Dame i gospodo poslanici, Srbija obeležava 200 godina obnove svoje državnosti. Pred nas se danas postavlja pitanje: šta Srbija od nas traži; šta danas na početku novog veka, posle ovih 200 godina, Srbija od nas očekuje? Ne samo od jedne vlade, već od svih nosilaca vlasti, na najrazličitijim poslovima, šta ona traži od nas kao svojih građana?
Pre 200 godina, da se podsetimo, Srbija je utvrđivala svoj državni status korak po korak osvajajući svoju slobodu, odnosno status međunarodno priznate države. Srbija je tada započela da se privredno, politički i kulturno preuređuje, sledujući civilizacijskim i demokratskim obrascima i standardima koji su preovlađivali u razvijenijem delu Evrope. U drugom delu 19. veka Srbija je, sa Crnom Gorom naravno, kao nezavisna država, postala suštinski deo ondašnje evropske zajednice država.
Danas, na početku novog veka, Srbija stoji, naravno ne u svemu na isti način, pred nekim zadacima pred kojim je stajala pre 200 godina. Zato su u pravu oni koji podsećaju na naše demografske i materijalne gubitke, na izgubljeno vreme, na istorijske zablude i promašaje, ali u pravu su i oni koji tvrde da se uprkos svemu, posebno okolnostima kakve su bile, Srbija ipak kretala napred.
Nekoliko stvari treba istaći koje su od posebnog značaja da bi se to kretanje Srbije napred, u ovom času, na početku novog veka, moglo da nastavi.
Koji su to problemi sa kojima se danas suočavamo?
Prvo,Srbija prvo mora da reši svoj državni status, koji je doveden u pitanje ako se ima na umu da na delu njene teritorije, na Kosovu i Metohiji, ne postoji naša vlast, već najviša vlast međunarodne zajednice.
Drugo, Srbija mora da utvrdi svoj status unutar državne zajednice sa Crnom Gorom, utvrđujući i jačajući samu državnu zajednicu u skladu sa Ustavnom poveljom, a ne suprotno njoj; primenom te ustavne povelje, čineći tu zajednicu funkcionalnom, a ne u velikoj meri nefunkcionalnom kakva je danas.
Treći posao, treći zadatak kada je reč o obnovi državnih institucija jeste da Srbija mora iznutra da se uredi izgrađivanjem jakih demokratskih institucija i uspostavljanjem pravne države. Pravna država podrazumeva raskid sa ostacima svesti i prakse partijske države. Pravna država podrazumeva odlučan obračun sa pravnim voluntarizmom i samovoljom. Pravna država, najposle, zahteva proterivanje korupcije, naročito one velike, pogotovu od svakog pokušaja da na suštinski neprirodan, a formalno nezakonit način stečene povlastice i bogatstva potisnu i obesmisle volju i interese naroda i institucija kroz koje se ta volja i ti interesi naroda ispoljavaju.
Četvrto, Srbija sa Crnom Gorom, takođe, mora da rešava pitanje svog statusa u Evropskoj uniji. Uz sva legitimna neslaganja i sporenja među relevantnim političkim strankama, i u ovom parlamentu i u javnosti u Srbiji, van svakog spora je suštinska pripadnost Srbije Evropi i potreba za formalnom potvrdom te pripadnosti i članstvom u evropskim strukturama.
To članstvo je ne samo ono što se hoće, to je u ovom trenutku nešto što se mora, što se drugačije ne može. Ono što se hoće po pravilu donosi korist, a ono što se mora, ne donosi uvek korist, ali evropski put za Srbiju i Crnu Goru u ovom trenutku nema alternative. Zato je naša najveća dužnost i obaveza ne samo da prekratimo višedecenijsko propadanje ustanova, nego i da uspstavimo takav institucionalni, pre svega ustavni okvir, koji će konačno omogućiti stabilan napredak Srbije.
Naravno da institucije, zakoni, integracija društva nisu cilj sam za sebe, već i sredstvo da u svakom društvu, a pogotovu u onom koje je trpelo pod svekolikim nasiljem, unutrašnjim i spoljnim, građani počnu da žive mirnije, bezbednije i uopšte bolje.
