Poštovani narodni poslanici, opet nema Vlade, tako da nema ko da brani zakon. Kod mene u Mačvi malo su se ljudi nasmejali, kaže pala đurđevska kiša pa će biti berićeta, bez obzira na ove zakone kakvi su na dnevnom redu. Pošao bih od cilja ovih zakona. Zaista se čovek zapita šta je cilj ovih zadnjih nekoliko zakonskih rešenja. Imao sam sreće da vidim nacrt zakona o privatizaciji i tek mi je sad jasno. Definitivno jedini cilj ovih zakona o kojima razgovaramo je jedno značajno ukidanje i brisanje prava zaposlenih, znači u svim ovim zakonima, kada smo krenuli od Zakona o radnim odnosima, pa ovo što ćemo razgovarati ovih dana. To definitivno pokazuje da ćemo to videti u zakonu o privatizaciji.
Ovaj zakon očigledno ima cilj kao i prethodni, a i ovi o kojima ćemo razgovarati, da briše, ukida, smanjuje prava radnika i definitivno nije ni konsultovao nikakve sindikate, radnike ili bilo koje druge grupacije, zato što valjda sam ministar je dovoljan da predstavlja i sindikate i Vladu, pa je to dovoljno da zna šta su i prava, i šta je volja i šta je želja radnika.
Imao sam priliku ovih dana da razgovaram sa nekoliko grupacija zaposlenih iz privrede, ljudi koji se spremaju da budu tehnološki višak, ljudi koji će verovatno postati tehnološki višak po zakonu o privatizaciji i definitivno da doživimo jednu burnu reakciju svih tih ljudi na ukidanje i brisanje njihovih prava. Ono što ne postoji ni u programu Vlade ni u ovim zakonima, ni u perspektivi, a to je šta će se desiti sa tim velikim grupacijama zaposlenih radnika, a pre svega iz nekih velikih privrednih oblasti koje se ovih zadnjih godina, zbog sankcija, zbog okruženja, zbog nemanja uslova za ozbiljnu proizvodnju nalaze na najnižim granama proizvodnje.
Tu pre svega mislim na tekstilnu granu, na metaloprerađivački kompleks, mislim na velike sisteme, na pružanje usluga i na ostale oblasti, recimo, proizvođači nameštaja i tako dalje. Ono što će se desiti tim grupama, a desiće se sigurno da će najveći deo tih radnika doživeti član 1. Zakona, koji kaže - 24 meseca ako je bio osiguran (radnik) 25 i više godina. Posle toga će biti, posle tih svojih 25 godina rada, isplaćen u dve godine i praksa sa tim će biti završena.
Zato mislim da je prethodno zakonsko rešenje imalo svoj smisao. Možda je ono izgledalo da drži unedogled neko rešenje i pravo nekoga da ne radi. To nije tačno, jer zbog svega onoga što nam se dešavalo, vodilo se ipak računa o tim ljudima koji ostaju bez posla. Danas ova praksa znači, neko ko napuni 27 godina staža sa ove dve godine, ostaće bez posla. Neće imati uslova za prekvalifikaciju. Poslodavci i u ranije, a i u ovo vreme, nisu značajno iskazivali potrebu za licima koja imaju 27, 28, 30 godina staža, jer se radi o ljudima koji već imaju određeni stepen invaliditeta i njihove radne sposobnosti su značajno umanjene u odnosu na mlađe ljude, njihov idejni kredo, to su ljudi koji jednostavno i u idejama i u stvaralaštvu padaju, a to je normalno biološko vreme, jednostavno, više nisu u stanju da stvaraju. Dakle, možda je trebalo rešiti po Zakonu o radnim odnosima, izmeniti i staviti tamo, ko napuni 45, odnosno 50 godina života da ide u penziju. Tako bi bar bilo jasnije ovo rešenje i stvorili bi se uslovi da ljudi nemaju oko jedno deset godina vakuma iz kojeg neće znati šta da urade.
Postoji jedno rešenje da pređu poljoprivredne proizvođače, da plate penziono, ovo astronomsko u nekih narednih šest - sedam godina svog života. Jedino na taj način da pokušaju da dođu do bilo kakve penzije. Ono što sigurno ovaj zakon ne pruža, a to je problem u visini osnovice kod velikih sistema, ne menja se jedna stvar, i dalje ostaje u zakonskoj regulativi, da kada čovek stekne pravo za penziju on ima pravo da koristi, odnosno on je dužan da mu izračuna deset najpovoljnijih godina za njegov staž i iz tih deset godina, a to su ove godine između 1980. i 1990. godine, i uglavnom taj period se koristio, penzijski osnov.
