TREĆA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 02.04.2003.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko od predstavnika poslaničkih grupa prijavljuje za reč? (Ne.)
Prelazimo na raspravu u pojedinostima.
Pre toga, zaključujem načelni pretres i saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Izvolite, reč ima narodni poslanik Siniša Mitrović.

Siniša Mitrović

Uvažena predsednice, poštovane kolege narodni poslanici, na osnovu člana 137. predlažem da rasprava u pojedinostima traje najviše tri minuta i molim da se o tome izjasnite.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Stavljam na glasanje predlog narodnog poslanika da rasprava u pojedinostima traje najviše tri minuta.
Za 85, protiv četiri, nije glasalo 45, od 134 narodna poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština usvojila predlog da rasprava u pojedinostima traje tri minuta.
Obaveštavam vas da je narodni poslanik Biači Anton, pisanim putem, povukao svoje amandmane na članove 2, 6. i 8. Predloga zakona.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Veroljub Arsić.
Zakonodavni odbor predlaže da se ovaj amandman odbije.
Reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, podneo sam amandman na član 1, odnosno na prihodnu stranu budžeta Republike Srbije i to na onaj deo koji se tiče realnih izvora finansiranja budžeta.
To su porezi, akcize, carine, naknade za korišćenje vazdušnog prostora. Naime, sam predlog člana 1, odnosno prihodne strane budžeta je po Srpskoj radikalnoj stranci nerealno visok i nije u skladu sa ekonomskim potencijalom Republike Srbije, a uz to nisu korišćeni oni parametri koji su obavezni prilikom projekcije ovakvog jednog člana i nisu uzeti u obzir.
Amandman na član 1. je, u stvari, nastavak budžeta koji je Srpska radikalna stranka projektovala još u 2001. godini, odnosno 2002. godini i smatramo da je mnogo realniji nego sam Predlog budžeta koji je podnela Vlada, odnosno nadležni ministar. Vlada, odnosno ministar nisu uzeli u obzir deficit u spoljnotrgovinskoj razmeni, nisu uzeli u obzir pad kupovne moći i, ono što je još važnije, porast broja nezaposlenih prouzrokovan haotičnom privatizacijom koju sprovidi Vlada Republike Srbije. Samim tim i prihoda strana budžeta je nerealno visoka i treba da se uskladi sa stvarnim mogućnostima srpske privrede.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Ljubojević.
Zakonodavni odbor predlaže da se amandman odbije.
Reč ima narodni poslanik Dragan Ljubojević.

