DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 12.04.2001.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

4. dan rada

12.04.2001

Sednicu je otvorio: Dragan Maršićanin

Sednica je trajala od 10:10 do 18:10

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ovde nema šta da komentarišem, nema kršenja Poslovnika. obavestio  sam ko je pozvan.
Stavljam na glasanje predlog poslanika Popovića da danas radimo do 18 časova.
Za 137, protiv jedan, uzdržanih četiri, nije glasalo 13, ukupno prisutno 155 narodnih poslanika.
Konstatujem da smo prihvatili ovaj predlog i da ćemo danas završiti rad u 18 časova, s tim što bih napomenuo da će nastavak ove sednice biti u utorak u 10 časova.
Prelazimo na 5. tačku dnevnog reda: - ZAJEDNIČKI NAČELNI PRETRES O GRUPI PORESKIH ZAKONA (NASTAVAK)
Nastavljamo zajednički načelni pretres o predlozima zakona o porezu na dobit preduzeća, imovinu, upotrebu i nošenja dobara, finansijske transakcije, fond zarada izmenom zakona o stanovanju i lokalnoj samoupravi.
Ima reč narodni poslanik Srboljub Živanović, a posle njega narodni poslanik Zoran Radovanović.

Srboljub Živanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo uvaženi poslanici,        Srbija se do pre nekog vremena našla na raskršću svog postojanja. Ona je sada krenula putem bez povratka, putem svog uništenja. Izgleda da je Srbija dobila svog Mesića (čini mi se više Mesića). Uvek sam se za ovom govornicom držao dnevnog reda i pristojnosti jer sam shvatio - biti narodni poslanik to je velika čast i obaveza.
Juče je ministar za poljoprivredu Veselinov izjavio: "Vojvodina ne može čekati da se najpre reši kriza na Kosovu i Metohiji i Crnoj Gori, ona hoće svoju samostalnost".
Veselinov je takođe rekao da nijedno zrno pšenice od ovogodišnje žetve neće napustiti teritoriju Pokrajine, tj. "neka svako žanje ono što bude posejao".
Veselinov izjavljuje da Vojvodina ima pravo na referendum o svojoj budućnosti.
Pitam vas šta posle ovoga reći, da li ovaj čovek zaslužuje da i dalje bude ministar. Apelujem na sve vas kao građane ove zemlje da se ogradimo od ove izjave, da izglasamo nepoverenje ovom čoveku i ministru, da mu oduzmemo poslanički imunitet i da se uhapsi on i njemu slični. Dosta je ovoj zemlji petokolonaša.
Ekonomska i politička situacija u proteklom periodu DOS-ovske vlasti nepovoljno se odrazila na sprovođenje reforme fiskalnog sistema, koja je bila započeta ranije donošenjem poreskih propisa. Poreski sistem koji je do tada koncipiran na principu tržišne ekonomije, u periodu DOS-ovske vlasti nije do kraja i dosledno sproveden, već je umnogome narušavan i razgrađivan rešenjima koja su odstupala od principa neutralnosti, transparentnosti i pravičnosti poreza i drugih javnih dažbina. Započete reforme u prethodnom periodu rekonstrukcijom monetarnog sistema i ekonomskog oporavka zemlje počele su da daju velike rezultate do oktobarske DOS-ovske revolucije.
Umesto da se što preglednije zakonski uredi ceo kompleks materije oporezovanja imovine i obezbedi što jasnije razgraničenje i spreči zloupotreba pojedinih instituta, predloženi paket poreskih zakona još više stimuliše na izbegavanje poreza i zloupotrebe.
Umesto da ste pristupili analizi postojećeg fiskalnog sistema, sa osnovnom idejom da se sa odgovarajućom dogradnjom učini efikasnijim, jednostavnijim i pravilnijim i tako da odgovara tržišnoj orijentaciji, vi ga izmenama postojećih rešenja komplikujete, navodno želite da bude sličan sa poreskim sistemima Evropske unije.
Pravci za dogradnju sistema oporezivanja dobiti preduzeća zasnivaju se na širenju poreske osnovice uz zadržavanje niske poreske stope.
