OSMO VANREDNO ZASEDANjE, 24.09.2001.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMO VANREDNO ZASEDANjE

5. dan rada

24.09.2001

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:30 do 13:10

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo sednicu Osmo vanredno zasedanje Narodne skupštine Republike Srbije u 2001. godini.
Obaveštavam vas da prema službenoj evidenciji današnjoj sednici prisustvuje 129 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema, utvrđeno da imamo kvorum i da možemo nastaviti sa radom.
Obaveštavam vas da su javili da će odsustvovati sledeći narodni poslanici: Stevan Lilić, Vladan Jovičić, Boris Karaičić, Nada Kolundžija, Pal Šandor, Sreten Mitrović, Srđan Sikimić, Juhas Atila, Teodora Vlahović, Neda Arnerić, Sava Popadić, Milena Milošević, Zaharije Trnavčević, Pal Karolj, Jon Čizmaš, Zoran Bošković, Bojan Kostreš, Ištvan Išpanovič, Branimir Trajković i Branko Bešević. Pre podne Nebojša Leković i Petar Mišić.
Obaveštavam Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.
Nastavljamo rad po dnevnom redu.
Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ODLUKE O IZMENAMA I DOPUNAMA ODLUKE O ORGANIZACIJI I RADU SLUŽBE NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Za reč se javio narodni poslanik Aleksandar Radosavljević.
...
Demokratska stranka

Aleksandar Radosavljević

Dame i gospodo narodni poslanici, u skladu sa članom 88. Poslovnika o radu Narodne skupštine, predlažem da vreme izlaganja narodnog poslanika po 4. tački dnevnog reda bude pet minuta, obzirom da je odluka pred nama, kojom se uređuju stručni i drugi poslovi za potrebe Narodne skupštine Republike Srbije. Mislim da je sasvim dovoljno vreme od pet minuta da svako, ko je zainteresovan od poslanika da učestvuje po ovoj tački dnevnog reda, može da iznese svoj stav i svoje mišljenje o predloženoj tački. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Hvala. Stavljam predlog narodnog poslanika Aleksandra Radosavljevića da se narodni poslanici izjasne da se rasprava po 4. tački dnevnog reda ograniči na pet minuta.
Molim narodne poslanike da se izjasne glasanjem o predlogu narodnog poslanika da diskusija bude ograničena na pet minuta.
Za 111, protiv 14, uzdržan jedan, nije glasalo 23, ukupno je prisutno 149 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila predlog da diskusija po ovoj tački dnevnog reda bude ograničena na pet minuta.
Dobili ste Predlog odluke koji je podneo Administrativni odbor. Dobili ste amandmane, koje su na Predlog odluke podneli narodni poslanik prof. Borislav Pelević, narodni poslanik Radojko Petrić i Administrativni odbor. Dobili ste izveštaje Zakonodavnog i Administrativnog odbora.
Saglasno članu 153. stav 2. Poslovnika, otvaram jedinstveni pretres o Predlogu odluke.
Da li predstavnik predlagača želi reč? Izvolite.
Reč ima predsednik Administrativnog odbora, gospodin Goran Vesić.
...
Srpska napredna stranka

Goran Vesić

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo, pred vama se nalazi Predlog odluke o izmenama i dopunama Odluke o organizaciji i radu Službe Narodne skupštine Republike Srbije. Ja ću ukratko probati da obrazložim šta je suštinski što se menja u ovoj odluci.
Većina stvari koje se menjaju je u stvari usklađivanje sa pozitivinim zakonskim propisima i usklađivanje sa novim terminima za određene organe koji postoje u skladu sa tim propisima.
Osnov za donošenje ove odluke je član 82. Ustava Republike Srbije, odnosno član 221. Poslovnika Narodne skupštine, u kome se kaže da Narodna skupština uređuje svoj rad i organizaciju.
