PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 02.10.2001.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

1. dan rada

02.10.2001

Sednicu je otvorio: Dragan Maršićanin

Sednica je trajala od 10:50 do 19:15

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Narodni poslanici  Zoran D. Nikolić i Dragan Tomić predložili su da se po hitnom postupku razmotri Predlog zakona o ukidanju Odluke Vlade Republike Srbije broj  713-6483/2001 od 28. juna 2001. godine, koji su podneli Narodnoj  skupštini 2. jula 2001. godine.
Stavljam na glasanje predlog narodnih poslanika Zorana D. Nikolića i Dragana Tomića.
Za 65, protiv 136, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 7, ukupno 208 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.
Pošto smo se izjasnili o svim predlozima za hitan postupak, molim narodne poslanike da se izjasnimo o dnevnom redu sednice u celini.
Stavljam na glasanje predlog dnevnog reda u celini.
Molim vas da se izjasnite.
Za 136, protiv 46, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 29, ukupno 211 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština većinom glasova utvrdila dnevni red Prve sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2001. godini u celini.
Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ODLUKE O IZMENAMA I DOPUNAMA POSLOVNIKA NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Imamo pet predloga u vezi sa dužinom rasprave.
Prvi predlog je da se rasprava utvrdi na pet minuta; drugi predlog je 15 minuta; treći predlog je 3,33 minuta; četvrti predlog je 0,37 minuta; peti predlog je 0,11 sekundi.
Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

U skladu sa Poslovnikom tražim da ispravi sam sebe predsednik Narodne skupštine, jer nula koma jedanaest ne može da se kaže kada je reč o vremenu. U merenju vremena ne postoji dekadni sistem. Kada je reč o merenju vremena, vreme se meri satima, minutama i sekundama. Jedan sat ima šezdeset minuta, a jedan minut ima šezdeset sekundi. Tek ako idemo na manje jedinice od sekunde, to su desetinke i stotinke,  tek tamo postoji dekadni sistem.
Ako nije tačno, da onda prethodno raspravu otvorimo po ovom pitanju, pa da se utvrdi glasanjem Skupštine da li jedan minut ima deset sekundi, sto sekundi ili jedan minut ima šezdeset sekundi.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Vi ste delimično u pravu. Međutim, ja kao predsedavajući ne mogu da menjam predloge. Ja sam u dva slučaja pogrešio, a u jednom nisam. Dakle, morali su predlagači da vode računa kako predlažu. Moram samo da ponovim šta je njihov predlog. Recimo, predlog je bio tri i po minuta, ali to morate u okviru poslaničke grupe da raspravite, ovo pitanje dekadnog sistema.
Stavljam na glasanje predlog da se rasprava ograniči na pet minuta.
Za 128, protiv 67, uzdržanih 10, nije glasalo 8, ukupno 213.
Konstatujem da je Narodna skupština donela odluku da se vreme rasprave u okviru ove tačke dnevnog reda ograniči na pet minuta.
Primili ste Predlog odluke koji je podnela grupa od 41 narodnog poslanika.
Primili ste amandmane koje su na Predlog odluke podneli narodni poslanici zaključno sa jučerašnjim danom. Amandmani koji, u skladu sa Poslovnikom, budu podneti do otvaranja pretresa biće vam uručeni u toku sednice.
Primili ste izveštaje Zakonodavnog odbora i Administrativnog odbora.
Na sednici Zakonodavnog odbora mišljenje je izdvojio narodni poslanik Dragan Rafailović.
Saglasno članu 153. stav 2. Poslovnika otvaram jedinstveni pretres o Predlogu odluke.
Da li želi reč narodni poslanik Dejan Mihajlov, predstavnik predlagača? Izvolite.