Da pođemo redom i u najkraćim crtama ću izložiti, a u jednom širem tekstu koji ćete dobiti posle pauze videćete, kako Vlada vidi promene u državi, privredi i u svim glavnim društvenim delatnostima.
Započeću, naravno, o državi, kako da se ona uredi, kako da se institucije ojačaju. Počeću sa onim delom države u kojoj je naša vlast najspornija, činjenicom da je iznad te vlasti uspostavljena vlast međunarodne zajednice.
Počeću sa Kosovom i Metohijom, kao jednim za ovu državu, za ovu vladu, za ovaj parlament, duboko sam uveren, najprečim pitanjem.
Imajući stalno na umu ovaj temeljni stav, hoću da kažem da će Vlada voditi realnu politiku državnih interesa. Odmah da odgovorim šta to konkretno znači: to, najpre, znači da nema rešavanja pitanja statusa Kosova i Metohije bez Srbije i državne zajednice Srbije i Crne Gore. Onaj ko to pitanje želi da stavi na dnevni red treba da zna da bez Srbije i državne zajednice to nije realno učiniti, kao i to da za Srbiju reč "status", koja se toliko mnogo koristi u poslednje vreme u vezi Kosova i Metohije, može da ima mnoga značenja, ali nikako značenje nezavisnosti.
Prvi i najozbiljniji problem na Kosovu i Metohiji bio je i ostaje pitanje povratka srpskih prognanika u njihove domove i zavičaj. Razume se da mi ne možemo bez UNMIK-a ovaj problem da rešavamo, ali možemo da predložimo ostvarljiv plan u fazama, koje bi se odvijale po redosledu garantovane sigurnosti za povratnike. Po istom načelu postupnosti trebalo bi raditi na povraćaju imovine zakonitim vlasnicima, privatnim licima i državi, kao i na obezbeđenju i obnovi srpske i evropske kulturne baštine u Pokrajini.
S obzirom, to želim posebno da istaknem, na sve dramatične promene, zaista se postavlja urgentno pitanje, kada je reč o obespravljenosti srpskog življa na Kosovu i Metohiji, uspostavljanja novih mehanizama zaštite srpskog dela stanovništva, imovine i kulturnih dobara Pokrajine.
Vlada će, naravno sarađujući sa svim nadležnim organima, insistirati kod UNMIK-a i kod međunarodnih činilaca na drugačijem i novom postavljanju institucionalnih okvira zaštite interesa srpske zajednice na Kosovu i Metohiji.
Ako je suštinska autonomija ona formula kojom Rezolucija 1244 obezbeđuje samoupravu Kosova i Metohije u odnosu na Srbiju, onda je suštinska autonomija srpske zajednice na Kosovu i Metohiji ta nova formula koja ovoj zajednici obezbeđuje osnovne uslove opstanka na današnjem Kosovu i Metohiji, s obzirom na diskriminaciju prema Srbima, koja preovlađuje i u privremenim institucijama i u odnosu većinske zajednice.
Suštinska autonomija srpske zajednice na Kosovu podrazumeva teritorijalnu autonomiju, podelu Kosova na entitete ili kantonizaciju Kosova i Metohije, kao i odgovarajuću kulturnu i personalnu autonomiju.
Prilikom obrazovanja institucija vlasti na Kosovu i obezbeđivanja ovakve suštinske autonomije za srpsku zajednicu na Kosovu mora se voditi računa o još jednoj stvari o kojoj se vodilo računa u Bosni i Hercegovini posle Dejtonskog sporazuma. Činjenica je da je nacionalni, etnički sastav Kosova i Metohije, bitno promenjen posle 1999. godine.
U konstituisanju institucija na Kosovu i Metohiji mora se voditi računa o stanju kakvo je bilo 1999. godine.
