Poštovano predsedništvo, poštovani predsedniče Vlade, poštovana gospodo ministri, dame i gospodo narodni poslanici, nije neobično da kolega Anđelković ima problem sa izlaganjem ministara iz Republičke vlade, budući da svaki ministar prilikom izlaganja svog izveštaja mora da pođe od početka, dakle od one kataklizme koju je nasledio u svom resoru, pa do onoga što je uradio. Jedina moguća analiza jeste analiza u kojoj polazite od nulte tačke, dakle od prvog dana, kakvo je stanje u vašem resoru i kako to stanje izgleda posle 1000 dana.
Cela Vlada nasledila je izbombardovanu zemlju, nasledila je, po raznim agencijama, po raznim medijskim kućama i ekspertima, dug, odnosno zemlju ojađenu za negde između 150 i 200 milijardi evra, nasledila je 380.000 izbeglica, nasledila je ogromne gubitke u građanskim ratovima, ogromne gubitke iz vremena bombardovanja, ogromne gubitke koji su bili posledica nerazumne avanturističke politike prethodne vlade nacionalnog jedinstva. Nasledila je strašnu cifru od 5.000 korisnika porodične penzije, ljudi koji su izgubili svoje najbliže opet u ratovima, koji nisu imali smisao i koji su se pokazali kao potpuni promašaj, kako unutrašnje tako i spoljne politike prethodne vlade i prethodnog režima.
Od tako dramatičnih podataka, pa do banalnih stvari da je benzin kupovan po livadama, da su lekovi doduše bili jeftiniji, ali ih apsolutno nigde nije bilo moguće naći, da je struja u proseku bila svaki treći dan 2000. godine deficitarna, dakle svaki treći dan bile su restrikcije struje; do toga da je ta vlada nacionalnog jedinstva 1993. godine izazvala hiperinflaciju, koja je bila žešća nego argentinska i koja je ušla u sve anale ekonomske politike, kao najveća ekonomska pošast koja je u istoriji zadesila jednu privredu.
Dugovi prema sopstvenom stanovništvu, nasleđeni od sistema pljačke Jezde, Dafine, stare devizne štednje, iznosili su negde oko 12 milijardi evra, s tim što je ova vlada negde oko 20% dugova iz stare devizne štednje već vratila. Potpuno institucionalizovan sistem pljačkanja stanovništva kroz uvođenje sistema monopola, kroz kupovinu deviza po zvaničnom kursu, a prodaju po crnom kursu, kroz sistem kvota, kroz sistem prodaja, odnosno stavljanja u promet akciznih proizvoda bez plaćanja poreskih dažbina, kroz sistem zloupotrebe zajma za privredni razvoj. Dakle, 18 različitih, kroz uredbe i zakone uvedenih sistema koji su značili direktno zavlačenje ruke u džepove stanovništva i direktno ojađenu privredu ove zemlje.
Ta vlada dovela je do potpunog kraha institucija, a dokaz u prilog tome jeste činjenica da je ovaj parlament jedne godine u prethodnom sazivu zasedao svega tri dana, a druge godine u prethodnom sazivu zasedao je samo sedam dana. Činjenica da je gospodin Dragan Tomić, kao predsednik parlamenta, imao pred sobom i ostavio u ladici tri zahteva za razrešenje njega kao predsednika Skupštine, a nijedan zahtev nikada nije stavio na dnevni red, govori o dubokom moralnom posrnuću i tragičnom nasleđu koje je ostavljeno ovoj vladi.
U takvoj kataklizmi, u takvom ponoru u koji je ova vlada ušla, na početku svog mandata, imala je četiri osnovna zadatka: prvi zadatak jeste integracija u evropske tokove, integracija u međunarodne organizacije, konstituisanje pravne države, demokratizacija društva i uspostavljanje tržišne ekonomije.
Integracija u međunarodne organizacije poznata je svima, dakle, od Saveta Evrope preko ponovnog reaktiviranja članstva u Ujedinjenim nacijama do odličnog puta ulaska u Evropsku uniju, kao strateškog pravca kojim se rukovodila ne samo vlada, nego i parlament prilikom usvajanja zakonskih projekata kojima je cilj bio harmonizacija našeg prava sa pravom Evropske unije.
Konstituisanje pravne države – 142. zakona dovoljno govore u prilog tome, kao i 134 odluke koje je usvojio ovaj parlament, a 90% tih akata bili su predloženi od strane Republičke vlade i išli su u pravcu konstituisanja te i takve pravne države u koju se svi kunemo.
Akcija "Sablja" bila je, uprkos svemu onome što ovih dana možemo da čujemo, najopsežnija akcija borbe protiv organizovanog kriminala u Evropi posle Drugog svetskog rata, a to ne kažemo mi, to nijednog trenutka nismo utvrdili mi, mi smo u toku te akcije "Sablja" primljeni u Savet Evrope i to je jedini relevantan podatak koji prati sudbinu i pravne posledice onoga što je u toku akcije "Sablja" činjeno. Sve ostalo nije relevantno i sve ostalo predstavlja čistu politizaciju tog slučaja.