Dejan Mihajlov

Poštovani predsedavajući, dame i gospodo cenjeni narodni poslanici, mi u DOS-u i Demokratskoj stranci Srbije nismo obeshrabreni brojem amandmana koji su stigli na ovaj predlog odluke i pretnjom da ćemo ovde ostati mesec, dva dana i da će nam toliko vremena trebati da razmatramo i usvojimo novi Predlog izmena i dopuna Poslovnika.
To nije ništa u odnosu na ono što su građani Srbije pretrpeli poslednjih deset godina i ovo što danas radimo je ispunjavanje duga prema njima. Promene u Srbiji stoje zbog jedne besprizorne opstrukcije u ovoj državi i zbog jednog besprizornog beščašća, kojima je ova skupština izložena, što jednostavno naši građani nisu zaslužili i mi moramo da učinimo sve da promene u Srbiji budu brže. To je naš dug prema njima i mi ćemo to raditi, makar sedeli ovde dva meseca, ali, jednostavno, to je posao koji moramo da uradimo i nećemo ustuknuti, taman podneli i 5.000 amandmana, sedećemo ovde i raditi.
Kao što sam rekao, ovo je predlog koji je iz formalnih razloga podnela Demokratska stranka Srbije. Inače, ovo je predlog celog DOS-a. Usklađen je sa svim poslaničkim grupama u DOS-u, pre svega Demokratskom opozicijom Srbije, Pokretom za demokratsku Srbiju i poslaničkom grupom Nove Srbije.
Ovo je predlog koji treba da omogući da ovaj parlament bude efikasan, ekonomičan, racionalan. Ovo je predlog koji treba da omogući da ovaj parlament bude lice Srbije. Nismo hteli i nismo se rukovodili novim rešenjima, a nismo hteli da izmišljamo tu toplu vodu, rupu na saksiji ili sve ostalo što je radio Miloševićev režim pre nas. Mi smo hteli upravo da naš pravni sistem i naš parlament učinimo evropskim i učinimo onim što treba da bude i da uvedemo naš parlament, našu državu u Savet Evrope.
Mi se moramo meriti ne sa Libijom, Irakom, Kubom, već sa zemljama koje imaju dugu parlamentarnu tradiciju. Ovaj poslovnik o radu pratio je uporedno pravo, pratio je praksu u parlamentima Evrope i usklađen je sa poslovnicima o radu tih parlamenata.
Ovo je poslovnik koji garantuje prava opoziciji i koji favorizuje opoziciju, koji daje veća prava opoziciji, samim tim što se donekle poništava broj poslanika i veličina poslaničkih grupa. To je ono što bismo kao opozicija, ako jednog dana budemo, mada je to malo verovatno, poželeli. Ovo je poslovnik koji nama i opoziciji garantuje pravo da argumentovano raspravljaju o svim predlozima zakona koji će doći na ovu skupštinu.
Logično da će biti primedaba na ovaj poslovnik i mi to i očekujemo od opozicije, to je njihovo pravo, to je neka njihova obaveza koju su oni preuzeli pred građanima. Jedino što očekujemo da rasprava bude krajnje argumentovana, jer, jednostavno, mi u Srbiji želimo da ovaj parlament postane ono što nije, da postane domaćinska kuća koja će ličiti na kuće svih onih domaćina u Srbiji koji su glasali za DOS i koji se neće stideti toga da kažu da je ovo srpski parlament, ovo je naš parlament i mi ga osećamo kao naš. Sve to do sada nije slučaj. Građani Srbije ovaj parlament ne doživljavaju kao parlament. Doživljavaju ga kao, da ne kažemo, cirkus ili neke druge stvari, pozorište. To nije dobro i konačno u Srbiji treba uspostaviti ono što je decenijama ranije rušeno, a to je parlament, parlamentarizam i odgovornost pre svega.
Ovo je poslovnik koji će insistirati na odgovornosti - na odgovornosti stranaka, na odgovornosti poslaničkih klubova koji će nastati iz tih stranaka. Ovo je poslovnik koji će koncentrisati velike ingerencije na poslaničke grupe, zato što imamo proporcionalni izborni sistem na kome nastupaju stranke koje formiraju svoje poslaničke grupe. Građani će najbolje znati kako koja stranka radi, preko toga kako koja stranka ispunjava obaveze predviđene Poslovnikom, predlaže zakone, predlaže amandmane, kako se ponaša u Skupštini. To je ono što treba naglasiti.
Mi ne želimo da bežimo od odgovornosti. Ovo je poslovnik koji će građanima pokazati ko je odgovoran za ono što radi, koja poslanička grupa i koja stranka je odgovorna, koja nije odgovorna, koja jedno priča, a drugo radi.
