Dame i gospodo narodni poslanici, pred sobom imamo Predlog za imenovanje novog sekretara Narodne skupštine Republike Srbije. Taj predlog je došao posle ostavke sekretara kome nije istekao mandat do kraja. Mislim da Narodna skupština nema razloga da žali što je prethodni sekretar podneo ostavku, jer je veoma loše obavljao svoju funkciju.
Međutim, sama činjenica da smo imali sekretara Narodne skupštine za koga će, ubeđen sam, većina poslanika da potvrdi da nije dobro obavljao svoju funkciju i da je pre isteka mandata podneo ostavku, morao da podnese ostavku ili već šta je tu bilo, nije ni bitno, otvara pitanje skupštinske kadrovske politike, jer je sekretar Narodne skupštine jedan od najviših funkcionera koga imenuje Skupština. Funkcioner je zakonodavne vlasti.
Mi pred sobom imamo predlog za izbor novog sekretara. Mislim da predlog nije potpun. Nemam nameru da govorim o samom kandidatu, ne poznajem ga, nisam nešto naročito značajno o njemu ni čuo, ni saznao... (Predsednik- njoj)... o kandidatu govorim.
(Glasovi-kandidatkinji.)
Govorim o kandidatu. Ma, govorim o kandidatu. (Glasovi- kandidatkinji.) Evo, opet (smeh). Kod vas može i - poslanica, i - kandidatkinja...
(Predsednik: Molim vas da ne ometate govornika.)
... i - profesorica, sve to kod vas može. Govorim o kandidatu za sekretara Narodne skupštine. (Glasovi-kandidatkinji.) Reč je o funkciji. Što se vi toliko upuštate u te polne razlike, kada ste nam počeli nove polove uvoditi. Videli smo u nekom drugom zakonskom projektu čak i da smatrate da su polne odlike stvar slobodnog opredeljenja svakog pojedinca. Pa, nemojte, malo se upristojite zbog toga.
Da, vi uvodite i srednji pol, i - nedefinisane polove, i - slobodno seksualno opredeljenje; ono što je Bog stvorio i predodredio kod vas je stvar slobodnog opredeljenja. Ovde je reč o kandidatu. Dakle, nekome ko u narednom periodu treba da obavlja određenu funkciju. Ako jednom izaberemo ženu za predsednika republike onda ona neće biti - predsednica republike, nego - predsednik republike. A, vi koji niste još dovoljno izučili srpski jezik, bolje vam je da ćutite, jer ne morate na sva zvona oglašavati vaše neznanje.
Da se vratimo kandidatu. (Glasovi-kandidatkinji.) Slušajte, o ovome imam da govorim nekih 40-50 minuta, prema tome slobodno možete da trošite moje vreme, ionako nisam znao šta sve da kažem za tih 50 minuta (smeh), pa mi ovaj dijalog sa vama i odgovara.
Kada smo dobili predlog za izbor novog sekretara Narodne skupštine, a vi ako imate kandidatkinju onda birajte sekretaricu Narodne skupštine, jer ovde ne stoji - sekretarica nego - sekretar, kandidat je za sekretara, očekivali smo da dobijemo i određene podatke koji su uobičajeni, nužni, neophodni kada je reč o izboru za ovako visoku funkciju.
Ovo je funkcija unutar parlamentarne uprave. Parlament ima svoju upravu, kao što to ima sudska vlast i izvršna vlast, ali je uprava parlamenta, odnosno administracija parlamenta, puna određenih specifičnosti kojima se odlikuje u odnosu na upravu sudske i izvršne vlasti, tako da je funkcija sekretara Narodne skupštine mnogo važnija od funkcije sekretara Vlade, sekretara Vrhovnog suda, sekretara Ustavnog suda itd.
Da bismo mogli meritorno raspravljati o kandidatu morali bismo ovde da imamo podatak kada je kandidat rođen. Mi ovde imamo potvrdu da je kandidat zaista rođen i ovde piše gde je rođen, ali ono što je najvažnije - ne znamo kada je rođen. Morali bismo da znamo. To - kada je kandidat rođen važnije je od toga gde je rođen. Godine moraju biti određene, jer se ovde ne bira dama nego se bira sekretar Narodne skupštine.
Kada budemo birali prvu damu Parlamenta onda nećemo tražiti da se kaže koje je godine rođena, onda ćemo samo gledati da li ima zdrave zube ili veštačku vilicu. To bi možda bio jedan od kriterijuma. Međutim, ovde je reč o sekretaru Narodne skupštine. Moramo znati koje je godine rođen kandidat, kao što to moramo znati za sve druge visoke državne funkcionere; morali smo znati i za Kori Udovički i za mnoge druge koje smo ranije birali.
Ovde stoji da je kandidat diplomirala na Pravnom fakultetu u Beogradu. (Glasovi-diplomirao.) Ovde stoji da je diplomirala. Ne, nego - kandidat. Međutim, ne stoji koje je godine diplomirala. To je mnogo važnije od same činjenice gde je diplomirala. Jer, na osnovu toga koje je godine kandidat rođen i koje je godine diplomirao na Pravnom fakultetu izvlačimo mnogo zaključaka o ličnosti kandidata. Da li je to kandidat koji je fakultet završio u redovnom roku od četiri do četiri i po godine, što je nešto što se može tolerisati, ili je reč o kandidatu koji je studirao osam, deset ili petnaest godina itd.
