Gospodine predsedniče, dame i gospodo poslanici, u svakoj demokratskoj zemlji program vlade sledi iz izbornog programa one političke grupacije koja je dobila većinsku podršku građana na parlamentarnim izborima.
Pitanje je političke tradicije ili političke kulture da li će se ta koalicija ili politička grupacija formirati kao predizborna ili postizborna, ali u oba slučaja osnov za takvu koaliciju ili političku grupaciju svakako treba da budu ista programska načela, programski principi ili određene vrednosti za koje se te stranke zalažu. To je u neku ruku garancija da će tavka koalicija, kao vladajuća, slediti te vrednosti i u svakom slučaju biti dosledna u sprovođenju određene politike, a takođe i određena garancija da bi jedna vlada mogla da potraje čitav mandat ili četiri godine.
Zatim, nije slučajno što je proces formiranja nove srpske vlade neprimereno dug i što u ovom trenutku traje duže od dva meseca, upravo iz razloga što stranke koje treba da tvore tu vladu programski gotovo da nemaju toga mnogo zajedničkog, čak i kada je u pitanju državno uređenje.
U tom konglomeratu stranaka imate stranku nacionalne orijentacije koja se principijelno zalaže za očuvanje državne zajednice, imate stranku koja, bez obzira što je stavila svoj potpis na Beogradski sporazum, eksplicitno tvrdi da je za nezavisnu Srbiju. Imate, zatim, najmanje dve stranke koje su za monarhističko uređenje i na kraju stranku čiji je nosilac liste na poslednjim izborima bio Slobodan Milošević, te u tom smislu prestaje izvestan kontinuitet u odnosu na politiku koju je Milošević vodio nešto više od jedne decenije u Srbiji.
Potpuno je nesumnjivo da je Srbiji u ovom trenutku potrebna vlada i da građani Srbije priželjkuju da vlada bude formirana. Ono što Srbija u ovom trenutku nema, to je svakako vreme. Vreme u Srbiji je danas najznačajnije i predstavlja najkritičniji resurs, stoga bi svako traćenje
vremena za Srbiju moglo da bude pogubno. Upravo zbog toga građani Srbije i percipiraju generalno da vreme koje je utrošeno za stvaranje ove vlade može da premaši vreme njenog trajanja.
Što se tiče ekspozea budućeg mandatara vlade, jedno od ključnih mesta je svakako državni status Srbije, kako opstanak državne zajednice, položaj Srbije u okviru te državne zajednice, tako i pitanje Kosova i Metohije, i na kraju međunarodna pozicija Srbije.
Kad je u pitanju očuvanja državne zajednice, smatram da će to biti prilično veliki problem za ovu koaliciju, jer ne vidim kako bi se moglo pronaći zajedničko rešenje sa strankom koja je u toj koaliciji, a koja se zalaže za nezavisnost Srbije.
Kad je reč o Kosovu i Metohiji ubeđen sam da će rešenje tog problema, koje je za Srbiju jako važno i jedno od prioritetnih u ovom trenutku, zavisiti od međunarodnog položaja i kredibiliteta nove vlade, koji su sa SPS-om prilično dovedeni u pitanje.
U pogledu same strukture ove vlade, smatram da je politički princip dobio prvenstvo u odnosu na pricip efikasnosti i funkcionalnosti, pre svega, zbog postojanja samo jednog potpredsednika, koji će mahom biti zadužen za tzv. finansijska ministarstva. Razlozi racionalnosti i uštede u ovom slučaju ne stoje, iz prostog razloga što jedan potpredsednik ima kabinet koji ne broji više od 10 članova administracije. Dakle, 10 zaposlenih, a uzevši u obzir da jedno prosečno ministarstvo, sa svim svojim pratećim službama, ima u proseku između 500 i 600 zaposlenih, taj razlog zaista ne stoji.
Sa druge strane, postojanje većeg broja potpredsednika, koji bi vršili pre svega koordinaciju onih ministarstava koja su u srodnoj delatnosti, može u velikoj meri da doprinese efikasnosti i u samom radu vlade.
Takođe, što se tiče same racionalizacije, nije izvršeno ništa epohalno, jer broj ministarstava sa postojećih 19 smanjen je na 17, a pri tome je izvršeno ukrupnjavanje onih ministarstava koja među sobom nemaju gotovo nikakve sličnosti.
Za to je najbolji primer upravo ono ministarstvo koje je predviđeno članom 10. Zakona o ministarstvima, a to je tzv. ministarstvo za kapitalne investicije, koje u sebi sadrži i Ministarstvo saobraćaja, i Ministarstvo telekomunikacija, zatim Ministarstvo urbanizma i građevine.
Postavlja se logično pitanje, zašto u ovom ministarstvu nije našlo mesta i Ministarstvo energetike, pošto je ono takođe oblast kapitalnih investicija, pa da onda zaista pronađete nekog super ministra koji bi se bavio tim poslom.
