Poštovano predsedništvo, uvaženi gospodine ministre, narodni poslanici, predlozi zakona o izmenama i dopunama zakona o osnovnoj i srednjoj školi jesu jedan korak unapred u odnosu na zakone koje smo do sada imali i kojima smo do sada regulisali ovu oblast društvenog života. Pogotovu ako pođemo od činjenice i teze da se u oblasti obrazovanja i vaspitanja ne mogu povlačiti neki radikalni rezovi, onda se utoliko i ovaj zakon može smatrati racionalnijim i logičnijim.
Na samom početku želim da kažem da poslanici SDP u velikom delu podržavaju ovaj zakon, pre svega u onom delu koji se odnosi na započinjanje procesa decentralizacije, odnosno prenošenja izvršnih ingerencija na pokrajine i lokalnu samoupravu, kao i na povećani stručno -pedagoški nadzor nad svim segmentima rada škole. Pre svega smatram da predviđeni procesi ili predviđene mere u mnogo čemu mogu da racionalizuju, povećaju efikasnost i kvalitet nastavno-naučnog procesa.
Međutim, onaj deo zakona koji se pre svega odnosi na do sada fakultativne predmete, a to su bili veronauka, odnosno građansko vaspitanje, jeste u najmanju ruku problematičan. Pre svega, i pre uredbe kojom su ovi predmeti postali fakultativni i kao takvi bili uvedeni u osnovne i srednje škole, čule su se različite polemike i to smo čuli od gospodina ministra juče u uvodnom izlaganju. Dakle, čuli su se razni argumenti za i protiv ovakvog čina. Međutim, tada su poslanici Socijaldemokratije i Socijaldemokratske unije, a danas Socijaldemokratske partije, vrlo nedvosmisleno izrazili svoj stav.
Pre svega, država i crkva jesu dva odvojena entiteta i upravo ta činjenica jeste jedna od civilizacijskih tekovina vekovnog društva. Država je zapravo dužna da svakom pojedincu omogući uslove, odnosno okvire da neometano može da izražava i ispoljava svoju veru, ali sve ono što bi se odnosilo na uplitanje države u propagiranje bilo koje vere, bilo koje religije, bilo bi svojevrsno kršenje nadležnosti države, odnosno to bi predstavljalo jedan korak unazad u odnosu na već postignuto, kao što smo rekli, na već postignute civilizacijske vrednosti.
Smatram da pre nego što se povuče bilo koji potez, koji može da bude uobličen i sročen u okviru nekog zakona ili bez obzira da li se radi o nekoj drugoj društvenoj intenciji, koja može da ima neki drugi društveni pojavni oblik, uvek moramo da vodimo računa pre svega o globalnim aspektima, ali ne samo o tome, već upravo o trenutku u kojem živimo i o trenucima koji su iza nas. Dok smo bili opozicija, a to radimo naravno i danas, mi smo se zalagali za izgradnju multinacionalnog, multikonfesionalnog i multietničkog društva. To naravno radimo i danas. Dakle, kažem za izgradnju, mi taj cilj nismo postigli. Naprotiv, samo su se možda uslovi za izgradnju tog cilja poboljšali, ali i dalje treba da radimo na izgradnji takvog društva.
Ne možemo da prenebregnemo činjenicu da smo za poslednjih deset godina bili svedoci različitih krvavih sukoba, koji su upravo u svojoj osnovi imali i etničke, nacionalne i verske motive. Dakle, država trenutno mora da radi na sledećim stvarima, a to je da sve one tačke, elemente ili pak one mogućnosti koje mogu da dovedu do podele među građanima, ako ne potpuno iskoreni i eliminiše, onda barem ublaži, ali nikako da ih svesno ugrađuje u nastavno-obrazovni sistem.
Smatram da uvođenje veronauke nije mnogo pametan potez, da ne upotrebim neku drugu reč, iz prostog razloga što vi u jednoj školi među decom nemate podelu samo na vernike i nevernike, već i u okviru vernika imate podele na pripadnike jedne veroispovesti, druge ili treće. I uopšte, sam termin tradicionalna verska zajednica, koji se pominje u ovom našem predlogu zakona, takođe je problematičan, jer koji su to kriterijumi na osnovu kojih se može odrediti koja je verska zajednica tradicionalna a koja ne. Smatram da prema osnovnim ljudskim pravima svako ima pravo na izbor, odnosno da svako bira sopstveno viđenje sveta i sliku o tom svetu i niko nikome tu sliku o svetu, pa čak ni država, ne može da nametne, iz prostog razloga što bi u suprotnom to bila jedna represija nad slobodnom svešću.
Na samom kraju moram da kažem da moramo da budemo racionalni i da posmatramo prosto stanje iz nekog realnog ugla. Danas verska nastava, i zbog verske nastave uvedeno, građansko vaspitanje egzistiraju kao fakultativni predmeti; onda na kraju zaista teške duše moram da kažem: verska nastava kao fakultativni predmet - da, ali kao izborni predmet - apsolutno ne.