DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 10.05.2001.

15. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)

Ukoliko ne, stavljam amandman na glasanje.

Za 53, protiv 119, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 10, ukupno 182 narodna poslanika.

Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.

Time je završen pretres Predloga zakona u pojedinostima i odlučivanje o amandmanima.

Da li predstavnik predlagača želi da da završnu reč? (Ne.)

Ako ne, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima i stavljam na glasanje Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o braku i porodičnim odnosima, u celini.

Molim narodne poslanike da glasaju.

Za 121, protiv 52, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 9, ukupno 182 narodna poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o braku i porodičnim odnosima.

Dame i gospodo narodni poslanici, prelazimo na 16. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O PLATAMA U DRŽAVNIM ORGANIMA I JAVNIM SLUŽBAMA

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Tomislav Nikolić, Petar Jojić, Branislav Blažić, Lazar Marjanski, Toma Bušetić, Gordana Pop-Lazić, Veroljub Arsić, Nataša Jovanović i Milorad Mirčić, kao i Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja.

Primili ste izveštaje Odbora za pravosuđe i upravu, Administrativnog odbora, Zakonodavnog odbora, Odbora za rad, boračka i socijalna pitanja, kao i Odbora za prosvetu.

Primili ste mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.

Zakonodavni odbor je predložio da, u okviru pravno-tehničke redakcije teksta, u članu 1. tačka 1. reči: "potpredsednika poslaničke grupe" treba zameniti rečima: "zamenika predsednika poslaničke grupe", a reči: "potpredsednika stalnog radnog tela" treba zameniti rečima: "zamenika predsednika stalnog radnog tela", čime se vrši usklađivanje sa nazivima ovih funkcija utvrđenih Poslovnikom Narodne skupštine.

U članu 11. u tački 1. broj: "44/99" treba zameniti brojem: "49/99", a u tački 3. treba navesti brojeve "Službenog glasnika" u kojima je objavljen Zakon o primanjima narodnih poslanika u Narodnoj skupštini Republike Srbije, i to: "Službeni glasnik RS", br. 7/91, 22/91, 28/91, 48/91 i 68/91.

U članu 12. posle reči: "godine", treba staviti tačku, a ostali tekst brisati, čime se vrši pravno-tehničko usaglašavanje sa odredbama drugih predloga zakona, koji su u postupku donošenja.

Sa ovim predlozima salasio se predstavnik predlagača Zakona, koji je bio prisutan na sednici Odbora.

Otvaram načelni pretres.

Predstavnik predlagača je ministar pravde, ako se ne varam. (Glasovi iz sale: Gde je ministar?) On nema obavezu da bude tu. On po Poslovniku nema obavezu.

Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? (Ne.)

Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa traže reč? (Ne.)

Nema prijavljenih narodnih poslanika, mogu da zaključim pretres ako se ne prijavite.

