Poštovana predsednice, poštovani narodni poslanici, dame i gospodo, pred vama je Predlog zakona posebne vrste, koji se nije video u ovom domu deset godina. Današnji predlog je još jedan vid prekida loše prakse koja je postojala svih ovih deset godina bivšeg režima. Prvi put vidite da izvršna vlast dolazi pred parlament, da se izglasa zakon o davanju garancije tamo gde država daje garancije, gde se budžetskim sredstvima garantuje u slučaju da zajmoprimac, a u ovom slučaju "Elektroprivreda Srbije", ne bude u stanju to da isplati.
Jedno od odličja demokratije i parlamentarizma je da izvršna vlast, svaki put kada daje garanciju koja će obavezati buduće budžete, mora doći pred ovaj dom, tako da cela javnost i ovaj dom budu upoznati sa tim. Veoma mi je milo što se ovim zatvara veoma ružan period u kome se na svaki način izbegavalo da parlament i javnost znaju šta se dešava u javnim finansijama, a pre svega u davanju garancija.
Imamo veoma loše primere, kada se dešavalo da guverner Narodne banke Jugoslavije daje garanciju svojeručno i po sopstvenom nahođenju, tako da su neke inostrane države mislile da su dobile suverenu garanciju Savezne Republike Jugoslavije, a da ni Savezna skupština, a još manje ova skupština, nije imala bilo kakve informacije o tome.
Mi se ovim predlogom vraćamo duhu parlamentarizma. Jedna od sledećih tačaka ovog zasedanja će biti - zakon o budžetskom sistemu, gde će to biti pedantno urađeno. Tu je filozofija veoma jednostavna, i u ovom slučaju se dešava, izvršna vlast će u budućnosti morati da za svaki značajniji kredit, gde se daje garancija države, dobije glasanje Skupštine o tome. Samim tim neće moći da se dogodi da se obezbedi izglasavanje budžeta Republike Srbije od strane parlamenta, a da se dešavaju neki finansijski aranžmani koji u stvari angažuju budžete te i sledećih godina, da za to Narodna skupština ne zna i da ne glasa o tome.
Toliko bih rekao o duhu parlamentarizma i želji izvršne vlasti da ovaj dom, samim tim i ceo naš narod, zna šta se dešava, kome, zbog čega i pod kojim uslovima se daju garancije.
Što se tiče samog ovog kredita, završava se jedan period kada nijedan deo naše države, bilo to preduzeće, javno preduzeće ili organ same države, nije bio u stanju da dobije jedan finansijski kredit. Bilo je kredita, ali oni su bili robni krediti.
Ovo je prvi finansijski kredit koji Srbija dobija u zadnjih 12 godina. Samim tim, mi pokazujemo da postajemo platežno sposobna i priznata zemlja na tržištima kapitala. Ovde se postavlja pitanje - zašto EPS, zašto ovaj kredit i da li je on povoljan za našu državu?
Odgovor na sve ovo je - da; zbog toga ću zatražiti od vas i da glasate za ovaj predlog zakona. Prvo, mi smo u situaciji kada ne treba da se daje suverena garancija olako. I posle smanjenja dugova - što se već desilo u Pariskom klubu, a probaćemo da dobijemo i u drugim klubovima, kao što su Londonski i neki drugi bilateralni klubovi - mi ćemo i dalje ostati podosta zadužena zemlja.
Zbog toga moramo biti izuzetno oprezni u davanju suverenih garancija. Dok se ne reguliše u potpunosti naš dug spolja, pristup izvršne vlasti je da se ne daje suverena garancija na čisto komercijalne aranžmane. Znači, tražiće se svaki put, i pre nego što se dođe do ovog doma, da se izglasa eventualno zakon o davanju kontragarancije ili garancije, da se obezbede uslovi koji su značajno bolji od komercijalnih uslova.
U ovom konkretnom slučaju, to je tako. I da vam dam nekoliko preciziranja ovoga što je napisano u ovom predlogu zakona.