Ideja sa ovim izmenama je bila da se otklone izvesne teškoće koje su se pojavile u radu Narodne skupštine. Naime, službe Narodne skupštine, pisarnica, kao i druge službe su bile pod Upravom za zajedničke poslove republičkih organa. Izmenama ove odluke nalaziće se u okviru Skupštine i njihov naredbodavac biće sekretar Narodne skupštine.
Na taj način ćemo omogućiti da Skupština obavlja svoju funkciju na mnogo bolji način jer će sve biti u samoj skupštini. Želeo bih da naglasim da u Predlogu odluke nisu menjani osnovni instituti, znači definicija organa i službi, kategorija poslova i zadataka, već su samo određena osnovna rešenja iz postojeće odluke i izvesne su preraspodele u okviru službe Narodne skupštine izvršene.
Pored toga, ovom izmenom Odluka je usklađena sa u međuvremenu promenjenim, zakonskim propisima.
Na kraju, želeo bih da kažem da je proteklih 10 godina pokazalo da je mnogo celishodnije i praktičnije da sve službe Narodne skupštine budu u okviru Narodne skupštine, jer bi se na mnogo bolji način mogao organizovati njihov rad, da njihov naredbodavac ne bude van Skupštine, neko ko se nalazi u drugoj zgradi, neko ko nema svakodnevni uvid u rad Skupštine i svakodnevni dodir sa tim ljudima.
Što se tiče amandmana, primili ste amandmane Administrativnog odbora. Oni su uglavnom tehničke prirode. Znači, na osnovu nekih grešaka koje su se desile u osnovom tekstu. Primili ste i tri amandmana - amandman prof. Pelevića, koji je Administrativni odbor prihvatio, a taj amandman je suštinski. Hteo bih da kažem zbog čega smo ga prihvatili.
Do sada su se javljale teškoće u radu Narodne skupštine iz razloga što su određene poslaničke grupe tražile da neka lica dođu na rad u poslaničke grupe i da budu zaposlena u Narodnoj skupštini. Javio se problem kada posle nekih izbora određene poslaničke grupe više nemaju poslaničku grupu i ta lica su morala da budu raspoređivana na druge funkcije.
Gospodin Pelević je predložio i mi smo prihvatili da Administrativni odbor svakoj poslaničkoj grupi, na osnovu zastupljenosti u Skupštini, odredi određena novčana sredstva.
Na osnovu tih novčanih sredstava, svaka grupa će moći da angažuje samostalno lica koja su joj potrebna da bi radila u Skupštini. Ta lica će biti na radu u poslaničkoj grupi. Naravno, posle prestanka mandata Skupštine, ona će se vraćati tamo odkale su došla. Znači, neće biti zapošljavana u Narodnoj skupštini, a poslanička grupa će samostalno moći da određuje kako će raspolagati tim sredstvima, da li će zaposliti jedno lice ili više. Dakle, samostalno će određivati koji će im ljudi pomagati stručno, koliko će ih plaćati na osnovu sredstava koje odredi Administrativni odbor, što smatramo sasvim logičnim.
Što se tiče amandmana gospodina Petrića, nismo ih prihvatili, jer su u suprotnosti sa važećim zakonskim propisima. To je bio razlog zašto ih nismo prihvatili. To je jedan amandman.
Drugi amandman je uređivao da sve poslaničke grupe budu jednake, ali sredstva koja se dobijaju određena su na osnovu njihove proporcionalnosti i to je razlog što nismo prihvatili ta dva amandmana. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? Ne.
Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč?
Gospodine Nikoliću, vama je oduzeta reč.
(Tomislav Nikolić, sa mesta: Ti nemaš pojma. Konsultuj sekretara.)
Molim vas, pazite kako se izražavate. Prema mojoj evidenciji, vama je u toku ove sednice oduzeta reč i vi nemate ovlašćenog predstavnika.
(Tomislav Nikolić, sa mesta: Povreda Poslovnika.)