Zatim, nešto o odnosima u državnoj zajednici. Prošlo je nešto više od godinu dana otkako je usvojena Ustavna povelja državne zajednice Srbija i Crna Gora. Za to vreme nije urađeno mnogo, nije urađeno dovoljno, niti na planu njenog unutrašnjeg institucionalnog i zakonskog uređivanja, niti u sprovođenju njenih ustavnih nadležnosti.
Kada Vlada Srbije bude konstituisana, mi ćemo angažovano i sa punom odgovornošću pristupiti našim obavezama, koje proističu kako iz Ustavne povelje, tako i iz naše osnovne demokratske i evropske orijentacije. Vlada će učiniti sve što je u oblasti njenih nadležnosti moguće da se praktično osmisli i funkcionalno ojača državna zajednica Srbija i Crna Gora. To najpre znači da Vlada mora da poradi na ostvarivanju obaveza Srbije prema njoj. U sklopu ustavnih promena koje nam predstoje, neophodno je, pored ostalog, izvršiti potrebna prilagođavanja Ustava Srbije Ustavnoj povelji.
Što se tiče rada na harmonizaciji, on mora da bude dovršen, a ono što je do sada učinjeno na usvajanju Akcionog plana harmonizacije ekonomskih sistema Srbije i Crne Gore treba u narednom periodu da bude praktično primenjeno i nastavljeno, kako bi se uslovi tržišne privrede ubrzano ostvarivali za celo područje državne zajednice.
Ova vlada će sprovoditi pojačanu proevropsku politiku. To znači da će se u ovom domenu više raditi, a manje govoriti. U unutrašnjem razvoju Srbija mora postati bezbedna zemlja, u kojoj se ostvaruju ljudska i manjinska prava po evropskim merilima, u kojoj se zakoni poštuju, a institucije delaju, u kojoj vladaju tržišni zakoni poslovanja i gde je privredni kriminal iskorenjen, a korupcija svedena na najmanju meru.
Šta bi bilo više evropski od postizanja ovih ciljeva u unutrašnjem razvoju i pri tom, naravno, politika pridruživanja ovde je u prvom planu. To je politika za koju je Evropska unija već dala parametre, kako regionalne, u vidu njene strategije evropskog partnerstva, tako i neposredne, koje se tiču Srbije i Crne Gore. Mi očekujemo završetak Studije o izvodljivosti i neposredno posle toga započinjanje pregovora oko sklapanja sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju.
Nama je već sada jasno da odmah moramo započeti usklađivanje bezmalo svakog zakona koji imamo i koji ćemo doneti sa pravilima i zakonskim normama Evropske unije. Vlada će zato izraditi nacionalnu strategiju pridruživanja Evropskoj uniji, u kojoj će se izložiti osnovni elementi politike pridruživanja i obaveze državnih organa, privrednih subjekata i drugih drušvenih činilaca u ovom dugoročnom procesu.
Da pređem sa državnih institucija i stanja njima i u kom pravcu Vlada predviđa promene u njima, na područje ekonomije. Odmah da kažem da naši građani, naš običan čovek u sebi nosi veru da je vlastita snaga Srbije, koju Srbija poseduje, dovoljan garant ostvarljivosti ideje o ekonomski jakoj Srbiji. Nasuprot ovoj veri, vidimo da se u Srbiji već i suviše dugo teško živi. Veliki broj ljudu ne zna kako da sastavi kraj sa krajem.
Kloneći se demagogije i svake vrste neodgovornosti, pomenuću da uzroci za teško ekonomsko stanje u kojem se nalazimo nisu jednostavni, nisu od juče, a neki sežu i proizlaze iz ukupnih političkih prilika kroz koje je Srbija prošla u bližoj i daljoj prošlosti. Usredsređujući se na sadašnje stanje u ekonomiji, istakao bih nekoliko ključnih problema sa kojima moramo da se suočimo, svesni činjenice da, ukoliko hoćemo siguran napredak, prekih puteva i prostih rešenja ne može biti.