Ja vas pitam. Nema predlagača, nisam mu ni dao reč kada ga nema. To konstatujete i vi i ja, svi mi. Nema predlagača, idemo redom kako ko ima pravo da dobije reč. Izvolite. Neću zaključiti raspravu, prijavite se.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Gospodine predsedniče, jutros ste izvestili Narodnu skupštinu da je Vlada Republike Srbije zatražila da se zastane sa raspravom po tački 15. dnevnog reda, zato što ovlašćeni predlagač, zastupnik Vlade koji je tu ovlašćen kao predstavnik, ministar zdravlja je na putu. Narodna skupština je to prihvatila glasanjem. Sada nas upućujete da počnemo sa novom tačkom dnevnog reda, a ponovo nemamo predstavnika Vlade u Narodnoj skupštini. Sada, da li to Vlada selektivno odlučuje kada će moći o jednom zakonu da se raspravlja bez predstavnika Vlade ili je to pre posao Narodne skupštine. Zato vam zameram, zašto ste prihvatili da u sali nema predstavnika Vlade, a niste nas izvestili da je Vlada obavestila Narodnu skupštinu da traži da ta tačka dnevnog reda ide bez predstavnika Vlade. Zato što mi ovde nismo mala deca i ne služimo da se Vlada igra sa nama. Ja prihvatam da Vlada više ne šalje čak ni predstavnika, pošto do sada ministri nisu dolazili na sednicu. Evo, ne treba nam ni predstavnik, ali to neka bude princip, a ne - od tačke do tačke. Koji je onda razlog uopšte postojao, gospodine predsedniče, da odlažemo jednu tačku dnevnog reda po kojoj nije bilo predstavnika Vlade, a da sada raspravljamo o drugoj, po kojoj opet nema predstavnika Vlade. Mislim da vi niste ustanovili princip po kome bi se vodila ova skupština i da taj princip bude jasan narodnim poslanicima, da po tom principu postupamo.
Zaista je neshvatljivo da baš niko od predstavnika Vlade Republike Srbije ne želi ništa da kaže o Predlogu zakona koji se nalazi pred narodnim poslanicima. Kao da nam je zakon pao s neba. Nama u ovoj skupštini zakone predlaže Vlada. Da li ima veće dužnosti za Vladu, nego da pošalje predstavnika da nam dodatno ili ukratko prepriča obrazloženje ili da bude tu dok govorimo o Predlogu zakona, zato je zaista neshvatljivo da ste vi sada otpočeli raspravu bez ijednog člana Vlade u sali u kojoj se održava sednica Narodne skupštine. Moram da uložim protest u ime poslaničke grupe SRS i da kažem da na taj način ne želimo da učestvujemo u izradi zakona, da na taj način ne bi trebalo niko da želi da učestvuje. Ovo nije mašina kojoj će neko poslati predlog zakona i čekati kada će ona taj zakon, predlog zakona da izglasa. Ovo su narodni poslanici i imaju primedbe, a možda nisu dovoljno dobro protumačili, možda nisu shvatili.....
(Predsednik: Vreme.)
... Možda nisu, završavam, možda nisu dovoljno stručni. U svakom slučaju, gospodine predsedniče, obavestite nas, ima li Vlada makar nekog predstavnika sposobnog da dođe na makar neku tačku dnevnog reda. Da radimo onda po toj tački dnevnog reda.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Naravno da ja ne utvrđujem pravila po kojima će teći sednica, nego je to utvrđeno Poslovnikom. Predložena je zamena redosleda tačaka 15. i 18, a Vlada je obavestila da neće biti predlagača,   što je sasvim logično, razumno, a i u skladu sa Poslovnikom. Predložene su izmene i Skupština se izjasnila. Ovde takvog izveštaja Vlade nema. Poslovnikom nije utvrđeno da stoji obaveza da se rasprava vodi samo uz prisustvo predlagača. Uostalom, on će možda zakasniti, možda će doći, ali to nije naše da mi u to ulazimo. To je stvar ne Poslovnika, nego političke procene i ocene. Naše je da nastavimo sa raspravom u skladu sa Poslovnikom i u tom smislu sam i ponudio reč predstavnicima poslaničkih grupa.
Ako se oni ne javljaju za reč, reč ima prvi prijavljeni narodni poslanik Garčević Vladimir, a posle njega narodni poslanik Radojko Petrić.

Vladimir Garčević

Poštovani predsedniče i predsedništvo, red je prazan, brige o platama tu su. Izgleda da briga o 420.000 zaposlenih u državnim službama izgleda sada onako kako izgleda ovaj prvi red. No, ja hoću da kažem sledeće: da se ovim aktom koji se nudi nama eliminiše nešto što je osnovno dostignuće, kolektivni ugovori, u Evropi, a i šire. Sa ovim se eliminiše u krajnjem slučaju uticaj radnika i način pregovaranja i mogućnost odlučivanja za 420.000 zaposlenih u državnim službama. Vlada preuzima na sebe da određuje koeficijente, da procenjuje radna mesta, da procenjuje sve.
Mislim da nije bilo pitanje kod kolektivnih ugovora u tome da li se može postići neka saglasnost ili ne. Pitanje je bilo osnovica novca sa kojim se raspolagalo. S druge strane, ni ovaj akt ne nudi iste koeficijente. Kako? Ako se kaže da neko može ako bolje radi 30% da ima veću platu, ja ću to konkretno uzeti, ako je to 10.000, povećanje od 30% je 3.000. To je 13.000. Neće valjda reći neko ko radi u skupštini opštine da mu ne funkcioniše dobro opština. Funkcioniše opština izvanredno, rezultati su jako dobri i plate će biti 30% veće. Šta će biti sa obrazovanjem, sa zdravstvom, pa zar mi možemo funkcionisati kao da imamo 30% veći doprinos u radu. Ja mislim da ne možemo. Prema tome, osnovne grane koje se i danas nalaze na niskom nivou u svojim primanjima, u ličnim dohocima - zdravstvo, školstvo, pa ja mislim da je tu i jedan deo državne uprave, koji isto tako ima niska primanja - ostaće i dalje u situaciji u razvrstavanju da nemaju mogućnost da ostvare 30% i automatski će njihova primanja i njihov radni učinak biti za 30% niži.
S druge strane, postavlja se pitanje šta je onda svrha sindikata u državnim ustanovama? Da li on treba da postoji ili ne treba da postoji? Hoće li on da radi ili neće da radi? Nema ga da pregovara o onome što je najvažnije, o standardu, o platama, o ceni rada. Znači, ništa ne može da utiče. Možda bi ovaj zakon za sve nas bio potpuniji ukoliko bismo mi ovde danas imali uz zakon ponuđene koeficijente, da ih vidimo, pa da onda možemo možda još jednu potpuniju sliku da damo. Izgleda da Vlada i službe ponude zakon iz kojeg se ne vidi ništa, a onda će razvrstati. Kako će razvrstati? Stići će dekret, a vi, poslanici, dignite ruke za ono što je neviđeno. Ovde se ne vidi ništa.
Predlažem da se ovaj materijal, kao takav, povuče, da se da uzorak koeficijenata uz ovo, pa da se onda može materijal razmatrati kao celina, gde ćemo videti kompletan koncept Vlade, da li on može dobiti ili ga treba vratiti na kolektivno pregovaranje. Odnos prema ovome pokazuje i prisustvo članova Vlade. Da su želeli da daju objašnjenja ovde... Ne želim da mi predsednici poslaničkih grupa daju objašnjenja o zakonu. Ne, neka članovi Vlade dođu da kažu kolika će biti osnovica toga i toga. Imamo pravo na to, da ne čujemo iz "Službenog lista". Ako se bude ovako nastavilo, glasaćemo sve u neviđeno.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Radojko Petrić, a posle njega narodni poslanik Petar Jojić.