To je veoma važno kod onih funkcija gde je potrebna sasvim određena stručna sprema. To za ministra nije važno, ali je važno kada je reč o sekretaru Narodne skupštine. Ministar ne mora da bude određene struke i specijalnosti. Ministar nekada ne mora biti ni pismen, imali smo i takvih slučajeva, ali sekretar Narodne skupštine mora biti diplomirani pravnik i mi, kao narodni poslanici, imamo pravo da dobijemo podatke o tome kakvog je kvaliteta taj pravnik.
Ako ovde već niste naveli njegovu prosečnu ocenu u toku studija, onda ste bili dužni da navedete kada je završio Pravni fakultet. Možda prosečna ocena sama po sebi ne znači mnogo, ali mnogo znači godina završetka studiranja.
Treće, ovde se opet daju neki podaci koje je kandidat sam o sebi naveo, pa se kaže da je prvi radni odnos, kao pripravnik, zasnovala u Službi Narodne skupštine. I tu nam je potrebno da znamo koje godine. To je veoma važno i insistiram da se Narodnoj skupštini bar usmeno saopšti kad je kandidat rođen, koje je godine završio Pravni fakultet i kada je kandidat zaposlen u Službi Narodne skupštine.
To je što se tiče ličnosti kandidata, ne bih se upuštao u neke druge detalje, a sada nekoliko reči o onome šta treba da radi sekretar Narodne skupštine. U toku ovih 12 godina Narodna skupština je promenila nekoliko sekretara. Neki od njih su uspešno obavljali svoje poslove, neki se uopšte nisu mešali u svoje nadležnosti, a neki su se nekritički prilagođavali političkom stavu skupštinske većine ili rukovodstva Narodne skupštine, kršeći pri tome i Ustav i zakon i Poslovnik Narodne skupštine.
Zato ističem da je za sekretara Narodne skupštine neophodno izabrati ličnost sa izuzetno visokim kredibilitetom, moralom, stručnošću, ličnost koja će biti savesna, koja neće zarad određenih političkih interesa da žrtvuje svoju savest, principijelnost i dostojanstvo.
Imali smo nebrojeno slučajeva da sekretar Narodne skupštine učestvuje u kršenju Poslovnika, ili sebe stavlja u ulogu tumača Poslovnika, pa na osnovu sopstvenog nakaradnog tumačenja, čak angažuje oružane snage u vidu skupštinskog obezbeđenja da se volja onoga ko krši Poslovnik nemilosrdno i do kraja sprovede u život. Takav sekretar nije potreban Narodnoj skupštini.
Narodnoj skupštini treba sekretar koji će sa stručnog aspekta tumačiti pravo. Dakle, on nije autentični tumač. Autentični tumač može biti samo Narodna skupština u celini. Međutim, autentičnom tumačenju uvek prethodi stručno tumačenje, koje ukazuje na sve pravne aspekte sa gledišta struke "ni po babu ni po stričevima".
Takvog sekretara možda nikada nismo imali, ali bismo ga morali jednom izabrati. Da li će to biti u ovom mandatu, tek u sledećem ili u nekom narednom, to je teško danas proceniti, pogotovu nama koji ne poznajemo vašeg sadašnjeg kandidata. I, ne ulazim uopšte u to kakav je to kandidat. Govorim kakav bi trebalo da bude kandidat, a vi procenite da li ste upravo takvoga predložili i da li takvog treba da predložite, odnosno da li vam treba neki kao onaj dosadašnji, samo što će sa suprotne strane da zloupotrebljava svoju funkciju i nakaradno tumači Ustav, zakone i Poslovnik.
Ako vam treba sekretar koji će biti kao onaj dosadašnji, kako se zvaše, Georgije, pa samo izokrenut u ogledalu, onda znajte da Narodnoj skupštini, kao instituciji, ne treba. Ovde je potreban sekretar Narodne skupštine za koga neće postojati poslanici vlasti i poslanici opozicije, za koga će svi narodni poslanici biti ravnopravni i sve skupštinske službe podređene njihovim potrebama; koji neće upravljati skupštinskim službama manipulišući pravima narodnog poslanika ili narodnih poslanika-celih poslaničkih grupa, kao što sada imamo slučaj - u pripremama sednica pojedinih skupštinskih odbora, npr. Administrativnog odbora, gde se neki poslanici, koji su na dnevnom redu, uopšte ne obaveštavaju o sednici, ne dobijaju materijal za sednicu; ili se manipuliše pravima celih poslaničkih grupa itd.
Sve su to osetljiva pitanja, gde se ustavna i zakonska prava krše uz saradnju službenika Narodne skupštine. Uloga je sekretara Narodne skupštine da spreči zloupotrebu svojih službenika i da bude kontrolor nad radom svakog službenika, ukazujući mu da on mora striktno profesionalno obavljati svoje dužnosti, a ne po želji i potrebama određenih moćnika u datom trenutku.
Nažalost, rekao sam, ranije nismo imali takve sekretare. Ovaj poslednji je bio najgori u tom smislu, a kakav će biti sledeći, ostaje da se vidi. Ali, taj sledeći, ako želi da stekne autoritet, mora se postaviti na principijelan način. Ukoliko se tako postavi, nova vlast neće imati potrebe da menja sekretara.
Da li je moguće takvog profesionalca postići i kandidovati, to je drugo pitanje. Nova vlast uvek jednom dolazi, Milka, to bi ti trebalo da znaš. (Milka Marinković, sa mesta: To znam.)