DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 19.11.2001.

9. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, molim vas da, radi utvrđivanja kvoruma, ubacite identifikacione kartice u poslaničke jedinice.
Konstatujem da imamo kvorum i da možemo nastaviti sa radom. Pošto smo u prepodnevnom zasedanju usvojili Predlog zakona o Agenciji za razvoj malih i srednjih preduzeća, u načelu, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Nikolić.
Vlada, Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Sudeći po ovoj torbi, pretpostavljam da je ministar još uvek negde u zgradi Narodne skupštine. Na ovakav predlog zakona teško je davati amandmane kojima Predlog zakona može da se popravi. Jedini način da Srpska radikalna stranka reaguje i da pokuša da vas ubedi da ovakav predlog zakona ne prođe skupštinsku proceduru bio je da predložimo za pojedine članove brisanje tih članova, čime bismo na neki način onemogućili donošenje ovog zakona, zato što smatramo da je osnivanje agencije jedan nepotreban posao koji samo duplira administraciju.
Ne treba taj zakon zvati zakonom o agenciji za razvoj malih i srednjih preduzeća, nego zakonom o agencijama za razvoj malih i srednjih preduzeća. Pitanje je uopšte koliko će ih biti, koliko će ih Vlada na regionalnom nivou osnovati, mada me čudi da predlagač zakona nije predvideo određenim odredbama kako će se osnivati te regionalne agencije i ko će postavljti rukovodioce tih agencija, da li će se oni nazivati direktorima ili će biti šefovi, predstavnici republičke agencije. To bog sveti zna. Predlagač zakona se time nije ni bavio.
Zaista je u velikoj žurbi pravljen ovaj predlog zakona, zato što je bilo očigledno da će doći šest miliona dolara, pa bi oni koji donose tih šest miliona dolara uzeli pet, i trebalo je da Narodna skupština Republike Srbije brzo donese ovaj zakon. Zbog toga smo predložili da se član 1. Predloga zakona briše. Praktično, prihvatanjem ovog amandmana, bilo bi bespredmetno dalje raspravljati o ovom predlogu zakona.
Ne valja ovaj zakon i vi koji ćete učestvovati u njegovom donošenju uopšte ne znate svrhu. Ne znate šta će direkcija da radi. Biće to neka konsultantska kuća, ne znate kako će biti finansirana. Nije tačno da je novac u budžetu za ovu godinu za nju odvojen. Vi možete za svaki predlog zakona da ovde izađete i kažete - u stavci "posebne namene", pri tom i tom ministarstvu, predviđen je novac za agenciju za razvoj malih i srednjih preduzeća, ali to je neozbiljno tumačenje, posebno za nekoga ko posle o tim finansijama mora da vodi brigu.
Dakle, predlažem vam da ne usvojite ovaj zakon. Prihvatanjem amandmana na član 1. praktično ne biste usvojili zakon o Agenciji ili agencijama za razvoj malih i srednjih preduzeća, ali nije bilo loše da se ovo nađe na dnevnom redu, kao važnije od Predloga zakona o radu, da bismo jednostavno ispipali puls poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini i da bismo, eventualno, do zakona o radu imali još jedno odlaganje sednice Narodne skupštine za neka bolja vremena.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se po ovom amandmanu još neko javlja za reč? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman.
Za 36, protiv 99, uzdržanih 29, nije glasalo 10, ukupno 174 narodna poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 2. amandman je podnela narodni poslanik Gordana Pop-Lazić.
Vlada, Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč?