Radojko Petrić

Poštovano predsedništvo, poštovani poslanici, ovim zakonom o platama u državnim organima i javnim službama Vlada preuzima u potpunosti i centralizuje način utvrđivanja plata za oko 420.000 zaposlenih u državnim organima i javnim službama. Utvrđivanje osnovice za obračun plate, izračunavanje složenosti poslova, razvrstavanje u platne grupe i drugo, sve preuzima Vlada. Ovim se stavljaju van snage i kolektivni ugovori u javnim službama, u delu utvrđivanja plata. Postavlja se pitanje da li, i pored najboljih namera, ovolika centralizacija može na odgovarajući način da reši niz specifičnosti  koje su prisutne kod tolikog broja državnih organa i javnih službi, velikog broja zaposlenih na području cele Republike. Primera radi, želim da ukažem na dati predlog za utvrđivanje plata zaposlenih u organima lokalne samouprave. To reguliše član 6. Predloga zakona, gde je predloženo da je jedini kriterijum za gradaciju plata izabranih i postavljenih lica u opštinama, broj stanovnika u tim opštinama.
Naime, pravi se razlika samo u tome da li opština ima ispod ili preko 60.000 stanovnika. Broj stanovnika jeste važan kriterijum za utvrđivanje složenosti i odgovornosti poslova izabranih i postavljenih lica u opštini, ali ipak to ne može da bude jedini kriterijum. Normalno je da se za kriterijum uzme još niz elemenata, kao na primer: prvo, veličina teritorije opštine. Ima opština ispod 60.000 stanovnika, koje su po teritoriji, ne računajući beogradske opštine i drugih većih gradova, mnogo veće od onih sa preko 60.000 stanovnika. Uzmimo u obzir koliki se tamo problemi javljaju zbog neizgrađenosti putne mreže, problemi organizovanja lokalnog javnog prevoza građana, problemi izgradnje i održavanja elektromreže, izgradnje telefonske mreže, izgradnja, održavanje i obezbeđivanje uslova za rad seoskih ambulanti i stvaranje uslova da se obezbede kadrovi za te seoske ambulante, broj i razuđenost seoskih škola sa malim brojem učenika.
Drugo, kao kriterijum trebalo bi uzeti u obzir stepen privredne razvijenosti opštine; treće, bilo bi logično da se kao kriterijum uvaži i geografski položaj opštine. Ovde mislim na prigranične opštine, na opštine na brdsko-planinskom području i drugo. Smatram da su ovo sve zaista opravdani razlozi i da bi Vlada trebalo da ima sluha da prihvati ove pojedine sugestije i koriguje svoj predlog. Zahvaljujem.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik gospodin Petar Jojić, a sledeći je narodni poslanik gospodin Bratislav Đurić.
...
Srpska radikalna stranka

