DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 08.05.2001.

13. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Na taj način smo rešili ovaj problem.

Zaključujem pretres Predloga zakona, u pojedinostima.

Stavljam na glasanje Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o zapošljavanju i ostvarivanju prava nezaposlenih lica, u celini.

Molim narodne poslanike da glasaju.

Za 120, protiv 58, uzdržan jedan, nije glasalo 5, ukupno je prisutno 184 narodna poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o zapošljavanju i ostvarivanju prava nezaposlenih lica.

Prelazimo na 14. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PENZIJSKOM I INVALIDSKOM OSIGURANjU

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Srboljub Živanović, Tomislav Nikolić, Vojislav Obradović, Petar Jojić, Marko Ćulibrk, Stevan Gudurić, Rade Bajić, Slobodan Janjić, Božidar Vujić, Toma Bušetić, Milena Milošević, Dragan Rafailović, Nataša Jovanović, Rajko Baralić, Petar Petrović, Dragoljub Stamenković i Goran Cvetanović, kao i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.

Primili ste izveštaje Zakonodavnog odbora i Odbora za rad, boračka i socijalna pitanja.

Na sednici Odbora za rad, boračka i socijalna pitanja narodni posalnik Dragan Rafailović povukao je svoj amandman na član 1. Predloga zakona.

Otvaram načelni pretres.

Da li predstavnik predlagača želi reč? (Želi.)

Ima reč ministar Gordana Matković.

Gordana Matković

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo, meni je ostao jednostavan zadatak, pošto je prethodni Zakon usvojen, a u ovom predlogu zakonu se ne menja ništa suštinski, menjaju se osnovice. Osnovice su za obračun plaćanja poreza i doprinosa, naravno, u ovom predlogu zakonu a formulisane na isti način kao i u prethodnom koji je upravo usvojen. Nadam se, da je većina argumenata već iscrpljena u prethodnoj raspravi.
Htela bih samo da kažem, da bi pojasnila onima koji insistiraju na velikom povećanju osnovica, dakle, osnovice su nekada obračunate na bazi neto plata, sada se obračunavaju na bazi bruto plata i otuda toliko povećanje. Tako, kada kažemo u nekim predlozima, u nekim amandmanima, da bi osnovice trebalo da budu za 50% manje od predloženih, to zapravo znači, da one treba da budu manje u bruto iznosu nego što su bile ranije u neto iznosu. Mislim, da zaista nema razloga da se o ovome dalje govori. Nadam se, da će ovaj zakon biti nešto brže usvojen nego prethodni. Takođe, nadam se da vam je jasno, da nema osnove da osnovice za jedno socijalno osiguranje budu utvrđene na drugi način nego što su za drugo. Hvala.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? (Ne.)
Da li je predstavnici poslaničkih grupa žele reč? (Ne.)
Ukoliko ne, prvi prijavljeni je narodni poslanik Živko Selaković.

