PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANJA, 23.04.2002.

14. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem. Zaključujem zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovnoj školi i Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o srednjoj školi i prelazimo na odlučivanje o predlozima zakona u načelu.

Prvo, stavljam na glasanje Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovnoj školi, u načelu.

Za 135, protiv 46, uzdržanih nema, nije glasalo devet, od ukupno 192 narodna poslanika.

Konstatujem da je većinom glasova Narodna skupština usvojila Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovnoj školi, u načelu.

Drugo, stavljam na glasanje Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o srednjoj školi u načelu.

Za 140, protiv 46, uzdržanih nema, nije glasalo 7, od ukupno 193 narodna poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština većinom glasova prihvatila Predlog zakona, u načelu.

Narodna skupština će o predlozima zakona, o kojima je obavljen zajednički načelni pretres, a koji su prihvaćeni u načelu, obaviti pretres u pojedinostima i glasati u celini.

Prelazimo na 7. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OSNOVNOJ ŠKOLI (pojedinosti)

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Anita Beretić, Dragiša Popović i Jakov Stamenković; Velimir Simonović; Zeldžo Hurić; Milan Radulović i Bojana Aleksić; Bojana Aleksić, Vladimir Andrić, Marina Stamenković, Milan Radulović i Nenad Lemajić; Živko Selaković; Vlastimir Budimović; Išpanovič Ištvan; Rodoljub Šabić, Vlatko Sekulović i Branko Pavlović; Rajko Baralić; Milan Stanković; Hranislav Perić; Rade Bajić; Đura Lazić; Sreten Mitrović; Golub Rajić; Miloš Nešović; Živodarka Dacin; Radojko Petrić; Rajko Baralić; Joca Arsić; Dragan Tomić; Dragan Marković, Miloš Lukić, Petar Petrović i Adam Urošević; Predrag Čanović; Aleksandar Vučić; Petar Jojić; Gordana Pop-Lazić; Tomislav Nikolić; Nataša Jovanović; Dragoljub Stamenković; Milorad Mirčić; Dragan Čolić; Branislav Blažić; Goran Cvetanović; Veroljub Arsić; Slobodan Janjić; Božidar Vujić; Vitomir Plužarević; Božidar Vučurović; Stevan Kesejić; Miroljub Veljković i Ljubomir Kragović, Odbor za prosvetu, kao i amandmane Vlade Republike Srbije.

Primili ste mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.

Narodni poslanik Pal Šandor podneo je neblagovremeno amandmane na Predlog ovog zakona.

Na sednici Odbora za prosvetu amandmane su povukli narodni poslanici: Vlastimir Budimović amandman kojim se ispred člana 1. dodaje novi član 1a, amandman na član 1. stav 1, amandman kojim se posle člana 11. dodaje novi član 11a, i amandman na član 17; Bojana Aleksić, Vladimir Andrić, Marina Stamenković, Milan Radulović i Nenad Lemajić deo amandmana na član 6. kojim se predlaže da se posle tačke 3. doda nova tačka 3a; Velimir Simonović amandman na član 15. i amandman na član 24. i Zeldžo Hurić amandman kojim se posle člana 16. dodaje novi član 16a.

Molim vas za malo tišine.

Povodom usvajanja amandmana narodnih poslanika, predstavnik Vlade Republike Srbije na sednici Odbora za prosvetu povukao je amandmane Vlade na članove 17, 28. i 35.

Primili ste izveštaje Odbora za prosvetu, Zakonodavnog odbora i Odbora za međunacionalne odnose.

Pošto je Narodna skupština, nakon što je zaključen zajednički načelni pretres, u okviru koga je razmotren i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovnoj školi, prihvatila Predlog ovog zakona u načelu, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Reč ima narodni poslanik Igor Soldatović, predlog po Poslovniku.

Igor Soldatović

Poštovano predsedništvo, poštovane kolege, predlog po Poslovniku - zbog velikog broja amandmana predlažem da se rasprava u pojedinostima skrati na tri minuta. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Na osnovu člana 138. stavljam na glasanje predlog narodnog poslanika Igora Soldatovića da se rasprava u pojedinostima obavlja u trajanju od tri minuta po amandmanu.
O svakom predlogu se izjašnjavamo pojedinačno.
Za 101, protiv 53, uzdržana dva, nije glasalo 20, od ukupno 176 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština donela odluku da rasprava u pojedinostima traje tri minuta.
Nema više predloga? (Ne.)
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Rajko Baralić.
Vlada, Odbor za prosvetu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Podnosilac amandmana nije prisutan.
Da li neko drugi od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč?
Ima reč narodni poslanik Vladimir Garčević, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SPS po ovoj tački dnevnog reda.