Zakonom o lokalnoj samopuravi želi se postići veća samostalnost opština, odnosno gradova u odlučivanju o stepenu opterećenosti obveznika sa njihove teritorije odnosno želi se veća decentralizacija, što je čist promašaj.
Gospodo, živimo u vremenu kada su pojedine opštine i gradovi bili više ili manje izloženi ratnim dejstvima i sankcijama, njihova preduzeća uništena ili oštećena, tako da su prihodi za finansiranje poslova opština odnosno gradova svedeni na minimum. I zato mislim da su ova sredstva trebala biti centralizovana, odakle bi se davala prema potrebi i realizaciji određenih programa po opštinama i gradovima.
Predlogom zakona o porezu na finansijske transakcije žele se objediniti svi zakoni, i to Zakon o obezbeđivanju sredstava za obnovu zemlje, Zakon o obezbeđivanju sredstava za otklanjanje posledica zemljotresa u Kolubarskom okrugu, Zakon o obezbeđivanju sredstava za sprovođenje programa Republike Srbije.
Ove zakone treba ukinuti, jer treba da stigne donacija od šest milijardi dolara. Kada stigne, treba je odmah aktivirati. Moram da kažem da postoji jedna tendencija da se ova skupština u celini, u svom radu, shvati isključivo kao zakonodavna. Mi nismo ovde samo da bismo donosili zakone, nego smo ovde - mnogo više - da bismo kontrolisali sprovođenje zakona. Ovde se samo naglašava, na jednom vrlo važnom mestu, da imamo pravo te kontrole. Vlada DOS-a povodom donošenja ovih zakona nije konsultovala sindikate. Sada im sindikati više nisu potrebni. Sindikati su postali socijalni slučajevi.
Zakonom o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara predlaže se da svako pravno i fizičko lice na čije se ime registruje vozilo treba da plaća porez, čija visina zavisi od zapremine motora. Opet su građani prevareni.
Takođe, hoće da oporezuju oružje, mobilne telefone i plovne objekte. Svi znamo zbog čega su uvedene ove takse. Zbog obnove zemlje. To je sada ružna prošlost. Sredstva za solidarnu stambenu izgradnju i naknada za korišćenje komunalnih dobara od opšteg interesa iznosili su 1,3%, a sada se predlaže 3,5%, što je nerealno i neostvarljivo.
Dao sam više amandmana na predložene zakone. Obrazložiću ih kada na njih dođe red.
Dame i gospodo, privreda Srbije je u kolapsu. U šabačkoj opštini nijedna fabrika ne radi. Ako koja i radi, radi sa smanjenim kapacitetom. U Holding kompaniji "Zorka" nekada je radilo 10.000 radnika, a sada pojedine fabrike odlaze u stečaj. To su vaša predizborna obećanja o lepom životu i radu. Zaveli ste radne ljude obećanjima i lažima o donaciji od šest milijardi dolara.
Isto tako, nijedna metaloprerađivačka firma ne radi, nego jedna po jedna odlaze u stečaj.
Kad preduzeće promeni direktora, kad on dođe na vlast, preuzima sve obaveze preduzeća, pa se ne može stalno vaditi na bivšeg direktora. Tako i vi. Bliži se 100 dana. Videćemo šta će onda reći Vlada.
Srbija je danas u velikom strahu. Svaki obveznik koji ne ispuni poreske obaveze može biti uhapšen i zatvoren. Njemu nije mirna čak ni noć. Po ovom zakonu, naplatu možete i noću vršiti.
Ovde nema gospodina Jovanovića, kome sam hteo da poručim da svaku materiju dobro poznaje. Niti je bio radnik, niti intelektualac iz privrede, a verujem ni seljak, pa svaku materiju dobro zna, iako mislim da ne razlikuje domaću životinju od divlje.
Demokratija je, gospodine Jovanoviću, kada svi u ovoj zemlji imaju plate...

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Gospodine poslaniče, molim da prilagodite svoje izlaganje situaciji. Gospodin Jovanović nije prisutan.
Ima reč narodni poslanik Zoran Radovanović. Posle njega narodni poslanik Miomir Ilić.

