Dame i gospodo narodni poslanici, svrha današnje sednice Skupštine Srbije je jasna: potrebno je da Skupština Srbije da jasne smernice za dalje delovanje Vlade i drugih državnih organa posle najnovije eskalacije nasilja i terora nad Srbima na Kosovu i Metohiji od 17. marta i posle tog datuma.
Dakle, treba da odlučimo o tome šta ćemo dalje činiti, šta je najvažnije u onome šta ćemo dalje činiti i to je ono što čini zaista ovu sednicu Skupštine Srbije izuzetno važnom. Ali, važno je još nešto – to što Skupština izlazi sa Predlogom rezolucije o Kosovu i Metohiji iza kojeg su stale sve poslaničke grupe u Skupštini.
Da bi dalje delovanje bilo jasno određeno i dalo rezultata kada je reč o zaštiti Srba i nealbanaca na Kosovu i njihovih prava, ipak je potrebno još jednom, začas, sabrati sve bitne činjenice i podsetiti na neke nedavne, ali i zaboravljene događaje i okolnosti u vezi sa Kosovom i Metohijom; i potrebno je iznad svega u ovom trenutku, posle 17. marta, stvari nazvati, bez ikakvog okolišenja, pravim imenom.
Prvi put je, od toga ću početi, unapred planirana i široko koordinisana teroristička akcija na Kosovu i Metohiji od 17. marta nazvana etničkim čišćenjem, ne samo u našoj zemlji nego i u međunarodnoj zajednici. Dodajem, može se staviti znak jednakosti između terorizma u njegovom najgorem i najcrnjem obliku, kakvog smo videli u Njujorku 11. septembra, u Madridu 11. marta i na Kosovu i Metohiji 17. marta. Razlika, naravno, postoji.
Terorističke akcije u Madridu i Njujorku odvijale su se u urbanim sredinama. Bile su jasno određene i koncentrisane. Na Kosovu, terorizam se odvijao na širokom prostoru, bilo ga je teže organizovati, ali utoliko je ova teroristička akcija, sa stanovišta ciljeva terorizma, bila zanimljivija i opasnija, s tim što, i tu dolazimo do jedne bitne razlike, ma šta mislili o organizovanom terorizmu – onaj u Njujorku i Madridu nije bio usmeren na etničko čišćenje, nije imao za cilj etničko čišćenje, a ovaj od 17. marta na Kosovu i Metohiji imao je za cilj etničko čišćenje. Ali, naravno, treba ići dalje.
To etničko čišćenje nije počelo 17. marta, počelo je mnogo ranije, bilo je masovnije nego ono od 17. marta. Dve trećine Srba i nealbanaca je napustilo Kosovo i Metohiju od 10. juna 1999. godine.
U periodu od tada do pre 17. marta, prema nekim podacima, Srbi su nestali iz 889 naselja na Kosovu i Metohiji. Ali, nekada mnogo upečatljivije, snažnije, tragičnije deluju kompletni podaci, ne ovi globalni podaci kako se menjao etnički sastav etničkim čišćenjem na Kosovu i Metohiji. Pogledajmo nekoliko gradova na Kosovu.
Priština, u kojoj je prema popisu 1991. i narednih godina bilo 48.884 Srba, 1999. godine, posle 10. juna, imala je samo 900 Srba, 2002. godine 225. Danas nema ni jednog jedinog Srbina u Prištini, glavnom gradu Kosova i Metohije.
Obilić, 1999. godine, pre 10. juna 1999. godine, pre dolaska KFOR-a i UNMIK-a na Kosovo, bilo je 3.000 Srba. Zatim, pre 2002. godine, još uvek ih je bilo 1.500. I kasnije, danas, nema ni jednog jedinog Srbina u Obiliću. Na Kosovom Polju, pre 10. juna 1999. godine, bilo je 4.000 srpskog življa. Taj broj se prepolovio, danas u Kosovom Polju nema ni jednog Srbina.
U Prizrenu ih je bilo pre 10. juna 1999. godine 9.500. Zatim je odmah posle dolaska KFOR-a taj broj sveden na 102. Danas u Prizrenu nema ni jednog jedinog Srbina.
