ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 06.12.2004.

4. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih za reč, pre zaključivanja zajedničkog načelnog pretresa, pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa ili još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 89. Poslovnika? (Ne.)
Zaključujem zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o proceni uticaja na životnu sredinu, Predlogu zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, Predlogu zakona o integrisanom sprečavanju i kontroli zagađivanja životne sredine i Predlogu zakona o zaštiti životne sredine.
Nastavljamo rad prema dnevnom redu i prelazimo na razmatranje Predloga zakona o proceni uticaja na životnu sredinu u pojedinostima.
Primili ste predlog zakona, koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste amandman koji je na Predlog zakona podneo narodni poslanik Paja Momčilov. Primili ste izveštaje Odbora za zaštitu životne sredine i Zakonodavnog odbora, kao i mišljenje Vlade o podnetom amandmanu.
Pošto je Narodna skupština obavila zajednički načelni pretres, u okviru koga je razmatran i Predlog zakona o proceni uticaja na životnu sredinu, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 19. amandman je podneo narodni poslanik Paja Momčilov.
Vlada i Odbor za zaštitu životne sredine nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača, Aleksandar Popović, ministar nauke i zaštite životne sredine, želi završnu reč? (Ne.)
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 6. tačku dnevnog reda: – Predlog zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu (pojedinosti)
Primili ste Predlog zakona, koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste izveštaje Odbora za zaštitu životne sredine i Zakonodavnog odbora.
Pošto je Narodna skupština obavila zajednički načelni pretres, u okviru koga je razmatran i Predlog zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto na Predlog ovog zakona nisu podneti amandmani, pre nego što zaključim pretres u pojedinostima, da li predstavnik predlagača želi završnu reč? (Ne.)
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu i u celini.
Prelazimo na 7. tačku dnevnog reda: – Predlog zakona o integrisanom sprečavanju i kontroli zagađivanja životne sredine (pojedinosti)
Primili ste Predlog zakona, koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste izveštaje Odbora za zaštitu životne sredine i Zakonodavnog odbora.
Pošto je Narodna skupština obavila zajednički načelni pretres, u okviru koga je razmatran i Predlog zakona o integrisanom sprečavanju i kontroli zagađivanja životne sredine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto na Predlog ovog zakona nisu podneti amandmani, pre nego što zaključim pretres u pojedinostima, da li predstavnik predlagača želi završnu reč? (Ne.)
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu i u celini.
Samo jedno obaveštenje, u 17,00 časova je Odbor za finansije povodom prvih šest tačaka ovih finansijskih zakona.
Prelazimo na 8. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O ZAŠTITI ŽIVOTNE SREDINE (pojedinosti)
Primili ste Predlog zakona, koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici Gordana Čomić, Milan Stanimirović, Miloje Savić, Radiša Ilić, Milorad Mirčić, Vitomir Plužarević, Nataša Jovanović, Igor Mirović, Miloš Dišić, Srđo Komazec, Zoran Krasić, Gordana Pop-Lazić i Vjerica Radeta. Primili ste amandman koji je Vlada Republike Srbije podnela na osnovu člana 144. Poslovnika Narodne skupštine.
Primili ste izveštaj Odbora za zaštitu životne sredine, sa amandmanom koji je Odbor podneo na osnovu člana 135. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine. Primili ste izveštaj Zakonodavnog odbora.
Primili ste mišljenje Vlade Republike Srbije o amandmanima podnetim na Predlog zakona sa ispravkom od 3. decembra 2004. godine.
Pošto je Narodna skupština obavila zajednički načelni pretres, u okviru koga je razmotren i Predlog zakona o zaštiti životne sredine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na naziv Predloga zakona amandman je podnela narodni poslanik Gordana Čomić.
Vlada i Odbor za zaštitu životne sredinu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč želi narodni poslanik Milan Stanimirović.
...
Demokratska stranka

