TREĆA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 02.04.2003.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu.

Rodoljub Šabić

Da pokušamo ovu stvar da pojasnimo do kraja. Dakle, apsolutno sam  za realizaciju svih dobrih ideja, ali  ne po cenu unošenja konfuzije u pravni sistem, kao što sam rekao.
Ako govorimo o jednom zakonu koji je donet još u vreme bivšeg režima i koji je imao za cilj, kako nam gospođa Pop-Lazić kaže, da se formira jedinstveni birački spisak, onda ne možemo istovremeno da govorimo da smo hteli da ovo ministarstvo njega vodi, budući da je isti taj zakon ovom ministarstvu poverio nadzor nad ažuriranjem. I logički i pravno nemoguće je nekog ovlastiti da vrši nadzor nad samim sobom! To je i logički i pravno neodrživo!
Prema tome, slažem se da jednom, kada bude trenutak, potražimo to rešenje, ali ovo, bez obzira što je iz amandmana kolege Krasića dobra ideja, nije rešenje.
(Zoran Krasić sa mesta: Replika.)
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Ajte, pošto ste novi poslanik, malo privilegije. Inače, nije vas uvredio, samo ste spomenuti. Hoću da budem korektna, a vi ste stalno nezadovoljni.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ne radi se ni o kakvoj uvredi, nego se radi o potrebi da se razjasne neke stvari i neke nepreciznosti koje je izrekao gospodin Šabić. Očigledno nije shvatio suštinu ovog amandmana.
O čemu se radi? Mi slično rešenje već imamo u Crnoj Gori. Ono nije savršeno, ali u pogledu jedinstvenog biračkog spiska jasno je primenjivo. Sve političke stranke i svako ko je zainteresovan da vidi da li je upisan u birački spisak, njemu je dostupno da kompjuterom izvrši proveru i nema mogućnosti da se neko lice javi da je na tri, četiri, pet ili šest mesta upisano, nema mogućnosti da mrtvo lice bude deset godina u biračkom spisku. O tome se radi.
U potpunosti se slažem da postojeći Zakon o izboru narodnih poslanika ima svoje nepreciznosti i svoje manjkavosti, ali on je rezultat jednog kompromisa koji je postignut posle 25. oktobra 2000. godine. Tada je usvojen taj zakon i tada je i doneta ta uredba koja se odnosi na ažuriranje biračkih spiskova, koja je takođe nedorečena.
Mi faktički, imamo, situaciju da, kada tražimo to što se zove jedinstveni birački spisak, onda dobijamo decembra meseca 2000. godine kompakt disk od Radomira Markovića, gde niko ne može da vidi šta piše unutra, šta je sve registrovano. Septembra 2002. godine takođe dobijamo jedan CD u koji niko ne sme da izvrši uvid, jer tako je odlučila Republička izborna komisija. Decembra 2002. godine dobijem nešto, otvori se i zatvori se i kraj, nema više priče, nema više razgovora.
Mi možemo svi da kažemo da zakon nije dobar i da ne valja, a kada se to bude sredilo u materijalnim odredbama, onda ćemo da stavimo da to bude nadležnost ministarstva. Mislim da je pogrešan put. Vi i u postojećem Zakonu o ministarstvima i u ovom predlogu zakona o ministarstvima imate puno reči u okviru nekog ministarstva koje definišu nadležnost, a ministarstva ne rade to, već je rezervisano. Rezervišite ga na isti način i kod vašeg ministarstva. Pitanje dvostepenosti, trostepenosti postupka, sve su to pitanja koja mogu da se reše. Postoje propisi, postoje osnove na kojima može to vrlo kvalitetno i uspešno da se reši.
Što se tiče registra stanovništva, to je nama nasušna potreba - da ljudi ne gube vreme čekajući u redovima za izvod iz matične knjige rođenih koji ne sme, navodno, da bude stariji od šest meseci, jer mu traži tamo neki organ, pa ukoliko je šest meseci i jedan dan, on mu ne prihvata itd.
