PETO VANREDNO ZASEDANjE, 27.02.2001.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PETO VANREDNO ZASEDANjE

27.02.2001

Sednicu je otvorio: Dragan Maršićanin

Sednica je trajala od 10:25 do 01:40

OBRAĆANJA

...
Bogata Srbija

Zaharije Trnavčević

Jedan školovan čovek mogao bi da se stidi neistine i lupetanja.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Molim Vas, gospodine Trnavčeviću. (Poslanik napušta govornicu.)
Gospodo narodni poslanici, pošto je 14 časova i 20 minuta, predlažem da donesemo odluku o nastavku sednice u 15.50 časova.
Molim da se o tome izjasnimo.
Imamo kvorum.
Molim vas da se izjasnimo o ovom predlogu.
Za 149, protiv dva, uzdržanih nije bilo, nisu glasala četiri, ukupno je prisutno 155 narodnih poslanika. Nastavljamo sa radom u 15 časova i 50 minuta.
(Posle pauze - 16,05 časova.)

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Predlažem da nastavimo rad. Konstatujem da imamo kvorum. Nastavljamo raspravu. Stali smo kod davanja reči narodnom poslaniku Zlatanu Jovanoviću. Posle njega će govoriti narodni poslanik Tomislav Nikolić.

Zlatan Jovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, pred nama je Predlog odluke o izmenama i dopunama Odluke o Poslovniku Narodne skupštine Republike Srbije. Reč je o najvažnijem aktu kojim se uređuje način rada narodnih poslanika u ovom skupštinskom domu.

Materijal je izuzetno obiman, a koji je ovde predložen, dobili smo uglavnom u toku današnjeg dana, sat pred početak rada Skupštine Republike Srbije. Pitam se i ujedno pitam predsednika Narodne skupštine - da li je ovo vreme od jednog ili dva sata dovoljno da se jedan ovakav materijal prouči i da se kvalitetno učestvuje u diskusiji i odlučuje?

Gospodine predsedniče, imam pitanje direktno upućeno Vama.

Mene interesuje da li ste Vi pročitali postojeći Poslovnik o radu Narodne skupštine? Mislim na član 82, u kojem se govori o načinu sazivanja sednice Narodne skupštine i o načinu obaveštavanja narodnih poslanika o sednici.

Ja nisam obavešten o ovom zasedanju. Čuo sam sa medija, bolje rečeno sa vaše radio-televizije. Mislim da niste pročitali taj član. Ako ste pročitali, onda se naša današnja sednica može smatrati, sa mog gledišta, ilegalnom, odnosno može se smatrati svesnim pokušajem i željom da se jedan deo opozicionih poslanika ne pojavi na današnjoj sednici Narodne skupštine. Deo poslanika, koje sam danas kontaktirao, potvrđuje ovaj moj stav. Ni oni nisu obavešteni o današnjem zasedanju. Upravo su mi neki poslanici DOS-a, uvaženi gospodin Simonović, jutros potvrdili da nisu dobili materijal za ovu sednicu.

Prema tome, gospodine predsedniče, ili pročitajte Poslovnik ili smenite sekretara Narodne skupštine, jer Vas ne informiše tačno i precizno o načinu sazivanja Narodne skupštine, i načinu obaveštavanja narodnih poslanika.

Što se tiče samog Predloga odluke o izmenama i dopunama Odluke o Poslovniku Narodne skupštine, ja ću izneti nekoliko primedbi koje sam uspeo da obrazujem za ovo kratko vreme od kad sam dobio materijal.

Član 9. ovog predloga, stav 1. glasi: "Kandidata za sekretara Narodne skupštine predlaže predsednik Narodne skupštine".

Mene interesuje da li se o sekretaru glasa na sednici Skupštine ili na neki drugi način odlučuje, jer nigde u ovom predlogu nije utvrđeno na koji se način imenuje sekretar Narodne skupštine i njegov zamenik.

Član 21. Predloga, stav 1. alineja 6, glasi: Administrativni odbor određuje raspored sedenja narodnih poslanika u sali za sednice po poslaničkim grupama.

Ovo, zaista, ne treba komentarisati. Valjda je svima jasno u ovoj državi da više ni učiteljice u prvom razredu ne određuju raspored prvaka kad prvi dan dođu u školu.

Član 23. Predloga: Način sazivanja sednice i početak zasedanja. Mene interesuje da li će predsednik Skupštine poštovati novi Poslovnik, koji ćete, verovatno, danas izglasati, ako za ovih mesec dana ne poštuje ni ovaj postojeći, kao što smo se uverili.

Takođe, rečeno je da se predlozi za izmenu dnevnog reda moraju dostaviti najkasnije tri dana pre početka sednice Skupštine.