Milan Stanimirović

Demokratska stranka – Boris Tadić
Gospodine predsedniče, gospodine ministre, poštovani narodni poslanici, pre nego što pređem na amandman, želim da zahvalim građanima Srbije koji su shvatili brigu o resursima koju su iznosili poslanici DS-Boris Tadić, poput ove priče o kamenolomu na Fruškoj gori koja se čula i za ovom govornicom.
Životna sredina nije partijska stvar i zato DS kroz ove amandmane želi da popravi ono što je izostavljeno u zakonu o zaštiti životne sredine i da nastavi kontinuitet, kao što je to naglasio i ministar u svom izlaganju prilikom načelne rasprave.
Dakle, narodni poslanik Gordana Čomić, u ime DS- Boris Tadić, podnela je amandman na naziv Predloga zakona. Umesto "zakon o zaštiti životne sredine" treba da stoji "zakon o sistemu zaštite životne sredine". Termin "zaštita životne sredine" odgovara nivou upravljanja životnom sredinom koji ne uzima u obzir sanaciju i unapređenje životne sredine, kao ni sistem životne sredine u okviru koncepta održivog razvoja.
Osim toga, iz osnovnih odredbi Predloga zakona proizilazi da je predmet uređivanja sistem zaštite životne sredine, pa je to još jedan argument više da se ova amandman prihvati. Predlagač zakona kaže da uređuje sistem zaštite životne sredine, a daje naslov zakon o zaštiti životne sredine, da bi promenom naslova građani Srbije pomislili da je ova vlada pripremila zakon, a bili smo svesni tokom načelne rasprave da je oko 80% teksta iz prethodnog zakona faktički prepisano.
Pored toga što je ova vlada sto posto prepisala tri zakonska teksta, gde su pravilnici pretvoreni u zakonske predloge, u 80% teksta prepisan je Predlog osnovnog teksta koji je pripremila i to je u toku rasprave u petak potvrdio i sam aktuelni ministar. Predlažem da se ovaj amandman prihvati i da se naziv zakona promeni u Predlog zakona o sistemu zaštite životne sredine, u ime poslaničke grupe DS-Boris Tadić.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Ministar Popović.

Aleksandar Popović

Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, što se tiče ovog amandmana Vlada ga ne prihvata, a evo i razloga.
Razlozi su sadržani u članu 2. i 11. Član 2. kaže – sistem zaštite životne sredine čine mere, uslovi i instrumenti za održivo upravljanje, očuvanje prirodne ravnoteže, celovitosti, raznovrsnosti i kvaliteta prirodnih vrednosti i uslova za opstanak svih živih bića, sprečavanje, kontrolu, smanjivanje i sanaciju svih oblika zagađivanja životne sredine. Održivo upravljanje prirodnim vrednostima i zaštita životne sredine ostvaruju se u skladu sa ovim zakonom i posebnim zakonom.
U članu 10. se kaže – da održivo upravljanje privrednim vrednostima i zaštita životne sredine, dakle ono što je opisano u članu 2, uređuju se ovim zakonom, posebnim zakonima i drugim propisima kojima se uređuje, pa sada ide, procena uticaja planova, integrisano sprečavanje zagađivanja, zaštita prirode, zaštita vazduha, voda, zemljišta, šuma, geoloških resursa. Ovo nije zakon o sistemu zaštite životne sredine. Ovaj i drugi zakoni će činiti sistem zaštite životne sredine. U skladu sa tim ovo ne može da bude zakon koji propisuje sistem zaštite, jer sistem zaštite propisuje ovaj i drugi zakoni.
Bilo bi previše pretenciozno kada bi se ovaj zakon tako nazvao. Trudio sam se da ne koristim u ovoj raspravi teške reči. Čuli ste, bilo je spominjanja i tuče sujeta u petak. Danas se razgovaralo o tvrdoglavosti, a sada je spomenuto i prepisivanje. Tačno je, u petak sam rekao da ne verujem u revoluciju, da verujem da svaka vlada i svaka vlast treba da nastavi dobre stvari koje je prethodna radila, da ne treba da nastavi sa lošim stvarima koje su činjene i u skladu s tim je činjenica da je dobar deo ovog zakona onaj zakon koji je tri godine spremala prethodna vlada.
Danas je takođe rečeno, i to od strane poslaničke grupe kojoj pripada cenjeni gospodin Stanimirović, da je u ovom momentu u Srbiji na snazi koncept zakona iz 1970. Ako tokom poslednje decenije 20. veka ova zemlja nije mogla da radikalno menja i poboljša svoje zakonodavstvo i približava ga EU, pitam se zašto je Vladu izabranu 3. marta 2004. godine, nakon tri godine, sačekalo zakonodavstvo iz 1970. godine.
Na to pitanje nemam odgovor, mislim da oni koji su o tome pričali treba odgovor da znaju.
Na kraju, da prekinemo već jedanput priču o zakonu iz 2002. godine. Većina amandmana koji su podneseni od strane stranke i poslaničke grupe gospodina Stanimirovića jesu upravo amandmani koje ovaj zakon treba da manje ili više pretvori u zakon iz 2002. godine. Tu lično ne bih imao ništa protiv, ali taj zakon je godinu i po dana bio u ovoj skupštini, bio u ovom visokom domu, a nije prošao skupštinsku proceduru. Ova vlada, ovo ministarstvo, ja kao ministar, ne želimo da budemo trojanski konj i da podrškom jedne većine uvodimo zakon oko koga godinu i po dana u ovoj skupštini nije mogla da se postigne ni minimalna saglasnost.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Molim vas da naprosto ono što pouzdano znamo, ako nad nečim ne postoji autorstvo, to je nad zakonom. Dakle, nikada nisam čuo da je neko autor zakona. Izvolite. Narodni poslanik Rajko Baralić.