Najpre bih naglasio da nije dobro što je država sve one koji rade opteretila visokim porezima. Imam u vidu da je danas oko 950.000 ljudi bez posla, a brojni pokazatelji govore o viškovima radnika u mnogim preduzećima. Proizvodnja nastavlja da pada. U budžetu nema sredstava kojima bi se pokrenule investicije, nema novca za agrar i još uvek nema dostupnih stambenih kredita. Istovremeno Srbija uvozi jabuke i pšenicu. Uvoz je veći od izvoza za pet milijardi dolara. Dug zemlje je dostigao 14 milijardi dolara, a obaveze za njegovu otplatu će rasti u narednim godinama.
Najosnovniji programski cilj nove vladine ekonomske politike jeste da stvorimo uslove za konkurentnu domaću proizvodnju, kako bismo pokrenuli privrednu aktivnost, povećali udeo domaće robe na našem tržištu i pospešili izvoz. To će omogućiti veću zaposlenost i zadržavanje više novca u našoj ekonomiji.
Vlada će smanjiti poreze koji opterećuju proizvodnju, carinsku politiku i vancarinske mere učiniće efikasnijim, i radiće na obezbeđivanju povoljnijih kredita i pokretanju investicija. Vlada će podržati politiku stabilnog kursa dinara.
Svesni smo da će u prvom periodu navedeno smanjenje poreza umanjiti prihode budžetu, što ćemo kompenzovati većom naplatom poreza na promet i akciza, pogotovo na luksuzne proizvode i proizvode štetne po zdravlje. Jasna je namera da poreske obaveze budu tako raspodeljene da bogatiji slojevi stanovništva preuzmu veći poreski teret.
Adekvatnom carinskom politikom, efikasnijom naplatom carina, kao i vancarinski merama, pomoći ćemo sektorima koji imaju mogućnost da budu konkurentni, da stanu na noge.
A uticaćemo na strane proizvođače, čiji su proizvodi prisutni na našem tržištu, da bar deo proizvodnje prebace u Srbiju. Sprečićemo nekontrolisani uvoz robe po dampinškim cenama i robe koja ne zadovoljava važeće standarde.
Izvoz će, uz aktivno privlačenje stranog kapitala, biti prioritet i u radu Ministarstva za ekonomske odnose sa inostranstvom. Osnovaćemo potrebne institucije koje će osiguravati izvozne poslove.
Da bi se nastavilo neophodno restrukturiranje privrede, jedan od prioriteta ove vlade biće pažljiva analiza stanja u svakom industrijskom sektoru pojedinačno i donošenje odgovarajućih strategijskih planova. Restrukturiranje velikih sistema ne mora i ne sme nužno da znači gubitak radnih mesta, ukoliko se potrudimo da ih preorijentišemo na profitabilnije poslove u okviru malih i srednjih preduzeća, koja su fleksibilnija i lakša za upravljanje.
Kada je o privatizaciji reč, neophodno je razmotriti na koji način se postojeći postupak privatizacije može unaprediti i otkloniti evidentne manjkavosti. Promena vlasništva mora da bude poštena, brza i u opštem interesu. Odgovarajućom zakonskom regulativom moraju se zaštititi interesi države i manjinskih akcionara. Sporne privatizacije, kod kojih postoji sumnja da je oštećen javni interes, da nisu poštovani zakon ili sklopljeni ugovori, biće preispitane.
Kada je reč o agrarnoj proizvodnji, biće uveden novi i realan sistem novčanih podsticaja, koji će omogućiti dugoročno planiranje i obezbediti neophodnu sigurnost seljacima.
Planiramo da izvršimo adekvatnu carinsku i vancarinsku zaštitu domaće poljoprivrede radi sprečavanja nekontrolisanog uvoza osnovnih poljoprivrednih proizvoda na tržište Srbije, čime će domaći proizvođači dobiti veću šansu. Cilj ovih mera neće biti protekcionizam, već zašita jednog od najvrednijih domaćih resursa – poljoprivrede, u skladu sa standardima zaštite koje koristi i Evropska nija.