Član 35. reguliše način dostavljanja amandmana od strane poslanika. Rečeno je da treba najkasnije tri dana pre početka sednice dostaviti amandmane na pojedine zakonske predloge koji su na dnevnom redu sednice.

Smatram da su član 25. i 35. u koliziji sa članom 82. po kojem predsednik može da sazove sednicu Narodne skupštine u roku kraćem od sedam dana. To je drugi stav člana 82.

Interesuje me da li je ovo minimalno vreme za sazivanje sednice na drugi način određeno, jer ovde ne postoji takva odredba, što znači da postoji opasnost da predsednik Narodne skupštine tendenciozno koristi ovaj stav.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Jovanoviću, opominjem Vas na vreme.

Zlatan Jovanović

Srpska radikalna stranka
Znači, može tendenciozno koristiti član 82. stav 2. i sazivati sednicu Narodne skupštine u roku koji je kraći od tri dana, tako da na taj način isključi  mogućnost poslanika da intervenišu po dnevnom redu i po podnetim predlozima zakona i drugih odluka.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, o ovom poslovniku ću mnogo više govoriti kada bude rasprava u pojedinostima, zato što sam se noćas založio da detaljno proučim vaše predloge i da najpre odgonetnem ono što je bilo lako za odgonetanje, to šta je svrha ovim izmenama, a onda i da napišem nešto što bi bilo prihvatljivo za razumne i normalne ljude u Narodnoj skupštini. Ali u načelu, mada su na medijima ove promene Poslovnika pompezno najavljivane, predstavljane kao revolucija, okršaj sa onima koji ne shvataju šta je posao Narodne skupštine, okršaj sa opstrukcijom, mi danas imamo samo delimične izmene Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije.
Jedan od razloga zašto niste podneli predlog novog poslovnika, a trebalo je, i mislim da svaki novi saziv Narodne skupštine treba da usvoji Poslovnik o radu Narodne skupštine, jedan od razloga, ponavljam, je taj što bismo mi onda imali pravo da uložimo amandmane na sve one članove koji sa naše tačke gledišta nisu prihvatljivi, sa tačke gledišta opozicionih narodnih poslanika.
Drugi razlog je što vi možete da koristite i postojeći Poslovnik, naravno, ako ga nagrdite. Ovaj poslovnik, na kome sada intervenišete, je već jednom nagrđivan, ovaj poslovnik je izvorno usvojen 1993. godine u Narodnoj skupštini Srbije, na moj predlog. Godine 1994. poslanička većina, koju su sačinjavali SPS i Nova demokratija, već je jedan deo prava narodnih poslanika uskratila ovim poslovnikom koji predstavlja izmene i dopune tog poslovnika, a danas se pripremate da taj posao dovršite do kraja.
Razumem liderčiće iz DOS-a, razumem i mlade poslanike iz DOS-a. Oni ne znaju kako to izgleda kada je čovek u opoziciji. Misle da je ovo za večita vremena. I mnogo im je dosadno, mnogo im smeta kada opozicioni poslanici govore, možda čak i kad jednu istu temu okreću na stotine različitih načina, ali me čude stariji poslanici, neki su danas izlazili za govornicu, i čude me lideri DOS-a - čudi me Koštunica, Đinđić, i "alfa i omega" DOS-a, Batić, ili da kažem, JUL DOS-a, Vladan Batić. Oni me čude, zato što vrlo dobro znaju kako izgleda diktatura većine, nosili su je na svojim leđima.
Vrlo dobro znaju koliko su truda ulagali za ovom govornicom da poslaničku većinu ubede da poslanika treba saslušati, da je dobar samo onaj poslanik koji na predlogu zakona radi, a da je jako loš onaj poslanik koga se ne dotiče predlog zakona. Nekada je bilo smešno posmatrati ogroman broj poslanika SPS-a, od kojih se u toku trajanja sednice niko ne javi za reč.
Danas se promenila ta situacija, danas poslanici DOS-a čine upravo ono zašta su optuživali poslanike SPS-a, da ih rasprava ne interesuje, da su došli da sačekaju kada će da podignu ruke, da glasaju, i da bi im mnogo odgovaralo da što pre podignu ruku. Po mogućstvu, u 10,15, da se tu iskupe, popričaju ujutru, rasprava da počne, da se odmah završi i da se odmah glasa. A nije to dobro ni za parlament, ni za državu.
Dobijaćete osakaćene predloge zakona. Ja sam imao prilike u ovoj skupštini da budem poslanik vladajuće većine i manjine. Znao sam kada predlozi zakona nisu dobri. Znao sam kada su opozicioni poslanici potpuno u pravu. Znao sam i kada su opozicioni poslanici, u vreme kad sam ja bio u opoziciji, potpuno u pravu, pa ipak ponekad nisam glasao za njihove predloge, zato što su se prema Srpskoj radikalnoj stranci ponašali kao prema nekome ko je tu u Skupštini slučajno.
Vi ćete tim pre dobijati loše zakone, vi imate lošeg sekretara za zakonodavstvo u Vladi Republike Srbije. To je žena koja je po nepotizmu ušla u Vladu, a ne po stručnosti, a trebalo bi najbolje da poznaje zakonodavnu materiju. Trebalo bi da bude ekspert, a ne pravnik koji je diplomirao, ali nema pojma o tome kako treba da izgledaju predlozi zakona. Pa videli ste zakone sa prošle sednice. Je li to ličilo na predloge koje dostavlja jedna ozbiljna Vlada?
Ja sam se založio da amandmanima utičem na vas, da pokušam da vas sprečim da ovde sprovedete diktaturu većine, a 126 glasova ne znači da baš može da se izglasa. Ubeđen sam da je ovaj poslovnik, da su ove izmene uperene isključivo protiv poslanika SRS. Najviše smo uradili u ovom sazivu, nismo se sa vama ni o čemu dogovarali, što bi bilo neprincipijelno. Neko je rekao da će Srbima da se zaledi osmeh na licu. Mislim da ste se vi dogovarali da sprečite radikale da ovde, koristeći govornicu, oči u oči sa javnošću, iznose svoje stavove. Ovde nema poslušničkih medija, ovde nema prodatih duša, novinara, ovde je samo poslanik, govornica i javnost. Odavde, pri direktnom prenosu, ne može niko da vas interpretira i mi ćemo ovu govornicu koristiti sve dok na njoj bude moguće da narodni poslanik govori.
Neće nas interesovati ni to da li ima TV prenosa. Ja vam savetujem da ih ne ukidate i da parlamentarizam ne isterujete na ulicu. Ali, ako ih ukinete i ako donesete još rigorozniji poslovnik, nećete sprečiti poslanike SRS da o predlozima zakona diskutuju, kako bi time predstavljali i svoj program. O ostalom ću govoriti u pojedinostima. Hvala vam.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik, gospodin Aleksandar Vučić.

