Bez obzira na to što mi vreme teče, upozoravam one koji brinu o radu ove skupštine, da sam tu povredu Poslovnika dokazao i otklonio, kada je završen pretres po tački dnevnog reda - izbor pravosudnih i javnotužilačkih funkcija. Nema valjda smisla da svakog dana jednu istu povredu Poslovnika reklamiram i da uvek priznate da ste pogrešili. To je otklonjeno poslednjih dana prošle nedelje. Zaista sam očekivao da vi uopšte nećete napraviti ovakvu grešku, odnosno očekivao sam da će sekretar da vam kaže da imam pravo, a on ćuti tamo i ponaša se kao da je on bogom dan u ovoj skupštini i čeka hoćemo li mi da se setimo da je Poslovnik povređen ili nećemo. Dužnost sekretara Narodne skupštine je da vam pomogne da ne grešimo, a ne da vam pomogne da grešite. Ako to vi uopšte više shvatate.
Mi danas imamo jednu naizgled bezazlenu tačku dnevnog reda, koja nije zasluživala pažnju vanrednog zasedanja, ali je popunjavala šupljine u dnevnom redu, nastale time što se niste dogovorili oko vanrednog zasedanja kako treba. Ima tu, u toj samoj odluci - toliko je nejasan recimo taj član 2a, da vi uopšte i ne znate kako će on biti primenjivan. Sada smo čuli najnovije, najdodatnije obrazloženje koje nas je tek dovelo u nedoumicu šta će biti. Konstituiše se nova poslanička grupa, treba joj stručni saradnik u koga ima poverenje, vi kažete da imate sredstava da platite tog stručnog saradnika, ali ga dovedite na određeno vreme, pa kada mandat vaše poslaničke grupe istekne neka se on vrati tamo gde je radio. Po zakonu samo lica izabrana na određene fukcije mogu da obezbede sebi status mirovanja radnog odnosa. Niko drugi nema na to pravo. Mi ne možemo iz jednog preduzeća da povučemo stručnjaka u Narodnu skupštinu, koji će ovde biti zaposlen da obavlja poslove poslaničke grupe, bilo koje, pa da se poslodavac obaveže da će ga primiti ponovo nazad kada prestane potreba za njegovim radom u Narodnoj skupštini. To pravo sebi obezbeđuju samo poslanici, sekretar, zamenik sekretara i možda još neko, u svakom slučaju, lica koja bira Narodna skupština. Ne može i nije saradnik poslaničke grupe funkcioner i ne može da mu miruje radni odnos. Postavlja se ozbiljno pitanje: hoće li poslaničke grupe moći da imaju jednak i ravnopravni status u ovoj skupštini ili ne?
Naravno, postoji mogućnost da poslanička grupa iz redova stranke dovede svog saradnika. To je nešto što Poslovnikom ne može da se reguliše. Onda samo obezbedite sredstva poslaničkoj grupi za saradnika, a poslanička grupa neka ta sredstva koristi. Ili će imati plaćenog saradnika ili će biti bez saradnika, ali lice kome kažete da ste obezbedili ravnopravni status, u ovom smislu kako smo jutros čuli, ne može da se obezbedi za poslove poslaničke grupe. Ako primite za stalno, u stalni radni odnos nekog ko obavlja poslove samo za neku poslaničku grupu, postavlja se pitanje šta sa njim kada prestane potreba, kada nema te poslaničke grupe, kada se dese rezultati na izborima da neko ko je imao 10 poslanika u poslaničkoj grupi, sada to nema. Dakle, potpuno je nedefinisan ovaj stav i amandman ga nije popravio.
Postavlja se pitanje kako će to da funkcioniše. To uopšte nije rešeno. Jedino ako poslaničke grupe prihvataju saradnike iz redova stalno zaposlenih u Skupštini. Dozvolićete jednoj opozicionoj poslaničkoj grupi da nema poverenja u stalno zaposlenog, koga preporuči rukovodstvo, a posebno ovakvo tehničko rukovodstvo Narodne skupštine kakvo imamo sada. To je pravo opozicije da nema poverenja i da ima određena prava. Ta prava se svode na ono što je bar do sada imala, a to je da ima jednog sekretara poslaničke grupe i bar jednog stručnog saradnika koji ima pravni fakultet i koji može da pomogne poslanicima da sastavljaju dobro i predloge zakona i amandmane na već podnete predloge zakona.
Drugi problem je problem predlagača. Zaista izvršna vlast jednu po jednu zakonodavnu funkciju preuzima u svoje ruke. Sad je preuzeo Administrativni odbor. Nama predsednik Administrativnog odbora je lice iz izvršne vlasti, a to je nemoguće. Nemoguće je da lice koje je u izvršnoj vlasti bude predsednik Administrativnog odbora. Ne može da bude ni poslanik. Nespojivo je, zakonodavna vlast i izvršna vlast su nespojive. Može ministar, niko osim ministra ne može da bude u izvršnoj vlasti i da bude predstavnik zakonodavne vlasti. Čak da poštujete pozitivne propise, razdužili biste sva ona lica koja gledamo na televiziji kao predstavnike izvršne vlasti, kao razne savetnike, pomoćnike, zamenike. Zamenici ministara, pomoćnici, savetnici ne mogu da budu...