(Predsednik: Vreme.)
Ja bih spojio, pošto imam tri puta pravo, da iskoristim još pet minuta.
Mi hoćemo da Srbiji vratimo decenijama gušen parlamentarizam. Hoćemo da Srbija dobije domaćinski parlament. Hoćemo da se svaka srpska porodica identifikuje sa ovim parlamentom, jer joj to dugujemo. Ovaj parlament po ponašanju nekih poslanika i nekih poslaničkih grupa nije ogledalo Srbije. On nije ono što je u Srbiji stvarno stanje. On je sve suprotno od toga.
Mi hoćemo da u ovaj parlament uvedemo argumentovane rasprave. Hoćemo da pokažemo novo lice parlamenta i hoćemo da menjamo sistem. Promene za koje se zalažemo moraju da počnu ovde, u ovom parlamentu i mi, narodni poslanici koje je narod birao da odgovorno vode državu, moramo da pokažemo kakvu Srbiju hoćemo.
Kakve promene hoćemo i kako ćemo se ponašati?
Ovaj parlament nam pokazuje, baš zbog toga što imamo opstrukciju opstrukcije radi, opstrukciju da bi se opstruirale promene u Srbiji, da bi se opstruirale promene sistema, da imamo ljude koji u ovom parlamentu žele da cementiraju postojeće stanje, da cementiraju nemaštinu i strah u Srbiji, da cementiraju sve ono što su decenijama radili.
To ne smemo da dozvolimo. Mi moramo brzo i odgovorno da krenemo putem promena, brzo i odgovorno da krenemo putem reformi.
Ovaj poslovnik nosi puno novina koje prethodnici nisu radili. Vraća se ingerencija i nadležnost parlamentu da kontroliše proces privatizacije. Mi smo imali proces privatizacije u ranijem periodu koji nije bio kontrolisan.
Znali smo kako je pokušana da se proda cementara. Na svu sreću, to je sprečeno. Znali smo mnogo drugih stvari koje su rađene u Srbiji u procesu privatizacije, koja je svemirski rađena u periodu do donošenja novog zakona, zato da bi se građanima uzelo ono što im pripada.
Odbor za privatizaciju treba da bude kontrola i da spreči sve zloupotrebe kojih može da bude u procesu privatizacije. Mi mislimo da toga neće biti zato što ćete vi poslanici opozicije da kontrolišete taj proces.
Druga jako bitna stvar, koja je tradicija svih modernih, demokratskih parlamenata, sad je interpelacija. Ovim predlogom poslovnika uvodi se interpelacija u naš Poslovnik. To je nešto o čemu smo mi govorili i kada smo bili opozicija, a i sada govorimo kada smo pozicija. To je nešto što mi hoćemo kao instrument za kontrolu rada i za postavljanje pojedinih pitanja iz domena rada Vlade i ministarstava da kao oružje damo u ruke opoziciji.
Oni kao predstavnici građana imaju prava da postavljaju pitanja iz nadležnosti Skupštine i Vlade, pojedinih ministara, da raspravljaju o tim pitanjima i da nakon toga, ako hoće, da raspravljaju o poverenju tih čija su objašnjenja i pojašnjenja kod oređenih pitanja interpelacijom tražili.
Mi smo im taj instrument dali. Biće puno raznih primedbi od strane opozicije na odredbe ovog poslovnika, kako ima odredbi koje su protivustavne i to je za očekivati. I, znate, kada hoćete nekoga da podvrgnete nekim pravilima, pa neka to budu i pravila lepog ponašanja, argumentovane rasprave, on će se tome usprotiviti u jednom određenom trenutku. Ali, mi želimo da ovaj parlament postane stvarno lice i ogledalo Srbije.
U Srbiji se ljudi ne ponašaju kao što se neki ponašaju u ovom parlamentu. On nije po tome ogledalo ove Srbije i mi jednostavno želimo da promene koje počinju u Srbiji počnu od nas, ovde u parlamentu, da mi pokažemo kako Srbija treba da izgleda, kako treba da bude uređena i da odgovornost koju će poslanici za svaku odluku nositi u parlamentu bude odgovornost koju će svaki čovek u Srbiji da ima i u svom privatnom životu, ali i u poslu koji obavlja.
Biće vremena za dalje rasprave. Sada ovoliko u ovom prvom izlaganju.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li se izvestioci odbora javljaju za reč? (Ne.)
Izvolite, vi ste izdvojili mišljenje? (Da.)
Samo još jednom da vidim da li imamo predstavnike odbora? (Nemamo.)