Zoran Radovanović

Poštovani predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, veliki broj poslanika vladajuće koalicije ne dolazi na sednice Skupštine. Moja priča je totalno izgubila koncepciju. Nema nikog iz odgovarajuće vlasti, iz ministarstava. Nema ministra Đelića, nema ministra Batića, nema šefa poslaničke grupe, gospodin Čeda nije tu, nema ministra poljoprivrede, tako da ćemo pričati malo drugačije.
Dame i gospodo poslanici iz DOS-a, vi danas nastavljate u kontinuitetu i donosite čitav niz zakona, izuzetno smešnih, ali bolnih za narod. Oporezovanje svega i svačega potvrđuje vašu tezu da vi uopšte ne lažete, vi ste obećali da ćete ukinuti sve takse, međutim uveli ste poreze, namete i sve ostalo. To niste obećali narodu, pa se narod zbog toga ne ljuti na vas.
Gospodin ministar Đelić je rekao da je to dobro što je sve pred nama i pred narodom i da možemo o tome ovde razgovarati i doneti pravi sud. Tačno je da možemo razgovarati o vašim predlozima zakona, ali je još tačnije da celokupno znanje nas socijalista ili drugih pripadnika opozicionih partija vi odbijate, ne glasate za njihove predloge, čak ne prihvatate ni amandmane koje podnose vaši poslanici. I te amandmane odbijate. Jednostavno, radite kao glasačka mašina. To nije dobro. To će narod kazniti na narednim izborima.
Ministar Đelić je rekao da će smanjiti sivu ekonomiju za 50%. Pozivam gospodina ministra da u subotu i nedelju, za praznike, dođe u Niš, pa ću ga odvesti na "buvlju" pijacu, da vidi kako cveta siva ekonomija na toj pijaci, kako se prodaje roba iz prodavnica na pijaci. Potvrdiće se moja teza da će siva ekonomija porasti za preko 50%, a ne smanjiti se.
Podneo sam četiri amandmana na vaše zakone. U sva četiri zakona sam tražio skidanje vašeg nameta za 100%. Imam dva razloga za to. Prvi razlog je da se možete prevariti, pa zaista skinuti te namete, a drugi razlog je cenkanje. Može da bude pola-pola, pa da skinete za polovinu od onoga koliko ste rekli, čime biste pomogli narodu.
Daću osvrt na amandmane, svaki ponaosob, kad se budem javio povodom tih amandmana.
Međutim, moram da primetim, ovako u načelu, da je za vas luksuz i automobil, i mobilni telefon, i ribarski čamac. Za vas je luksuz svaka stvar koja je dugi niz godina u Srbiji služila za redovnu i normalnu upotrebu.
U paket zakona koje je gospodin Toma Nikolić predložio za oporezovanje, predlažem da uvrstite luksuznu robu i rolere, jer koštaju oko 100 nemačkih maraka, kao i digitron, jer je luksuzno računati digitronom, kad se može računati "peške", natenane.
Pošto je ministar Đelić stigao, da ponovim da sam ga pozvao da dođe u Niš, da vidi kako "cveta" siva ekonomija, posle onog prvog paketa zakona, da vidimo šta ćemo dalje.
Kako gramatičko pravilo kaže, kako kaže naša koleginica gospođa Mićić, jednom prilikom narodna poslanica i potpredsednica gospođa Čomić, koju veoma cenim zbog četvoro dece, zbog pomoći srpskom narodu...

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Gospodine poslaniče, molim vas da govorite o zakonskim predlozima. To još niste počeli.

Zoran Radovanović

Pošto govorimo o Predlogu zakona za držanje, nošenje i upotrebu dobara, moja sledeća rečenica je, gospodine predsedniče, da je vaš saradnik sa vaše desne strane jednom prilikom rekao da Srbi ne treba da prave istoriju, nego sir i vino, kao Francuzi. Da  podsetim i nju i sve vas da je u srpskoj istoriji oružje uvek bilo dika i ponos. Ne mogu da zamislim Srbina bez oružja. Pozivam i ministra i sve vas, koji se sada smejete, da dođete na jednu pravu srpsku svadbu, da dođete na veselje kad se rodi muško dete, pa da vidite kako Srbin puca.
Dobro, nije strašno, vi ste to oporezovali, tako da će svi ti ljudi vratiti svoje oružje koje imaju, pa će i vama biti lakše.
Gospodine predsedniče, ovde u sali je preveliki nered.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Nema prevelikog nereda, zainteresujte ih svojim izlaganjem.