Živko Selaković

        Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa Stranke srpskog jedinstva predstavlja i veliki broj penzionera, zato se zalažemo za donošenje takvih rešenja u zakonima koja će doprineti da se poboljša njihov materijalni položaj. To se, međutim, ovim zakonom, kao ni zakonima koji su već usvojeni (mislim na paket poreskih zakona), ne obezbeđuje. Ukazaću i zbog čega.
Prozračno pa čak i demagoški zvuči to, čak i za laike da će "tobož" uračunavanjem u lični dohodak primanja za topli obrok, koji mesečno iznosi od 200, do 300 dinara, kao i regres koji u godišnjem iznosu ne prelazi više od dve do tri hiljade dinara, povećati primanja odnosno osnov za obračun penzija.
Uz ovu nerealnost u obračun bruto ličnog dohotka treba da uđe kao osnov, terenski dodatak dnevnice i drugo, koji ogromna većina zaposlenih nikada neće primiti jer obične radnike - osiguranike niko ne šalje na takve terene i putovanja za šta se prima nadoknada.
Kako se po usvajanju ovog zakona, koji će se kao i svi do sada usvojiti, jer DOS ima ogromnu većinu, neće iskazati neto već nova bruto zarada, to treba da znači da će se za procenat tog rasta povećati i penzija. Kada bi to bilo tako, poslanička grupa Stranke srpskog jedinstva podržala bi ovaj zakon.
Međutim, činjenica da se prema predlogu finansijskog plana Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje kao i u informacijama datim sredstvima javnog informisanja, priprema izmena važećeg rešenja u usklađivanju penzija, prema kome se penzije od 1. juna 2001. godine, ne bi usklađivale prema kretanju zarada već prema rastu cena na malo, znači da će doći ne do poboljšanja već do pogoršanja materijalnog položaja penzionera.
To svakako ne možemo prihvatiti i zato poslanička grupa Stranke srpskog jedinstva neće glasati za donošenje ovog, to jest, ovakvog zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju.
Naša javnost, a i većina poslanika verovatno ne zna da su prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja, skoro u celini, uređena navedenim Saveznim zakonom i da su sva rešenja međusobno povezana i kao takva dovode u ravnopravan položaj sve korisnike prava i osigranike, na celoj teritoriji Jugoslavije, nezavisno u kom periodu ostvaruju pravo iz ovog osiguranja. Izmena samo jednog rešenja i to osnovnog dovešće do značajnih problema u ovom sistemu.
To praktično znači da će donošenje ovog zakona dovesti u pitanje odnos: Saveznog i Republičkog zakona, celokupne matične evidencije, koja je uređena u celini navedenim saveznim zakonom, čiji podaci služe za određivanje visine prava, a usvojena je pre 30 godina i vodi se na osnovu podataka o ostvarenim neto zaradama; stečena prava koja su od uspostavljanja sistema penzijskog i invalidskog osiguranja zasnovana na principu neto zarade, pa bi prelazak na princip bruto zarade doveo do pojave dve kategorije osiguranika i korisnika, i drugo.
Želim da napomenem šta predlagač zakona kaže u ovom predlogu: da su do sada regres, topli obrok i drugi vid nadoknade ličnih dohodaka u hrani "polutke mesa" i slično tretirani kao nelegalan vid nadoknade ličnih dohodaka i izbegavanje preduzeća i poslodavaca od plaćanja doprinosa i drugih obaveza. Kada se sve ovo ima u vidu, neprihvatljiva je parcijalna izmena ovog zakona. Ako je ovo razlog i bio cilj, moglo se naći drugo celishodnije rešenje koje bi nateralo poslodavce da ne izbegavaju plaćanje poreza i doprinosa na ova primanja, a ne na ovaj način, koji je pri tom i suprotan odredbama člana 51. Saveznog zakona o osnovama radnih odnosa.