(Predsedavajuća: Vreme.)
... (mogu da iskoristim i drugo vreme) narodni poslanici, a posebno ne mogu da budu predsednici odbora. Imali smo slučaj kada je jedan bivši ministar insistirao da bude predsednik odbora - jedva smo ga od toga odučili. U ovom sazivu imate slučaj da jedan pomoćnik ministra iz DOS-a insistira da bude predsednik odbora i vi ste ga jedva od toga odvratili. Ovaj poslednji udar na Administrativni odbor, u kome ga je izvršna vlast direktno preuzela, to je priprema za primenu novog poslovnika. Priprema za primenu novih pravila ponašanja prema opozicionim strankama. To se već vidi po prvoj odluci kojom je razrešen jedan poslanik Socijaldemokratije. Na osnovu privremenog rešenja izvršne vlasti, jednog ministarstva, ovde je Administrativni odbor razrešio jednog poslanika, verujući svom ministru ko će biti predsednik određene političke stranke, iako taj Administrativni odbor već nekoliko meseci ćuti na zahtev te iste političke stranke da se razreše neki drugi poslanici. Iako je ta stranka u međuvremenu održala i kongres, umešala se izvršna vlast i ona tvrdi ko može da bude poslanik, a ko ne može. To ne može tako da se radi u Narodnoj skupštini Republike Srbije. Ovo je veliki udar na zakonodavnu vlast. Vi toga ne želite da budete svesni.
Mnogi su i nesvesni svega što se u zemlji dešava. Vi koji ste svesni, vi zatvarate oči pred onim što se dešava. Ne valja, ne valja. Da je u vreme kada ste vi bili opozicija podnet predlog ovakvog poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, u svetu bi zavladao haos. U vreme kada je Milošević pokušavao da uvede jedan vid diktature u zemlji, u odbranu onih koji bi time bili ugroženi stajao je čitav zapadni svet, sve takozvane zapadne demokratije. Sada te zapadne demokratije vama diktiraju kako ćete da vodite diktaturu u ovoj zemlji. O čemu se radi?
Šta je sada izvršna vlast u ovoj zemlji? Sve i svja. Koliko ste napadali vladu Mirka Marjanovića pre ulaska radikala, zato što je vladala isključivo uredbama. Smete li da potpišete da već nije trocifreni broj uredbi Vlade Republike Srbije, od kojih su dve monopoli na naftu i duvan, najdrastičniji primeri kako izvršna vlast preuzima zakonodavnu funkciju. Imate uredbu koja ima 50 tačaka. Mi imamo kraće zakone od uredaba koje donosi Vlada Republike Srbije. Naravno, Administrativni odbor će se pojaviti u ulozi odbrane predloga poslovnika koji potiče iz istih mozgova, iz istih glava, iz istog profila, a to je suzbiti što više opoziciju, što više suzbiti parlament. Onaj ko suzbija rad opozicije u parlamentu, on suzbija parlament. U parlamentu se ne pokazuje onaj ko ima većinu, nego onaj koji je nema.
Vrlo je teško biti poslanik poslaničke većine. Ponekad nemate potrebe uopšte da izađete za govornicu, jer je sve rečeno i čekate samo da se glasa. Zato tu postoje poslanici opozicije koji žele da učestvuju u radu, a posebno poslanici SRS kojima ste zatvorili sve medije koje finansiraju građani; ovo je poslednji medij, ovaj direktan prenos Skupštine, koji finansiraju građani i koji ćete zatvoriti za SRS. Onda nemojte više da se hvalite, nemojte da se busate, ne pominjite više reč demokratija nikada više. Demokratija nije ono što vi tvrdite da jeste, demokratija nije ono što Amerika tvrdi da je demokratija. Demokratija je ponašanje u kome se svi mi prepoznamo i ne morate uopšte da podvlačite da je to demokratija. Da u ovoj skupštini ima demokratije, vi to uopšte ne biste morali da ističete. Sve bi bilo jasno.
Dakle, pozivam vas da dobro razmislite. Ova odluka nije osnov za rasprave o Administrativnom odboru, ali dobro koristi poslanicima. Mi ćemo od Administrativnog odbora doživeti mnogo gore nego što je to bilo jedne noći kada su nam u tri noću skidali imunitet i vodili nas u zatvor. Ovaj Administrativni odbor je spreman na mnogo teže povrede i Ustava, i zakona i Poslovnika Narodne skupštine.