Vladimir Garčević

Poštovano predsedništvo, poštovani gospodine ministre i saradnici, poslanik SPS-a, koji je trenutno odsutan iz opravdanih razloga, podneo je amandman na član 1. gde se briše reč "odnosno", i u stavu 2. posle reči "učenika" briše se tačka i dodaje reč "radnika".
Obrazloženje ovog dela Zakona je sledeće - smatrali smo da je političko organizovanje u školi po svojoj težini isto kao drugi delovi, bilo kad su u pitanju grupe, pojedinci itd.
Ništa vam nije značilo to da se taj deo prihvati, a ja mislim da je trebalo sve izjednačiti, jer bi to ugrožavalo prava pojedinaca i grupe unutar objekta.
S druge strane, mi smo izloženi u krajnjem slučaju, i radnici, i učenici, i roditelji, u ovim savremenim kretanjima koja imamo, problemima; predložili smo da svi učesnici u procesu rada, a podrazumeva se učenik, roditelj i profesor, radnik, budu kompletno zaštićeni, i to smo dodali u tom delu.
Bez obzira što ste rekli da se određenim drugim propisima reguliše ta tematika, takođe smatram da za sve koji učestvuju u procesu vaspitanja i obrazovanja, znači, koji ulaze u zgradu, to treba da bude na jedinstvenom mestu regulisano.
Na Odboru smo razgovarali o tome i većinom glasova je ovaj predlog odbijen. Još jednom predlažem da se taj deo prihvati, jer smatram da time izjednačavamo sve učesnike u procesu rada, u objektima u kojima se izvodi obrazovno-vaspitni rad. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se po ovom amandmanu još neko prijavljuje za reč od ovlašćenih učesnika u raspravi? (Ne.)
Stavljam amandman na glasanje.
Za 31, protiv 105, uzdržanih nema, nisu glasala 24, od ukupno 160 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Vučić.
Vlada i Odbor za prosvetu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman moguć.
Izvolite, za reč se javio zamenik predsednika poslaničke grupe Srpske radikalne stranke.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici,
da bi se ozakonila jedna uredba Vlade Republike Srbije, kojom je određeno ponašanje u osnovnoj školi regulisano, donosimo zakon za koji je trebalo godinu i po dana da se napiše, a sada nam obećavate kompletan zakon - ako bude ovim tempom, trebaće nam 10 godina da dobijemo taj novi zakon.
Ali, šta smo hteli amandmanom na član 1. Predloga zakona o osnovnoj školi? Najpre zašto prepisivati Ustav Republike Srbije. Član 1. ovog predloga zakona govori o tome da su u školi zabranjene aktivnosti kojima se ugrožavaju ili omalovažavaju grupe i pojedinci po osnovu rasne, nacionalne, jezičke, verske ili polne pripadnosti, odnosno političkog opredeljenja, kao i podsticanje takvih aktivnosti.
U stavu 2: "U školi je zabranjeno fizičko kažnjavanje i vređanje ličnosti učenika".
Da vas podsetim na član 13. Ustava Republike Srbije - građani su jednaki u pravima i dužnostima i imaju jednaku zaštitu, bez obzira na rasu, pol, rođenje, jezik, nacionalnu pripadnost, veroispovest, političko ili drugo uverenje, obrazovanje, socijalno poreklo, imovno stanje ili koje lično svojstvo.
Član 26. Ustava jasno govori u stavu 2: "Niko ne sme biti podvrgnut mučenju, ponižavajućem kažnjavanju ili postupanju".
Pokušao sam da pronađem opravdanje za stav predlagača koji je odbio amandman i rekao da se na ovaj način sprečavaju svi da kažnjavaju decu. Nije tačno. Ovim članom i onda članom 15, kojim se reguliše kazna za onoga ko ne postupi u skladu sa članom 1, očigledno je da samo nastavnik ne može da diskriminiše učenike po osnovu pojedine pripadnosti, odnosno samo nastavnik ne sme fizički da kažnjava decu u školi. Nigde ne kaže da sekretar škole ne može da kazni, zato što nigde u kaznenim odredbama nije apostrofiran zaposleni u školi i nigde u prelaznim i završnim, odnosno kaznenim odredbama škola ne trpi sankciju ako direktor ne preduzme meru protiv nekog drugog ko se u školi bavi aktivnostima koje nisu dozvoljene članom 1.
Postavlja se pitanje - kakve su to grupe u školi koje bi mogle da budu omalovažavane. Kakve su to grupe, kad mi u školi imamo učenike i pojedince i naš Ustav neprekidno reguliše prava građanina.
Dalje, kako to učenici mogu da budu diskriminisani po osnovu političkog opredeljenja? Radi se o zakonu o osnovnoj školi. Najstariji učenik u toj školi ima 15 godina. Kakvo političko opredeljenje u školi? I, ko će to u školi....
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Upozoravam vas na prekoračenje vremena.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Znam, ali vi ste postali trominutna Skupština. Dva veoma bitna predloga zakona spojite u raspravi u načelu, a onda čak i za amandmane koji dođu na dnevni red usvojite da se o njima diskutuje tri minuta i hoćete da tvrdite da ste omogućili ispravnu, stručnu ili bilo kakvu raspravu o predlozima zakona.
Vama nije stalo do rasprave o predlozima zakona. Vama je stalo samo do toga da zakon što pre prođe, a ja vas upozoravam na odredbe koje nisu dobre u ovom predlogu zakona. Najlakše je dići ruku, glasati za jedan predlog zakona i reći - isteklo je vreme od tri minuta za raspravu.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Nikoliću, drugi put vas upozoravam, peti minut je.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Ima samo nekoliko članova zakona o kojima je bitno da se raspravlja. Sve ostalo je tehnika i vi ograničavate tu raspravu na tri minuta. Toga u Srbiji, otkako je višestranački sistem, nije bilo.