Nemate prava ni po povredi Poslovnika, pošto vam je oduzeta reč.
Molim vas da vodite računa kako se izražavate.
Po Poslovniku, reč ima narodna poslanica, Gordana Pop - Lazić.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Gospođo predsedavajuća, kada biste vi, ili bilo ko drugi ko sedi na tom mestu, bolje poznavali  Poslovnik, situacija u parlamentu bi bila mnogo bolja i ne bi tenzije narasle do te mere da biste morali da izrečete i meru udaljenja sa sednice. Igrate se sa narodnim poslanicima i njihovim pravima.
Mi već znamo šta nam sledi. Dobili smo Predlog poslovnika koji pripremate za Narodnu skupštinu. Vidimo koliko je on restriktivan, da nećemo moći ni da izlazimo za govornicu. Nas je narod, očigeldno, ovde poslao samo da pritiskamo taster.
Evo, da vas podsetim na član 105.: "Mere koje je izrekao predsednik Narodne skupštine primenjuju se dok traje pretres po tački dnevnog reda u toku koga su izrečene". Ta tačka dnevnog reda je prošla i prešli smo na sledeću tačku dnevnog reda. Obe mere koje ste izrekli, a izriče ih predsednik ili predsedavajući, prestale su da važe.
Tomislav Nikolić ima pravo kao zamenik predsednika Poslaničkog kluba SRS-a da u ime poslaničkog kluba izađe za govornicu i i iznese svoj stav po ovoj tački dnevnog reda.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Konstatujem da je prekršen Poslovnik, reč ima gospodin Tomislav Nikolić, kao predstavnik poslaničke grupe. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Bez obzira na to što mi vreme teče, upozoravam one koji brinu o radu ove skupštine, da sam tu povredu Poslovnika dokazao i otklonio, kada je završen pretres po tački dnevnog reda - izbor pravosudnih i javnotužilačkih funkcija. Nema valjda smisla da svakog dana jednu istu povredu Poslovnika reklamiram i da uvek priznate da ste pogrešili. To je otklonjeno poslednjih dana prošle nedelje. Zaista sam očekivao da vi uopšte nećete napraviti ovakvu grešku, odnosno očekivao sam da će sekretar da vam kaže da imam pravo, a on ćuti tamo i ponaša se kao da je on bogom dan u ovoj skupštini i čeka hoćemo li mi da se setimo da je Poslovnik povređen ili nećemo. Dužnost sekretara Narodne skupštine je da vam pomogne da  ne grešimo, a ne da vam pomogne da grešite. Ako to vi uopšte više shvatate.
Mi danas imamo jednu naizgled bezazlenu tačku dnevnog reda, koja nije zasluživala pažnju vanrednog zasedanja, ali je popunjavala šupljine u dnevnom redu, nastale time što se niste dogovorili oko vanrednog zasedanja kako treba. Ima tu, u toj samoj odluci - toliko je nejasan recimo taj član 2a, da vi uopšte i ne znate kako će on biti primenjivan. Sada smo čuli najnovije, najdodatnije obrazloženje koje nas je tek dovelo u nedoumicu šta će biti. Konstituiše se nova poslanička grupa, treba joj stručni saradnik u koga ima poverenje, vi kažete da imate sredstava da platite tog stručnog saradnika, ali ga dovedite na određeno vreme, pa kada mandat vaše poslaničke grupe istekne neka se on vrati tamo gde je radio. Po zakonu samo lica izabrana na određene fukcije mogu da obezbede sebi status mirovanja radnog odnosa. Niko drugi nema na to pravo. Mi ne možemo iz jednog preduzeća da povučemo stručnjaka u Narodnu skupštinu, koji će ovde biti zaposlen da obavlja poslove poslaničke grupe, bilo koje, pa da se poslodavac obaveže da će ga primiti ponovo nazad kada prestane potreba za njegovim radom u Narodnoj skupštini. To pravo sebi obezbeđuju samo poslanici, sekretar, zamenik sekretara i možda još neko, u svakom slučaju, lica koja bira Narodna skupština. Ne može i nije saradnik poslaničke grupe funkcioner i ne može da mu miruje radni odnos. Postavlja se ozbiljno pitanje: hoće li poslaničke grupe moći da imaju jednak i ravnopravni status u ovoj skupštini ili ne?