Želim da kažem, posebno, da će jedan od prvih zadataka Ministarstva trgovine biti da, u domenu njegovih ovlašćenja, rasvetli sva pitanja vezana za postojeću šećernu aferu. Ovo je ne samo obaveza prema našim građanima i Evropskoj uniji, već i ekonomski prioritet, kako bi se obezbedio normalan izvoz poljoprivrednih proizvoda.
Razvoj i reformu upravljanja saobraćajnim sistemima treba finansirati iz realnih izvora - koncesija, partnerstva javnog i privatnog sektora, a u skladu sa strategijom razvoja, što je osnova za dalji razvoj Srbije. Naravno da je neophodno intenzivirati radove na završetku Koridora 10, čime će put kroz Srbiju postati najjeftiniji i najsigurniji put koji povezuje zapadnu sa jugoistočnom Evropom.
Socijalnu politik mora da vodi država, a ne preduzeća. Aktivno ćemo voditi socijalni dijalog sa svim relevantnim partnerima, a sve sa ciljem da pronađemo rešenja koja će nam svima doneti bolji život. Jedan od prvih koraka nove vlade biće zaključivanje socijalnog ugovora između reprezentativnih sindikata, udruženja poslodavaca i države.
Zdravstveni sistem je jedan od najboljih pokazatelja na kom stepenu razvoja se nalazi društvo. Učiniće se sve radi stvaranja uslova da naš zdravstveni sistem, koji je već dugo u lošoj materijalnoj situaciji pruža mogućnosti da se u njemu ostvari pravo na zdravstvenu zaštitu, koja je jedan od najznačajnijih ciljeva naše vlade. Kako bi se to postiglo, potrebno je izvršiti promene u odgovarajućim zakonskim propisima, pre svega u Zakonu o zdravstvenoj zaštiti, kao i u poslovanju Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje.
Životna sredina je poslednji domen ove oblasti. Uspostavljanje jedinstvenog sistema zaštite životne sredine i prirodnih resursa jedna je od oblasti u kojoj treba hitno preduzeti zakonske mere u cilju približavanja standardima Evropske unije. Rad naše vlade biće usmeren ka tome da se resor zaštite životne sredine aktivno uključi u proces ekonomskih reformi i privatizacije.
Nekoliko reči o pravdi, državnoj upravi i neophodnim promenama u ovom delu državnog aparata.
U zemljama u tranziciji pravosuđe ima posebno veliki značaj. Jasno je da je pravosuđe u Srbiji u ovom trenutku u veoma lošem stanju. Karakteriše ga veliki stepen politizacije, neefikasnost i nažalost korupcija. Osim duge jednopartijske zloupotrebe i zaborava uloga sudstva u demokratskom društvu, propadanju našeg pravosuđa doprinelo je i narušavanje nezavisnosti sudstva prilikom donošenja izmene pravosudnih zakona. Nepovoljan materijalni položaj najvećeg broja zaposlenih u pravosuđu udaljio je veliki broj stručnih ljudi, a mladim i vrednim pravnicima pravosudnu funkciju učinio nedovoljno privlačnom.
Kada je reč o državnoj upravi i njenoj reformi, uprkos tome što su u međuvremenu osnovana dva tela koja su bila nadležna da se time bave, a to su Savet za državnu upravu i Agencija za razvoj državne uprave, tek treba pristupiti istinskom preuređenju državne uprave. Neophodno je u najkraćem roku izraditi dugoročnu strategiju reforme uprave, koja je sastavni deo naših evropskih integracionih procesa. Osnovni ciljevi budućeg preuređenja državne uprave će biti, naravno, racionalizacija, decentralizacija, depolitizacija i profesionalizacija uprave.
Poseban prioritet za Vladu predstavlja donošenje zakona o sprečavanju sukoba interesa, kojim će se sprečiti vršenje državnih funkcija na štetu javnog interesa. Poseban prioritet za Vladu predstavlja donošenje i zakona kojim bi se regulisala nadležnost i funkcionisanje institucije koja treba da omogući da, u onim slučajevima kada su građani već dobili zaštitu svojih prava i tim stepenom zaštite nisu zadovoljni, tu zaštitu obezbede i na drugi način, a reč je o instituciji ombudsmana ili narodnog advokata.