Mere bezbednosti, koje je međunarodna zajednica preuzela u liku KFOR-a i policije UNMIK-a, bile su neadekvatne. One su bile neadekvatne i na samom početku, kada je na Kosovu bilo preko 45.000 vojnika KFOR-a i preko 10.000 policijaca UNMIK-a. Ali taj broj se, nedovoljan i u tom trenutku, smanjivao.
Uklanjani su kontrolni punktovi KFOR-a, posle čega je dolazilo do ubistava Srba u pojedinim manjim enklavama. Pominjem samo Cernicu i Staro Gacko, u kome je bilo ubistava u novije vreme, u kome ima nekoliko stotina stanovnika, nekih 300 stanovnika, u kome su stradanja Srba počela, kada je reč o Starom Gackom, ubijanjem žetelaca u julu 1999. godine. KFOR je povlačio kontrolne punktove.
I ako bih hteo u celini da pokažem najopštije kako na Kosovu nisu preduzete odgovarajuće mere bezbednosti, kako za to snosi odgovornost onaj ko je preuzeo obavezu da se stara o bezbednosti, KFOR i policija UNMIK-a, navešću samo tri bitne suštinske činjenice. O tome da bezbednosti nema govori, prvo, to da nema povratka raseljenih. Taj broj je veoma mali, nekoliko stotina ili nešto više od jedne hiljade od 200.000 raseljenih sa Kosova i Metohije. Da bezbednost postoji na Kosovu i Metohiji, onda bi se veliki broj raseljenih vratio na Kosovo.
Druga činjenica, koja govori o tome da na Kosovu nije bilo bezbednosti pre 17. marta, jeste da nema slobode kretanja. Nema ni jednog jedinog delića Evrope, a teško je gde naći i u svetu, u kome je sloboda kretanja na taj način ograničena i obesmišljena. Jedna od najstarijih, najdrevnijih ljudskih sloboda, jednostavno na Kosovu i Metohiji ne postoji, osim ukoliko ne živite u zatvoru, u getu, u enklavi i osim ukoliko vas KFOR ne vodi od jednog do drugog mesta.
Treće, o tome da bezbednosti nije bilo pre 17. marta govori veliki broj etnički motivisanih zverskih zločina nad Srbima i nealbanskim življem. Posle nasilnog terorističkog čina od 17. marta postavlja se pitanje – ko su njegovi organizatori? Vrlo jasno i najtransparentnije u prvom redu, prvom ešalonu, politički i vojno organizovane terorističke organizacije "Nacionalni pokret Kosova", "Nacionalni pokret za oslobođenje Kosova", razne boračke organizacije, koje su okupljale nekadašnje članstvo OVK i Oslobodilačke vojske Preševa, Medveđe i Bujanovca.
Oni su svi bili povezani sa privremenim institucijama Kosova, Kosovskom policijom i Kosovskim zaštitnim korpusom, kao i političkim partijama kosovskih Albanaca. Kosovska policijska služba je imala posebnu ulogu u događajima 17. marta i posle toga, starajući se o svemu samo ne o bezbednosti Srba i nealbanaca. Ona ih je, Srbe i nealbance, podsticala na evakuaciju. A u Prizrenu, Kosovska policijska služba je učestvovala u proterivanju, pljačkanju i paljenju imovine Srba.
U pojedinim situacijama KFOR i UNMIK policija nudili su evakuaciju Srbima, posle čega je dolazilo odmah, kao po dogovoru, do paljenja njihove imovine. Danas je očigledna odgovornost KFOR-a i UNMIK-a za 17. mart, za ono što se desilo 17. marta.
Ali, naravno, da vas podsetim na nešto – u formalnom smislu KFOR i UNMIK su tu odgovornost preuzeli Rezolucijom 1244 i Vojno-tehničkim sporazumom; oni su potpisani 10. juna 1999. godine. Podsetiću vas na još jedan vrlo, vrlo zanimljiv dokument o demilitarizaciji OVK, koji je potpisan 21. juna u Prištini. Potpisali su ga glavnokomandujući KFOR-a tada, general Majkl Džekson i Hašim Tači.
U tom sporazumu (navodim tačnu formulaciju iz njega) se izričito navodi da je KFOR odgovoran za održavanje bezbednog okruženja za sve građane Kosova. Izraz koji je tada upotrebljen jeste demilitarizacija. Pravo pitanje koje se odmah postavilo jeste da li se jedna teroristička organizacija može demilitarizovati, ona se može samo razoružati.
