Gospođo predsednice, poštovani narodni poslanici, dame i gospodo, ne ponavljajući sve ono što je rečeno u debati novembra prošle godine u ovom domu, jer je ovo skoro istovetni budžet, što se tiče korisnika budžeta Republike Srbije, prvi put ste usvojili budžet ranije po predviđenom ritmu. Ako pogledamo ovaj rebalans budžeta, kao što je rekao predsednik Vlade, on je ovde zato što je došlo do usvajanja Ustavne povelje. Samim tim to nije samo jedan pozitivan čin u smislu ustavnog uređenja naše zemlje.
Ja bih pogledao sa ekonomskog stanovišta: sama Ustavna povelja i njen zakon o sprovođenju, a danas i ovaj zakon o ministarstvima o kome ste malopre debatovali i sada budžet, omogućiće da stvari budu mnogo jasnije za sve one koji žele da privređuju u Srbiji ili koji žele da investiraju u Srbiji, bilo da su domaći ili inostrani investitori.
Zahvaljujući ovim promenama i ingerencijama koje će se finansirati na ovaj način, situacija će biti veoma jasna za one koji žele da posluju kod nas. Ako pogledate pitanja finansija, privatizacije, socijalna pitanja, sve ono što znači život, što znači privređivanje, to je sve sada na nivou Republike Srbije, tj. Crne Gore. Na taj način u mnogo čemu je pojednostavljen postupak i način poslovanja u našoj zemlji, i to je dobro.
Drugi element, a to je da ovo novo ustrojstvo omogućava uštedu. Ušteda za srpskog poreskog obveznika, jer ako uporedimo sliku koju smo imali novembra ili decembra prošle godine i sliku koju imamo, ukoliko usvojite ovaj budžet, to je jedna ušteda od otprilike 5-6 milijardi, za početak. Mislim da ćemo kroz vreme uspeti dodatno da uštedimo. Kako?
Prvi element, a to je da Crna Gora, prvi put posle 1999. godine učestvuje u finansiranju državne zajednice. Naravno, kao što su nekoliko puta već napomenuli, ne bi bilo tačno reći da oni nisu ni u šta investirali i da su imali onih 3% poreza na promet, gde nisu promenili fiskalni sistem i dalje su ubirali 3% od poreza na promet i usmeravali prema komunalnim preduzećima i preduzećima u Crnoj Gori, koja su bila dobavljači armiji i podmirivali njihove troškove.
Nije tačno reći da Crna Gora nije dala ni jedan jedini dinar za vojsku ili za neke druge institucije. Sigurno nije bilo u ovom obimu. Prema nekim procenama, to je bilo nekih desetak miliona evra, ako govorimo o moneti koja je moneta Crne Gore od prošle godine.
Ove godine to je 45 miliona evra. Tih 45 miliona evra je negde oko 2,5 do 3 milijarde dinara. To je utoliko manje za srpskog poreskog obveznika za podmirivanje ovih troškova. Tih 45 miliona evra nije za celu godinu, nego za devet meseci, od aprila do decembra ove godine. Možemo da očekujemo da sledeće godine to bude još više. Eto prvog izvora uštede za srpskog poreskog obveznika.
Drugi izvor je onaj koji je predsednik Vlade malopre napomenuto, a to je da se iskoristi ovaj momenat promena, da se ispita nužnost raznih radnih mesta, a rekao bih i nekih materijalnih troškova. Doći ćemo do nekih tri hiljade službenika manje i ne samo na zajedničkom nivou, nego i u prelasku ingerencije na srpski nivo, shodno zakonu koji ste izglasali juna prošle godine.
Starešine u srpskim institucijama preuzimaju, ne po paušalu sve one koji su bili u datom sektoru ili u ministarstvu ili u organizaciji, nego po potrebi. Veoma pažljivo smo se trudili da ne bude preuzet veći broj izvršilaca, niti nekih drugih troškova od onoga što je nužno. Samim tim dolazimo do tog domaćinskog ponašanja, koje treba da upotpunimo ove godine, time što ova imovina koja postoji treba da se podeli na najracionalniji mogući način.
Kada kažemo najracionalniji način, to znači pokušati da se oslobode neke zgrade, da bi bile prodate ili date u zakup. Tako da država samo zauzima onaj broj kvadratnih metara koji je nužan u novom ustrojstvu.