Možda se nešto tu i promenilo, ali gubimo vreme na šalterima, a postoje podaci i postoji registar stanovništva i moguće je da se napravi. U predratnoj Jugoslaviji, te spiskove je vodilo Ministarstvo unutrašnjih dela i nikada se nije desilo da mrtvi budu na spisku, nikada se nije desilo da neko bude upisan na dva ili tri mesta.
Molim vas, nemoguće je na početku 21. veka da ne možemo da sredimo evidenciju građana. U tom smislu je bio podnet amandman da deluje podsticajno na ministarstvo, na sličan način kao što postoje i u drugim odredbama neke reči koje obavezuju ministarstvo, a samo ministarstvo nema nekih materijalnih odredbi za taj rad. U tom smislu treba da shvatite ovaj amandman.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 7. amandman je podnela narodna poslanica Vjerica Radeta.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, a predstavnik predlagača takođe nije prihvatio amandman. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Da je Vlada slučajno u članu 7. zakona o ministarstvima, u okviru nadležnosti Ministarstva poljoprivrede i vodoprivrede, između ostalog, predvidela i obeležavanje, samo obeležavanje genetski modifikovanih proizvoda, pohvalila bih Vladu i taj predlog zato što je normalno i logično da Vlada, da vlast vodi računa o zdravlju i životu svojih građana.
Svi se svi dobro sećate kakva je panika u narodu nastala pre, čini mi se, dve godine kada je "Krmivo-produkt" i Dragoljub Marković uvezao ogromne količine genetski modifikovane soje. Da se to ne bi dešavalo, predložila sam da se briše ovaj deo u ovom članu 7.
Što se tiče uvođenja u proces proizvodnje genetski modifikovanih proizvoda, ovo je zaista prava katastrofa. Volela bih da znam ko se usudio da ozakoni trovanje sopstvenog naroda?! Vi očigledno želite da ovako lep, pametan narod pretvorite u degenerisana stvorenja. Gospodo, zar nam nije dosta osiromašenog uranijuma, zar i na ovaj način da se trujemo?
Moj amandman je apel na vašu savest. Ako ne vodite računa i ako ne možete da vodite računa o narodu u celini, onda bi bilo dobro, bar, da vodite računa o sebi i o svojim porodicama, jer ozakonjenjem ovih modifikovanih proizvoda niko od vas neće biti zaštićen na ovaj način.
Što se tiče drugog dela amandmana koji sam podnela na član 7. Zakona o ministarstvima, a koji se odnosi na vraćanje pašnjaka i utrina selima na korišćenje, napisala sam to u obrzaloženju, a i sada vam kažem da znatno kasnite sa ovom regulativom, s obzirom da je zakon o vraćanju utrina i pašnjaka selima na korišćenje postojao u Republici Srbiji pre nekih 10 ili 11 godina. Zakon je bio sa ograničenim rokom primene, mislim da je bilo u pitanju tri godine i za te tri godine vraćene su utrine i pašnjaci svim selima na korišćenje, sve ono što je bilo moguće kako je tada zakon i predvideo, a što je bilo izvan granica građevinskog reona.
Kao što vidite, gospodo, u ovoj zemlji se radilo i pre vas, radiće se i posle vas, a preživećemo nekako i ovaj vaš period kada se u Srbiji ništa ozbiljno ne radi, osim Milke, naravno.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Da.)
Reč ima narodna psolanica Gordana Pop-Lazić.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, članom 7. su navedeni poslovi Ministarstva poljoprivrede i vodoprivrede,  i u ovom delu u kome smo mi intervenisali, a Vjerica Radeta, poslanik SRS je obrazložila razloge za podnošenje amandmana.
Moram samo da vam skrenem pažnju da mi nismo brisali onaj deo poslova Ministarstva koji se odnosi na obeležavanje genetski modifikovanih proizvoda u prometu.
Dakle, ukoliko se uvezu takvi proizvodi, Ministarstvo bi bilo nadležno da uredi tu obalst kako se ti proizvodi obeležavaju, tako da i korisnici unapred znaju da su štetni po zdravlje i da se radi o genetski modifikovanim proizvodima. Apsolutno sam protiv toga da legalizujemo proizvodnju genetski modifikovanih proizvoda, jer ovako kako je to navedeno u Predlogu zakona očigledno da je to krajnji cilj.
