Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o radnim odnosima je jedan u nizu u paketu zakona koje Vlada Republike Srbije prezentira javnosti, građanima za prosperitet ove naše zemlje. U svojoj diskusiji izneću one primedbe i ona shvatanja koja ja smatram, kao poslanik, da su neprihvatljiva sa aspekta SPS-a.
Članom 1. Predloga zakona o radnim odnosima predlaže se da radniku kojem nije moglo da se obezbedi nijedno pravo iz ovog člana, (raspoređivanje na drugo radno mesto kod istog ili drugog poslodavaca ili da se dokvalifikuje, prekvalifikuje ili stručno osposobi za rad na drugom radnom mestu kod istog ili drugog poslodavca;) predviđeno je da takvom radniku može prestati radni odnos pod uslovom da mu se prethodno isplati: od 8-10 godina staža dvostruka, umesto 6 zarada; od 10-20 godina staža trostruka umesto 8 zarada; od 20-30 godina staža četvorostruka, umesto 10 zarada, preko 30 godina staža osiguranja petostruki iznos zarade umesto dvanaestostrukog iznosa neto zarade. Da podsetim da su ranija rešenja iz ovog zakona za ovakve slučajeve predviđala rešenja isplate novčane naknade u visini od 24 do 36 ostvarenih za mesec koji prethodi mesecu u kojem prestaje radni odnos. Radi se o radnicima za čijim je radom prestala potreba, tehnološki višak, zbog organizacionih i tehnoloških promena. Sigurno je da će u predstojećem vremenu doći do brojnih promena u svim preduzećima. Ako se sada prezentuje da imamo viška oko 45% od ukupnog broja zaposlenih, može se pretpostaviti da će u dogledno vreme biti 200 do 250.000 viška radnika koje preduzeća treba da zaposle kod sebe, osposobe, dokvalifikuju ili prekvalifikuju da bi ih zaposlili kod sebe ili kod drugog preduzeća ili, pak, ako ne može to da uradi, onda preduzeća isplaćuju zavisno od godine radnog staža od dve do pet prosečnih plata. Moram reći, što je malo, mnogo je malo.
Ako uzmemo primer koliko bi to iznosilo, ako je to neto, to je 8.000, 12.000, 16.000 ili 20.000 ili bruto, kako to kaže naš ministar za finansije, da će bruto na neto iznositi ne 1,2, nego 0,8 ili 0,7. To je nedovoljno, sa mog aspekta. Pri sadašnjem stanju kretanja troškova života, prevashodno potrošačke korpe četvoročlane porodice u kojoj rade dvoje, životni standard ostaje na nivou proste egzistencije, a gde radi jedan, porodica se dovodi u stanje biološkog izumiranja. Ko može da nađe posao za period kraći od dva odnosno pet meseci, kada i sada nezaposleni sa fakultetom za čiju se pripremu za zapošljavanje obezbeđuju sredstva u trajanju od godinu dana, i to 80% od proseka u privredi, čekaju na posao od tri meseca do jedne godine. Njih niko ne izdržava. A, radnici koji su tehnološki višak su izdržavaoci i ne mogu da postanu izdržavana lica.
Sledeći argumenat da su sredstva otpremnine apsolutno nedovoljna da radnik koji je tehnološki višak tim sredstvima ili još sa drugim, ali ne znam koja su to sredstva, otpočne neki rad, otvori radionicu, radnju ili slično ili da ta sredstva uortači sa nekim drugim sličnim ili novim. Nemam predstavu šta bi moglo da se započne kao privredna delatnost sa početnim sredstvima od 130 do 660 maraka. Opravdanje da je sve ovo tako, da se prelazi sa neto na bruto, mogu da argumentujem samim dokazima u obrazloženju koje je Vlada dala. Ovde stoji da prelazak sa neto na bruto primanja i oporezivanja koja idu u svim ovim aspektima, je pravdanje da je to siva ekonomija, da se anuliranjem sive ekonomije, time što će se isplaćivati topli obrok, regres, terenski dodatak, što se neće isplaćivati u naturi, odnosno sva isplata ide u gotovom novcu, je još jedno opterećenje za privredu koja je u ovom trenutku nedovoljno jaka da može da se suprotstavi novim trendovima i novim pravcima koje je Vlada predvidela.