Ono što se dešavalo u danima 17. marta i zatim, započelo je jednom velikom medijskom, brzo razotkrivenom, razobličenom laži, koju su horski preneli albanski mediji na Kosovu, da se utopilo troje albanske dece u Ibru, za šta su optuženi Srbi. Kako je ovaj pokušaj medijske manipulacije za manje od 24 časa doveden u pitanje, krenulo se sa drugim medijskim manipulacijama, da je na Kosovu tobože na snazi policijski čas, da jedno bolesno albansko dete nije hospitalizovano u bolnici u Vranju, da Albanci, eto, još jedanput pod srpskim terorom, ove šake Srba koja je ostala na Kosovu, evakuišu žene i decu u pravcu Albanije i Makedonije.
Zatim je od strane jednog Albanca došao pokušaj paljenja džamije u Oraovici, u opštini Preševo, što je trebalo jednostavno tu mrežu dezinformacija da dopuni, stvarajući utisak da su zapravo agresori, teroristi oni koji su bili žrtve terorizma na Kosovu i Metohiji.
E sada, neki su otkrili, u međunarodnoj zajednici je otkriveno posle 17. marta, da nije bilo bezbednosti, da se spremalo veliko zlo, da se veliko zlo desilo. Postavlja se pitanje da li se o tome opet u nas govorilo, ali da li se u međunarodnoj zajednici, što je veoma važno za nas, o tome govorilo i ranije, da li su i ranije postojala upozorenja šta se dešava na Kosovu i Metohiji posle 10. juna 1999. godine? Tačno, toga je bilo.
Navešću samo jedan primer – 5. novembra 1999. godine Savetu bezbednosti su podneta dva izveštaja o stanju ljudskih prava na Kosovu i Metohiji. Jedan izveštaj je podneo specijalni predstavnik generalnog sekretara, tadašnji, Bernar Kušner, drugi je podneo Jirži Dinstbir, specijalni izvestilac za ljudska prava u bivšoj Jugoslaviji. Ta dva izveštaja su bila potpuno različita. Savet bezbednosti je prihvatio Kušnerov izveštaj, uz naravno disonantne ocene u Savetu bezbednosti stalnih članica Rusije i Kine.
Dinstbir je u svom izveštaju, na to vredi i podsetiti, a to je 5. novembar 1999. godine, istakao da je na Kosovu na delu etničko čišćenje, da je (navodim reči iz njegovog izveštaja) OVK stvorio de fakto vladu koja imenuje gradonačelnike, direktore preduzeća i druge zvaničnike, sprovodi politiku etničkog čišćenja na radnim mestima i podržava konfiskaciju imovine nealbanaca, i čak nekih Albanaca.
I, sa razlogom, Dinstbir je upozorio da niko ko je posegao za oružjem, posebno oni koji su učinili ratne zločine, ne bi mogao imati nikakvu javnu funkciju. Danas bi bio vrlo zanimljiv statistički podatak – koliko se onih koji su posegli za oružjem nalazi na javnim funkcijama u privremenim institucijama Kosova i Metohije?
Tako je sa strancima i međunarodnom zajednicom - mislim da je uopozorenje iz naše sredine poteklo mnogo, mnogo ranije kad je reč o ovom stradanju kulturnih spomenika na Kosovu i Metohiji – došlo stradanje za ovih, od 1999. godine, 148 srušenih crkava i manastira. Na to šta se na Kosovu sprema upozoravala je Desanka Maksimović 1968. u svojoj pesmi "Gračanici", čiji prvi stihovi i danas imaju onu istu snagu koju su imali.
Ddanas još više nego što su imali pre toliko godina: "Gračanice, kada bar ne bi bila od kamena, kada bi se mogla na nebesa vazneti". Kako sačuvati spomenike od albanskog terora, osim da oni budu izmešteni sa svog pravog podneblja.
Zato što će o tome biti još reči i zato što bi jedno duže izlaganje zaista zahtevalo pismeni oblik i opterećivalo bi ovaj razgovor, koji stremi ka tome da Skupština Srbije izađe sa jednom jedinstvenom rezolucijom o Kosovu i Metohiji, u nekoliko reči ću nabrojati šta su učinili državni organi i Vlada Srbije u proteklim danima.
