Poštovani narodni poslanici, govoriću o izboru kandidata za veoma važno Ministarstvo poljoprivrede i (sada) vodoprivrede, ranije šumarstva, ispred Socijalističke partije, kao čovek koji radi u oblasti vodoprivrede, koja je neposredno vezana sa poljoprivredom, jer poljoprivreda je nasušna potreba naše zemlje. To je jedino prirodno blago, zemlja i vode, koje je pod našim direktnim ingerencijama, bez pomoći sa strane i gde možemo samo svojim sopstvenim radom da ostvarimo ono što je u našim rukama.
Nažalost, kada se govori o kandidatu, ili o bivšem ministru, ne može a da se ne spomene neka globalna politika, vezana za ukupni rad Vlade za protekle dve godine.
Pokojni premijer Đinđić je 26. januara 2001. godine u svojoj besedi izneo da će to biti Vlada koja će da radi po sledećim principima - vlada brzine, ekspeditivnosti, vlada koja neće da laže i neće da krade. Ja ću da obratim pažnju samo na ove prve dve rečenice, a to je Vlada brzine i ekspeditivnosti. Veoma brzo i veoma ekspeditivno je uništeno sve zdravo što postoji u našoj privredi, a posebno u resoru poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, koje je sada otišlo u novo Ministarstvo za životnu sredinu i prirodno bogatstvo.
Iz tog razloga možemo da kažemo da je prethodni ministar, koji je dao ostavku, odgovoran. Nije samo on odgovoran za ovu oblast, nego je odgovorna cela Vlada, jer poljoprivreda je kao što sam već rekao, pitanje od životnog interesa za građane Srbije, za naš opstanak i za sve ono što je bitno za prosperitet jedne zemlje.
Međutim, odnos koji smo imali prema poljoprivredi, vodoprivredi i šumarstvu govori da prethodni premijer, koji je predložio ministra, koji nije iz oblasti kojoj je pripadalo Ministarstvo, može da bude odgovorniji nego i sam ministar, jer ministar je kriv samo što je prihvatio tu dužnost za koju nije sposoban, kako ni po struci, tako ni po znanju, a ni po želji. On nije imao nikakvu želju, ni volju, ni stručnost da ovoj oblasti posveti puno pažnje.
Iz tog razloga moram da napomenem da nije posvetio pažnju donošenju budžeta; da je ranije bio, u stavci republičkog budžeta, poseban deo - agrarni budžet. U periodu koji vi kritikujete, prethodnih 10-12 godina, da uzmemo tih 10 godina, agrarni budžet je bio posebna stavka u budžetu Republike Srbije; 2000. godine taj deo je iznosio skoro 11% od budžetskih prihoda; 2001. godine je smanjen na oko 7%; 2002. godine je oko 4,5-5%, da bi u 2003. godini ta stavka agrarni budžet u novom budžetu bila skinuta i stavljena u razdeo 9, kao Ministarstvo poljoprivrede i vodoprivrede, gde postoji jedna inicijativa, prilikom donošenja zakona o ministarstvima je doneto da se razdvaja Ministarstvo poljoprivrede i vodoprivrede i da u okviru budžetske stavke, u tom razdelu 9 postoji poseban razdeo - Direkcija za vodu.
Nažalost, kritikujući rad ministra i Vlade, moram da kažem da, ono što je doneto u Zakonu o ministarstvima, posebno u važećem budžetu Republike Srbije za 2003. godinu, ne postoji direkcija za vode i budžetska stavka u iznosima koja je tu planirana. Ministru i ostalim koji učestvuju u ovoj oblasti nije omogućeno da koriste ta sredstva, kako prošle godine tako i ove godine, u planiranim budžetskim rezervama, jer nikad ta direkcija za vode nije ni formirana. Omnibus zakonom, paketom zakona za AP Vojvodinu, između ostalog, formirana su javna preduzeća kao što su "Vojvodinavode" i "Vojvodinašume", a da prethodno nije usvojen neki osnovni akt koji ta pitanja reguliše, a to je pre svega zakon o vodama. O zakonu o vodama govoriću kasnije.