Naravno da ne spada u domen državne uprave u najužem smislu reči, ali Vlada će se postarati da se donese zakon o političkim strankama. Podsećam na činjenicu da postoji Zakon o finansiranju stranaka, a ne i zakon kojim se reguliše status političkih stranaka. Naravno da će Vlada, kada je reč o tzv. civilnom sektoru, izaći sa svojim predlogom zakona o nevladinim organizacijama. Radi se o jednom području koje je potpuno neregulisano, a pogotovo kada je reč o netransparentnosti, finansijskoj netransparentnosti ovog područja, a govorim o nevladinim organizacijama.
Iako je novi Zakon o lokalnoj samoupravi donet početkom 2002. godine, jedan od prioriteta Vlade će biti istinsko preuređenje lokalne samouprave, u vidu procesa sveobuhvatne decentralizacije vlasti i povećanja stepena finansijske autonomije jedinica lokalne samouprave.
Minsitarstvo unutrašnjih poslova biće transformisano u profesionalni organ državne uprave, koji će u svom radu u potpunosti poštovati ljudska prava i dostojanstvo ljudi, Ustav, zakon i međunarodna pravila. To Ministarstvo mora da bude otvoreno prema javnosti, politički neutralno, a pri svemu tome će se voditi računa o suštinskim nacionalnim interesima.
Posebno podvučen prioritetni zadatak Vlade u oblasti unutrašnjih poslova biće rasvetljavanje svih ubistava i pokušaja ubistava koja su se dogodila pre i posle 5. oktobra, kao i velikih privrednih i novčanih afera koje uznemiravaju građane.
U oblasti državne bezbednosti Vlada će nastaviti sa započetim reformama u BIA-i, koje su do sada najvećim delom bile samo formalnog karaktera. Nastojaćemo da oblast državne bezbednosti dovedemo u stanje da se sa sigurnošću može reći da je izvršena njena potpuna depolitizacija, da je oslobođena svih tereta iz prošlosti, kao i da je BIA potpuno kadrovski, tehnički i tehnološki osposobljena da obavlja svoju funkciju.
Najzad, kada je reč o pravosuđu i unutrašnjim poslovima, sa čime se Srbija suočava i svih ovih godina se na težak način suočavala, a reč je o saradnji sa Haškim tribunalom. Vlada će učiniti sve da ta saradnja konačno postane dvosmerna. U tom smislu, između ostalog, nastojaćemo da obezbedimo sve pravne, materijalne i kadrovske pretpostavke da se ostvari i ubrza suđenje svim optuženim za ratne zločine pred domaćim sudovima, da se od Tribunala na korišćenje dobiju određena dokazna sredstva protiv naših državljana, kao i da se svim našim državljanima optuženim od strane Tribunala pruži adekvatna pomoć u njihovoj odbrani pred Tribunalom.
Takođe, nastojaćemo da sklopimo ugovor sa UN kojim bi se omogućilo da se kazne zatvora, izrečene od strane sudskih veća Tribunala u Hagu, služe u našoj zemlji.
Nešto o planovima Vlade u oblasti prosvete, kulture i nauke; na kraju, kao jedan od temeljnih stubova države, prosveta mora da zauzme svoje mesto pokretačke snage koja omogućuje napredak celog društva. Da bi ostvarili osvaj osnovni cilj, u postojeći obrazovni sistem neophodno je ugraditi najbolje principe nacionalne prosvetne tradicije i opšte principe i standarde zemalja članice Evropske unije. U ovom poslu mi moramo, naravno, voditi računa o našoj nacionalnoj i kulturnoj osobenosti, i jednim delom o specifičnosti postojećih institucija.
U tom smislu ćemo predložiti izmene Zakona o osnovama obrazovanja, koje će predvideti formiranje nacionalno–prosvetnog saveta kao nezavisnog stručnog tela, sastavljenog od predstavnika svih relevantnih nacionalnih institucija i pedagoških i obrazovnih ustanova.
