PRVO VANREDNO ZASEDANJE, 18.02.2002.

16. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko od predstavnika, odnosno od predsednika poslaničkih grupa javlja za reč? (Ne.)

Zaključujem načelni pretres i stavljam na glasanje Predlog zakona o davanju garancije Republike Srbije Kreditanstalt für njiederaufbau za zaduženje Javnog preduzeća "Elektroprivreda Srbije", u načelu.

Za 134, protiv 62, uzdržanih nema, nije glasalo 13, od 209 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština većinom glasova usvojila Predlog zakona, u načelu.

Otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Pošto na Predlog ovog zakona nisu podneti amandmani, pre nego što zaključim pretres u pojedinostima, da li predlagač - predstavnik predlagača želi reč?

Ima reč ministar finansija, gospodin Božidar Đelić.

Božidar Đelić

Hteo bih samo kratko da odgovorim na nekoliko pitanja, koja smo čuli za vreme ove rasprave.

Prvo, hteo bih da kažem da je veoma bilo prijatno čuti prvi put za zadnjih 12 godina da ovaj dom raspravlja o jednoj garanciji. To znači da najzad izvršna vlast mora da polaže račune kada deo izvršne vlasti, ili pak javnih preduzeća, treba da se zaduži, a to, ili direktno, ili indirektno, može tražiti budžetska sredstva.

I drugo, to znači da ponovo dobijamo kredite, i to nije zadnji put, kao što je jedan poslanik već napomenuo; pred ovim domom će se naći novi kreditni aranžmani, naročito Evropske banke za rekonstrukciju, i posle ovih 100 miliona maraka, kao što vidite, za EPS, doći će na dnevni red i 100 miliona eura, znači dva puta više od strane Evropske banke za razvoj, i to će biti još jedan podsticaj, još jedna bočna injekcija, kao što je neko rekao, za revitalizaciju EPS-a.

Želeo bih samo da kažem nekoliko reči - prvo, oko prvog pitanja: da li je ovaj kreditni aranžman povoljan za EPS, da li je povoljan za državu? Drugo pitanje je - da li nas ovaj kreditni aražman uvlači u neke obaveze koje mogu biti štetne za EPS ili pak za državu? Treće pitanje je bilo pitanje kontrole - ko će kontrolisati da li se ovaj novac troši namenski. Četvrto pitanje, najzad, to je pitanje - kako smo došli do ovog aranžmana i da li je sve bile respektovano na pravi način.

Prva stvar - kada imate pred sobom kreditni aranžman na 11 godina i osam meseci, sa počekom od tri godine i dva meseca, to su aranžmani koje, sami nastupajući, ne bi mogli da dobijemo. Jednostavno, još nije rešena naša spoljna finansijska situacija do te mere da možemo, ili da izdajemo obveznice, ili bar da dobijamo kredite na tako dugi rok, a da se neko drugi, u ovom slučaju Nemačka banka za razvoj, ne umeša i ne potpomogne našem nastupu na tržištu kapitala.

Što se tiče kamate, kao što sam pomenuo, umesto da budemo u ovom aranžmanu viđeni kao zemlja koja ima svoj specifičan rizik, kao što npr. ima Bugarska, Rumunija i druge zemlje, i koje povlače kamate koje nisu manje od 10 do 12% na godišnjem nivou u ovom momentu za te zemlje, mi kroz ovaj aranžman dobijamo rejting koji ima Nemačka banka za razvoj, a to znači AAA, najveća moguća cifra, i pride na to, nemačka Vlada daje sredstva koja će to smanjiti, ceo trošak od toga kredita, za dodatnih 14%.

Samim tim, efektivna kamata koja će biti fiksirana nekoliko dana posle vašeg glasanja, u slučaju da glasate za ovaj predlog zakona, trebalo bi da bude oko 4,3 do 4,4% na godišnjem nivou, daleko ispod bilo koje srednjoročne tržišne kamate Evropske unije, kao što je neko napomenuo, daleko ispod onoga što bi dobili kao zemlja, da smo nastupali samostalno. I samim tim, ovo je veoma povoljno.

Drugo pitanje je bilo pitanje obaveza - da li mi preuzimamo neke obaveze koje su štetne za našu državu?

Prvo bih hteo da kažem da se ovim aranžmanom ni u kom slučaju EPS ne obavezuje da kupuje nemačku robu. To nije predviđeno, ali to ne znači da jedan deo ovoga neće biti upotrebljen i za tu robu. Jednostavno, samo zbog toga što su kroz deceniju razvoja ovog velikog, neko je malo ranije rekao najvećeg sistema u ovoj zemlji, upotrebljavani delovi i oprema iz te zemlje. Samim tim, ne treba da se iznenadimo ako dođe i do toga.