Dragan Rafailović

 Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, gospodin Mihajlov je juče na Odboru za zakonodavstvo zamerio na nedostatku stručnosti. To je istina. Nisam pravnik i ako pogrešim negde dok budem govorio o ovom predlogu novog poslovnika, niko mi ne može zameriti da sam učinio krivično delo.
Ali, oni koji su predložili ovaj poslovnik su oni koji se pozivaju na legalizam, legalitet, na zaštitu Ustava, a nemojmo zaboraviti - ovaj ustav su izglasale naše kolege pre nekoliko godina ovde, u ovom parlamentu. Ako hoćete pošteno, i ja mislim da ovaj ustav ne valja i da ga treba menjati. Predsednik moje stranke je gospodin Batić, slučajno ministar pravosuđa, i kao njegov poslanik obavezan sam da štitim ovaj ustav i, verovali ili ne, danas sam proverio kod eminentnih profesora koji sede sa nama, a poslanici su u okviru DOS-a, pitao sam ih da li grešim što sam izdvojio mišljenje i oni kažu - ne, u pravu ste.
Proverio sam kod sudija, član koji garantuje ista prava svakom građaninu Srbije, a samim tim je izvedeno - i svakom poslaniku Srbije prekršen je, jer od ovog trenutka ono što ste mogli pročitati u novinama a što sam juče rekao: ovde uvodimo parlamentarnu monarhiju. Po ubeđenjima sam monarhista, ali priznajem nasleđeno pravo, i da ovde sedi Aleksandar Karađorđević, to bih prihvatio. Nove monarhe ne priznajem i neću da budem poslanik koji će imati 20 do 30 sekundi vremena ako bude dobar sa šefom poslaničke grupe.
Da se razumemo. Mene novi predlog poslovnika neće dotaći ni u jednoj tački. Uvek ću moći da kažem ono što treba. Nikada se ni do sada nisam javljao kad ne treba, a kada sam smatrao, možda sam i grešio, govorio sam. Ali, ako se setite prethodnih godina borbe, 90-tih godina, za promene, gospodin Mihajlov nije rekao celu istinu o dužnosti, odnosno da smo dužni da počnemo da menjamo nešto ovde.
Mene građani pitaju, kako možete da sedite u Skupštini Srbije sa ovim znakom koji stoji iznad nas. To sam već pominjao predsedniku. Jedna grupa poslanika je 12. februara podnela predlog da se privremeno, dok stručna grupa u Ministarstvu pravde ne donese predlog novih znakova i simbola Srbije, skinu ovi simboli, da se uvede himna Srbije i zastava i slično.
Nekome to smeta. Pokušao sam i danas da to stavim na dnevni red, ali nisam dobro znao Poslovnik, bilo je potrebno da to iznesem tri dana pre, pa ćemo to dati za sledeću sednicu. Videćete da ćete se iznenaditi i da će mnogi iz DOS-a glasati protiv toga.