Druga stvar je Kosovo. Kosovo kao deo teritorije Srbije, Kosovo nad kojim se ne odričemo formalnog suvereniteta, a nažalost, faktički suverenitet nemamo. Ova vlada u poziciji je da jeste legitiman, relevantan pregovarač po pitanju sudbine Kosova. Još je to jako daleko, naravno, od konačnog ishoda. Još je dalje od povoljnog ishoda po nas, ali je sasvim sigurno da je mnogo bolja pozicija nego što smo imali 2000. godine, kad apsolutno nije bilo relevantno šta Srbija misli o Kosovu, kakvo je stanovište Srbije o Kosovu. Danas je Srbija faktor bez koga se ne može o Kosovu ni razgovarati, a kamoli preduzeti neki korak.
Demokratizacija društva - dovoljno govori u prilog tome stanje kakvo danas imamo na političkoj sceni, stanje u medijima. Dakle, danas imamo političke slobode, danas nemamo politička zatvaranja, progone političkih neistomišljenika, danas su standardi usklađeni sa standardima Saveta Evrope, i taj prijem u Savet Evrope govori u prilog tome šta je učinjeno u toj oblasti i koliko smo u toj oblasti u veoma kratkom vremenu veoma daleko odmakli.
Što se privrede tiče, a često tu čujemo razna spočitavanja, danas je kurs u odnosu na onu argentinsku hiperinflaciju potpuno stabilan, danas je naša valuta potpuno stabilna, danas Srbija predstavlja uzor monetarne stabilnosti. Elektroenergetska situacija, a rekli smo da smo svaki treći dan 2000. godine imali restrikcije struje, stabilizovana je i u elektroenergetski sistem je uloženo 1.249 miliona evra, a od toga 371 milion evra samo od donacija. Ako taj podatak uporedimo sa činjenicom da smo 2000. godine imali 25 miliona dolara stranih ulaganja, dakle, ukupno 14 puta manje stranih ulaganja u svim oblastima privrednog i društvenog života, 14 puta manje nego što je kroz donacije, dakle bespovratna davanja, uloženo u elektroenergetski sistem, to je podatak koji sam po sebi govori izuzetno mnogo.
Privatizaciju u inostranstvu, a i kod nas pozdravljaju kao potpuno transparentnu, potpuno javnu; zakon koji smo pred ovim parlamentom usvojili usklađen je sa svim standardima koji su bili prihvaćeni u drugim zemljama u tranziciji, što je dovelo do toga da je od privatizacije dobijeno milijardu 228 miliona evra, da je 667 miliona evra, dakle milijardu i 300 miliona maraka, uloženo u investicije, a 261 milion evra ili preko 500 miliona maraka je uloženo u socijalne programe. To je podatak koji sam po sebi govori da su sredstva privatizacije služila pre svega za poboljšanje stanja u privredi, za socijalne programe, za ulaganja u komunalnu infrastrukturu, jer smo Zakonom o privatizaciji predvideli da 5% sredstava od privatizacije ide u budžete lokalnih samouprava.
Kome je u interesu da u ovom trenutku nasrće na Vladu kojoj je u podršku došao sam nemački kancelar, veče uoči početka rasprave o toj vladi i direktno i neposredno je podržao, što je signal da je ova vlada verovatno ili sigurno vlada sa najboljom međunarodnom pozicijom, rekao bih, u poslednjih 100 godina? Neću biti pretenciozan ako to tako kažem, jer je to pokazatelj koji je potpuno objektivan. Dakle, nije pokazatelj koji je izmešten i koji je prepušten našem subjektivnom tumačenju. U interesu je onima koji se zalažu za Evropsku uniju, deklarativno, a u isto vreme zalažu se za samostalnu Srbiju, a pri tom je ta samostalna Srbija, ekspertski posmatrano potpuno suprotna onome što Evropska unija postavlja kao formalni preduslov za proces stabilizacije i pridruživanja. Onima kojima je bliža situacija u kojoj bi na čelu parlamenta bio neko iz SPS-a, a ne iz GSS-a, ili onima kojima nije gadno da kupuju poslanike i da kroz kupovinu poslanika obezbeđuju mandate, obezbeđuju glasove u ovom parlamentu.
Nama je takav pristup potpuno stran, potpuno neprihvatljiv. Mi se takvim sredstvima nikada nećemo služiti. Naš se broj ni u jednom trenutku neće povećavati, a to je ono što možemo da obećamo građanima Srbije. Isto tako možemo obećati građanima Srbije da su zahvaljujući ovoj vladi i ovom parlamentu svi procesi u Srbiji nepovratni. Dakle, nikada Srbija u ekonomskom, političkom, kulturnom i društvenom smislu neće izgledati kao što je izgledala Srbija 2000. godine i godine pre nje.
Sigurno je da ono što građanima Srbije možemo obećati jeste da će srpska vlada biti prva vlada u tranziciji koja je dočekala pobednički drugi mandat i nastavila da radi svoj reformski posao. Zbog toga će poslanička grupa DOS - Reforme Srbije glasati za Vladu. Hvala.