Koliko je ozbiljan i značajan sistem penzijskog i invalidskog osiguranja za obezbeđenje materijalne i socijalne sigurnosti građana, govori rešenje utvređno u članu 24. Ustavnog zakona za sprovođenje Ustava Republike Srbije, prema kome se prava stečena na osnovu Zakona o penzijskom i invlidskom osiguranju ne mogu oduzeti ni ograničiti.
Stoga se sve ovo mora imati u vidu prilikom izmena i dopuna rešenja utvrđenih u važećim propisima, iz ove oblasti i svaka izmena mora biti doneta na osnovu detaljnog sagledavanja njenih prednosti i posledica i na osnovu širih konsultacija.
Poslanička grupa Stranke srpskog jedinstva uvek bi podržala nužne izmene u ovom sistemu koje će doprineti njegovom daljem prilagođavanju, tržišnoj ekonomiji ali koje pri tom neće dovesti do daljeg pogoršanja materijalnog položaja korisnika penzija i drugih prava iz ovog osiguranja već, naprotiv do poboljšanja tog položaja.
Da se o materijalnom položaju penzionera ne vodi dovoljno računa govori i činjenica da se sa isplatom penzija ostvarenih u fondu zaposlenih kasni skoro dva i po meseca, a u fondu zemljoradnika skoro dve godine. Šta to znači za standard penzionera i njihovih porodica u sadašnjim uslovima, nije potrebno obrazlagati.
Nije na odmet da se javnost, a posebno Vlada Republike Srbije podseti da od ovoga zakona kakav će biti, zavisi sudbina i život 1.265.000 penzionera iz redovnog radnog odnosa, 220.000 zemljoradničkih to jest penzionera privatne delatnosti, kao i oko 70.000 penzionera samostalne delatnosti to jest privatne delatnosti, odnosno privatnika.
Pored toga ni prilikom donošenja zakona o budžetu Republike Srbije za 2001. godinu niti u predlogu finansijskog plana Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranja za 2001. godinu, nije bilo, odnosno nema ni reči o isplati takozvanog "velikog duga" penzionerima za period od 1. aprila 1994. godine do 30. juna 1995. godine, koji iznosi oko dve i po penzije, a koji se prema odredbama člana 149. Republičkog zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju mora isplatiti. A poljoprivrednicima je posebna priča, koju je sramota već i pominjati.
Kada se zna da je penzija ekonomska a ne socijalna kategorija, jer su ljudi penzije zaradili, da predstavlja vid odložene potrošnje zarade, odnosno vid štednje garantovane od strane države ne shvatljivo je da, s tim u vezi još uve nije nađeno rešenje. Na drugoj strani iznalaze se rešenja za isplatu takozvane stare devizne štednje, što poslanička grupa Stranke srpskog jedinstva svakako podržava, ali se zalažemo da Vlada, što je moguće pre, preduzme mere da se penzionerima isplati navedeni dug koji u stvari, može se reći, predstavlja novu štednju čija se isplata stalno dovodi u pitanje.
Očekujemo bolje rečeno zahtevamo, da Vlada iznađe odgovarajuća rešenja koja će obezbediti da se isplata penzija vrši redovno i blagovremeno, jer su DOS-u u predizbornoj kampanji penzije i penzioneri bili značajan faktor za pridobijanje birača.
Iz svega ovoga proističe, da je Predlog zakona urađen prebrzo zbog neizvesnosti statusa Srbije i Crne Gore, tj. statusa Savezne Republike Jugoslavije. Stoga je bolje rešenje da se sačeka konačna odluka o statusu Savezne Republike Jugoslavije i tek tada uradi ovaj veoma važan dokument, tj. zakon o penzijskom i invalidskom osiguranju.
Imajući sve ove okolnosti i činjenice u vidu, poslanička grupa Stranke srpskog jedinstva, podnela je i nekoliko amandmana na ovaj predlog zakona. Na kraju svega ovoga želim da podvučem, iz svih gore navedenih okolnosti poslanička grupa Stranke srpskog jedinstva neće glasati za ovaj zakon, jer usvajanjem istog, doveo bi se u pitanje i ovako pretežak standard penzionera.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima ministar Matković.