Na unutrašnjem, političkom, diplomatskom i spoljno-političkom planu održane su sednice Odbora za bezbednost Skupštine Srbije, Odbora za Kosovo i Metohiju, Odbora za međunacionalne odnose, onih koji se bave pitanjima kulture, zasedala je i Skupština Vojvodine. Odbor za Kosovo i Metohiju je svojim prisustvom na Kosovu i Metohiji pratio situaciju tamo i dokazivao jednostavno prisustvo naših organa, naše države na Kosovu i Metohiji.
Održana je jedna sednica Vlade Srbije u proširenom sastavu, uz učešće nekoliko članova Saveta ministara Srbije i Crne Gore, predstavnika Vojske Srbije i Crne Gore. Održano je više sednica Saveta ministara, Vrhovnog saveta odbrane. Inicirana je hitna sednica Saveta bezbednosti, na kojoj su bili naši predstavnici, ministar spoljnih poslova.
Uspostavljeno je jako mnogo kontakata sa zvaničnicima, stranim i međunarodnim, u nizu susreta, telefonskih razgovora, u nizu konkretnih apela da pojedine jedinice KFOR-a reaguju i zaštite Srbe na Kosovu. Mislim pre svega na kontakte koje su imali predsednik Srbije i Crne Gore, Marović, koje sam imao ja, koje je imao načelnik Generalštaba, ministri odbrane, spoljnih poslova, ministar za ljudska i manjinska prava, predsednik Koordinacionog centra.
Ranije planirani odlazak u Brisel iskoristio sam za razgovore o pravom stanju na Kosovu i Metohiji. Govorim o razgovorima koje sam vodio sa evropskim zvaničnicima u Briselu i sa generalnim sekretarom NATO-a, takođe u Briselu.
Kada je reč o humanitarnim aktivnostima, intervencijom iz robnih rezervi, akcijama koje su bile koordinirane sa Komesarijatom za izbeglice, Crvenim krstom Srbije i Koordinacionim centrom, isporučena je veća količina robe. Ali ono što je bilo najvažnije, što još jednom ponavljam i za šta apelujem da se naša javnost odazove, jesu ove montažne kućice, jesu kontejneri koji predstavljaju najbolje pribežište za one koji su ostali bez krova nad glavom. Ta pomoć nam je stigla s druge strane, iz Ruske federacije, stiže, kada je reč o pomoći u kontejnerima, iz Republike Srpske.
Bezbednosne aktivnosti s bile usmerene ne samo na to da se u datim okolnostima osigura veća bezbednost za Srbe na Kosovu, već i svih građana i njihove imovine u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i drugim gradovima. Uz velike teškoće i nanetu štetu, ne samo materijalnu već i nematerijalnu, mislim na paljenje džamija u Beogradu i Nišu, to je ipak postignuto. Najmasovnije demonstracije koje je Vlada organizovala protiv albanskog terorizma imale su miran karakter.
Kada je reč o kulturnim i medijskim aktivnostima, svi ambasadori Evropske unije, SAD i strani zvaničnici obavešteni su o sistematskom uništavanju srpskih kulturnih spomenika i svetinja na Kosovu i Metohiji koji pripadaju evropskoj i srpskoj baštini. Preduzimane su mere na njihovoj zaštiti i pokretane akcije za njihovu obnovu. Upućen je, istovremeno, apel svim medijima da apsolutnu prednost daju informisanju o teroru albanskih ekstremista na Kosovu.
Na kraju želim nešto da kažem o tome šta je zadatak Vlade, a vidim ga u okvirima onoga što je definisano u Predlogu rezolucije koja se nalazi pred vama. Iz Predloga rezolucije sleduje da se Vlada Srbije obavezuje da pripremi predlog za političko rešenje situacije na Kosovu, prvo polazeći od toga da je Kosovo i Metohiji neotuđivi deo Srbije, drugo da Srbija mora da osigura opstanak, bezbednost i povratak kosovskih Srba i treće, da oni Srbi na Kosovu moraju da imaju nove institucionalne garancije svog položaja i bolju zaštitu svojih prava.