Aleksandar Vučić

| predsednik Republike Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici, izvršene su već medijske pripreme i narodu je već rečeno kako će ovo biti jedan novi, demokratski poslovnik, poslovnik, kako to reče gospođa Čomić, koji će novom politikom, novim miljeom, rekao bi neko, neka čuda nova se donose, nešto se loše briše i ukida, a nešto novo i dobro za poslanike i narod se donosi danas u Skupštini.
Istine radi, i javnosti radi, ni jedna norma, koju sadrži vaš predlog poslovnika, odnosno izmena i dopuna, nije nikakva demokratska norma, nikakva demokratska odredba. Sve, od prve do poslednje, izuzev onih jezičkih redakcija, o kojima ću kasnije govoriti, su restriktivne, i to rigorozno restriktivne, i nema ni jedne koja daje šira ovlašćenja poslanicima ili nekakva prava poslanicima, ni jedne jedine norme.
Koga hoćete od pravnika, gospodina Šabića, hoće li gospodin Jočić, hoće li gospodin Jovanović da izađe, da mi pročita jednu jedinu normu, koju su napisali, kojom poslanici dobijaju nekakvo pravo, veće od onoga koje ste imali ranije? Nema ni jedne. Ona prava koja su imali poslanici, sada su rigoroznim restrikcijama umanjena do te mere da se ukida nešto što je predstavljalo suštinu demokratije u našoj zemlji, elementarne demokratije. Ne može se reći da je do krajnjih instanci, krajnjih granica bila razvijena, ali suštinu parlamentarne demokratije predstavljalo je sprovođenje načela "Audiatur et altera pars" da se čuje druga strana i mogućnosti replika, odgovora na repliku - tzv. duplika.
A vi ovim poslovnikom želite to da ukinete. Javnosti radi moram da kažem da nema više prava odgovora na repliku. Dakle, postoji samo replika i to ukoliko je neko direktno pomenut ili direktno njegova funkcija i to uvredljivim tonom pomenut.
Dakle, pokušava se na svaki način da zamre diskusija u ovom parlamentu. Nije ovo Vlada Republike Srbije, koja treba da se završi za petnaest minuta ili za sat vremena. Ovo je Narodna skupština Republike Srbije, ovo je najviše zakonodavno telo, vrhovno legislativno telo ove zemlje i tu mora mnogo drugačije da se radi.
Postavlja li se pitanje šta je to što je dobro i jednom jedinom poslaniku ove skupštine, osim što ćete dobiti za rezultat mogućnost da vam radikali ne izlaze na replike, da manje odgovaraju i da imate manje problema. Dobro, shvatili smo da je to, ali to kažite narodu. Nemojte narodu pet dana pre sednice Narodne skupštine Republike Srbije da pričate bajke o veličanstvenom Poslovniku, o tome kako je to nekakva nova demokratska tekovina, tekovina nove politike, nećemo više staru politiku itd. Šta se to loše dogodilo na prethodne četiri sednice? Šta je to bilo loše? Da li to što smo kritikovali, to što vam se ne sviđa šta kažemo? Hoćete da ukinete ono što govorimo, da nam zabranite to? Možete to i bez Poslovnika, možete to nekim drugim aktom. Donosio je Gaša Knežević dekret, iako je on vanredni profesor, a Šešelj redovni, da ga skloni sa fakulteta, pa možete i vi, dekret donesete, ne postoji opozicija, šta će vam radikali i gotovo, i svi problemi su rešeni.