Tako da ovo dizanje osnovice na 3.033 dinara do 12.724 dinara po ovoj skali ne znači ništa kada je u pitanju penzijski staž u ovom momentu, a verovatno će značiti za generacije ljudi koji treba sada da se zaposle, ali to je perspektiva za nekih 20 - 30 godina. U ovom momentu to ne znači, jer mi ne možemo tu izvlačiti ni političke ni ekonomske poene. Ono što je istina, najveći deo privrednih kolektiva koji bude morao, a plaćao je osnovicu od 283, odnosno zadnje od 470 sigurno neće moći da isplaćuje tu osnovicu, jer nije imao ni bruto obračun, a to su ovi veliki sistemi, to su velike trgovinske kuće i po Beogradu i unutar Srbije koje su ostale da žive, velike autosaobraćajne organizacije, prevozničke firme i ono o čemu sam govorio pre toga.
Znači, moraće da uplate osnovicu od 3.033,00 dinara, bez obzira da li će isplatiti neto i jedan dinar. Ako izračunamo da u nekoj od tih firmi ima hiljadu radnika, to znači 3.033.000,00 dinara treba da se uplati za socijalne doprinose. Danas, do 3.000.000 dinara je izuzetno teško doći i možda je pre toga trebalo raditi prestrukturiranje u nove oblike proizvodnje, pokušati te firme da se osposobe na jedan drugi način da posluju.
Ovim isključivim pristupom da se uplati do 30. za prethodni mesec, uz ovu kaznenu odredbu koja kaže da se može zaustaviti rad preduzeća do 90 dana, tu odredbu ne razumem. Šta ona znači? Da li znači da nekakav inspektor dođe na vrata, zaključa katancem preduzeće, stavi pečat i kaže - idite kući, za tri meseca ponovo dođite da radite. Zaista, to je odredba koja ne pripada ovom zakonodavstvu. Pripada nekom drugom, ali ovom nikako. Mislim da, kad je u pitanju ova odredba, može doći do niza zloupotreba.
Pokušaj da se u praksi definitivno da upravi prihoda značaj cenim kao jedan pozitivan čin, ali imam utisak da se od uprave prihoda očekuje da bude sada grobar srpske privrede. Uprava prihoda u dosadašnjem periodu to nikada nije radila, zato pitam zašto ZOP-ovi, o kojima se u zadnjih deset godina razgovaralo i tražilo njihovo prestrukturiranje, razni fondovi, penzijski, invalidski i ostali, koji nisu uveli nikakve rekonstrukcije u poslovanju, u načinu, u vršenju svoje funkcije, osim dobro plaćenog posla, fino izdvojenih sredstava za sopstvene potrebe, za investicije, za izgradnju solidnih objekata, poslovnih prostorija, a o pravima radnika i drugim pravima nije se radila nikakva ozbiljna rekonstrukcija u toj oblasti. Prema tome, imam utisak da se sada još manje planira u toj oblasti nešto da se radi i očekujem da će oni imati sasvim dovoljno novca za sebe, a ono što preostane za radničku klasu, to će već biti pitanje za sebe.
Ne mislim da će se na ovaj način skupiti više novca, jer ga nema. Ne možemo ga izmisliti, jedino da ga štampamo. Ne možemo ga dati ni firmama ako nemamo proizvodnju. Prema tome, ako se ne budu usvojili ovi amandmani koji su predloženi od strane narodnih poslanika, ako se ne bude povelo računa o ovome o čemu govore opozicioni poslanici, nemojte posle pitati nas ili od nas tražiti da mi imamo kritički pristup i da nas kritikujete zbog ovog kritičkog pristupa.
(Predsednik: Vreme.)
Jer, definitivno, i sindikati i zaposleni radnici, a i mnogi poslodavci će vas pitati u naredna dva meseca šta da rade, doći će na vrata i Vlade i resornih ministarstava, i raznih republičkih fondova i da kažu - dajte nam pare za radnike. Bez proizvodnje nema ništa, a ne može se vaditi novac iz nečega što ne postoji. Hvala lepo.