Upoređivanjem ovih činjenica koje su po matematičkom smislu izrečene i koje su tačne, možda ako sam pogrešio u nekom sitnom delu, vidi se da je posvećenost vodoprivredi, odnosno poljoprivredi, bila nedovoljna i angažovanje prethodnog ministra bilo je u potpunosti apsolutni promašaj.
Moramo da kažemo da su ratarska i stočarska proizvodnja, kao osnovni nosioci poljoprivrede, zanemarene do te mere da u tom smislu o ratarskoj proizvodnji ne bih mogao više da govorim, jer ako kandidat za ministra, gospodin Jevtić, ne može da izađe, on je stručnjak iz ove oblasti, ja cenim stručnjaka i iz tog razloga smatram da, iako pripadam delu te struke, ali ne u neposrednoj struci, da će sigurno kvalitetnije, odgovornije da posveti pažnju ratarskoj proizvodnji.
U obrazloženju zašto nam je ratarska proizvodnja smanjena u ovom periodu možemo da kažemo slobodno, možda imamo jedno opravdanje, a to je pre svega NATO agresija; uništenje svih privrednih kapaciteta, kolateralne štete, kako Amerikanci zovu, ljudski gubici i sve ono što je uticalo, to su činjenice. Ali, pažnja nije posvećena dovoljno atmosferi zagađenosti; klimatološka i meteorološka situacija su se poremetile na našim prostorima i vidan momenat po ovom pitanju je suša. Uništavanjem ozonskog omotača, stvaranjem takozvanih ozonskih rupa, poremetila se klima na području naših teritorija, Srbije i Crne Gore, tako da je sasvim normalno da se javljaju vremenske nepogode kao što je suša, a posle suše idu oluje, koje prouzrokuju nove nepogode.
Na to smo više puta ukazivali i mi poslanici koji više znamo o tome, kao i nadležne institucije koje postoje u ovoj zemlji, mnogo kvalitetnije nego mnoge evropske i neke druge institucije. Iz tog razloga smatram da to opravdanje govori o tome da kandidat za ministra mora da posveti ovom pitanju i te kako važnu pažnju. Suša dovodi ne samo do umanjenja poljoprivredne proizvodnje, ego i ostalih životnih potreba.
Moram da napomenem jedan podatak koji verovatno znate, ili ne znate, da smo mi zadnja zemlja u Evropi, a možda i u svetu, po procentu navodnjenih površina. Na području Republike Srbije navodnjava se izgrađenim sistemima, od kojih mnogi nisu u upotrebi, 182.000 hektara poljoprivrednih površina, pogodnih za navodnjavanje.
To je samo 4% od površina koje su moguće za navodnjavanje; mi imamo izgrađene projekte za 400.000 hektara na području Vojvodine, Mačve, istočne Srbije i negotinske nizije, pa su to razlozi (govorili smo o tome da prethodni ministar nije vodio računa) koji govore da mi treba da izaberemo takvog ministra koji će tome da posveti i te kako veliku pažnju.
Mi socijalisti to smo naglašavali i potencirali, nismo uspeli, ali vi za dve godine ništa niste uradili; evo činjenica: prošle godine u razdelu za oblast poljoprivrede, na to mislim, odnosno vodoprivrede, izdvojeno je bilo 1.900.000.000 dinara za sektor vodoprivrede. Od toga realizacija je izvršena sa 51% i ona budžetska sredstva koja su izdvojena nisu utrošena, zato što niste posvetili nikakvu pažnju organizovanju vodoprivrede.