Gordana Matković

Ovo je zakon koji reguliše prava penzionera, uslove penzionisanja. To je zakon na saveznom nivou i nama je to naravno poznato. Zaista sada da otvaramo raspravu o svim rešenjima koja se odnose na penzioni sistem, ta bi rasprava mogla da traje jako dugo, ali takvi predlozi ovde ne postoje. Objasniću i zašto ne postoje.
Znači, mi smo se kao vlada dogovorili kada će koji zakoni prolaziti kroz skupštinsku proceduru, zbog toga što je jasno da svi zakoni pripremljeni na ozbiljan način i na ozbiljan način tretirani od strane poslanika ne mogu da prolaze svi u isto vreme i preko reda. Ono što je menjano u ovom zakonu, kao i u svim zakonima koji se odnose na socijalna davanja, promenjeno je samo zbog toga što se prelazi sa neto na bruto plate i samo su te izmene izvršene. Znači, ne radi se o promeni statusa penzionera, ne radi se ni o kakvim drugim promenama. Promene koje se odnose na predlog penzionog sistema biće formulisane do kraja ove godine.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Milorad Mirčić, a posle njega narodni poslanik Petar Jojić.
...
Srpska radikalna stranka

Milorad Mirčić

Srpska radikalna stranka
Bolje Petar Jojić, nego Vuk Obradović. Terminološki, čisto da uskladimo.
Tačno je da je ovo još jedna izmena i dopuna zakona koja je u sklopu socijalne politike koju Vlada sprovodi i resorni ministar je zaboravila da kaže, da osim ove osnove koja je na bazi bruto dohotka, Vlada je unela još jednu novu kategoriju, a to je maksimalna osnova. To je petomesečni prosek u Republici, ili tačnije rečeno prosek u privredi. To je nešto što bi Vlada trebalo konačno, ipak mi srpski radikali mislimo da ako pripremate već ove zakone za budućnost, da uskladite to ne samo terminološki, nego i suštinski, razlikuje se ono što je prosek u Republici Srbiji i ono što je prosek u privredi. Svako zna da je u Republici Srbiji prosek veći nego što je prosek koji se ostvario u privredi, tako da u ovim zakonima, iz ovog socijalnog seta moraju biti usklađeni, koji će to prosek biti. Za sada to nije toliko značajno, pošto realni uslovi života i ono realno što predlažu ovi zakoni nije dovoljno ni za minimum, za preživljavanje.
Šta je suština i ovog predloga, upravo je ono št su poslanici DOS-a, doduše malobrojni, osim vođe ove korporacije DOS, izlazili za ovom govornicom i obrazlagali predlog i ove izmene i dopune, kao i ranijih sa velikom brigom za radnike, konkretno u ovom slučaju za one ljude koji su u prilici da ostvare svoja prava, prava koja se odnose na penziju i obrazlagano je sa tom činjenicom što je ranije, ljudi koji su bili u situaciji da ostvare penziju suočavali se, kako kažete, sa surovom stvarnošću, da im nije uplaćivano u penzioni fond i da ova vlada kao glavni zadatak i glavni cilj, odnosno pravo rečeno DOS, ima da ispravi te nepravde.
Nemojte obmanjivati gospodo javnost, nisu ljudi toliko naivni. Svaki čovek koji se pojavi sa zahtevom da ispunjava uslove za penzionisanje u ovakvim slučajevima, koje vi navodite - koji su ekstremni slučajevi, a na bazi ekstremnih slučajeva nikada se ne može praviti neko pravilo, a pogotovo zakon - ima drugi način ili drugi put kako to može da ostvari, a to su sve zakonske osnove koje primoravaju poslodavca ili firme da uplate zaostale rate koje se odnose na penzioni fond. To se u praksi sprovodi i nema toga koji nije mogao da ostvari svoja prava za penzionisanje, jedino što je u pitanju vreme na koje je prinuđen da čeka.
Druga stvar, koliko je realno sada u ovom trenutku predviđati da će ovo biti pravi parametri, kada su u pitanju republički prosek ili osnovica koja je na tom proseku bazirana. Svi znamo da je privreda pred kolapsom, svi znamo kakav je standard. Ono što je realno očekivati po vašim predviđanjima, to je, da će ovaj prosek biti između minimalne zarade, bruto zarade u privredi i maksimalne humanitarne pomoći međunarodne zajednice. Ta minimalna bruto zarada će se menjati shodno radu privrede, odnosno aktivnostima u privredi, a menjaće se i ova međunarodna humanitarna pomoć, jer, očito da gospodo ne uživate takvo poverenje na Zapadu od onih koji vam daju na kašičicu, tako da Vlada ipak mora da razmisli, šta je sada realnost.