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, član 2. Predloga zakona o Agenciji za razvoj malih i srednjih preduzeća odnosi se na pravni status ove agencije i u njemu stoji da agencija ima svojstvo pravnog lica sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom i statutom, koje Agencija treba da donese, da Agencija posluje u skladu sa propisima o javnim službama i najznačajniji stav 3. - da agencija ima žiro račun.
Stav nas, srpskih radikala, je da osnivanje još jedne agencije pre svega zloupotreba budžeta, zbog sredstava koja se iz budžeta izdvajaju za osnivanje ove agencije, a to je negde oko 10 miliona dinara, mada nas je ministar obmanuo rekavši da smo za agenciju glasali onog momenta kada smo usvajali budžet. Prilikom usvajanja budžeta postojala je samo stavka - posebne namene i ovih 10 miliona dinara idu sa pozicije posebnih namena Ministarstva za privredu i privatizaciju. Dakle, nije postojala posebna stavka - osnivanje bilo koje, pa ni ove agencije. Poslove koje ova agencija treba da obavlja već obavlja Ministarstvo za privredu i privatizaciju, Ministarstvo finansija ili privredne komore.
Njihova uloga je gotovo beznačajna, ali značajno je to što postoji poseban žiro račun, van budžeta Republike Srbije, kroz koji će prolaziti sredstva iz donacija, a već smo čuli da je negde oko 470 hiljada dolara predviđeno za ove namene, odnosno uslovljeno sporazumom o donacijama iz starateljskog fonda za razvoj privatnog sektora u SRJ.
Ta sredstva će, dakle, ići preko ovog žiro računa, a onda sa tog žiro računa ponovo će se vraćati onim stranim fizičkim i pravnim licima, koja će, kako je to predviđeno u članu 13, za obavljanje pojedinih stručnih poslova iz svoje nadležnosti biti angažovana.
Unapred vam kažem da ova agencija neće imati zaposlene. Ministar nije ni spomenuo da li se predviđa i koji broj zaposlenih u Agenciji. Postojaće direktor Agencije, imaće direktor sekretaricu, sve ostale stručne poslove radiće njegovo Ministarstvo za privredu i privatizaciju, ili ova domaća ili strana fizička i pravna lica, za velike nadoknade, a zaposlenih u njoj sigurno neće biti.
U skladu sa našim stavom, koji smo izneli u raspravi u načelu, da smo protiv ovog zakona, mi smo tražili brisanje svakog člana pojedinačno, između ostalog i člana 2. Ukoliko bi se brisao bilo koji od ovih članova, a naročito da ste glasali za prihvatanje amandmana na član 1, ovaj zakon bi praktično pao pred Skupštinom. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč po ovom amandmanu. (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman na član 2.
Za 41, protiv 93, uzdržanih 30, nije glasalo 23, ukupno 187 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Vučić.
Vlada, Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac želi reč?
Ima reč gospodin Vučić.

Aleksandar Vučić

| predsednik Republike Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici, Srpska radikalna stranka je protiv donošenja ovako predloženog zakona, zato što se predloženim tekstom zakona, predloženim rešenjem, neće doprineti razvoju malih i srednjih preduzeća, nikakvih preduzeća, zato što sam zakon ne predlaže investicije u proizvodnju, ne predlaže pomoć i ulaganje u privredu, već predlaže isključivo davanje konsultantskih iliti menadžerskih usluga, i ama baš ništa više.
To je najbolje regulisano članom 7. u kome se govori o delatnostima Agencije. Moj amandman je, razume se, pre svega ovde zbog činjenice da, ukoliko jedan od ovih članova ne bude usvojen, načelno posmatrano zakon bi bio neprimenjiv, nesprovodiv, ne bi mogao da ostane i opstane u pravnom prometu, a toliko je loš da bi bio veliki uspeh i za Narodnu skupštinu, a pre svega zbog našeg naroda, zbog naših građana, da ovaj zakon ne bude usvojen.
Zato mislim da bi bilo dobro prihvatiti bilo koji od ovih amandmana, da nam ne određuju i ne pišu zakone neki drugi, da nam ne piše izvesna Piterson, kako se već zove, nije ni bitno, koja nam tačno naloži kako i koje zakone moramo da donesemo, kako i gde ćemo da rasporedimo svakih 1000 dolara, i kako i kome, preko kojih konsultanskih firmi, će te pare da se vraćaju.
Dakle, nije ovo autohtoni i autonomni akt Vlade Republike Srbije, ovo je akt koji proističe iz obaveze koju je prihvatila Savezna skupština 27. septembra, dakle, povodom sporazuma Labus-Piterson, odnosno, Savezna vlada - Međunarodna banka za obnovu i razvoj i Udruženje za razvoj.
To je suština, a ja mislim da mi ipak treba da predstavljamo suverenu, nezavisnu zemlju, a ne koloniju u kojoj će neko drugi pisati i određivati kakvi će zakonski akti biti, kakvi će cenzusi, određivani za Agenciju, biti, kako će i koga da savetuju gde pare da ulažu.
Ne trebaju nam saveti, hvala im na njihovim savetima, savetovali su nas kad su nas bombardovali. Ako hoće da daju, dobro bi bilo da daju, a ne da određuju kako će država da funkcioniše, šta će u državi da se dešava. Da to, naravno, neće biti besplatno, pokazuje i sve ono što se do sada dešavalo u Srbiji, jer besplatan sir postoji samo u mišolovci.
Sve ovo, i ono što se navodno daje, daje se za mnogo veće i neuporedivo značajnije političke ustupke, koje smo činili ranije, u saradnji sa Haškim tribunalom; danas teranjem Srba da izađu na izbore na Kosovu i Metohiji, ne bi li se pružio legitimitet i legalitet Rugovi i šiptarskoj samostalnosti.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Vučiću, član 3. je - sedište Agencije u Beogradu, vi ste predložili brisanje. Molim vas da ograničite diskusiju na to, na amandman.