Prvo, uslovi ovoga zajma su povoljni zbog toga što se on daje na veoma dugi rok, to je 11 godina i 8 meseci; prva isplata se dešava 30. decembra 2004. godine, za tri godine i četiri meseca.
Drugo, što se tiče kamate, početna kamata nije kamata koju bi država Srbija mogla da dobije na tržištu kapitala, bez ili sa suverenom garancijom. Prema nekim procenama, i sa suverenom garancijom, naša država, ukoliko nađe moguće poverioce, mogla bi da dobije zajam uz kamatu od 8 do 9%, možda čak i 12%. U ovom slučaju imamo aranžman da nam Razvojna banka Nemačke, koja ima najviši mogući rejting prema agencijama koje rangiraju kreditni rizik raznih zajmoprimaca, obezbeđuje da imamo isti rejting kao da smo država Nemačka ili kao Razvojna banka Nemačke, koja prenosi taj rejting na ovaj zajam i nama daje mogućnost da dobijemo kamatu kao oni koji imaju rejting prema ovlašćenim agencijama.
U vezi sa tim, Vlada Nemačke je odlučila da dodatno da sredstva Banci za razvoj Nemačke, da bi se ta kamata dodatna smanjila. U ovom momentu, na celom ovom zajmu od 51,1 milion eura, procenat od donacije koji će ući u to je 14%. Znači, na tu najpovoljniju kamatu dolazi još pojeftinjenje od 14%, tako da efektivna kamata, koja će biti fiksirana, u slučaju da izglasate ovaj zakon, kroz koji dan bi trebalo da bude oko 4,3% na godišnjem nivou.
Što se tiče roka otplate, što se tiče kamate, to su veoma povoljni uslovi i zbog toga vam predlažemo ovaj zajam.
Treća stvar se tiče celishodnosti namene zajmoprimca i same namene upotrebe ovoga novca. Hteo bih da vam dam nekoliko preciznih objašnjenja o tome za šta EPS treba taj novac da upotrebi. Mislim da je svima jasno da je uloga EPS-a centralna u našoj privredi, u našoj ekonomiji. Zahvaljujući naporima zaposlenih u EPS-u i naporima koje je dao budžet Republike Srbije, koji je, kao što ćete i videti po završnom računu za 2001. godinu, dao oko 3,5 milijardi dinara kratkoročnih pozajmica EPS-u da bi se remonti izvršili na vreme, došli smo u situaciju da naša zemlja bukvalno nije imala restrikcija električne energije u ovoj sezoni.
Bilo je nekoliko dana, ali oni se vrlo povoljno porede prema drugim zemljama u okruženju. Pogledajte u sklopu SRJ Crnu Goru, pogledajte Makedoniju, pa čak i Grčku, zbog nepovoljnih meteoroloških uslova imali su skoro isto toliko dana restrikcije električne energije kao i mi. To je stvarno veliki pomak prema onome što smo imali za vreme grejne sezone 2000-2001. godine. To je prva konkretna manifestacija da su ovi prvi napori urodili plodom.
Druga stvar, to su novosti koje sada dolaze sa kopova, vidimo da i Kostolac i Kolubara proizvode rekordne količine uglja, mnogo više nego što je bilo pre i u teškim situacijama. Znači, taj novac i taj unutrašnji napor koji smo mi uradili, plus donacije koje je dobio EPS od oktobra 2000. godine pa do danas, omogućile su da situacija u tom ključnom segmentu naše privrede bude dobra.
Međutim, ni ono što može budžet da odvoji, ni unutrašnja sredstva EPS-a, ni donacije, sve to nije dovoljno da bismo mogli za mali broj godina da stvarno revitalizujemo EPS i da nemamo više lomove u energetskom sistemu. Zbog toga su zatraženi najpovoljniji mogući krediti i ispostavilo se da je ovaj kredit najpovoljniji koji smo mogli da nađemo za tu namenu.
