ČETVRTO VANREDNO ZASEDANJE, 02.07.2002.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTO VANREDNO ZASEDANJE

1. dan rada

02.07.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:45 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo popodnevni deo današnje sednice raspravom u pojedinostima o  zakonu o javnim nabavkama.
U međuvremenu ste dobili informacije od Vlade Republike Srbije sa mišljenjem o amandmanima narodnog poslanika Vojislava Šešelja i obaveštenje o izmenama u dnevnom redu.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Šešelj.
Narodni poslanik Rajko Baralić... Molim narodnog poslanika Vojislava Šešelja da zatraži reč ako hoće nešto da kaže.

Rajko Baralić

Gospođo Čomić, dame i gospodo narodni poslanici, neposredno pred završetak prepodnevnog rada došlo je do povrede Poslovnika, član 96. stav 2. Tražio sam repliku na izlaganje ministra za finansije i ekonomije, gospodina Božidara Đelića, gospođa Čomić je predsedavala u tom trenutku i zaključila je raspravu a sada, kao što vidite, prelazimo na rad u pojedinostima.
Gospodin Božidar Đelić izneo je nekoliko krajnje nekorektnih opaski, i neistinitih naravno, na račun SPS-a, a moja namera je bila da adekvatno odgovorim.
Dakle, upozoravam da je povređen član 96. stav 2. Poslovnika o radu Narodne skupštine.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Narodni poslaniče, pozvali ste se na povredu člana 96. stav 2.
Član 96. stav 2. glasi: "Povredom Poslovnika ne smatraju se odluke Narodne skupštine i predsednika Narodne skupštine koje se donose na osnovu diskrecionih ovlašćenja predviđenih ovim poslovnikom". Davanje reči ne spada u diskreciona ovlašćenja, a ako niste zadovoljni stavom da nije povređen Poslovnik u prethodnom slučaju, onda po Poslovniku mogu na vaš zahtev da tražim sednicu Administrativnog odbora i da se o tome Administrativni odbor izjasni.
(Rajko Baralić, sa mesta: Ne.)
Zahvaljujem. Dakle, nastavljamo raspravu u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Šešelj.
Vlada nije prihvatila ovaj amandman, Odbor za finansije nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Dame i gospodo narodni poslanici, uradio sam veći broj amandmana na ovaj zakon zato što smatram da se zakonski tekst može popraviti tim amandmanima i da zakon u osnovi može biti dobar ako se ti amandmani ugrade; zato što sam mišljenja da je bilo krajnje vreme da država centralizuje oblast nabavki za funkcionisanje državnih organa, da to maksimalno centralizuje iz onih razloga koje smo već čuli u obrazloženju.
Međutim, već iz prvog člana se vidi da postoji opasnost da centralizacija preraste u svojevrsni monopol. Centralizaciju je moguće ostvariti na nivou Republičke vlade. Vlada ima mehanizam da to uradi i u tom mehanizmu bi učestvovali svi ministri i sva ministarstva. Ovako, ako se formira, kako je to predviđeno prvim članom zakona, posebna uprava za javne nabavke i to podređena Ministarstvu finansija po prirodi stvari, onda ne da će Ministarstvo finansija imati monopol nad raspolaganjem novcem nego i kompletan monopol nad trošenjem tog novca za određene, pre svega materijalne, potrebe ministarstava i drugih državnih organa.
Država mora posredstvom Vlade, a ne jednog organa uprave koji je niži od ministarstva, da rukovodi tim poslovima i da snosi odgovornost za njihovu realizaciju.
Šta bi u ovom slučaju Vlada trebalo da radi? Da svake godine procenjuje potrebe, da na osnovu tih potreba raspisuje javni konkurs ili javnu licitaciju i da ona odredi dobavljače po kriterijumu najpovoljnijih uslova, kao i da onda vrši distribuciju tih dobara po potrebi, odnosno po programu svoga rada i programu rada svakog ministarstva pojedinačno.
Naravno, ovde treba imati u vidu da nije reč samo o Vladi i ministarstvima nego o svim ustanovama i organizacijama u državnoj svojini. Ne zaboravite, tu je univerzitet, tu su sve škole, sve zdravstvene ustanove, ogroman broj korisnika raznih potrošnih dobara, ogroman broj dobavljača i jedna jaka i moćna administracija koja će tu u suštini odlučivati. Ako se formira uprava kao organ niži od ministarstva, ta uprava taj posao ne može dobro da ostvari iz više razloga, iz svih onih razloga zbog kojih se svako ozbiljno društvo u svetu bori protiv birokratije, njene moći i uticaja.
Nova uprava znači jačanje birokratije. Ne znači državnu kontrolu nego birokratsku kontrolu. Ako Vlada to radi svojim aparatom, jači je autoritet u obavljanju poslova, a i lakša je kontrola od strane parlamenta i pojedinih ministarstava međusobno.
Ako će se ovaj organ baviti nabavkom u ime svih ministarstava i ustanova pod njihovom kontrolom, postavlja se odmah pitanje koordinacije među ministarstvima. Ako je ovaj organ odgovoran samo jednom ministarstvu, postavlja se problem kontrole tog jednog ministarstva. Imali smo decenijama problem da je svaki ministar apsolutno autonoman u svom delokrugu rada i kada se podnosi završni račun da se izbegava ulaženje u pojedinačne stavke, nego se to zaokružuje u nekim opštim stavkama, iz kojih ne može pregledno da se sagleda za šta je novac trošen. Ovde će taj problem biti još veći i još očigledniji. Svaki završni izveštaj ove uprave iznosiće stotine i stotine stranica, i ako je to uprava samo jednog ministarstva krajem godine niko neće biti zainteresovan ni u stanju da to podrobno kontroliše, niti će taj organ biti spreman da otvori mogućnost za kontrolu sopstvenog rada.
Ako to radi Vlada kao kolektivni organ uprave i najviši organ uprave, onda je njena kontrola ...
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Pet minuta i 30 sekundi.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Imam još pet minuta posle kao šef poslaničke grupe. Da li mogu da spojim?
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Možete.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Bolje da ne spajam, možda će se neko drugi javiti.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Ne znam, odlučite se.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Dakle, suština je u tome da kod ovako važnih pitanja nije svrsishodno formirati niži organ uprave od ministarstva, nego da se tim važnim pitanjima bavi organ koji je iznad ministarstva. Jedini organ koji je iznad ministarstva je Vlada.