Naravno, postoji mogućnost da poslanička grupa iz redova stranke dovede svog saradnika. To je nešto što Poslovnikom ne može da se reguliše. Onda samo obezbedite sredstva poslaničkoj grupi za saradnika, a poslanička grupa neka ta sredstva koristi. Ili će imati plaćenog saradnika ili će biti bez saradnika, ali lice kome kažete da ste obezbedili ravnopravni status, u ovom smislu kako smo jutros čuli, ne može da se obezbedi za poslove poslaničke grupe. Ako primite za stalno, u stalni radni odnos nekog ko obavlja poslove samo za neku poslaničku grupu, postavlja se pitanje šta sa njim kada prestane potreba, kada nema te poslaničke grupe, kada se dese rezultati na izborima da neko ko je imao 10 poslanika u poslaničkoj grupi, sada to nema. Dakle, potpuno je nedefinisan ovaj stav i amandman ga nije popravio.
Postavlja se pitanje kako će to da funkcioniše. To uopšte nije rešeno. Jedino ako poslaničke grupe prihvataju saradnike iz redova stalno zaposlenih u Skupštini. Dozvolićete jednoj opozicionoj poslaničkoj grupi da nema poverenja u stalno zaposlenog, koga preporuči rukovodstvo, a posebno ovakvo tehničko rukovodstvo Narodne skupštine kakvo imamo sada. To je pravo opozicije da nema poverenja i da ima određena prava. Ta prava se svode na ono što je bar do sada imala, a to je da ima jednog sekretara poslaničke grupe i bar jednog stručnog saradnika koji ima pravni fakultet i koji može da pomogne poslanicima da sastavljaju dobro i predloge zakona i amandmane na već podnete predloge zakona.
Drugi problem je problem predlagača. Zaista izvršna vlast jednu po jednu zakonodavnu funkciju preuzima u svoje ruke. Sad je preuzeo Administrativni odbor. Nama predsednik Administrativnog odbora je lice iz izvršne vlasti, a to je nemoguće. Nemoguće je da lice koje je u izvršnoj vlasti bude predsednik Administrativnog odbora. Ne može da bude ni poslanik. Nespojivo je, zakonodavna vlast i izvršna vlast su nespojive. Može ministar, niko osim ministra ne može da bude u izvršnoj vlasti i da bude predstavnik zakonodavne vlasti. Čak da poštujete pozitivne propise, razdužili biste sva ona lica koja gledamo na televiziji kao predstavnike izvršne vlasti, kao razne savetnike, pomoćnike, zamenike. Zamenici ministara, pomoćnici, savetnici ne mogu da budu...
(Predsedavajuća: Vreme.)
... (mogu da iskoristim i drugo vreme) narodni poslanici, a posebno ne mogu da budu predsednici odbora. Imali smo slučaj kada je jedan bivši ministar insistirao da bude predsednik odbora - jedva smo ga od toga odučili. U ovom sazivu imate slučaj da jedan pomoćnik ministra iz DOS-a insistira da bude predsednik odbora i vi ste ga jedva od toga odvratili. Ovaj poslednji udar na Administrativni odbor, u kome ga je izvršna vlast direktno preuzela, to je priprema za primenu novog poslovnika. Priprema za primenu novih pravila ponašanja prema opozicionim strankama. To se već vidi po prvoj odluci kojom je razrešen jedan poslanik Socijaldemokratije. Na osnovu privremenog rešenja izvršne vlasti, jednog ministarstva, ovde je Administrativni odbor razrešio jednog poslanika, verujući svom ministru ko će biti predsednik određene političke stranke, iako taj Administrativni odbor već nekoliko meseci ćuti na zahtev te iste političke stranke da se razreše neki drugi poslanici. Iako je ta stranka u međuvremenu održala i kongres, umešala se izvršna vlast i ona tvrdi ko može da bude poslanik, a ko ne može. To ne može tako da se radi u Narodnoj skupštini Republike Srbije. Ovo je veliki udar na zakonodavnu vlast. Vi toga ne želite da budete svesni.
