Dame i gospodo narodni poslanici, amandman na član 36. podneo sam iz tri osnovna razloga. Razlog prvi jeste da pojedine poslanike DOS-a, shvatajući da ne mogu sve, pokušam da ubedim u svu apsurdnost i svu besmislenost kako ovog člana, tako i zakona u celini. Razlog drugi jeste da iste te poslanike, ako postoji ikakva mogućnost, ubedim da je ovaj član i ceo zakon, ako je već apsurdan i besmislen, i protivustavan. Treći razlog je da ako ostane još koji poslanik DOS-a, da mogu da ga ubedim i pozovem na razum da glasajući za amandman pokaže zbilja da je ovaj član i ceo zakon protivustavan, apsurdan i besmislen.
Pokušaću da obrazložim prvi razlog, a to je apsurdnost i besmislenost ovog člana i zbog toga je celishodno usvajanje amandmana na taj član i na ceo zakon. Amandmanom sam tražio da se u članu 36. stav 2. briše. Obrazloženje je vrlo kratko i verujem da je svima razumljivo, a glasi - izmena se predlaže zato što se radi o poslovima koji ne mogu, ponavljam, ne mogu da se povere autonomnoj pokrajini zbog svog značaja.
Gde se tu ogleda apsurdnost i besmislenost ovog člana, pa i celog zakona? Prvo, ovim članom dolazi do cepanja jedinstvenog elektroprivrednog sistema Srbije. Svi mi znamo da je država Srbija, ako je igde bila poznata po jedinstvenosti, bila u okviru PTT-a, ŽTP-a, pa i EPS-a. Ovim počinjemo da stvaramo separaciju, počinjemo da radimo na odvajanju Vojvodine od Srbije, od matice Srbije, time što ćemo cepati jedinstveni sistem EPS-a. Svi znate, a rekao je to i kolega Naumov, hvala mu što je to izrekao, da je u tehnološko-tehničkom smislu sistem EPS-a nedeljiv i jedinstvena je celina.
Šta dobijamo ovim članom? Poveravamo im da rade nešto što nisu čak ni u mogućnosti da rade. Poveravamo, a u stvari stvaramo novi centar moći. Imamo Beograd kao centar Republike, a sada ćemo imati Novi Sad koji je centar Pokrajine, u prvoj fazi, a kasnije republike i moguće zasebne države, kao konačne faze. Koliko će to da košta građane? Da li iko od vas misli da će ministar finansija Božidar Đelić da se odrekne taksi i poreza koji su jedinstveni u Srbiji? Postoji budžetom za pokrajinu verovatno odvojen jedan deo, a da li će taj deo zadovoljiti pokrajinu i pokrajinske oligarhije koji se sada polako stvaraju? Neće. Ko će to da plaća? Stanovnici Vojvodine, iako to stanovnicima Vojvodine šteti, pokazaće se to na narednim izborima.
Šta je još besmisleno? Govorite da idemo ka Evropi, a Evropa ima određene standarde vezane za decentralizaciju i regionalizaciju. Decentralizacija jeste ako država poveri lokalnoj samoupravi određene poslove i određene nadležnosti. Stvaranje novih centara moći u Novom Sadu nije decentralizacija, nego novi namet na građane Srbije. U drugom razlogu je neustavnost ovog člana. U načelu, sam govorio, spomenuo sam članove 72. i 119, o tome da je država Srbija jedinstvena, da je država Srbija ta koja ne može po Ustavu da poveri nekome nadležnost. Ovde Vojvodina sa jedne strane otima, a vi, poslanici DOS-a iz Srbije, to im dozvoljavate, pa stvarate preduslove za separaciju.
Šta je treći razlog da pokušam da vas pozovem na razum, da ne učestvujete kao poslanici u tome, u cepanju Vojvodine iz jedinstvene Srbije. Razlog leži u tome što se duže vreme, a to je verovatno svima vama poznato, u Vojvodini razmišlja o termocentrali, u stvari o nuklearnoj centrali. Lokacija je negde oko Bačke Topole kod Mladenova, na Dunavu. Šta to znači? Stvarajući novi EPS, EPS Vojvodine, a znate da Vojvodina nema uglja, neće moći da se koristi ugalj kao proizvod iz koga će se stvarati struja; imamo u Novom Sadu jednu centralu koja troši naftu, gas i struju. Troši struju da bi proizvodila struju.
Sa druge strane, ta termocentrala je ujedno i toplana za Novi Sad. Ona zadovoljava možda potrebe grada Novog Sada i malo šire okoline, ali ne proizvodi struju čak ni za ceo Južnobački region. Gde će Vojvodina da proizvodi tu struju? Time što se razmišlja, a to radi Žika Berisavljević sa stranim organizacijama i da će Vojvodina .....