Ima nekih ideja, kao što znate, a to će biti interesantno propratiti da, primera radi, nije to samo pitanje uštede nego i način rada, da eventualno ovaj cenjeni dom zauzme onu veću salu, tamo gde je bila savezna skupština, jer ovo je najverovatnije najružnija skupština u Evropi koja postoji. Imamo situaciju gde smo imali dva doma na nivou SRJ. Znači, 131 poslanik radi sada na nivou državne zajednice. To je ona bivša sala Veća republika koja je dovoljna za to. Ona veća sala, uz neke minimalne radove, biće dovoljna za ovaj dom.
To znači da će ova zgrada najverovatnije biti nužna za neke stručne službe, ali evo jedne ideje, da i ovaj dom najzad dobije pravi dom i da vi imate neke uslove za rad koji su dostojni onog posla koji radite. (Aplauz.) Hvala.
Uz to, želim samo da kažem da te uštede i preraspodele u načinu upotreba zgrada i raznih drugih stvari koje upotrebljava država, moraju da se prenesu ne samo na Beograd, nego i na celu našu državu. Imamo situaciju gde neke kasarne nisu u potpunosti upotrebljene, znamo da MUP ili su neki drugi organi u komercijalnom zakupu u tom istom gradu, a u nekim slučajevima i u istom kvartu. Evo načina na koji može da se uštedi.
Naravno, to ne može paušalno, ne može preko kolena, treba napraviti jedan plan i to postepeno uraditi. Mislim da svi dugujemo i Vlada Republike Srbije, pre svega, našim poreskim obveznicima da apsolutno iskoristi ovaj momenat da uštedi sve što je moguće uštedeti i da sve bude racionalno upotrebljeno.
Treća stvar, i zadnja, koju bih hteo da kažem oko ovog rebalansa budžeta, a to je da za one poslanike (a ima ih i to iz raznih grupa) koji su dobro pročitali i dispozitiv, prvi put u budžetu Republike Srbije i to je prvi put da to vidim u bilo kom budžetu Republike Srbije, uključujući i one koji su bili tridesetih godina, Vlada Republike Srbije, znači, izvršna vlast, dostavlja na odobrenje Narodnoj skupštini iznos zaduživanja i garancija koje može da uradi Vlada u datoj godini.
Tu je taj član 2. i hteo bih da ga komentarišem, jer vidim i već sam čuo da ima nekih proizvoljnih interpretacija, gde ulazimo u jednu situaciju da onaj zadnji način na koji jedna izvršna vlast, sada kada imamo sve javne prihode i rashode na istom mestu, neka izvršna vlast bi mogla da uđe u dodatne troškove na nekim budućim budžetima kroz zaduživanje i davanje garancije nekima koji nisu budžet Srbije, ali za koje se garantuje.
U ovom budžetu, po prvi put, imate na vaše odobrenje ukupni iznos preko koga Vlada ne sme da pređe, a da se ne vrati u ovaj dom. To smo već imali kao praksu dve godine, da za bilo koji zajam koji nosi suverenu garanciju, mora se doći u ovaj dom i mora se dobiti pozitivno glasanje ovog doma, kao što je to bilo u februaru mesecu ove godine povodom zajma za Niš, Kragujevac i Novi Sad, za njihovu lokalnu infrastrukturu.
Znači, ta dobra praksa, ta zdrava praksa javnih finansija, gde izvršna vlast ne može, kao što se pre radilo, u kabinetu sama odlučiti da zaduži buduće budžete, da prenese velike obaveze koje se ne vide u budžetu, ta praksa je već ustaljena. Ovog puta, shodno Zakonu o budžetskom sistemu, imamo i celu sliku svih tih mogućih garancija.
Želim da uđem u detalj tih 66 milijardi dinara, a to je cifra koja sama po sebi izgleda velika. Tu želim da kažem šta je unutra i zbog čega je veoma dobro, a veoma sam ponosan na Vladu Republike Srbije, da uvedemo najzad i tu praksu da sve buduće vlade, ma koje one bile, moraju u budžetu za datu godinu da kažu, koji je maksimum zaduživanja i maksimum garancija koje može bilo koja vlada i obaveze u koje može da uđe, a za koje ovaj parlament zna.