Formiranjem samo Javnog preduzeća "Vojvodinavode" napravile su se takve nezgodne situacije u odnosima, u samoj organizaciji, da se ne zna šta je sada na području Republike Srbije, u ovom užem delu, koje preduzeće važi, da li preduzeće "Srbijavode" ili "Vojvodinavode". "Vojvodinavode" ima svoju agenciju, a Srbija je jedinstvena u vodnom prostoru i vodnom potencijalu koji na našem području i nije tako mali. Naše područje raspolaže sa velikim energetskim potencijalima; 92% vodnog potencijala Srbije su tzv. tranzitne reke a to su Dunav, Sava, Drina i Tisa i samo 8% su domaće reke. U tom energetskom potencijalu se koriste samo hidroenergetski potencijali, a što se tiče sistema za navodnjavanje, korišćenja kapaciteta, o tome se nije vodilo računa.
Planovi i programi rada vodoprivrednih organizacija i preduzeća u sektoru Javnog preduzeća u prošloj godini su realizovani samo 51%, a za divno čudo u ovoj godini, iako su usvojeni, još nisu realizovani. Znači, realizacija programa podržavanja zaštitnih poljoprivrednih objekata, korišćenje voda, zaštita od štetnih dejstava voda, zatim zaštita voda od zagađenja, u potpunosti ne može da bude sve to ostvareno ove godine; ugovori sa organizacijama i sa preduzećima koja ovo treba da obave u javnom interesu još uvek nisu ostvareni.
Da ne bih govorio o onom sektoru o kome su kolege poslanici govorili, znači o neposrednoj poljoprivredi, ja ću se osvrnuti samo na ovaj deo vodoprivredne problematike. Osnovne probleme koji postoje u organizaciji vodoprivrede sagledavamo u sledećem: nedefinisanost javnog vodoprivrednog preduzeća "Vojvodinavode", javno vodoprivredno preduzeće na teritoriji uže Srbije i trenutno stanje javnog vodoprivrednog preduzeća na teritoriji Kosova; nedovoljna pažnja vodoprivredi Srbije od strane Vlade Republike Srbije; nedovoljno definisani odnosi između različitih ministarstava, Ministarstva za vodoprivredu, Ministarstva energetike, novog Ministarstva za zaštitu životne sredine i prirodnih bogatstava; nedovoljna definisanost i nedovoljna institucionalna osposobljenost vodoprivrede da odgovori na funkcionalne zadatke, kao što su planiranje, održavanje, investiranje, praćenje i ostvarivanje planova, inspekcija i kontrola.
Iz tog razloga, s obzirom da mi se približava vreme završetka, osnovni dokument koji u oblasti privrede mora biti donet, kao što sam rekao, jeste zakon o vodama. Neusaglašenost postojećeg Zakona o vodama sa drugim, u međuvremenu donetim...
(Predsednik: Upozoravam vas na prekoračenje dozvoljenog vremena.)
Imam još deset sekundi... donetim zakonima, uredbama i propisima, nerešene teritorijalne i ostale nadležnosti između Javnog preduzeća "Srbijavode" i "Vojvodinavode", nemogućnost sprovođenja vlasničke transformacije na način koji je predviđen u postojećem zakonu, razdvojene ingerencije između ministarstva, Javnog preduzeća "Srbijavode", formiranje novog Ministarstva za zaštitu prirodnih bogatstava i životne sredine, samo su neki od razloga zbog kojih je neophodno donošenje novog zakona o vodama.
Na kraju, moram da kažem i da podsetim predsednika Odbora za poljoprivredu i vodoprivredu, Zorana Mićovića, kolegu koji je dužan da prenese zaključke sa zajedničkog sastanka Odbora za poljoprivredu i vodoprivredu u Republičkoj skupštini i Pokrajinske skupštine, a sastanak je održan 12. maja u Čortanovcima, gde je zaključeno da se pred ovim skupštinskim domom raspravlja o aferi šećera i još više...
(Predsednik: Upozoravam vas na prekoračenje dozvoljenog vremena.)
Dobro, i da se stavi na skupštinsko razmatranje problematika voda na teritoriji Republike Srbije i posebno problem suše. Hvala.