Rajko Baralić

Socijalistička partija Srbije
Gospodine predsedniče, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, poštovani novinari, potpuno je tačno da je ovaj zakon bio u proceduri, dva puta skidan sa dnevnog reda, da je održano 11 sednica Odbora, nadležnog odbora koji je razmatrao prvo, drugo čitanje, amandmane, projekcije, stručna mišljenja itd.
Potpuno je tačno da su gotovo svi narodni poslanici iz prethodnog saziva u tome učestvovali i potpuno je tačno da je neko, zarad viših interesa, zakon povukao dva puta sa dnevnog reda iz procedure u Narodnoj skupštini Republike Srbije. Našim građanima duguju objašnjenje zašto je to učinjeno.
Bilo je neophodno da se izvrši privatizacija tri cementare u Srbiji i krečane "Jelen Do", da se onima koji kupuju ovo blago – govorim o nalazištima laporca i krečnjaka, a ne o rotacionim pećima i drugim stvarima koje su kupljene kod ovih privatizacija –garantuje da se u izvesnom nivou eksploatacije ovoga što su nezakonito stekli i kupili ne moraju pridržavati onih odredaba koje su bile predviđene u novom zakonu koji je ovde bio u proceduri.
To je inače bila stalna praksa prethodne vlade. Iste stvari su se dešavale kod privatizacije Duvanske industrije. Prvo, uredbom o akcizama se obezbedi odgovarajući tretman akcijskih roba, kao što je bio slučaj sa cigaretama, a onda se kršeći nekoliko važnih principa prepusti tržište duvanske industrije Niš i Vranje Filipu Morisu i drugima, zabrani se pravo da se dobijaju nove licence ili formiraju nove fabrike duvana, i to je prosto bio stil, način na koji je funkcionisala vlada koja je otišla u istoriju.
I zbog toga je ovde važno da se kaže da zakon o kome je danas ovde reč nije povučen iz procedure zbog toga što nije bilo političke volje da bude usvojen, a SPS bi glasao u onoj vladi za taj zakon, to smo javno govorili na sednicama Odbora. Očigledno je postojao nečiji drugi interes da se to učini načinom na koji je učinjeno i ne treba optuživati današnju vladu i ovu poslaničku većinu za nešto što je neko skrivio, što je s predumišljajem učino, zato što je na izdiktirane uslove pristao i zbog toga što i danas i u buduće treba da polaže račune, a polagaće ih pred biračima, na način kao što se to u politici dešava.
Zarad istine, zarad građana Srbije, zarad svega onoga što se ovde dešavalo, imao sam potrebu da to kažem, iako se nije precizno odnosilo na amandman. Gospodine predsedniče, zahvaljujem se na toleranciji i na onome što se dešavalo.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama, ali isto tako moram da upozorim, zarad Poslovnika, da u raspravi o amandmanima ni na jedan način neću dozvoliti više načelnu raspravu. Molim da o tome svi vodimo računa. Dakle, držaćemo se isključivo amandmana.
Da li još neko ima o amandmanu? (Ne.)
Na član 1. amandman je podnela narodni poslanik Gordana Čomić.
Vlada i Odbor za zaštitu životne sredine nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Milan Stanimirović. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Milan Stanimirović