Obrazloženje koje je dato u trećoj stavci da se prilagođavanje zakonskih rešenja sa zakonodavstvom Evropske unije, mogu da kažem da nije nikakvo. Pre svega, u Evropskoj uniji su članice onih zemalja koje su ovu zemlju razorile. Razorili su naša postrojenja, kao što su: "Zastava" u Kragujevcu, kao što je "DIN" u Nišu, "14. oktobar", "Milan Blagojević" u Lučanima, "Krušik" u Valjevu i druga postrojenja. Možda će neko da kaže da ovo nije na dnevnom redu, ali da bi bilo na dnevnom redu, ja ću da spomenem da, rušeći ova privredna postrojenja, ostavljeni su radnici na ulici i sada, po ovim zakonskim rešenjima, potpadaju pod ovaj tretman da mogu da dođu pod neki od ovih udara i da se nađu kao nezaposlena lica. Te zemlje prethodno treba da plate štetu, a ne da dođu one i da čiste Dunav i ove mostove koje smo mi za godinu dana popravili, na kojima, kako vi kažete, smo se slikali, nego da povade to sve što ima, da očiste besplatno, a nikako neko donatorstvo. To je njihova obaveza. Kada to urade, onda možemo da se uporedimo i da uzmemo neke njihove metode, kako se ovde kaže, odnosno, zakonodavstvo iz Evropske unije.
Obrazloženje koje je dato u odbijanju amandmana koji su poslanici iz opozicije, SPS-a i drugih opozicionih stranaka, SRS-a i SSJ-a, dali, a koji vi verovatno nećete iz vašeg poznatog stava da prihvatite, su i sama takva i govore da vi koji to predlažete ste kontraargumentovani. Ja ću samo da pročitam obrazloženje za odbijanje jednog amandmana poslanika Nikolića. Kaže - "Iz napred navedenih razloga smatramo da ne treba povećati predloženi iznos otpremnine, jer bi se time opteretili poslodavci koji imaju zaposlene za čijim je radom prestala potreba. Po pravilu se radi o poslodavcima koji su u teškoj finansijskoj situaciji i koji nemaju sredstva za isplatu visokih otpremnina zaposlenih za čijim je radom prestala potreba. Poslodavcima treba obezbediti da posluju na tržišnim principima i da u okviru svojih potreba određuju potreban broj zaposlenih, a ne da snose teret socijalne brige o zaposlenim za čijim je radom prestala potreba". Ovde Vlada ne štiti niti amandmane niti štiti radnike, a najmanje poslodavce. Vlada treba da štiti radnike slušajući ono što je dobro u predlogu Vlade, a i u predlogu amandmana koje poslanici opozicije predlažu.
Što se tiče poslodavaca, ja kao jedan od tih, koji učestvuje već 30 godina u rukovodstvu kao poslodavac, mogu da kažem da od 1. juna kad stupe na snagu svi ovi zakoni, mislim da sve ono što je napisano i što je ovde doneto, da tom poslodavcu ne treba nikakva pomoć nego treba jednostavno da se pokupi i može slobodno da ode. Pošto je juče ministar za rad i radne odnose rekao da mi svi koji smo u opoziciji kritikujući predloge i dajući jednu konotaciju da svi ti zakoni koji su bili ranije, a koje mi opravdavamo da su ispravni, da je to kao da je bilo na javi, odnosno, kao da je bilo u raju. Ja neću da kažem da je bilo u raju, ali mogu slobodno da konstatujem na kraju svog izlaganja da ovi predlozi u celom ovom paketu zakona dovode građana, radnika i poslodavca da bude u paklu. Hvala.