Drugi deo amandmana koji se tiče vraćanja pašnjaka i utrina selima na korišćenje, u prilog amandmana koji je gospođa Vjerica objašnjavala, valjda svi znate, ko god ima neke veze sa lokalnom samoupravom, da je taj posao davno završen, da nema u Srbiji više utrina i pašnjaka koji treba da se vraćaju.
Dakle, neko nije obratio pažnju na postojeće nadležnosti ovog ministarstva iz nekog ranijeg vremena, pa je to po inerciji ostalo tako. Mi smo primetili da je to suvišno, da treba da se briše i smatramo da je amandman apsolutno prihvatljiv i da ima opravdanja.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Narodni poslanici Jovan Todorović i Ljubomir Mucić zajedno su jednim amandmanom predložili izmenu člana 8. i dodavanje novog člana 8a.
Odbor za pravosuđe i upravu i predstavnik predlagača nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Izvolite, reč ima narodni poslanik Jovan Todorović.

Jovan Todorović

Gospođo Mićić, dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, žao mi je što je kolega Siniša predložio da se skrati rasprava o ovim amandmanima, jer mi se čini da je vreme od tri minuta jako kratko da obrazložim amandman.
Zašto je potrebno da postojeće Ministarstvo za privredu i privatizaciju podelimo na dva ministarstva? Time dobijemo jedno ministarstvo za privredu, a ujedno Ministarstvo za privatizaciju treba da ostane kao takvo do okončanja procesa privatizacije, koja je po prirodi stvari i po prethodnim zakonima koje smo ovde u Skupštini usvojili, vremenski ograničena.
Gospođa Gordana Matković, ministar za socijalna pitanja, nedavno je u javnosti iznela jedan jako zabrinjavajući podatak. U ovoj zemlji Srbiji 800.000 odraslih ljudi ima primanja ispod četiri i po hiljade dinara. Još 800.000 ljudi ima primanja ispod 5.000; znači 1.600.000 ljudi se nalazi u stanju socijalne ugroženosti! Jedan jedini način da se iz toga izađe jeste pokretanje privredne aktivnosti. Nema drugog izbora.
Rebalans budžeta koji ćemo imati odmah posle na dnevnom redu govori o tome da se nalazimo u ozbiljnim problemima. Projektovani rast društvenog proizvoda ne može da se ostvari, a i takav kakav je bio projektovan, nije omogućavao realan rast standarda stanovništva u ovoj zemlji. Nema drugog izbora, nego pokrenuti privredne kapacitete i nema prirodnijeg načina da se to radi nego preko Ministarstva za privredu.
U uslovima, kada se privatizacija odvija na svim frontovima, kada imamo obimne aktivnosti na tom planu, prosto je nelogično, mislim i neopravdano, očekivati od jednog ministra, gospodina Vlahovića, da u isto vreme vodi kvalitetan proces privatizacije, a da pri tome vodi računa o svim onim važnim segmentima koji se tiču podsticaja razvoja privrede, utvrđivanja propisa, mera ekonomske politike za rast industrijske proizvodnje, povezivanja, promene propisa itd.
Dakle, neopravdano je očekivati od jednog ministarstva da se upusti u sve ove poslove na način koji će omogućiti da imamo i privatizaciju i istovremeno rast privredne proizvodnje. Govorimo o postojećim društvenim preduzećima, o državnim i o privatnim, koja objektivno imaju opšti pad privredne aktivnosti u poslednjih godinu dana. Zato je suvislo da Vlada o tome razmisli. Ovo je predlog koji, jednostavno, ide u pravcu dobre namere, da se podele odgovornosti, da se stvori jedna nova kritična masa kadrova i ljudi u određenom ministarstvu koja će raditi samo na tome da se oživi privredna aktivnost.
Zato vas molim, znam da je danas teško ministru koji je ministar za lokalnu samoupravu da se o tome izjasni, zato što to nije pitanje samo za njega, nego i čitavu Vladu i koncept ekonomskog razvoja u ovoj zemlji, o tome bi mogao ipak da se postigne neki sporazum, da imamo još jedno ministarstvo koje bi doprinelo da svi bolje živimo.