Ukoliko gospodin Marković do sada nije podneo ostavku u propisanoj formi, pisano i dostavio Skupštini, onda se postavlja pitanje da li možemo uopšte da obavimo izbor predsednika i potpredsednika Skupštine. Po Poslovniku je to numerus clausus, znači ograničen broj vršilaca ovih funkcija. Prema tome, nemamo mogućnosti da vršimo izbor, ukoliko se ne da pauza i da gospodin Marković u pisanoj formi obavesti Skupštinu da je dao ostavku.
Ali, mene čudi da upravo gospodin Marković i njegova partija, koja je prerasla iz ekspertske grupe i hvali se da će na veoma promišljen, zakonit i Ustavom propisan način vršiti sve javne funkcije, nisu preduzeli potrebne prethodne mere da obezbede mogućnost Skupštini da vrši izbor najviših nosilaca državnih funkcija. Pored ovoga, nisam primetio u biografiji gospodina Markovića upravo ovu činjenicu da je, sem poslanika, i potpredsednik Narodne skupštine, i zato smatram da je ponuđeni dnevni red naopak i neprihvatljiv.
Prvo je trebalo raspravljati o potpredsednicima, da vidimo da li će gospodin Marković ostati potpredsednik Narodne skupštine, pa tek onda odrediti kao tačku dnevnog reda izbor predsednika Narodne skupštine. Dakle, kao što je gospođa Nataša Mićić prvo dala ostavku na mesto potpredsednika. Pitam, ukoliko izaberemo gospođu poslanicu, koja je predlog DSS-a, a prethodno gospodin Marković ne podnese ostavku, kako će oni da sede? Ne bih želeo da budem zlurad i da insinuiram, ali mi se čini da, pored formalnih, imate i praktične nedostatke u ovom vašem predlogu.
Ali, da se vratimo na suštinu. Prilikom razmatranja predloga za izbor predsednika Narodne skupštine, u obrazloženju koje smo dobili od strane predlagača, ne vidi se zašto će se budući predsednik zalagati. Da li će se zalagati za reformu parlamenta, da li će kao predsednik Odbora za ustavna pitanja pokrenuti pitanje donošenja novog ustava, da li će uskoro raspisati izbore za predsednika države.
Jer, s obzirom da se radi o strankama koje se zalažu, bar verbalno i u predizbornoj kampanji, za izgradnju i reformu institucija, za njihovo popunjavanje i ustavno delovanje, očekujem da će budući predsednik Skupštine upravo pokrenuti ove inicijative za izmenu Ustava i za raspisivanje predsedničkih izbora.
Međutim, u ovom obrazloženju se o tome ne govori. Očigledno je da predizborna obećanja, koja su nudile ove stranke, nisu sadržane u predlogu i da nemamo garanciju da će se budući predsednik Skupštine zalagati za ono na čemu su ove stranke dobile podršku od građana na proteklim izborima.
Očekujem da predsednik Skupštine pokrene pitanje izmene Poslovnika, da se uskladi broj skupštinskih odbora sa brojem mandata u budućoj Vladi, kako bi Skupština zaista mogla i imala kontrolnu funkciju nad radom izvršnih organa vlasti. Na ovaj način dobili smo jednu potpunu ispolitizovanu Vladu, koja će očigledno kontrolisati rad parlamenta i ponašati se suprotno od onoga što su obećavali u predizbornoj kampanji.
Zato, DS predlaže kao kandidata za potpredsednika Skupštine upravo ličnost koja će se zalagati za reformu parlamenta, za nezavisan skupštinski budžet, za konstituisanje skupštinskih odbora u skladu sa strukturom izvršne vlasti, zalagaćemo se za budžetiranje i učestvovanje Skupštine u stvaranju nezavisnog skupštinskog budžeta, tako da je ličnost koju predlaže DS garancija da će se to i sprovesti.
Očekujem da će se nakon razrešenja ovog spornog poslovničkog pitanja pristupiti izboru i da će Skupština dati podršku kandidatu DS-a, gospodinu Dušanu Petroviću.