Druga stvar je demokratija. Mi smo obećali narodu na prošlim izborima više demokratije. Svesni smo toga da do ovog trenutka, bar kad izađem na tribinu ili se sretnem sa ljudima, moram priznati da u ovom parlamentu više neće biti demokratije. Svi se vi sećate kako su se naše kolege 90. i 94. godine, i tu ću ponovo pomenuti gospodina Batića, zalagale za uhapšene, za one koji su bili nepravedno u zatvoru.
Šta ćemo sada da radimo? Da oduzmemo pravo opoziciji na opstrukciju? Opozicija, koja ovde radi opstrukciju, ima pravo na to. U svakom parlamentu opozicija ima pravo da vrši opstrukciju. Jesam za kažnjavanje, jesam za kažnjavanje, ali niko nije pomenuo u novom predlogu poslovnika da se kazni vulgarna reč, vređanje, kleveta. Predloženo je jednostavno da se kažnjavaju ljudi koji ne mogu biti kažnjeni, koji ne primaju platu ovde, a ono što je ključno i što treba kazniti niko ne pominje.
Niko ne pominje da se kazne poslanici koji nikada ne dolaze na sednice Skupštine, nego se pominju oni koji diskutuju. Zato ću još jednom da napomenem član 77. Ustava i član 93, kada je u pitanju interpelacija, Ustav imate svi, pročitajte ga, pročitajte predlog o interpelaciji. Ponovo kažem - ako negde grešim, nisam stručan. Konsultovao sam velike stručnjake. Oni koji su učestvovali u pisanju ovog predloga, a tu pre svega mislim da Demokratsku stranku Srbije, sve vreme se pozivaju da treba poštovati Ustav, da treba štititi zakone, ali ovim su dokazali da i u razgovorima o formiranju države to rade sa onom strankom koja nije vladajuća tamo, pa zašto ne bi neka stranka iz opozicije učestvovala u razgovorima, ako to zahteva strana iz Crne Gore.
To govori i ovaj predlog poslovnika. Apsolutno se ne poštuje Ustav prilikom donošenja ovog predloga. Predložio sam gospodi iz Demokratske stranke Srbije da povuku ovaj predlog, da naprave radnu grupu i donesu jedan kvalitetan predlog poslovnika, koji će sankcionisati klevete, uvrede, vulgarne reči, koji će dati kraće vreme svakom poslaniku da izloži nešto, ali neće uskratiti pravo narodnim poslanicima da predstavljaju sredinu iz koje su došli, iako su nas birali iz stranke. Ipak, da nije bilo glasova tih građana, mi ne bismo bili ovde.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Molim vas da završite.