Demokratska stranka – Boris Tadić
Gospodine predsedniče, poštovani narodni poslanici, gospodine ministre, odbijam želje da ulazim u bilo kakvu polemiku, a hoću da kažem da su više puta ovde poslanici DS naglasili da se po zakonima u oblasti životne sredine nalazimo tamo gde su se razvijene zemlje nalazile sedamdesetih godina, iako su zakoni, koji su trenutno važeći, pisani devedesetih godina.
Ne ulazeći u krivicu, ili ne krivicu, mi nismo doneli, nije donesen zakon, ali bio sam zamenik predsednik Odbora za zaštitu životne sredine u prethodnom mandatu i zaista je postojala dobra volja da se pređu ti stranački torovi, na neki način, a bilo je usaglašeno preko 200 amandmana svih poslaničkih grupa, ali nije bilo dobre volje prilikom usvajanja dnevnog reda, kada je trebalo taj zakon da se nađe na dnevnom redu, i on nije usvojen.
Što se tiče autorstva zakona, kada bi postojali autori zakona obratili bi se nekoj agenciji za zaštitu autorskih prava i verovatno bi dobili dobru odštetu, gospodine predsedniče. Da pređemo na posao, odnosno na amandmane.
Narodni poslanik Gordana Čomić, u ime poslaničke grupe DS - Boris Tadić, podnela je amandman da se u članu 1. reč "privrednog" briše.
Reč "privrednog" u članu u kome se utvrđuje predmet zakona u suprotnosti je sa propisima Evropske unije COM (98) 333 final (dokument iz Kardifa), kojim se utvrđuje strategija integracije životne sredine u Evropskoj uniji, dakle, u sve sektorske politike, ne samo sa privrednim razvojem, kako određuje ovaj član.
Ovo je vrlo suštinske prirode, uz suprotnost sa propisom COM (98) 333 final dokument, ne uzima se u obzir i niz dokumenata koji se odnose na integraciju životne sredine u različite sektore, energetske, ribarstvo, poljoprivredu itd. U onome što je u ovom članu promenjeno pokazuje se nerazumevanje savremenih postavki, potrebe uključivanja životne sredine u sve sektorske politike, a ne samo uravnoteženi privredni razvoj sa životnom sredinom. Šta je sa ekonomskim razvojem, šta je sa socijalnom politikom. Građanima Srbije podjednako je važno da imaju dobru platu, stipendiju, ili penziju, zdravu porodicu i okruženje, da udišu čist vazduh, isto koliko im je važno da privreda dobro radi.
U tome je suština održivog i trajnog razvoja. To je na samitu o održivom razvoju, a koji je održan 2002. godine u Johanesburgu, prihvatila i naša država. Tada je i sadašnji premijer, Vojislav Koštunica, bio tamo kao predsednik SRJ. Zašto se onda u ovom članu predlagač zakona drugačije opredeljuje. Inače smo amandmanom na član 9. pomogli da se ispravi greška u definisanju održivog razvoja. Apelujem da se amandman DS - Boris Tadić prihvati.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o amandmanu koji je predložila gospođa Čomić? (Ne.)
Na član 2. amandman je podnela narodni poslanik Gordana Čomić.
Vlada i Odbor za zaštitu životne sredine nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Milan Stanimirović. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Milan Stanimirović

Demokratska stranka – Boris Tadić
U članu 2. stav 2. tačka se zamenjuje zapetom i dodaju se reči "i drugim propisima kojima se uređuje zaštita prirode, zemljišta, šuma, divljači, riba, voda, vazduha, mineralnih sirovina, planiranje i uređenje prostora, jonizujuća i nejonizujuća zračenja, buka, upravljanje hemikalijama, otpadom, poljoprivreda, energetika, turizam i dr."
Ovim amandmanom obezbeđuje se usaglašavanje sa propisom o kome sam malopre govorio, COM (98) 333 final dokument iz Kardifa, i drugim dokumentima koji se odnose na integraciju životne sredine u različite sektore, energetski, ribarstvo, poljoprivredu i drugo. Amandmanom na član 2. pobrojali smo šta spada u oblast životna sredina prema zakonodavstvu EU. Direktive EU već postoje o načinu uključenja životne sredine u druge sektorske politike: poljoprivreda, energetika, turizam i drugo.
Pod životnom sredinom se u zakonodavstvu EU podrazumevaju potpoglavlja: horizontalna uključenja životne sredine u ostale sektorske politike, uključujući održivo korišćenje prirodnih resursa, a ovo posebno naglašavam, zatim, nuklearna bezbednost i radioaktivni otpad, zaštita i upravljanje vodama, monitoring zagađenja vazduha, preventiva zagađenja bukom, hemikalije, industrijski rizik i biotehnologija, prostor, upravljanje i efikasno korišćenje prostora, prostorno planiranje, životna sredina i prirodni resursi, zaštita divlje faune i flore, divljih biljaka i životinja, upravljanje otpadom i čiste tehnologije, međunarodna saradnja tzv. ekološka diplomatija, sprovođenje međunarodnih ugovora u oblasti životne sredine (SCG potpisanih ima preko 100 i treba još 30 da potpiše radi ujednačavanja sa stanjem u EU).
Zato to predlažemo u ovom amandmanu i predlažemo da se ovaj amandman prihvati kako bi ovo usklađivanje teklo onako kako je to i potrebno. To bi bilo poboljšanje ovog zakonskog predloga.