Kada je o nauci reč, formiraćemo nacionalni savet za nauku, u koji ćemo pozvati predstavnike SAN-u i sve istaknute naučnike iz Srbije i dijaspore, povećaćemo ulaganje u nauku i doneti zakon o naučno-istraživačkom radu.
Najposle, kada je o kulturi reč, ova vlada će jasno definisati šta je nacionalna strategija srpske kulture. Na tom projektu radiće nacionalni savet za kulturu Srbije, a u koji ćemo pozvati najkompetentnije predstavnike iz svih oblasti kulture. Cilj je da se donošenjem nacionalne strategije pristupi obnovi kulture, a mi ćemo kao Vlada ceo proces podržati predlaganjem zakonske regulative i povećanjem budžeta za kulturu i, naravno, nauku. Podsticaćemo privatno preduzetništvo i inicijativu u kutlturu, a podržaćemo i negovanje kulturne baštine svih etničkih zajednica u Srbiji.
Nova vlada će dodatno regulisati odnose između države i verskih zajednica, pošto su prethodni zakoni iz te oblasti ukinuti. Učinićemo sve da se isprave nepravde, poput nacionalizacije imovine verskih zajednica. Osim toga, zakonom ćemo regulisati pravni položaj verskih zajednica i omogućiti uvođenje duhovne pomoći u bolnice, domove za stare i kaznene ustanove, kao i određivanje poreskih i drugih olakšica za verske zajednice.
Vodeći računa o činjenici da veliki deo našeg naroda živi van teritorije Srbije i Crne Gore, Vlada Republike Srbije smatra svojom obavezom da stvori uslove koji će dijaspori omogućiti uključivanje u politički, ekonomski i kulturni život u matici. Prvi neophodan uslov za to je već ispunjen promenom izbornog zakona.
Sledeći korak će biti izmene Zakona o državljanstvu kojima će se liberalizovati režim prijema u državljanstvo lica srpskog porekla i time otvoriti vrata sveobuhvatnijem ostvarivanju prava srpske dijaspore.
Vlada će raditi i na ispravljanju dve velike nepravde koje su učinjene velikom broju ljudi, od kojih su danas mnogi u dijaspori, a to je vraćanje oduzete imovine i rehabilitacija nepravedno osuđenih.
Na kraju, kada je o nacionalni manjinama reč, one su živi svedoci istorije ovog dela Evrope. Često žrtve u prošlosti, danas postaju most između naroda i jedan od najvažnijih učesnika procesa čiji je cilj pomirenje, razumevanje i izgradnja trajnog poverenja u regionu. Da bi nacionalne manjine mogle u punoj meri da učestvuju u političkom životu Srbije, novim izmenama i dopunama izbornog zakona je omogućeno da, kao i u nekim susednim zemljama, manjine na osnovu prirodnog cenzusa dobiju svoje predstavnike u Skupštini Srbije, kao što će se opet, sa druge strane, Vlada postarati da predstavnici nacionalnih manjina budu na odgovarajući način predstavljeni i u samoj izvršnoj vlasti i upravi.
Na teritoriji Srbije živi čitav jedan stadalnički korpus izbeglica, kojih je 370.000, od kojih je preko 250.000 uzelo državljanstvo Srbije. Neophodno je učiniti sve da se njima olakša život u novoj sredini ili omogući povratak domovima koje su bili prinuđeni da napuste. Zato će Vlada pružiti punu pomoć pre svega u rešavanju imovinskih pitanja u Srbiji i rešavanju istih pitanja u zemljama iz kojih su izbeglice došle.
Mora se pronaći način da se olakša legalizacija novoizgrađenih objekata, započne dodela građevinskog zemljišta i pruži puna pomoć u rešavanju nezaposlenosti. Izbegličko pitanje nije više samo humanitarno pitanje, već je sastavni deo razvojne i socijalne politike Srbije. Posebno je važno podsticati regionalnu saradnju, jer bez saradnje Hrvatske, BiH i državne zajednice Srbije i Crne Gore nije moguće rešavati ovaj problem.