Što se tiče jezičkih izmena, o kojima su neki govorili, ta jezička redakcija je urađena katastrofalno. Molim sve poslanike, pogledajte član 27, na koji je napisan amandman, nasmejaćete se slatko, pretpostavljam. Ubačena je reč "svakoga" potpuno bespotrebno, besmisleno, čak predstavlja ne baš čistu vrstu pleonazma, ali onako bez ikakve potrebe stavljena i ne zna se uopšte o čemu se radi.
Imaćemo prilike i u priči o pojedinostima da govorimo jasno o svim tim detaljima, jer smo podneli amandmane. Pokazaću vam da te stručne službe, koje su konsultovane, nisu u stanju da pismeno napišu i ovu karticu od četiri reči, ne računajući ime i prezime. Ne znaju gde se pišu malo, a gde veliko slovo. To je, pogledajte ljudi, zaista neverovatno. I onda nam govorite o stručnim službama, čiji su zahtevi prihvatani na ovakav ili onakav način.
Mislim da je ovde u pitanju nešto drugo. Ovaj rigorozno restriktivan poslovnik donosi se zbog nečeg drugog, zbog činjenice da se u Srbiji živi sve teže. I zaista sve teže u svakom pogledu, u političkom smislu, nacionalnom smislu, preti nacionalna katastrofa i na jugu Srbije i na severu Srbije. Niko Narodnu skupštinu ne upoznaje sa takozvanim Čovićevim planovima, mi o tome ovde ne razgovaramo, mi ne znamo, ali je važno da se to sazna preko državne televizije i nekih drugih medija, to se prevodi na albanski jezik, pa će pre Albanci da saznaju od srpskih poslanika. I mnoge druge stvari, da ne pričam o tome da u Srbiji nema struje, o tome se ne raspravlja, da u Srbiji štrajkuju prosvetari, zdravstveni radnici i to zbog onih obećanja koja ste im vi davali. To je suština. (Jedan glas: Vreme je.) Ne morate da budete nestrpljivi zbog tog jednog minuta. To vam samo pokazuje i potvrđuje moje reči, zato što vas boli svaka izgovorena reč, koja se razlikuje od onoga što vi mislite. Mislite da je taj osmeh ili podsmeh nešto čime ćete rešiti probleme. Nećete. Suviše su ozbiljni, da bi se stvari na takav način rešavale.
A u Skupštini je neophodno da se raspravlja, da se razgovara. Evo, još jedanput, ko hoće da ga prozovem, da odmah izađe za govornicu da mi pročita tu jednu jedinu normu, koja osim jezičkih redakcija nije restriktivna. Ja kažem da nema ni jedne. (Predsedavajuća: Podsećam Vas na vreme.)
Dakle, suština je u jednoj globalnoj prevari. Dok narod živi teško, dok se narod muči, mi ćemo da ga zamajavamo da pričamo o novim tekovinama, novoj politici, novim poslovnicima itd. Nemojte da se Vlasi dosete, pa da pričaju o ključnim problemima u Srbiji i na to su naučeni svi mediji u zemlji. Svi će da pričaju, da sprovode hajku i o hapšenju jednoga. Šta će da rade neki, da postavim to pitanje, kada danas ili sutra puste Milanovića, čujem da će danas ili sutra da ga puste. Kome će to da objasne zašto je neko dvadeset dana bio u zatvoru. (Predsedavajuća: Gospodine Vučiću, opominjem Vas za vreme i za temu na dnevnom redu.)
Upravo ću završiti. Ja vas pozivam da još jedanput pogledate Poslovnik. Oni koji nisu stigli da ga pogledaju, oprostiće mi predsedavajući što ću ovo reći, mi smo ovo sinoć dobili i nismo imali dovoljno vremena da se pripremimo. Onoliko, koliko smo videli na prvi pogled, toliko amandmana smo napisali. Ali, pošto znam da dobar deo skupštinske većine nije pogledao Poslovnik, molim vas da pogledate tačno šta se to dešava i kakve su to promene. Možda će utoliko svoja mišljenja promeniti, osim ako odluka o ukidanju opozicije već nije doneta. Hvala vam.