Realnost je ono što je predviđeno Saveznim zakonom. Shvatam da Republička vlada želi da u nekim delovima zakona poboljša ili da ide u korist građanima Srbije, ali suština je što morate, bez obzira koliko vi to prihvatali ili ne, morate prihvatiti Savezni zakon, Saveznim zakonom koji reguliše ovu oblast i dalje je definisano kao model obračuna neto zarada. Možda će doći do promene i pretpostavljam, pošto tamo imate većinu u saveznom parlamentu, da će doći do promene i tih zakona, ali dok ne dođe do promene morate ove republičke zakone da uskladite sa saveznim pravnim aktima.
Činjenica je isto tako da kada je u pitanju limitiranje, najveći osnov je da tu u obrazloženju koje daje Vlada, poziva se na solidarnost. Može da se kaže da postoji određena solidarnost. Određena solidarnost na taj način što se smatra, da oni koji imaju mogućnosti da više isplaćuju, da se limitiraju na pet prosečnih, da bi se preostala ili viša sredstva prebacila na one koji nemaju, ali to je u suprotnosti sa vašim deklarativnim zalaganjem u predizbornoj kampanji, da će biti tržišna utakmica, da ćete vi samo biti faktor korekcije, a da se nećete mešati u privredu, nećete se mešati u bilo kakve odnose, što je očito i iz predloga izmena i dopuna ovog zakona, te Vlada se isto odriče tako da određuje koji je to prosečni dohodak, odnosno prosečna primanja u Republici, što je do sada Vlada određivala, ne u bukvalnom smislu da je određivala, nego je bila taj garant ispred države da ona stoji iza tog zvaničnog podatka koji bi trebalo da označava prosek.
Vlada, sada, jednostavno ograničava i one koji su eventualno u mogućnosti da ovu osnovicu isplate više od petostrukog proseka. To je ta nelogičnost ili tačnije rečeno suprotnost sa onim vašim što ste govorili u predizbornoj kampanji, u šta se maltene prilikom svakog izlaska za ovu govornicu kunete, da ste vi ti koji ne želite da stvarate i učestvujete u privredi u kojoj će država imati odlučujuću reč, a branite se od toga da određujete koliki je prosek u Srbiji, zbog toga što bi Vlada na neki način preuzela i odgovornost.
Ovako, odgovornost, kada su u pitanju prosečna primanja ili zarada u Srbiji, biva prebačena na zvaničnu organizaciju ili ustanove koje su ovlašćene za objavljivanje proseka, a u privredi odnosno u radnim organizacijama na osnovu tih podataka prosečnu zaradu će, ili minimalnu zaradu, koja se zasniva na proseku, određivati direktor i sindikat na osnovu ovih podataka.
Vlada je tu neutralna. Vlada eventualno ostavlja sebi neku rezervu ili sigurnost da posreduje ili da presuđuje ako dođe do nekog spora, koja je to recimo zvanična kuća registrovana za objavljivanje ovakvih podataka, koja je merodavna, koja je to G-17 ili neki institut koji je u sklopu recimo gospodina Labusa ili njegove delatnosti. To ste ostavili da ipak imate jednu rezervu kako bi intervenisali.
Na kraju, bez obzira koliko se vi gospodo služili parolama, koliko želeli da na jednoj vrsti demagogije, mada ne želim da budem grub, želite da obrazlažete ove zakone, pravo mesto za obrazlaganje i odbranu ovih zakona je ova govornica. Nemojte, okanite se tog posla, da kada se završi Skupština, terate svoje ministre da pred TV kamerama objašnjavaju kako su ovo pravi zakoni, prave izmene i dopune, samo što opozicija a pogotovu srpski radikali to ne shvataju.
Shvatamo mi i to vam govorimo sa ove govornice koliko su ovo "pravi zakoni", ali to objasnite narodu. Narod te vaše zakone već oseća. Već oseća po džepu. Ako želite da pomognete penzionerima imate više načina. Smanjite im cenu struje, smanjite cenu komunalnih usluga, smanjite sve ono što je za vreme vaše DOS-ovske vlasti poskupelo.
Evo, bitno je kolega da vi uporno dobacujete. Vi bar imate organ kojim možete razumeti, ali što vam taj organ služi za neke druge potrebe u tome ne mogu da vam pomognem. Imate i dodatna sredstva, recimo, da određena sredstava koja su danas u Sava centru utrošena za dokazivanje i rekonstrukciju događaja, da ste to dali penzionerima pomogli bi im i oni bi vam bili zahvalni.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? Izvolite.