Dakle, 66 milijardi je tu iz raznoraznih razloga. Ovaj dom još nije izglasao jedan broj kontragarancija za mnogobrojne kreditne aranžmane koji su već u toku. U ovih 66 milijardi, naravno, imamo malu garanciju koja je od nekih 300 miliona dinara, posle tendera za uslove koji bi mogli da budu dati, jedna poslovna banka je dobila mogućnost da finansira uvoz mineralnog đubriva. Možemo da imamo dovoljno mineralnog đubriva i to blagovremeno u proleće ove godine. To je 300 miliona dinara.
Iza toga, mnogo veće stavke su one koje se tiču međunarodnih finansijskih institucija. Ne bih ulazio, jer će vam dostaviti sve, imaćete detalj svih kredita, i moći ćete danas da dobijete dopunu obrazloženja oko tih garancija. Videćete da ovde nema ničeg drugog osim, pod jedan, onih kredita gde je već izglasana u Saveznoj skupštini jedna garancija i koje su operativne. To su krediti Evropske banke za razvoj i rekonstrukciju, krediti od Evropske investicione banke i manjih finansijskih institucija.
Sa druge strane, imamo prvi put za 2003. godinu jednu procenu, koji su ti zajmovi o kojima se u ovom momentu pregovara i za koje namene se namerava ući u zaključivanje nekih ugovora i gde očekujemo da 2003. godine ovaj dom izglasa jednu kontragaranciju i time garantuje suvereno otplatu tih kredita.
Tu nema nikakve egzotike, to su ponovo međunarodne finansijske organizacije, jer naša zemlja (želeo bih da iskoristim ovu mogućnost da to napomenem) i mi ni u kom slučaju ne ulazimo u dugove i dajemo suverenu garanciju pod komercijalnim uslovima. Mi to ne želimo, mi to i ne smemo, jer u ovom momentu kada imamo pregovore koji su završeni, bar u multilaterali, sada se sprovodi u potpunosti u bilateralnim dogovorima sa našim poveriocem u Pariskom klubu, koji su nam već otpisali 51% ukupnog duga, i kroz tri godine, ukoliko sprovedemo uspešno program ekonomskih reformi sa raznim finansijskim institucijama, otpisaće još 15%.
Ulazimo ponovo u pregovore sa Londonskim klubom, gde očekujemo veoma slične ugovore. Naravno, ne može se tražiti od istih tih poverilaca da otpišu dve trećine duga, a da se istovremeno garantuje 100% komercijalnog duga. Zbog toga, videćete, u ovoj cifri je sve koncesijalno, znači, to je ili pozajmica od međunarodnih finansijskih institucija (daću jedan primer), to je Svetska banka, to su krediti od 20 godina, sa 10 godina počeka, nula kamatnom stopom, i sve drugo je mnogo povoljnije nego što bismo mogli da dobijemo na tržištu kapitala.
To su jedini krediti gde će Vlada Republike Srbije vama predložiti da se da jedna suverena garancija, i svi drugi krediti (setite se prošle godine), to je bilo pitanje Nemačke banke za razvoj, to je bio zajam za elektroprivredu, za njenu rehabilitaciju, da bi jedan takav zajam došao na dnevni red, on mora da ima u sebi element koncesionalnosti ili donacija, ako hoćete, za 35% prema nekom merilu komercijalnog zajma.
To su dva tipa zajma koji dolaze u obzir, ili oni koji dolaze iz međunarodnih finansijskih institucija, koji su po prirodi stvari nekomercijalni (i mi ćemo imati pristup tim kreditima još nekoliko godina), ili ukoliko jedna druga institucija želi da nam da kredit i hoće garanciju, taj kredit mora biti bar 35% jeftiniji od jednog normalnog merila komercijalnog duga.
Zbog toga, ni u kom slučaju to ne znači da odjedanput ove godine Srbija hoće da se zaduži za 66 milijardi. Ne, mi predviđamo da se ove godine nadoknadi (ako smem tako da kažem), malo zakašnjenje u usvajanju nekih zakona o kontragarancijama i predviđamo koja su to dodatna zaduženja, koja bi bila nužna za našu zemlju.
Ne bih dužio, dobićete detalje u obrazloženju. Ovaj budžet je budžet kontinuteta u nešto težim uslovima. Mi smo uvereni da ćemo uspeti da ga izvršimo i zato vam predlažemo da ga usvojite u toj formi. Hvala puno.