Dame i gospodo narodni poslanici, želeo bih da nekako stvari pojednostavimo i da govorimo o onome što je predlagač zaista nameravao i šta se jedino menja Predlogom ovog zakona.
Naime, tačno je, kao što reče gospođa Matković, dakle resorni ministar, da nema suštinskih izmena ovog zakona koji spada u tzv. javno - pravne, ali sa elementima privatno - pravnih zakona, dakle nema suštinskih izmena i dopuna Zakona o braku i porodičnim odnosima, već da se radi o usklađivanju sa nekim drugim zakonima koje smo donosili prethodnih dana i onima koje je trebalo danas da donesemo, ali zbog odsutnosti ministra nismo bili u mogućnosti čak ni da vodimo raspravu o tome.
Ali, kaže gospođa Matković u svom obrazlaganju Predloga ovog zakona da su ove izmene i dopune utoliko reformske, koliko su bili reformski i prethodni zakoni, odnosno, koliko se vezuju za ovo usaglašavanje sa bruto zaradama, novom terminologijom, itd.
Ako ovo iko može da nazove reformskim zakonom, ja mu zaista čestitam. Ovde nema nikakve veze ni sa reformama, ni sa čim što se ozbiljno menja. Radi se o jednom usaglašavanju, za koje takođe smatramo da nije izvedeno na najbolji način. Postavlja se pitanje - ako ste menjali onu zakonsku odredbu koja je govorila da svako treba da plati, odnosno da izdvoji između 50 i 15% od mesečnog iznosa svoje zarade, dakle, to rešenje je bilo u prethodnom zakonu, a odnosilo se na neto platu, ono što smo nekada nazivali neto platom, kako ste danas došli do iznosa od 7 do 22% na bruto zaradu? Na koji način, kojom matematikom?
Da li ste želeli da ostavite sve isto, pa je onda matematika pogrešna, ili ste želeli da nekako smanjite obaveze za onoga koji daje izdržavanje, a time, naravno, i umanjite prava izdržavanih lica? Dakle, to je jedno od ključnih pitanja, koje se ovde postavlja. Jer, pokušaću da napravim jednu prostu računicu, da ne bismo ponovo mešali bruto plate i bruto zarade, kao što smo činili, rekao bih, celo prepodne, a i prethodnih dana; napravićemo jedan primer - od neto plate nekada, ukoliko nadležni pravosudni organ, ukoliko nadležni sud donese određenu odluku, presudu da je lice koje daje izdržavanje dužno, da isplaćuje 50% u mesečnom iznosu od svojih primanja, pa ako ih ima u neto iznosu od 5.000 dinara, to je 2.500 dinara. Ako sada imate neto zaradu, koja više ne postoji kao kategorija, od 5.000 dinara, na to dodajte topli obrok od 1.000 dinara, 340 dinara na regres, neka bude i 6.500 dinara, 22% od toga je znatno manje od 2.500 dinara.
Ja sada nemam digitron, ali je to mnogo manje, za 1.000 dinara manje. Dakle, izdržavano lice dobija mnogo manje novca u odnosu na ono koliko je imalo ranije, odnosno, kolika su mu prava bila po prethodnom zakonu. Čini mi se da time dovodimo u težak položaj one koji danas jesu najugroženiji, kad se govori o izdržavanim licima, o toj kategoriji lica, a najčešće se radi o deci. Imamo i druge kategorije iznemoglih, hendikepiranih lica, itd, ali mi se čini da ovim ništa dobro ne donosimo, ničim ne doprinosimo bilo kakvim reformama, državi ne olakšavamo posao, osim što se, iz nama neznanih razloga, umanjuju prava, pre svega, izdržavanih lica. To je, čini mi se, nešto što je neprihvatljivo ili bi trebalo da bude neprihvatljivo za većinu narodnih poslanika.
I drugo, kada je ranije bilo reči o neto zaradama, mogao je da postoji taj odnos ili ta proporcija u odnosu 1 : 3, ali kad je reč o bruto zaradama, onda bi trebalo ta proporcija da se smanji. Bilo bi logično, kao što mislim da je i u prethodnom zakonu trebalo takva proporcija, i takvo ostavljanje mogućnosti arbitrarnog ponašanja nadležnim pravosudnim organima, da bude niža. Pogotovo mislim, kad se radi o bruto zaradama, naročito ukoliko bi se govorilo o većim zaradama, ukoliko bi o tome bilo reči, da ta proporcija treba da bude niža, da ne bude 1 : 3,1 - kao što je danas u predlogu vašeg zakona, nego da to bude, u najgorem slučaju, 1 : 2 ili 1 : 2,5. Čak mislim da su bolji predlozi u našim amandmanima i bolje matematički ukalkulisani, izračunati, da to bude uzeto od 10 do 30%. Čini mi se da je to nešto što je bliže izjednačavanju prava izdržavanih lica sa onim što smo imali u prethodnom zakonu, koji se, dakle, sa ova dva ili tri stava, menja i dopunjuje.
Čini mi se da bi bilo dobro da Vlada prihvati neke od ovih amandmana, da ne govorimo previše, jer se ne radi o suštini, dakle, menjanju kompletnog bračnog i porodičnog zakonodavstva u našoj zemlji. Bilo bi dobro da Vlada prihvati ili da nadležni ministar prihvati, u ime Vlade, amandmane koje su podneli poslanici SRS (mislim da smo samo mi podnosili amandmane na Predlog ovog zakona), da prihvati neke od tih amandmana. Mislim da bismo onda napravili nešto što bi bilo slično pravima izdržavanih lica, ali i obavezama onih koji izdržavanje daju, u odnosu na prethodni zakon, što takođe mislim da nije bilo loše rešenje, govoreći globalno o onome kako su ti ljudi svoje obaveze ispunjavali, odnosno, kakva su im prava bila.
Posebno je ovde opasno, kad se govori o pravima izdržavanih lica, ako imamo u vidu činjenicu da je život sve teži, da se svakodnevno živi teže, a oni imaju, u nominalnom iznosu, ako hoćete da koristimo taj princip monetarnog nominalizma, u nominalnom iznosu imaju neuporedivo niži iznos svojih prava, koja mogu da ostvaruju u skladu sa izmenama i dopunama ovog zakona, nego što je to bio slučaj ranije.
U svakom slučaju, zahvaljujući vam se na pažnji, ja vas pozivam da ne prihvatimo ovaj zakon, jer neprihvatanjem ovog zakona ne bismo suštinski prihvatili ni neke od prethodnih zakona, koji su, čini mi se, na loš način rešavali ovu materiju, i smatram da, ukoliko već to ne može da se prihvati u celini, dakle, da se odbije ovaj zakon, mislim da bi bilo veoma važno da Vlada Republike Srbije, odnosno resorni ministar, prihvati amandmane poslanika SRS, ako ni zbog čega drugog, onda zbog ostvarivanja prava izdržavanih lica. Hvala.