Dame i gospodo, najpre moram da vam kažem da mi je bilo drago kada sam video konačno na jednom aktu potpis predsednika Republike Srbije, Milana Milutinovića, što dokazuje da je on još uvek u formi, a zatim sa žaljenjem moram da konstatujem činjenicu da je u ovoj zemlji Ustavni sud, kao vrhovna sudska instanca, bio blokiran činjenicom da je u februaru prošle godine, odlaskom pojedinih članova u penziju, u ionako krnjem sastavu u tom sudu ostalo samo troje njih, što naravno nije dovoljno za odlučivanje i za rad tog suda. Međutim, ovde se dešava jedna mnogo krupnija stvar, koja je u pozadini svih ovih dešavanja, u pozadini blokiranja rada Ustavnog suda Republike Srbije.
Naime, u skladu sa načelom podele vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudsku danas je u Srbiji na snazi pokušaj supremacije izvršne vlasti kako nad zakonodavnom tako i nad sudskom vlašću. Oko supremacije izvršne nad zakonodavnom vlašću dovoljno govori činjenica da je u ovom parlamentu izglasan Zakon o ministarstvima za nepuni minut, i o tome ne bih previše pričao. Samo bih vas podsetio da je zaista sramota što je parlament države doveden u položaj da bukvalno bude glasačka mašina, bez ikakve mogućnosti da se izjašnjava o stavovima ili o najbitnijim pitanjima koja se tiču države.
S druge strane, izvršna vlast, dakle Vlada, pod vlašću DOS-a pokušava da ostvari supremaciju, da ostvari kontrolu i nad radom sudske vlasti. To se pokušava na više načina - svima je jasno da je Vlada nedavnim upadom, 10. juna, u Drugi opštinski sud u Beogradu, sa kamerama BK, pokušala da izvrši jedan pritisak na rad sudija, koji bi, podsećam vas, u skladu sa ustavnim odredbama trebalo da budu nezavisni u svom radu i da odgovaraju samo građanima.
Moram, takođe, da vas podsetim da je i jedan od vidova pritisaka i supremacije izvršne vlasti nad sudskom vlašću i činjenica što Ustavni sud nije mogao da radi usled nepostojanja dovoljnog broja sudija za odlučivanje u tom sudu. U skladu sa članom 125. Ustava Republike Srbije, podsetiću vas da Ustavni sud odlučuje o saglasnosti zakona, statuta autonomnih pokrajina, drugih propisa i opštih akata sa Ustavom, i ovde bih zastao, da bismo svi zajedno mogli sebe da zapitamo - da li je jedan ovako važan organ zaista smeo da ne funkcioniše skoro godinu i po ili duže.
U isto vreme pozdravljam sve uvažene kolege i pozivam ih da, ukoliko imaju nešto da kažu, izađu za govornicu. Zaista nema potrebe da dobacujemo jedni drugima. Imate pravo da izađete, kao i gospodin ministar, predlažem vam da čujete moje argumente i da u skladu sa njima donesete svoje zaključke i da na kraju ovog izlaganja glasate o izboru i o popuni upražnjenih mesta u republičkom Ustavnom sudu.
Dakle, pošto Ustavni sud, u skladu sa tačkom 1. člana 125, odlučuje o saglasnosti ili nesaglasnosti zakona, statuta autonomnih pokrajina, drugih propisa i opštih akata sa Ustavom, to je jedan od razloga zbog kojih je bilo moguće, ili dozvoljeno, da se vrši opstrukcija rada tog suda u smislu nepopunjavanja sudijskih mesta.
U tački 2. se kaže da Ustavni sud odlučuje o saglasnosti propisa i opštih akata republičkih organa sa zakonom. Tu se radi o mnogim uredbama Vlade, koje su, zaista moram da kažem, vrlo sumnjivo u skladu sa Ustavom. Zatim, Ustavni sud odlučuje o saglasnosti svih ostalih propisa, kolektivnih ugovora kao opštih akata i drugih opštih akata sa zakonom i drugim republičkim propisima; o sukobu nadležnosti između sudova i drugih organa; o saglasnosti statuta ili drugog opšteg akta političke stranke ili druge političke organizacije sa Ustavom i zakonom, i - posebno, skrenuću vam pažnju - o zabrani rada političke stranke ili druge političke organizacije; takođe, o izbornim sporovima koji nisu u nadležnosti sudova ili drugih državnih organa.
Moram da konstatujem da su sva ova navedena ovlašćenja Ustavnog suda dovoljan razlog da posumnjamo da li je ovde zaista na sceni bila opstrukcija, namerna opstrukcija rada ovog organa. Takođe, moram da vas pitam - da li je možda opstrukcija rada ovog organa bila razlog da se Ustavni sud Srbije ne izjasni povodom Predloga zakona o ukidanju Odluke Vlade Republike Srbije, tačnije da se izjasni o samoj Odluci Vlade Republike Srbije, broj 713-64-83/01, od 28. juna 2001. godine, kojom je na najgrublji način prekršen Ustav Republike Srbije, Ustav SRJ i Odluka Saveznog ustavnog suda od 28. juna 2001. godine.
Podsetiću vas - tom odlukom je prekršeno više članova Ustava Republike Srbije: član 47. stav 2, kojim je propisano da građanin Republike Srbije ne može biti lišen državljanstva, prognan ili ekstradiran, kao i odgovarajući član Saveznog ustava, član 17. stav 3. Prekršena je odluka - rešenje Saveznog ustavnog suda od 28. juna 2001. godine, kojim je zabranjena primena Uredbe o postupku saradnje sa Međunarodnom krivičnim tribunalom, kao i svi akti i radnje vezane za ovo, a u isto vreme i član 129. stav 2. Ustava SRJ kojim je propisano da je odluka Saveznog ustavnog suda opšteobavezna i izvršna. (Žagor.)
Pored ovih odredaba Vlada Republike Srbije je svojom odlukom prekršila i druge brojne odredbe Ustava Republike Srbije, Ustava Jugoslavije, saveznih i republičkih zakona, i ratifikovanih međunarodnih ugovora.
Pored ovih odredaba Vlada je svojom odlukom, izvršenjem protivustavne i nezakonite odluke i predajom ranijeg predsednika Republike Srbije i SRJ Slobodana Miloševića Haškom tribunalu, povredila slobode i prava svih građana, državljana Republike Srbije, garantovanih republičkim i saveznim ustavom.....