I da zaključimo oko namene ovoga kredita: ovaj kredit je striktno namenski upotrebljen za remonte u sklopu EPS-a. Mogu da kažem da tu imamo dve tranše. Imajući u vidu urgenciju koja je postojala, u saradnji sa Nemačkom bankom za razvoj, neki od tih poslova su već krenuli, a to budžet Republike Srbije sa iznosom od milijardu i po dinara već finansira. Deo ovoga zajma će biti za vraćanje te kratkoročne pozajmice budžetu Republike Srbije. To je upotrebljeno isključivo za Kostolac i Kolubaru.
Druga tranša, koja je isto 50%, biće upotrebljena za tri ključna projekta. Hteo bih da vam dam nekoliko podataka o tome.
Prvi projekat je kapitalni remont bloka B2 na TE "Nikola Tesla", snage 600 megavata. Sam taj blok proizvodiće 10% električne energije za celu našu državu. On je pušten u pogon 1985. godine, a kapitalni, tj. suštinski remont je trebalo da se uradi 1992. godine; od tada je odložen.
Zahvaljujući ovome zajmu, posle 10 godina EPS će biti u stanju da izvrši taj kapitalni remont i da obezbedi 90% funkcionalnosti toga kapitalnog bloka.
Drugi projekat je popravka jednog bagera (bager ST 1200) koji će podići kapacitet kopanja uglja sa 0,5 na tri miliona tona godišnje. To nije jedini bager. On je pušten u pogon čak 1968. godine, 1993. godine se desio požar i od onda on nije popravljen. Znači, to je jedna velika oprema koju imamo, koja će biti ovim osposobljena.
I treći projekat to je kompletiranje jednog odlagača A2 RSB 8500, koji će isto tako pomoći da se otkrivanje ležišta poveća za tri miliona kubnih metara.
Znači, ako pogledate namene, ovaj kredit ni u kom slučaju ne ide na podizanje plata u EPS-u, niti ide na neke stare dugove, koje je imao EPS prema bilo kome, nego ide direktno u opremu, u remont, u osposobljavanje našeg energetskog sistema.
Što se tiče kontrole ovih sredstava, mogu da kažem da se u velikoj meri, kroz neke naknadne kontrole, uspostavilo veliko uverenje da je ovaj novac namenski utrošen. Biće i dodatnih kontrola oko toga, da to ne bude kroz neke naduvane fakture kada postoji jedan dobavljač, i to domaći; i da kažem, za one koje to sigurno interesuje, da ovaj kredit nije uslovljen kupovanjem robe nemačkog porekla.
Znači, samo je uslovljena namena ovoga kredita, ali nije izbor. Mogu da kažem da će za veliki deo svega ovoga biti uposleni naši kapaciteti, domaći. Gledajući prema remontu, koji je urađen prošle godine, on je zaposlio čak 300 naših preduzeća i sveukupno negde oko 40.000 ljudi. Time se potvrdila i centralna uloga EPS-a u našoj privredi; ako nastavimo ovim ritmom, ne samo da ćemo stabilizovati sam EPS, pa snabdevanje električnom energijom, nego ćemo stabilizovati i veoma važan deo naše privrede koji radi prevashodno kao dobavljač EPS-a.
Samim tim, želim samo da ponovim, ovaj zakon možda izgleda kao specifičan; ali ovo je jedan prvenac, prvi put u 12 godina se Vlada Republike Srbije obraća ovom domu da zatraži glasanje o jednoj garanciji, i tako uvek mora biti od sada, da bi nacija preko vas znala šta se radi u domenu davanja garancija bilo kome.
Drugo, sledimo tu filozofiju, kao jedna visoko zadužena zemlja, da se ne smeju davati suverene garancije za bilo šta što nije naročito dobro u vidu namene upotrebe, zajmoprimca i finansijskih uslova. Osposobljena je jedna kontrola. Siguran sam da ćete zatražiti dodatne kontrole za proveru namenskog trošenja ovog novca. Mislim da su svi uslovi ovde pred nama, da se ovaj zakon izglasa.