Aleksandar Vučić

| predsednik Republike Srbije
Prekidam, da me ne biste reketirali.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem.
Da li se još neko javlja za reč po ovom amandmanu? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman.
Za 45, protiv 93, uzdržanih 35, nije glasalo 20, ukupno 193 narodna poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 4. amandman je podnela narodni poslanik Nataša Jovanović.
Vlada, Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Ima reč narodni poslanik Nataša Jovanović.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Dame i gospodo narodni poslanici, proces svojinske i upravljačke transformacije, u kome treba da se nađu uskoro naši privredni subjekti, u svakom slučaju je pogodno tle i za gospodina Vlahovića, ministra za svojinsku transformaciju, a i za ostale članove Republičke vlade, čiji je premijer Zoran Đinđić.
Da je to tako, potvrđuje i ovaj predlog zakona o Agenciji za privatizaciju malih i srednjih preduzeća koji nije nikakvo ekspertsko čudo, kako bi to ovde danas da predstavi gospodin Vlahović, već jedna obaveza, koja je proistekla iz ratifikacije međunarodnog sporazuma, ugovora, a ja bih rekla, posledica moljakanja i prosjačenja po belom svetu za neki mali bedni iznos, koji neće doprineti, razvoju malih i srednjih preduzeća; već iz načina na koji je to predstavio danas ministar ovde, i oni koji su njegovi sledbenici, stiče se utisak da su ti ljudi, i on sam, neki čarobnjaci kod kojih će potencijalni osnivači malih i srednjih preduzeća, ili oni koji ih već poseduju, da dolaze po savete, koji će da pomognu razvoju naše privrede i da oni uspešno posluju.
Ja sam danas, doduše samo u jednom minutu načelne rasprave, koliko po vašem poslovniku imamo mogućnosti da pričamo, ukazala na to da to nisu nikakvi ljudi sa dobrim namerama, ljudi koji žele da naša privreda bolje stoji, da se razvijaju mala i srednja preduzeća. Ne, to su ti konsultanti, savetnici. Ovaj član 4. zakona, na koji sam podnela amandman, i tražim da se briše, govori o tome da će naša država, Republika Srbija, i Ministarstvo za svojinsku transformaciju biti samo prolazni račun za te navodne dušebrižnike, savetodavce iz inostranstva, za koje je od 6 miliona te "pomoći" koja je stigla izdvojeno 470 hiljada dolara za osnivanje Agencije za mala i srednja preduzeća. Dakle, oni ne samo da ne mogu da pomognu, ne samo da niko neće moći da dođe kod ministra Vlahovića, kao i u Agenciju da traži nekakav novac - već, se samo brižljivim i strogo diktiranim odabirom onih koji savetuju, iz finansijskih centara moći, diktira.
Ko su zapravo ti savetodavci i kakva je njihova uloga ovde? Dakle, njihova uloga je da preko Ministarstva, koje će pored tog novca, koristiti i novac iz budžeta Republike Srbije, ne znam na šta je mislio gospodin Vlahović danas kada je rekao: "pa vi ste glasali, pokazujući pri tome na poslanike SRS-a koji su jedini bili protiv budžeta za 2001. godinu, vi ste glasali za taj i takav budžet. Da li se pod stavkom - posebne namene, krije taj iznos, mi to ne znamo, to treba ministar da nam objasni, i da nam objasni koja će to sredstva na teret budžetskih korisnika biti izdvojena za 2002. godinu, kako bi ti savetodavci mogli nesmetano da rade svoj posao.
Uopšte nisu sporne te donacije same po sebi, sporno je to što ste vi obećavali da će 6 milijardi dolara bespovratne pomoći da dođe. Ali, ne nekakvih famoznih otpisa kamata i dugova koji su nakalemljeni, (naročito proteklih 10 godina kada smo bili pod neviđenim sankcijama tzv. međunarodne zajednice) već ste obećali da će 6 milijardi dolara čim vi dođete na vlast da ide odmah u investicije, u razvoj ne samo malih i srednjih preduzeća, nego celokupne privrede.
Mi danas imamo sasvim drugačiju sliku i sasvim drugačije stanje u našoj privredi. Imamo situaciju u kojoj ministar kaže da fleksibilno, kako se izrazio, otpuštanje radnika treba usmetiti u pravcu da se oni zapošljavaju u malim i srednjim preduzećima, koje će belosvetski mešetari i hoštapleri koji dolaze u Agenciju, u ulozi nekih savetodavaca, da savetuju šta treba da rade. Mislim da će oni da ih savetuju onako kako su verovatno do sada savetovali samog Vlahovića i, kako sam jednom rekla nepopularnu crnu Đinđićevu trojku: Vlahović, Đelić i Milovanović, koji su došli u Kragujevac i samo u jednom danu otpustili 15.000 radnika. To nije sve. Neće biti nikakvog restruktuiranja Zastave kao što je to obećano već se na....
(Predsedavajuća: Vreme i tema.)
... ovih dana, dame i gospodo, vama kojima je to smešno, kolegi iz Kragujevca kome je to takođe smešno, koji pripada vladajućoj nomenklaturi, treba da bude jasno da se na najgori mogući način preko 500 invalida rada šikanira u Grupi "Zastava", za koje se ne zna kakva je njihova dalja sudbina. Hvala.