Aleksandar Vučić

| predsednik Republike Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici, pre svega, se izvinjavam pošto imam nekih problema sa očima na danas ovim baš neestetski upriličenim istupima, ali nadam se da ćete imati dovoljno razumevanja za to.
Saslušali smo ministra Matkovića, koja je rekla nekoliko rečenica. Od kada sam poslanik u Narodnoj skupštini Republike Srbije ili federalnoj, nikada nisam čuo kraće obrazloženje jednog zakona. Ne mora to uvek da bude loše, ali bih rekao da ono što smo čuli moglo je da bude i obrazloženje za bilo koji od prethodnih zakona i ništa novo nismo saznali.
Naime, tačno je takođe da ne možemo ulaziti u meritum svega što se odnosi na pitanja i probleme penzionera, njihovog statusa, njihovih primanja, njihovog teškog materijalnog položaja, zato što je to regulisano drugim zakonskim aktima ali bih ukazao na nekoliko stvari zbog kojih je poslanička grupa Srpske radikalne stranke protiv ovog predloga zakona.
Dakle, Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju, povećavaju se osnovice za poreze i doprinose. Tačno je onako kako je to ustanovljeno i ostalim zakonima iz takozvanog socijalno-radnog zakonodavstva, Zakonom o izemanama i dopunama Zakona o zapošljavanju i Zakona o radnim odnosima, potpuno su isti iznosi i tačno je sa aspekta vlasti i režima da bi po njih bilo veoma nepovoljno i prilično nelogično da se pojave različite osnovice obračunate za jedno osiguranje.
Ali, to je interes nas u opoziciji. To je naš interes. Ako se dogodi da na ovom zakonu uspemo da ubedimo poslaničku većinu da ne prihvati ovako drastično povećanje osnovica, posle ćemo izračunati i videti da nije tačno ono što ste rekli da je tu u pitanju samo razlika, jer su osnovice obračunate ranije na osnovu neto plata a danas na osnovu bruto plata. Neuporedivo su veće razlike. Znate, odnos 1:7 nije odnos između neto plata i bruto plata, nekada, niti je to danas, kakav je odnos u razlikama u osnovicama između 4.733,00 dinara ili recimo između 800,00 dinara i 4.427,00 dinara.
To je mnogo veća razlika od one razlike koja se izračunava samo na bazi neto plata i na bazi bruto plata. Dalje, u obrazloženju, možda to niste primetili, što nema direktne veze sa samim zakonom, ali je dobro da to predlagač zakona priznaje, mogli ste da pročitate u poslednjem delu gde se kaže: "Iz tih razloga doćiće do smanjenja postojeće stope doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje. Procena je da će predloženim osnovicama i stopama, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih ostvariti nešto manji prihod, koji će se nadoknaditi iz budžeta Republike".
Ovim se upravo potvrđuju naše teze i sve što smo govorili u prethodnom zakonu, sve ono na šta smo ukazivali i u ovoj Narodnoj skupštini i u javnosti, da će biti mnogo veći broj nezaposlenih i da čak ni ovako povećane osnovice za obračun poreza i doprinosa neće to moći da nadoknade i neće biti dovoljne za isplatu socijalnih davanja i prinadležnosti našim trenutno najugroženijim licima.
Dobro je da je to Vlada u svom obrazloženju priznala, ali je u prethodnom Zakonu imala potpuno drugačije obrazloženje. Bilo bi dobro da neko ko priprema te zakone u obrazloženjima zakona sa istom svrhom, sa istovetnom namenom, gotovo istovetnim rešenjima, ne daju dijametralna politička obrazloženja.