Zoran Radovanović

Gospodine predsedniče,  glasačku mašinu DOS-a ne mogu zainteresovati. Oni glasaju po savesti, glasaju za dobrotig svoga naroda. Sve ono što opozicija kaže, sve se to odbije, tako da nema potrebe da ih zainteresujem. Vi ih zaianteresujte svojim sednicama Skupštine, pa će i nama biti lakše.
Dragi moju poslanici, zakone koje ste predložili narod će da ceni. Samo da podsetim ovu grupu koja dobacije svo vreme, pre nekoliko dana u susretu DSS, SPS, DOS u čuvenim Odžacima, bilo je na glasanju tri, dva, nula. Samo se vi smejte, ovo je bilo pre pet dana.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Miomir Ilić, a posle njega narodni poslanik Rade Bajić.

Miomir Ilić

Poštovano predsedištvo, poštovani i cenjeni narodni poslanici, ovaj paket druge runde zakona o poreskoj politici, koji je Vlada Republike, Srbije prezentirala kao perspektivu naše Srbije i Jugoslavije je nastavak opterećenja, kako građana, tako i privrede. Pošto nisam podneo ni jedan amandman, ukratko ću izložiti svoje mišljenje o ovim zakonskim rešenjima.
U zakonu o porezu na dobit preduzeća, koji je podnela Vlada Republike Srbije, smatram da odredbe člana 39. govore da je ova proporcionalna stopa oporezovanja dobiti preduzeća destruktivna, a ne stimulativna, kako je u obrazloženju ovog zakonskog akta rečeno. Nije stimulativna, kako vi kažete, to je preuzeta stopa iz prethodnog zakonskog rešenja, gde smo mi socijalisti prethodnih 10 godina bili na vlasti, pa smo sve to upropastili. A, ako smo sve to upropastili, onda ne može da bude po ovom rešenju stopa 20%, isto onakva kakva je bila i pre 10 godina. Da nije baš to tako kako je rečeno i kako treba da bude malo drugačije, kako su rekli podnosioci amandmana baš na ovaj procenat, mogu da kažem da su u proteklih 10 godina naša zemlja i naša privreda bila je u onom stanju u kakvom su bile. Ako su sa tom stopom od 20% poreza na dobit preduzeća naša preduzeća radila u takvim uslovima teške ekonomske situacije i blokade, u uslovima NATO agresije i svih onih faktora koji su kao ekonomski pokazatelji bitno uticali na poslovanje privrednih subjekata, onda to ne može da bude stimulativna stopa, ako je ista stopa kao što je bila u prethodnom režimu.
Prema tome, druže ministre, smatram da ima osnova za ovaj predlog u amandmanu, treba da smanjite ovu stopu, jer onda ćete da pokrenete točak privarede koji je vrlo bitan za sve nas ovde koji živimo i radimo u ovoj našoj lepoj Srbiji.
Što se tiče Zakona o porezu na imovinu, mogu da kažem da je nastalo opterećenje svih građana, pa i svihi poreskih obveznika, posebno privrede. Ovde, koliko sam razumeo, stopa je 0,4% jednoobrazna, a bila je 0,2%. To nije nikakav podsticaj ako se oporezuje imovina privrednih subjekata, a oslobađa od oporezovanja imovina javnih preduzeća, ili kako se kaže u članu 20. da se oslobađaju od poreza na imovinu u društvenoj svojini oni korisnici kroz državne organe, organizacije službe, jedinica teritorijalne organizacije i lokalne samouprave. Pa, ako je to oslobađanje za brojne objekte koje ima Vlada Republike Srbije, onda bi moglo i u ovom kontekstu ovih predloga da bude oslobođen i poseban prostor: radionice, fabričke hale, za ona preduzeća koja mogu da rade, koja mogu da pospeše i da donesu boljitak.