Dragan Ljubojević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, ovaj amandman je u vezi sa amandmanom na član 1. koji je podneo kolega Arsić, i odnosi se na umanjenje prihoda u budžetu. Smatramo da je 271.790.000.000 nerealno visok iznos prihoda u budžet, a da je 199.468.800.000 dinara nešto što je realnije i što je lakše ostvarivo.
U rebalansu budžeta za 2003. godinu predviđate deficit od 467.901.819.000, s obzirom na činjenicu da je sam rebalans budžeta u odnosu na budžet, koji je usvojen u decembru mesecu, za 2003. godinu viši za nešto oko 57 milijardi dinara, da li će privreda Srbije moći da izdrži ovoliko opterećenje koje je projektovano ovim budžetom, a posebno što tu ima nekih stavki za koje smatramo da su neopravdane i koje mogu da se smanje.
Ja sam malopre u raspravi u načelu napomenuo stavku vezano za subvencije privatnim preduzećima u razdelu Ministarstva kulture u iznosu od 133.650.000; zatim, donacije međunarodnim organizacijama, 7.800.000; nije neki veliki iznos kada imamo u vidu da je sam budžet 270 milijardi, ali za državu koja se nalazi u dubokoj ekonomskoj krizi Vlada te države mora da vodi računa o izdvajanju bukvalno svakog dinara.
Postavlja se pitanje koje su to međunarodne organizacije koje treba od strane naše države, od strane naše Vlade da prime i primaju donacije? S jedne strane mi računamo da ćemo ubrati, odnosno deficit popuniti sa gotovo 15 milijardi dinara iz donacija, a sa ove strane mi izdvajamo donacije za neke druge države. To je nešto što je apsolutno nedopustivo!
Takođe, stavka 481 u članu 6. to su donacije nevladinim organizacijama - 875.132.000. Koje su to nevladine organizacije koje treba od strane Vlade da budu finansirane sa 875.132.000 i da li su to zaista nevladine organizacije, ako ih Vlada finansira sa 875 miliona dinara?
Što se tiče tačke 2) člana 2. ovog deficita u iznosu od 46.901.819.000 dinara - postavlja se pitanje da li je ova struktura pokrivenosti budžetskog deficita realno ostvariva, ako imamo u vidu da znatan deo toga od 30% treba da se pokrije iz donacija koje su vrlo neizvesne.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
 Reč ima narodna poslanica Gordana Pop-Lazić.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, kao što je relna budžetska projekcija za 2003. godinu 199.468.800.000, tako je realno da u ovom parlamentu ima 85 poslanika skupštinske većine i kao što je budžetski deficit blizu 47 milijardi, tako je i deficit u ovoj skupštini što se tiče poslaničke većine 31 narodni poslanik, koji će se prilikom glasanja verovatno pojaviti sa lažnim karticama, tako da postaje bespredmetno da se ovi amandmani obrazlažu, a pogotovo kada imamo situaciju da nemamo izveštaj Vlade, da nemamo ministra koji bi, eventualno, mogao da reaguje na ove amandmane; sve je obesmišljeno.
Možemo da pretpostavimo da će se stalno ovako raditi, što će se pravdati hitnim postupkom, a ne moramo da imamo stalno hitni postupak. Međutim, pošto znamo da vas mnogo nerviramo zbog toga što izlazimo za govornicu da obrazlažemo amandmane, mi ćemo nastaviti da ih obrazlažemo.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić.
Zakonodavni odbor predlaže da se amandman odbije.
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovim amandmanom se u članu 3. traži brisanje tačke 3) stava 1. člana 2a. koja glasi: "Planirano zaduživanje kod inostranih poverilaca do iznosa od 24.885.000.000 dinara". Radi se o članu koji daje prostor Republici Srbiji da daje garancije i kontragarancije po inostranim kreditima. Mi iz Srpske radikalne stranke smatramo da ova tačka ne bi smela da stoji u budžetu, da to ovlašćenje, odnosno tu obavezu ne bismo smeli da preuzmemo, jer ekonomska situacija u državi i sva ova kretanja ukazuju da država ne bi mogla da ispuni svoje obaveze po ovim eventualnim zajmovima. Jeste da je ovde dato više u formi jednog rizika, mogućeg, da se desi, a može da se ne desi, međutim ekonomsko stanje ukazuje da ovo prevazilazi uobičajeni rizik i da ovo postaje praktično obaveza Vlade.
Posebno bih skrenuo pažnju na činjenicu da mi imamo centralizovana plaćanja po osnovu javnih rashoda, da su i niži nivoi vlasti praktično u jednom umreženom sistemu. To ima i svojih dobrih strana, naravno, ali realni deficit, deficit u smislu nedostatka sredstava na računima, nedostatka sredstava u trezoru, praktično parališe republički nivo vlasti i vlast na lokalnom nivou ukoliko bi se izvršila ova zaduženja u toku 2003. godine; misli se pre svega na nova zaduženja i data je struktura tih kredita, pre svega su namenjena za infrastrukturu lokalne samouprave i javna preduzeća od republičkog nivoa; verovatno postoji potreba za popravkama, za sređivanjem tog sistema koji bi trebalo da funkcioniše.
Međutim, naše ekonomsko stanje to ne dozvoljava. Drugo, naša vlada neće biti u mogućnosti da ostvari budžet i da bude kvalitetan garant. Na taj način dolazimo neoprezno u već zabranjenu zonu prekomernog zaduživanja, koje opterećuje naredne godine.
Što se tiče tačke 2) jeste da su rizične ove obaveze i iznose oko pet milijardi po osnovu dodatnih garancija za ukupan zajam od oko 41 milijardu dinara. Ali, nova zaduženja u 2003. godini od oko 25 milijardi, koliko je planirano, po toj logici stvaraju nove obaveze i nov rizik za Vladu da mora da odvoji verovatno oko 2,5 milijarde. Naravno, to bi sve posle išlo iz sredstava rezerve i na taj način dovodi se u pitanje funkcionisanje onih državnih organa, koji su od vitalnog značaja za razvoj države. Ovo jeste politički stav da se prekine sa ovim nekontrolisanim zaduženjem, jer se ono javlja kao bumerang. Po onoj narodnoj priči "što se ne plati na mostu, platiće se na ćupriji", ali je to onda mnogo skuplje, mnogo bolnije i remeti sve sledeće budžetske planove.