Što se tiče Ministarstva privrede, delokrug poslova ovog ministarstva gotovo da je prepisani član 8. starog zakona o ministarstvima, osim što je u samom nazivu izbrisana reč – privatizacija. Mislim da je to pogrešno zato što je privatizacija, odnosno proces transformacije društvene u privatnu svojinu, zapravo jedan od najvažnijih poslova, najvećih izazova i iskušenja jedne tranzicione vlade.
U proteklom periodu ovo ministarstvo, zaista i kroz svoja personalna rešenja i kroz izabrani model privatizacije, postiglo je najbolje rezultate ne samo u poređenju sa zemljama iz našeg regiona, već uzimajući u obzir i Mađarsku, koja je do sada bila paradigma ili primer dobro izvršene privatizacije.
Jedini razlog brisanja reči "privatizacija" iz ovog ministarstva mogao bi da se nađe možda u ideološkim pobudama SPS, koji u ovom trenutku mnogo više preferira društvenu od privatne svojine. Uopšte u ekonomskom delu programa vlade smatram da postoji jedan veliki nesklad između namere da se smanje porezi na određene proizvode, i da se time relaksira privreda u smislu povećanja konkurentnosti domaćih proizvođača, i sa druge strane da se povećaju socijalna davanja koja će sledeća vlada imati.
U ovom trenutku oko 219.370 zaposlenih finansira se iz budžeta Republike Srbije. Za to se godišnje izdvaja 59 milijardi i 861 milion dinara. Pri tome treba navesti takođe i podatak da u trenutku kada je Zoran Đinđić formirao vladu pre tri godine, oko 500 hiljada radnika je bilo u Srbiji uslovno zaposleno. Radilo je u preduzećima koja su trajno nelikvidna.
Ukoliko bi se socijalna politika od strane preduzeća, a koja se u ovom trenutku sprovodi, prebacila na vladu i ukoliko vlada daje takva socijalna davanja, uzimajući u obzir i smanjenje poreza na određene proizvode, mogli bismo da dođemo u situaciju da napravimo strahovit budžetski deficit, koji bi se po ovim ciframa mogao kretati do 100 milijardi dinara godišnje, a to je za Srbiju nedopustivo, iz razloga opšte makroekonomske stabilnosti, a takođe i stabilnosti dinara koja nam je u ovom trenutku neophodna.
Sledeće ministarstvo koje želim da prokomentarišem je ministarstvo prosvete i sporta. Smatram da omladina i sport u Srbiji svakako zaslužuju svoje posebno ministarstvo i argument da prethodna vlada ovo ministarstvo nije predvidela zapravo ne stoji. U momentu kada je konstituisana vlada premijera Zorana Đinđića, ona je imala situaciju da je na saveznom nivou postojalo resorno ministarstv
o za sport, a kasnije i savezni sekretarijat za sport. U ovom trenutku takva nadležnost nije predviđena Ustavnom poveljom na nivou državne zajednice i mislim da omladina i sport svakako zaslužuju svoje posebno ministarstvo.
Što se tiče ministarstva za dijasporu, potpuno je nesporna namera da se takvo ministarstvo oformi i da se zapravo ministarstvo približi Srbiji, ne samo kroz izborni zakon koji će omogućiti predstavnicima dijaspore da glasaju, već i kroz mogućnost da se transferiše znanje velikog broja mladih ljidi koji žive u inostranstvu, a koji su visoko obrazovani i da se omogući civilno služenje vojnog roka u diplomatsko-konzularnim predstavništvima.
Dakle, ta namera je potpuno nesporna. Ima nekih nedostataka u izbornom zakonu koji će dovesti u pitanje tehničku sprovodljivost tog zakona i na osnovu toga veći broj predstavnika dijaspore neće moći da glasa, čime se bitno narušava ravnopravnost u ostvarivanju biračkog prava.
Na kraju krajeva, s obzirom na makar moralni kontinuitet u odnosu na vladu Slobodana Miloševića, mogli ste da u delokrugu ovog ministarstva predvidite i vraćanje zajma za preporod Srbije ili eventualno stare devizne štednje.
Na kraju, završavam konstatacijom da je ovo vlada velikih antagonizama, a u isto vreme vlada skromnog potencijala i prilično nedefinisanog trajanja, ali zbog interesa građana Srbije smatram da ova vlada treba da zadrži određene smernice koje su postojale u prethodnom periodu i koje su ustanovljene u poslednje tri godine, a to su pre svega, put ka evroatalnskim integracijama, pridruživanje Evropskkoj uniji, ulazak u Partnerstvo za mir.
Da podsetim, Srbija je jedina država u okruženju koja nema skupštinsku deklaraciju koja tangira tu poblematiku; zatim privreda, pre svega orijentisana na tržišnim principima; principijelno rešavanje pitanja Kosova i Metohije; i na kraju, opstanak Srbije u okviru državne zajednice Srbija i Crna Gora.