Što se tiče zakonskog rešenja u Predlogu zakona o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara, smatram da ovde nije definisana reč "dobra". Koja su to "dobra"? U Predlogu zakona je rečeno da su to dobra: upotreba, nošenje, držanje oružja i ostalih vatrenih stvari. Ali, dobra mogu da butu prirodna dobra, a mogu da budu i neka druga dobra.
Pošto je sve oporezovano, a nije oporezovan vazduh, smatram da imamo ovde mogućnosti da oporezujemo još nešto što ovde nije pomenuto. Kako kaže naša koleginica Nataša Jovanović, da je gledala dosoviziju, a ja sam čitao novine, jedna zemlja u svetu, ne mogu da kažem tačno koja, je oporezovala sunce, pa smatram da mogu da dam predlog da se oporezuje sunčeva energija, jer to samo ovde nije oporezovano. Vazduh da ostavimo pa da ga oporezujemo neki drugi put.
Što se tiče Predloga zakona o finansijskim transakcijama, smatram da su preuzeta rešenja iz prethodnog zakona. Ali, ako je nadležno ministarstvo finansija dalo ovakav predlog, onda treba malo realnije biti i predložiti nešto što je konstruktivno, stimulativno. Oporezuju se ne samo finansijske transakcije virmanskim putem, nego i ostale hartije od vrednosti. Znači, asignacija, cesija, kompenzacija itd.
U članu 4. se kaže - da porezska obaveza nastaje u vršenju usluga platnog prometa.... U članu 11, obračun, plaćanje takve finansijske transakcije nastaju tog dana kada je transakcija nastala, a uplata tih poreza nastaje odmah sutradan. To ne bi bilo tako da mi imamo likvidnu privredu, da imamo jaku sposobnost da to sve platimo. Ni jedan privredni subjekt ne bi se ljutio na ovo rešenje kada bi komunikacija novčanih tokova kretala ovako kako jeste. Ali, ne možemo mi da uradimo to privredi, da izmirimo poreze i doprinose u finansijskim transakcijama, recimo, za kompenzacije, znači, za te hartije od vrednosti i da platimo porez u zakonom predviđenom roku. Znači, odmah, to je sutradan u novcu, virmanskim putem, kada znamo da nam likvidnost privrede nije ovim poreskim putem regulisana i rešena.
Smatram, druže ministre, da ovo pitanje treba da rešite i to je za dobrobit i vas i svih ljudi koji rade u privredi i koji sve čine da to bude bolje.
Što se tiče Zakona o stanovanju, smatram da to i nije neki novi predlog, jer se menja samo jedan član. Odredba 44. postojećeg Zakona i procenat od 1,3% za izdvajanje za solidarnu stambenu izgradnju treba da se ukine i da se prebaci u lokalne prihode. Mislim da ovo građani Srbije, pogotovu radnici i oni koji su dobijali ta sredstva, odnosno stanove, treba dobro da čuju i da o ovome razmisle i da daju svoj glas prilikom narednih izbora.
Smatram da Vlada treba da povuče ovaj predlog zakona i da nađe neko drugo rešenje, da tih 1,3% ostavi i dalje u postojećem zakonu i da odredi rok, od godinu do dve dana, i do tog roka bi se i isplatilo ono što je prilikom izgradnje stanova solidarnosti trebalo da se plati. Odakle će da se plate sada oni stanovi koji su već izgrađeni, a da do tog perioda treba da se iznađu nova uputna rešenja za stanogradnju, kako kaže naš ministar građevine jer od stanogradnje žive radnici, žive građani, živi privreda, a živi i naša Vlada koja se ocenjuje po uspešnosti rada ministarstava.
Predlažem da se ovaj predlog zakona povuče i da se da rešenje da se u jednom roku reši to pitanje. O tom problemu, da li su pravljene neke nepravilnosti i negativnosti, u DOS-u postoji nezavisno sudstvo koje će to lepo da reši na način kako treba da reši, a ne na ovakav način kako sada rešava.