Hteo bih samo da kažem da, naravno, nije bilo nikakve obaveze koja treba da bude preuzeta oko bilo kakve prodaje EPS-a, oko bilo kakve privatizacije. Ta tema nije aktuelna, niti će biti još dugi niz godina. Prvo EPS mora da stane na noge i onda ćemo videti šta treba raditi.

Što se tiče kontrole ovih sredstava, mislim da je kontrola koju smo već uspostavili prošle godine za remonte pokazala svoje dobre strane. U mnogim slučajevima cena je bila višestruko manja, zbog toga što se išlo na konkurenciju svuda gde je bilo moguće i veoma strogu kontrolu. Bilo je potrebno imati pet potpisa u EPS-u, do vrha EPS-a, da bi se jedan finansijski aranžman sa dobavljačem overio, pa je to posle moralo da nosi dva ministarska potpisa, ministara za rudarstvo i energetiku i finansija i ekonomije, da bi moglo biti overeno i prosleđeno.

Ne samo to, novac nije ulazio u EPS nego je išao direktno dobavljačima; da se ne bi izgubio u nekim lavirintima, išao je tačno onima koji treba da budu plaćeni zbog remonta. To je bila, čini mi se, ispravna odluka u ovom momentu. Ali, to neće biti sve. Naravno da će resorno ministarstvo pratiti dalji tok ovog aranžmana, budžetska inspekcija Ministarstva finansija i ekonomije će pratiti dalji tok ovog aranžmana i sigurno je da će biti kontrola u godinama koje dolaze, da vidimo kako je to potrošeno.

Ne samo to, kao što znate, parlament će imati vrhunski računovodstveni sud koji će u njegovo ime pratiti ovakve njegove operacije i vršiti kontrole. Najzad, i sam davač ovoga zajma , pošto je to razvojna banka, ne želi da on bude potrošen nenamenski. Oni će dodatno kontrolisati da li je sve bilo prema onome što je bilo ...... i ne za nemačku robu, gospodine Vučuroviću, nego za one namene koje su bile predviđene. Što se tiče Odbora za industriju, koji je nadležan za ovo, očekujemo, kao što je već bilo najavljeno u diskusiji, da će biti dodatne kontrole.

Sada, kada prelazimo na način na koji se došlo do ovog aranžmana, videćete da ovde, ma koliko se neki trudili da naprave neku famu, neku misteriju, nje apsolutno nema, niti treba da je bude, niti je ovo državna tajna niti treba da bude. Ovaj ugovor je potpisan posle prethodnih pravni radnji od strane EPS-a i Vlade, koji su ovlastili lica da potpišu tamo gde treba, mogućnost da sprovedu ovaj ugovor. On je potpisan 26. oktobra prošle godine.

Jedini razlog zbog čega on nije bio ovde, pred vama, je da je ovaj dom razmatrao i Zakon o radu, Zakon o budžetu. Januar je bio dobrim delom neradan i posle se došlo do omnibus zakona i Zakona o lokalnoj samopravi. Međutim, situacija u EPS-u je takva da se očekivalo da ipak počne da dejstvuje. Samim tim, vidite da ovaj novac još nije efektivan. On čeka danas vaš glas da bi se onda fiksirala kamata i novac dobio.

U međuvremenu, očekujući ovakav aranžman, budžet Republike Srbije je odlučio da da kratkoročnu pozajmicu za milijardu i po. Tu su postojale dve mogućnosti - ili je ovaj dom glasao za ovakav predlog zakona i onda će deo toga, kao što su mnogi korektno videli, biti refinansiranje te kratkoročne pozajmice koja je bila tu samo kao most za dobijanje ovoga novca, ili ne. U tom slučaju je trebalo da tražimo alternativne izvore, mnogo teže, kao što je neko malo pre rekao - trebalo je, u tom slučaju, da tražimo od nekih drugih budžetskih korisnika i nekih drugih izvora da podmirimo preko nužne potrebe.

Što se tiče samog ugovora, on ima nekih 45-50 strana. Dozvolite da, kroz sasvim normalan način, preko nadležnog odbora zatražite taj ugovor i da ga dobijete. Vi ćete ga dobiti i tu nema nikakve tajne. On ne treba da bude tajna. To je jedno javno preduzeće koje pripada sto posto našoj Republici i za velike poslove, ako parlament misli da je u njegovom interesu da zna kakav je taj ugovor, nema nikakvog problema, vi ćete taj ugovor dobiti.