Dragan Rafailović

Još jednom bih predložio da se o ovome razmisli, da se donese jedan kvalitetan predlog. To činimo u najboljoj nameri da zaštitim predsednika Jugoslavije, gospodina Vojislava Koštunicu, njegovog predsednika poslaničke grupe, predsednika parlamenta i sve njihove poslanike.

Jer, ako ćemo pošteno, razmislimo malo da li imamo pravo da budemo veće nedemokrate nego oni pre nas.

Samo da vam kažem, ceo život živim u državi u kojoj se ne poštuju ni Ustav, ni zakoni. Ne smeta mi da živim u takvoj državi do kraja, međutim, kao narodni poslanik Demohrišćanske stranke, moram da kažem i da protestujem zbog toga. Hvala.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ima reč gospodin Ivković.

Branislav Ivković

Dame i gospodo narodni poslanici, za ovom govornicom predlagač je izgovorio da brzo i odgovorno krenemo putem promena. Godinu dana posle, izgovorio je te reči, promene su u ovoj zemlji vidne, a kakve su, pitajte građane.
Rečeno je da zemlju učinimo evropskom, medijska priprema je odlična, govori se o paragrafima protiv opstrukcije. Znači, insinuira se građanima da je ovo dobro delo, sprečava opstrukciju. Opstrukcijom se naziva angažovan i odgovoran rad poslanika, koji žele prema građanima da ispune svoju obavezu, da promenama predloženih zakona i određenih članova učine zakone podobnijim i primerenijim za upotrebu i za bolji život građana.
Govori se samo o kaznama. Kaže se u naslovima - na kazne 500 amandmana, a ne kaže se ...(žamor). Zamolio bih poslanike da ukažu dužnu pažnju, gospodine predsedavajući, i da umesto CIA imaju pravila bontona kod sebe.
Što se tiče predloženih amandmana, želeo bih da podsetim poslanike na 1994. godinu, kada je u novembru 1994. godine izglasan Poslovnik Narodne skupštine. Taj poslovnik radili su predstavnici tada svih prisutnih parlamentarnih partija. O tome šta su govorili o tom poslovniku postoji stenogram, i poslanici SPS-a će ga citirati, ali činjenica je da je za taj poslovnik jedan broj poslanika, tada poslanika DSS, izgovarao da od Narodne skupštine čini zatvor, a od predsednika Narodne skukpštine čini upravnika zatvora, a taj poslovnik je dopuštao poslanicima da se dva puta po 10 minuta javljaju za reč, da predsednik poslaničke grupe ima pravo tri puta po 10 minuta da se javi za reč.
Taj poslovnik je dopuštao svim poslanicima da podnose amandmane na sve članove i taj poslovnik je dopuštao svakom poslaniku da diskutuje o amandmanu bilo kog svog kolege. E, za taj poslovnik, koji je urađen 1994. godine, znači u omraženo vreme prethodnog desetogodišnjeg diktatorskog perioda, rečeno je da je takav da čini zatvor od Skupštine.
Vi, drage kolege iz DOS-a, dolazeći na vlast, prvo na vanrednom zasedanju, u februaru, a sada sa hitnom procedurom u oktobru, upravo udarate na Poslovnik, pa donosite na vanrednom zasedanju Poslovnik Narodne skupštine, gde reč demokratiju pretvarate polako u diktaturu, gde zabranjujete poslanicima da diskutuju o amandmanima svojih kolega i gde unosite niz restrikcija.
Nažalost, dolazimo do današnjeg Predloga poslovnika, i zaista, nema ovde poslanika iz opozicije, a verujem i iz pozicije, koji neće oćutati nemo na reč da demokratija postaje diktatura, jer ovde nisu u prvom planu kazne. Napišite kazne za verbalni delikt, vređanje kolega poslanika, pa će neko i da razume. Ovde je u prvom planu ograničavanje prava predstavnika građana Srbije u ovom parlamentu da govore, jer građani Srbije su birali svoje poslanike, a ne poslaničke grupe.
Građani Srbije očekuju od svojih poslanika, svojih predstavnika u ovom parlamentu, da govore u njihovo ime. Ovde se ograničava pravo govora, jer se poslaničkim grupama daje 30 minuta. Odmah da vam kažem, možemo da napravimo karikaturu, napravićemo 11 poslaničkih grupa, pa ćemo imati pravo ne na 30, nego na 330 minuta.
Znači, učinili ste sebi medveđu uslugu, ograničavajući pravo poslanika u vašem predlogu, vi ste o sebi rekli sve. Prema tome, ovaj predlog poslovnika, koji ste vi uradili, uradili ste ga ne da biste poboljšali u evropskom smislu rad poslaničkih grupa i ovog parlamenta, uradili ste ga da biste ugušili opoziciju i da biste u ruke predsednika Skupštine dali pravo da procenjuje o svemu, o svemu apsolutno, čak i o tome da li neko stoji kako treba ili ne stoji kako treba.
Nemojte to raditi, povucite ovaj poslovnik, učinićete jedno dobro delo demokratiji, reči koja je prva u imenu vaše stranke. Hvala.