Dakle, prvo što je potrebno jeste da se obezbedi opstanak Srba i nealbanaca na Kosovu. Mi ulazimo u ovom trenutku u fazu u kojoj će se težiti u svetu, u međunarodnoj zajednici, da sve ono što se desilo bude relativizovano, umanjeno, razvodnjeno, da se na neki način ponovo uspostavi ta simetrija odgovornosti. Krivi su i jedni i drugi. Radi se o međuetničkom sukobu. To se ne sme dopustiti.
Na Kosovu ima mnogo vlasti, ima suficita vlasti, ima viška vlasti, pa neko mora biti i odgovoran, neko mora položiti račun. Imamo vlast međunarodne zajednice, imamo privremene institucije i neko jednostavno mora biti odgovoran. Odgovornost je uslov da život na Kosovu počne i najmanje da se normalizuje. Da li iko može zaključiti, to je jedno upozorenje u ovom trenutku, da će svi oni koji su ovoliko uložili da pripreme, planiraju, organizuju 17. mart, akciju etničkog čišćenja, tako lako odustati od svojih planova? Uostalom, udruženje pripadnika bivše OVK već za danas najavljuje nove proteste na Kosovu.
Drugo, kada je reč o ovim merama, svim raseljenima se mora obezbediti krov nad glavom, i o tome sam govorio. Na kraju ću reći nekoliko reči o nečemu što mislim da, kao dalja akcija da se Kosovo i Metohija sačuva u sastavu Srbije, a Srbi zadrže na Kosovu i Metohiji, jedino čini smislenim. To su nove institucionalne garancije za zašitu Srba i nealbanaca. O tome sam već govorio u svom ekspozeu o programu Vlade Srbije.
Te garancije moraju imati nekakvu teritorijalnu komponentu. Govorio sam o teritorijalnoj, personalnoj i kulturnoj autonomiji za Srbe na Kosovu. Govorio sam o decentralizaciji vlasti, za koju se zalagao i Savet Evrope 2002. godine. Govorio sam o kantonizaciji, imajući u vidu ne toliko kantone u Švajcarskoj, koliko recimo one u susednoj Bosni i Hercegovini, odnosno u njenom jednom entitetu, u Federaciji Bosne i Hercegovine.
Govorio sam, zatim, o kantonizaciji imajući u vidu neke naše, srpske planove iz 1998. godine. Naravno da su ti planovi iz 1998. godine u pojedinostima neostvarljivi, ali ne znači da je sama zamisao o teritorijalnoj zaštiti Srba na Kosovu na ovaj način neostvarljiva.
Uopšte, kada se pomene reč autonomija, ne znam šta je sporno u toj reči. Kao da, pogotovo kada je reč o međunarodnoj zajednici, autonomija Kosova može, autonomija za Srbe na Kosovu ne može. Autonomija je reč koja znači samostalnost; sloboda, koja lepo zvuči, osim izgleda kada treba da je dobiju Srbi na Kosovu. Autonomija za Srbe na Kosovu je potrebna da bi Srbi i Albanci mogli da žive jedni pored drugih.
Danas je, valjda, svima jasno da je multietnički raj na Kosovu neostvariv, neostvariviji čak od komunističke utopije u besklasnom društvu. Ako se ona još mogla ostvariti, onda multietničko društvo na Kosovu i Metohiji nije moguće. Moguće je nešto drugo, moguć je civilizovani suživot Srba i Albanaca i drugih nealbanaca na Kosovu i Metohiji. Ne vidim nijedan drugi oblik delotvorne zaštite Srba na Kosovu. Ako za to ne može ova skupština, Vlada i naši organi da se izbore, onda ne znam čime bi uopšte trebalo da se bave na Kosovu i u vezi sa Kosovom. Ako ne može ni toliko, onda se postavlja pitanje kako može da se nudi i nešto više od toga.
Na kraju, sasvim na kraju, posle svega što sam govorio o međunarodnim kontaktima koje sam imao, možda ovo razjašnjenje nije ni potrebno, ali da ne bude nikakve dvoumice, da ne bude nikakve zabune na kraju, sve ovo o čemu sam govorio, kada je reč o političkim merama, kada je reč o dodatnim merama institucionalne zaštite Srba na Kosovu i Metohiji, sve je ovo moguće postići u okolnostima i svetu kakav je on danas, a ne suprotstavljajući mu se. Mislim na neophodnu regionalnu saradnju, mislim na evropske integracije koje predstavljaju naše jasno i čvrsto zajedničko opredeljenje.