Da zaključim, čini mi se da je danas ovo prvenac što se tiče kreditnog aranžmana. Ovo pokazuje da smo u još jednom segmentu raskinuli sa jednom prošlošću. Rekao bih, ovo je još jedan simboličan deo onoga što se dešava u EPS-u, u našem društvu. Sa ovim i sa ovakvim načinom odlučivanja što se tiče EPS-a, gotovo je sa finansiranjem za koje zna samo nekoliko ljudi u državi, a oni su po komercijalnim uslovima, a prodaje se magla da su oni veoma povoljni za državu i ostavljaju rupe u javnim preduzećima, kao što je sada slučaj sa EPS-om, NIS-om i sa mnogim drugim javnim preduzećima.

Gotovo je sa bitangama koji su uzeli 30 stanova i vila, od novca poreskih obveznika, onih koji su plaćali struju. Gotovo je sa Uskokovićima i drugima koji su hteli za sebe nešto od ovoga što je javni resurs, kojim oni moraju gazdinski da upravljaju. Njima je mesto u zatvoru, a ne .... Gotovo je sa mafijom, koja je švercovala ugalj sa naših kopova, koja ga je posle krijumčarila i veoma često prodavala po inflatornim cenama našim budžetskim korisnicima.

Zbog toga danas, navodno i zbog boljeg funkcionisanja EPS-a i zbog kraja te krađe, imamo mnogo bolje snabdevanje. Gotovo je sa lažnim posrednicima koji su se ugrađivali u ključnim kontaktima i ugovorima, koje su zaključivali EPS, NIS i drugi, a posle davali provizije na nekim Lihtenštajnima, navodnim posrednicima. Sa ovima je gotovo, kao što su rekli, novo mesto i novi način. To su transparentni i veoma dostupni javnosti aranžmani. Novo mesto za EPS, to je revitalizacija kroz ove aranžmane, kroz njihove jasne prihode. Novo vreme, to vreme dolazi i sa nama je to je vreme stručnih i postojanih ljudi koji rade njihov posao za dobrobit svih naših građana. Hvala.

(Božidar Vučurović: Replika.)
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Konsultovala sam se sa članovima predsedništva i sa sekretarom i kažu da ministar nije spomenuo narodnog poslanika Vučurovića.

(Tomislav Nikolić: Kaži da li si ga spomenuo?)

(Božidar Đelić: Ne sećam se.)

Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Stavljam na glasanje Predlog zakona o davanju garancija Republike Srbije Kreditanštalt fir Videraufbau za zaduženje Javnog preduzeća "Elektroprivreda Srbije", u celini.

Za 140, protiv 57, uzdržanih nema, nije glasalo pet, od ukupno 202 narodna poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština većinom glasova usvojila Predlog zakona, u celini.

Pošto je Narodna skupština usvojila Predlog zakona u celini, napominjem da će se prilikom pripreme zakona za objavljivanje u "Službenom glasniku Republike Srbije", u tekst zakona uneti predlozi Zakonodavnog odbora koji se odnose na pravno-tehničku redakciju u nazivu Predloga zakona i u članu 1. i 2, a sa kojim se saglasio prestavnik predlagača na sednici Zakonodavnog odbora.

Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SUDSKIM TAKSAMA

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Petar Petrović, Dragan Marković, Miloš Lukić, Živko Selaković, zajedno Petar Cvetković i Đorđe Mamula, Vladimir Garčević, zajedno Živodarka Dacin i Toma Bušetić, Nebojša Jović, Jovan Todorović, zajedno Zoran Radovanović i Branko Ružić, Rade Bajić, Ljubomir Mucić, Arsen Kurjački, Veroljub Arsić, Dragan Čolić, Goran Cvetanović, Dragoljub Stamenković, Branislav Blažić, Vitomir Plužarević, Gordana Pop-Lazić, Milorad Mirčić, Lazar Marjanski, Stevan Kesejić, Miroljub Veljković, Božidar Vujić, Aleksandar Vučić, Božidar Vučurović, Srboljub Živanović, Slobodan Janjić, Zlatan Jovanović, Nataša Jovanović, Petar Jojić, Ljubomir Kragović i Tomislav Nikolić, kao i Vlada Republike Srbije.

Primili ste obaveštenje narodnog poslanika Arsena Kurjačkog da povlači amandman na član 6. Predloga zakona.

Primili ste izveštaje Odbora za finansije, Odbora za pravosuđe i upravu i Zakonodavnog odbora.

Primili ste i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.

Pre otvaranja načelnog pretresa, podsećam vas da, prema članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.

Otvaram načelni pretres.

Prestavnik predlagača nije prisutan. Gde piše da mora da bude prisutan? Može da bude, ali ne mora.

Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? (Ne.)

Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč? (Da.)

Izvolite, narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS, prva prijava za reč.