Petar Jojić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u odnosu na Predlog zakona o platama u državnim organima i javnim službama  Vlada Republike Srbije svojom odlukom hoće da utvrđuje osnovicu za obračun plata, za šta ona nema ovlašćenja. Osnovicu plata u državnim organima i javnim službama mora da utvrdi zakon, što znači da Narodna skupština ovo pitanje treba da uredi zakonskim putem. Dakle, ne može konačnu odluku po ovom pitanju da donosi Vlada, kako po pitanju osnovice, tako i po pitanju koeficijenata, jer se ova oblast mora urediti zakonom. Tim pre, što se ovaj zakon odnosi na 420.000 zaposlenih u državnim organima u Republici Srbiji.
U članu 3. Predloga zakona propisuje se: "Osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada Republike Srbije". Zato predlažem Skupštini da ne usvoji ovaj predlog, kako ne bi postalo pravilo da u Republici Srbiji vladamo uredbama, a ne zakonima, što je i vidljivo upravo iz člana 3. ovog predloga zakona.
Predlažem Narodnoj skupštini, dame i gospodo, da ovakav predlog ne usvoji i da većina, kao o zakonodavnom telu treba da odlučuje, a ne jedna manjina, njih 10-15 da donose i da predlažu zakone i da vladaju uredbama, jer to ne bi valjalo. Zna se da je zakon i Ustav razgraničio nadležnosti i parlamenta i Vlade, i sužena su prava Vlade u odnosu na parlament, jer u parlamentu sede izabrani predstavnici naroda kojima je narod poverio zakonodavnu vlast, a Vlada je ta koja će predlagati i polagati račune parlamentu. Parlament, kao zakonodavna vlast, ovlašćen je da uređuje i ovu oblast koja se predlaže ovim predlogom zakona, koji se nalazi na usvajanju. Zato još jednom predlažem, dame i gospodo narodni poslanici, da parlament i predstavnici naroda donose zakone i da vlada zakon, a ne da vladaju uredbe. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima gospodin Tomislav Nikolić, kao predstavnik poslaničke grupe - prvo javljanje.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, od prvog dana jasan je odnos Vlade Republike Srbije prema Narodnoj skupštini Republike Srbije i prema jednoj od njene dve najvažnije funkcije, prema funkciji kontrole izvršne vlasti. Mi danas imamo zakon kojim uvodimo carizam u Republiku Srbiju. Dušan Silni ne bi preuzeo ovolika ovlašćenja i tvrdio da vodi jednu demokratsku državu. Zamislite zakon koji u prvom članu kaže da uređuje način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja izabranih i postavljenih lica.
A kada se pročita kako uređujete - on kaže da će osnovice, koeficijente, razvrstavanje u platne razrede da izvrši Vlada Republike Srbije. Šta to onda radi ovaj zakon, koja je funkcija, koja je svrha ovog zakona? Drznula se Vlada Srbije da napiše u ovom predlogu zakona da će ona određivati i plate narodnim poslanicima. Ustav Republike Srbije kaže da bi trebalo da mi kontrolišemo izvršnu vlast. Sada mi nađite jednog zaposlenog koji kontroliše onoga ko mu određuje platu. Onda vas pitam, ko tu u stvari koga kontroliše i ko kome vuče dizgine.
Čak i amandman koji sam predložio, da se plate narodnih poslanika utvrde zakonom, nije prošao, nego će utvrditi Vlada nekom svojom uredbom. Zašto ova vlada radi, zašto preuzima na sebe. Bio bih spreman i da prihvatim ovaj predlog zakona kada bi sve u njemu bilo definisano, kada bismo mi narodni poslanici, predstavnici manjine, pročitali Predlog zakona, dali amandmane na taj zakon, pa rekli - ovaj koeficijent ne toliko, nego ovoliko, vi se sa tim ne složite, ali sve prođe zakonsku proceduru i zakon bude usvojen.
Vi ovde sada regulišete i nešto što neće moći da bude regulisano. Vi kažete da će predsednik Narodne skupštine AP Vojvodine imati platu koja neće biti viša od plate potpredsednika Narodne skupštine Republike Srbije. Sada je duplo viša. Imate o tome televizijski izveštaj, pitaju ljudi kolika mu je plata, a on kaže - 20.000,00 dinara, i to je u Skupštini Vojvodine. Sada mi pronađite u ovom zakonu mehanizam kojim će se zakon odbraniti i kojim će uvesti da taj i taj, koji ima tu i tu funkciju, ima platu kao taj i taj, ili ta i ta, koja ima funkciju tu i tu. Gde su kaznene odredbe, ko će biti kažnjen ako Skupština AP Vojvodine ne isplaćuje plate u skladu sa aktima Vlade, nego donese odluku na sednici Skupštine AP Vojvodine, pa kaže - mi imamo para, mi ćemo da isplaćujemo ovako.
Zato nema predstavnika Vlade ovde, njih je sramota šta rade sa Srbijom. Pričaju o demokratiji. Puna su vam usta hvale demokratije, ne silazite sa medija, ozračiće vas više nego i Perčevića i sve ostale zajedno koji su jedno vreme bili besomučni. Ozračiće vas kamere.