Možda treba, a možda i ne, pomenuti nešto što je poslednje ali ne i najmanje važno, pogotovo u ovoj godini. Reč je o sportu. S obzirom da smo u Olimpijskoj godini, naša Vlada će učiniti sve da stvori uslove za pripreme i nastupe sprotista na najvećem ovogodišnjem takmičenju. Vodeći računa o značaju koji sport ima u našem društvu i međunarodnom ugledu koji zahvaljujući uspesima sportista postiže naša zemlja, hitno ćem pristupiti donošenju Nacionalne strategije iz oblasti sporta i izradi Zakona o sportu, koji će za cilj imati dugoročno definisanje sporta u našem društvu. Polazeći od toga da sport u ovoj fazi treba da se finansira iz budžeta i donacija, pokrenućemo i javnu raspravu o donošenju zakona o privatizaciji u sportu.
Dame i gospodo poslanici, sasvim na kraju, u različitim vremenima otkrivaju se reči koje kao da imaju neka natprirodna svojstva i značenja, reči u koje se ne sme sumnjati, «reči kojima se uteruje strah u kosti.» Jedna od njih je i reč "reforma". Da li će ova vlada biti reformska? Svaka nova vlada teži da nešto promeni i u tome uspeva manje ili više. Ako pogledamo izbornu i posleizbornu retoriku u stabilnim demokrtskim državama, i tu ćete videti da je reč "reforma" na ceni, bar kada je reč o pojedinim oblastima: reformama u obrazovanju, zdravstvu, penzijskom osiguranju.
Nazovite to kako hoćete, ali ova vlada će nastojati da stvari menja u pojedinim oblastima u pravcu koji sam naznačio, zvali je reformskom ili ne. Ona neće novcem izvučeni iz džepova građana za plaćanje marketinški blistavih i skupih kampanja dokazivati da radi dobro. Ona neće dokazivati da teret tranzicije i reformi treba da se ponajviše, ako ne i isključivo, svali na narod, već, suprotno, da taj teret treba da podnesu svi: oni koji više imaju - više, oni koji manje imaju - manje.
Jedini pravi sud o tome kako radi jedna vlada mogu da daju narodni predstavnici u parlamentu i sam narod neposredno. Ova vlada će zato nastojati da bude odgovorna, što znači da će drugi, Skupština i građani, a ne samo ona sama, procenjivati koliko je u svemu bila uspešna.
Dame i gospodo poslanici, ovo je najkraće bio rezime programa, u širem obliku ćete ga dobiti posle pauze. Hteo bih, na kraju, da vas obavestim i o sastavu buduće vlade.
Pošto ćete biografske podatke o svim članovima Vlade takođe dobiti, neću vas sa njima sada upoznavati, pročitaću vam imena članova Vlade: Miroljub Labus - potpredsednik Vlade, Dragan Jočić - Ministarstvo unutrašnjih poslova, Mlađan Dinkić - Ministarstvo finansija, Zoran Stojković - Ministarstvo pravde, Zoran Lončar - Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Ivana Dulić-Marković - Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Dragan Maršićanin - Ministarstvo privrede, Radomir Naumov - Ministarstvo rudarstva i energetike, Velimir Ilić - Ministarstvo za kapitalne investicije, Bojan Dimitrijević - Ministarstvo trgovine, turizma i usluga, Predrag Bubalo - Ministarstvo za ekonomske odnose sa inostranstvom, Slobodan Lalović - Ministarstvo rada, zapošljavanja i socijalne politike, Aleksandar Popović - Ministarstvo nauke i zaštite životne sredine, Ljiljana Čolić - Ministarstvo prosvete i sporta, Dragan Kojadinović - Ministarstvo kulture, Tomica Milosavljević - Ministarstvo zdravlja, Milan Radulović - Ministastvo vera, Vojislav Vukčević - Ministarstvo za dijasporu.
Dame i gospodo poslanici, hvala vam.