Mnogi su i nesvesni svega što se u zemlji dešava. Vi koji ste svesni, vi zatvarate oči pred onim što se dešava. Ne valja, ne valja. Da je u vreme kada ste vi bili opozicija podnet predlog ovakvog poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, u svetu bi zavladao haos. U vreme kada je Milošević pokušavao da uvede jedan vid diktature u zemlji, u odbranu onih koji bi time bili ugroženi stajao je čitav zapadni svet, sve takozvane zapadne demokratije. Sada te zapadne demokratije vama diktiraju kako ćete da vodite diktaturu u ovoj zemlji. O čemu se radi?
Šta je sada izvršna vlast u ovoj zemlji? Sve i svja. Koliko ste napadali vladu Mirka Marjanovića pre ulaska radikala, zato što je vladala isključivo uredbama. Smete li da potpišete da već nije trocifreni broj uredbi Vlade Republike Srbije, od kojih su dve monopoli na naftu i duvan, najdrastičniji primeri kako izvršna vlast preuzima zakonodavnu funkciju. Imate uredbu koja ima 50 tačaka. Mi imamo kraće zakone od uredaba koje donosi Vlada Republike Srbije. Naravno, Administrativni odbor će se pojaviti u ulozi odbrane predloga poslovnika koji potiče iz istih mozgova, iz istih glava, iz istog profila, a to je suzbiti što više opoziciju, što više suzbiti parlament. Onaj ko suzbija rad opozicije u parlamentu, on suzbija parlament. U parlamentu se ne pokazuje onaj ko ima većinu, nego onaj koji je nema.
Vrlo je teško biti poslanik poslaničke većine. Ponekad nemate potrebe uopšte da izađete za govornicu, jer je sve rečeno i čekate samo da se glasa. Zato tu postoje poslanici opozicije koji žele da učestvuju u radu, a posebno poslanici SRS kojima ste zatvorili sve medije koje finansiraju građani; ovo je poslednji medij, ovaj direktan prenos Skupštine, koji finansiraju građani i koji ćete zatvoriti za SRS. Onda nemojte više da se hvalite, nemojte da se busate, ne pominjite više reč demokratija nikada više. Demokratija nije ono što vi tvrdite da jeste, demokratija nije ono što Amerika tvrdi da je demokratija. Demokratija je ponašanje u kome se svi mi prepoznamo i ne morate uopšte da podvlačite da je to demokratija. Da u ovoj skupštini ima demokratije, vi to uopšte ne biste morali da ističete. Sve bi bilo jasno.
Dakle, pozivam vas da dobro razmislite. Ova odluka nije osnov za rasprave o Administrativnom odboru, ali dobro koristi poslanicima. Mi ćemo od Administrativnog odbora doživeti mnogo gore nego što je to bilo jedne noći kada su nam u tri noću skidali imunitet i vodili nas u zatvor. Ovaj Administrativni odbor je spreman na mnogo teže povrede i Ustava, i zakona i Poslovnika Narodne skupštine.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko od predstavnika poslaničkih grupa javlja za reč?
Ukoliko ne, dajem reč narodnom poslaniku Ljubodragu Grbiću, a sledeći prijavljeni je Miloš Lukić.