Drugo, kada govorite o tome da bi bila demagogija da se govori o teškom položaju penzionera u ovom trenutku i da ne bi trebali da se na to obaziremo, posebno kada se ima u vidu Predlog samog zakona, koji uopšte tu materiju ne reguliše, bilo bi dobro takođe da u obrazloženju samog zakona nema demagoških pokušaja da se kaže kako će se ovim strahovito popraviti položaj naših najstarijih građana. Neće.
Čak i ovo što se kaže da će na taj način zaposleni prilikom ostvarivanja prava na penziju imati, kada im se bude utvrđivalo pravo na penziju, neuporedivo veća prava ili veća primanja nije tačno. Vi znate da to određuje kompjuter. Uzme 10 najboljih godina po proseku i onda imate onoliku penziju koliko ste u tih 10 godina imali, što vam je na najbolji mogući način regulisano.
Samo želim da ukažem na činjenicu da se ne koristi na takav način argument, protiv onih koji bi želeli još nešto uz sam zakon ili Predlog zakona koji je Vlada podnela da kažu. Tačno je da je vrlo srodan i blizak svim prethodnim zakonima. To jeste naš razlog da budemo protiv njega ali morate otrpeti i sve one koji žele da kažu sve ono sa čim ova materija ima veze, posebno kada smo u nekoj vrsti prave medijske blokade i kada će se uglavnom vaša izjava videti na televiziji, ili u jednoj rečenici kritike svih opozicionih poslanika, gotovo da nigde nećete videti ništa.
Nisam mogao da verujem da ću moći da gledam Mirana Đevenicu i da će on imati najbolji izveštaj na Studiju B. Da mi je to neko rekao pre tri, četiri ili pet meseci ne bih mu verovao. Ali, na ostalim medijima i televizijama se to ne može ni čuti. Ne govorim ovo direktno vama već nekim drugim. Biće interesantno da kažem da već 7 meseci RTS uopšte nije ušla u Srpsku radikalnu stranku.
Uopšte nisu ušli u Srpsku radikalnu stranku. To vam samo govorim zato što se to isto dešavalo, je li to, gospodine Ivkoviću, u periodu od 1993. do 1996. godine, tada tri godine nije ušla u Srpsku radikalnu stranku. Ali nema veze, mi ćemo koristiti ovu priliku i da u Narodnoj skupštini, koliko je moguće, objasnimo građanima šta je naš politički interes, ali i da im objasnimo šta je to što Vlada čini.
Od silnih reformi koje su najavljivane, dobili smo gotovo ništa. Ovim zakonom se predlaže nešto što smo imali u prvom od zakona iz socijalnog radnog zakonodavstva, i apsolutno ništa više. Kada će uslediti te reforme, kada će uslediti te demokratske promene, o tome niko ne zna ni reč. Do tada će se voditi hajka protiv srpskih radikala, govoriće svako ko šta stigne i na način na koji stigne, koristiće se najgori u ovoj zemlji protiv njih, koristiće se i brojni reketaši, koristiće se Petar Panić protiv srpskih radikala, za šta god vam zatreba, ali to ne može doveka da traje.
Zato vas molim da, kada govorite o reformama, kada govorite o demokratskim promenama, da onda kažete kakve vam to reforme predstoje, šta je to što nam predstoji, šta je to što možemo da očekujemo? Jer, jedino u čemu se slažem sa vama, a to je tačno, da se ovim zakonom ne rešava ništa novo, što nismo rešavali prethodnim zakonskim predlozima. To je tačno, ali mi se postavlja pitanje - da li su to te reforme koje smo očekivali.
Prošlo je više od 100 dana, a i pre toga su valjda trebali da postoje određeni zakonski projekti, a posebno, šta je to čak i u ovom predlogu zakona, što će učiniti bilo kakvo dobro nekom od naših, pre svega najugorženijih građana, ali čak i onih drugih, kojima su ove osnovice za obračun poreza i doprinosa pre svega ogroman teret. Hvala vam.