnost, a da ipak to ne bude stvar političkih partija, jer one nisu činilac vlasti ni u jednom demokratskom društvu, pa ni u našem, nego je činilac vlasti Narodna skupština. Tamo gde Narodna skupština nema mogućnosti da bira između nekoliko alternativa, ne poštuje se taj elementarni demokratski princip.
Mi podrazumevamo da su i u opozicionim strankama poslanici koji imaju poverenje svojih političkih partija i da njima nije naročito važno da li će biti Marko ili Janko izabran za poslanika u Veće republika. Predloži se dva puta više nego što se bira, a stvar je Narodne skupštine da između tih predloženih odredi većinom glasova koji će zaista predstavljati Republiku Srbiju kao federalnu jedinicu na saveznom nivou vlasti i zašto bi tu bilo ikakvih problema?
Što se tiče principa proporcionalnosti, svaka poslanička grupa ili nekoliko poslaničkih grupa, koje čini najmanje 12 poslanika, imaju pravo na jedan mandat. Mi ne možemo sada da žalimo i da lijemo krokodilske suze nad onim strankama koje nemaju toliko poslanika, nije vas hteo narod, nije vam narod dao dovoljno glasova. Mi tu nismo krivi. S druge strane, ovi uslovi važe za sve političke partije i mi želimo da sve političke partije učestvuju u izborima, da sve političke partije, proporcionalno svojoj snazi u Republičkoj skupštini budu zastupljene i u Veću republika Savezne skupštine. Ako neka partija neće, šta mi tu možemo. Mi se nadamo da će se SPO do sledeće sednice predomisliti i da će se pojaviti, da će prekinuti ovaj svoj iracionalni bojkot, da će poslanici SPO doći u Narodnu skupštinu Srbije, da će predložiti svoje kandidate i da će iz njihovih redova biti poslanici zastupljeni u Veću republika Savezne skupštine.
Ovde su stvari do kraja kristalno čiste i jasne. Mi želimo da i crnogorska Narodna skupština sledi ovaj pozitivan primer Republičke skupštine Srbije i da na sličan način to pitanje reguliše, kako bi se izvršio i izbor novog sastava poslanika u Veće republika iz Crne Gore. Ovde postoji jedno pitanje koje se često nameće i u javnim raspravama u medijima - to što ranije nije adekvatno vršen izbor poslanika u Veće republika nije argument za osporavanje sadašnjeg zakonskog projekta, nego argument njegove afirmacije. To što ranije nismo birali kako treba, nije sada dokaz da ovaj zakonski projekat ne valja. Sadašnji zakonski projekat je dobar, mi još ni iz jednog amandamana nismo videli neku suštinsku primedbu koja bi ga principijelno mogla osporavati.
Ovi amandmani, koji su podnošeni, uglavnom su stvar neracionalnih i neumerenih želja pojedinih poslanika i njihovih stranaka, a ne nešto čime se osporava zakonski projekat. Zakonski projekat je ovoga puta tako pravnički sazdan da ga je zaista nemoguće sa aspekta prava osporavati nekim verodostojnijim argumentima.