Ljubodrag Grbić

Dame i gospodo narodni poslanici, akt o osnivanju i osamostaljenju stručne službe Narodne skupštine i prekid njene direktne stopljenosti sa državnom upravom za nas je značajan dokument u procesu izgradnje autonomne pozicije Skupštine i podrška principu - ko donosi zakone  ne može da sudi, a ko sudi  ne može da izvršava. U prilog, pre svega jačanju i zakonodavne i kontrolne funkcije parlamenta, Nova demokratija smatra da je neophodna i dalja kvalitetnija reforma parlamenta i parlamentarizma, odnosno, u užem smislu, modernizacija i organizacija  delovanja samog parlamenta. U tom smislu, želim da ovim dobrim povodom kažem nekoliko reči o nekim osnovnim pravcima reforme parlamenta koje smo pripremili kao inicijative i koje bi ovih dana, u skladu sa pravnim okvirom i propisima utvrđenim Ustavom i Poslovnikom, uputili Skupštini.
Prvo, smatramo celishodnim i važnim osnivanje skupštinskog centra za informatiku i istraživanja i dokumentaciju, odnosno elektronski centar za komunikacije Skupštine, čija će se suština danas nuditi. To je, pre svega, izgradnja internet i i-mejl (e-mail) veza poslanika, veb sajt prezentacije Skupštine, odbora i poslanika, održavanje internih i internet foruma, konsultacija i konferencija. To podrazumeva i formiranje dislociranih poslaničkih info centara za svakog poslanika u njegovom izbornom prostoru ili regiji koju označi za sedište svoje parlamentarne delatnosti. Centar Skupštine bi bio povezan sa bazama podataka u zemlji - univerzitet, vojska, biblioteke, MUP, Evropska unija itd.
Drugo, za stručne poslove koje treba obavljati za poslaničke grupe i poslanike, a koji spadaju u kategorije intelektualnih usluga ili političkog konsaltinga, postavili bi se okviri za praktikovanje nekih fleksibilnijih pravnih modela, kao što su ugovor o radu van prostorija poslodavca, ugovor o autorskom delu, o marketingu, o političkom konsaltingu.
Treće, neophodne su mnogo šire mogućnosti i skale i slobodniji model formiranja stručnih saveta, specijalnih saveta, ad hok (ad hoc) komiteta, stručnjaka, vladinih, nevladinih, samostalnih, sa mogućnošću korišćenja i modela volonterskog konsultativnog rada, naročito za poslanike, uz ove skromne elementarne nadoknade.
Četvrto, ovaj parlament će vrlo brzo doći u obavezu da izgrađuje model parlamentarnih, ali autonomnih i nezavisnih saveta, komiteta, eksperata ili slično. Na primer, za nezavisnu ekspertsku kontrolu budžeta, kao nezavisni komitet revizora, nacionalni savet za kontrolu, ocenu i akreditaciju visokoškolskih univerzitetskih ustanova ili slično, preuzimanje nadležnosti nad savetom za javnu upravu i tome slično.
Navešću jednu konkretizaciju. Ko bi, na primer, bio student, lider u znanju, volonter, angažovan preko studentskih asocijacija ili zadrugarstva?
Poštovane kolege, pred nama će biti period koji će tražiti od nas da ispoljimo inicijativu i mogućnost da samostalno prikupljamo mišljenja građana, pravimo tzv. poslaničke intervjue sa mnogim korisnicima vladinih programa i zakona, ankete o primeni zakona, poslaničke studije slučaja itd. Mnogi mladi ljudi mogli bi da se afirmišu uz nas kao volonteri, naši saradnici, a time i saradnici Skupštine.
Želim na kraju da izjavim da će se Nova demokratija zalagati za profesionalizaciju rada svih poslanika. Suština parlamentarizma je odgovornost i sposobnost, a Srbiji je potreban profesionalni parlament. Nadam se da će ove naše inicijative postati naše zajedničke, kroz dijalog i partnerstvo, u onoj meri koja podiže sposobnost, ugled i stabilnost našeg poslaničkog doma.