Dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa SRS prihvata raspravu o ovom predlogu zakona kao put ka pomirenju i zato zameramo predlagaču sa nekoliko aspekata. Jedan od njih je i taj što u svom predlogu ne nudi pomirenje.
Dakle, valjalo je načiniti dobar zakon, glasaćemo i za ovaj, i izneću vam tehničke primedbe na zakon, ali mnogo više me interesuje zašto ovim predlogom zakona, u stvari, ne nudite pomirenje. Čak i predstavnik predlagača kaže za partizane da nisu svi bili društveni talog, kaže da su bili komunističkototalitarni borci. U obrazloženju Predloga zakona koriste se izuzetno grube reči prema partizanima, a treba sve to pomiriti, ne tako da 60 godina posle rata pobedi neko drugi, nego da shvatimo da će borci za slobodu zemlje uvek da pobede, bez obzira na to na kojoj se strani nalaze.
Ratovao sam, gospodine Pejčiću, u Skupštini grada Kragujevca, tada je to bila opština, sa predstavnicima vaše vlasti kao odbornik SRS, kada su ukidana imena ulica poginulih partizana. Znaju to vaši poslanici i tada, kao i sada, iznosim stav da onaj koga su ubili Nemci zaslužuje da ga pominjemo sa poštovanjem, Nemci u Drugom svetskom ratu.
Dešavalo se vašim veoma visokim predstavnicima u vašoj stranci da ukinu naziv ulice partizana koji je poginuo 1942. godine. Ubili su ga Nemci, a rođen je u toj ulici. Čak 55 godina kasnije ideološki mu ukidate ulicu u kojoj je rođen. Šta mu zamerate? Nije ni dočekao oslobođenje, nije stigao da vam pokaže da li je totalitarac ili demokrata.
Trebalo je da se studiozno uradi ovaj zakon zato što izvire iz saveznog zakona. Njemu je izvor savezni zakon koji obezbeđuje prava. Republički zakon samo određuje kako se prava ostvarena saveznim zakonom koriste. Vi ste sada kao izvor prava koristili republički zakon i tu ste upali u priču koju bismo mogli da otegnemo unedogled, da li su ovim obuhvaćeni invalidi, da li su obuhvaćena deca i unuci ravnogoraca. Da vas upoznam, i unuci partizana nosilaca spomenice ako imaju trajna oštećenja imaju pravo na invalidninu sve dok su živi.
Znam da ovaj zakon nije posvećen ravnogorcima, malo ih je, nego jednoj ideji, jednom pokretu, ali otkud to da se Vuk Drašković zalaže za tu ideju i za taj pokret, jer sve što je svetlo u četništvu pomračio je Vuk Drašković i umom i delovanjem.
Zato očekujem, bar od nekih od vas, da iskreno ovu ideju zastupaju i da četništvo veličaju u njegovom izvornom obliku, u kome ga je SRS pronela širom srpskih zemalja, jer ne zaboravite, i vi što vičete au i ou, svi srpski borci u Krajini i Republici Srpskoj nazivali su se četnicima, njihovi neprijatelji nazivali su ih četnicima. Tamo su u istom rovu bila i deca partizana i deca četnika.
Ako me pitate, kao poznavaoca, u rovovima u Krajini i u Republici Srpskoj bilo je više dece partizana nego dece četnika. Nije im smetalo to što su ih nazivali četnicima. Shvatili su osnovnu misao četništva, borbu za odbranu Srba izvan države, za prisajedinjenje matici.
Ovaj zakon je težak, kasno dolazi, kasno za mnoge, čak i za mnoge žive, a da ne pričamo o mrtvima. Oni nemaju rehabilitaciju. Verujem da se i dole tuku međusobno. Ako mu je želja da unuke pomiri, pomirili smo se mi odavno. Nas je neprijatelj pomirio. Ako shvatimo da su i četnici i partizani 1941. godine bili u pravu, onda smo mi pomireni.
Istorijski pokret Draže Mihailovića nije uspeo. Istorijski nije uspeo, ali ovaj zakon se ne odnosi na istaknute četnike, svi su izginuli. Ne odnosi se skoro ni na one koje je kraj rata zatekao u četničkim odredima, ili su se priključili partizanima ili su izginuli na Sremskom frontu. Znate da su na Sremski front uglavnom slati četnici, mobilisani, i to im je bilo neko pročišćenje. Ne zaboravite, bio sam momčić kada se sudilo nekom Požarevcu. Verovatno neki od vas starijih to znaju. Bio je strašan koljač, ali je kraj rata dočekao u partizanima.
Zato je tako dugo trajalo otkrivanje. Nisu svi četnici bili borci za slobodu. Imam pravo to da kažem. Pitajte u Šumadiji, jesu li ostali u najboljoj uspomeni četnici, nisu. Da li su se oni banditi koji su se izdvajali, otišli iznad sela, maltretirali selo i okolna sela, pa im donošeni pilići, gibanice, snaše, ostali su u lošoj uspomeni kod ljudi, ali to i nisu četnici. Za takve se ne borim. Ne borim se ni za 90% onih koji idu u kafane i viču da su četnici. Ne borim se ni za mnoge od onih koji idu na Ravnu Goru, jer se najedu i napiju.
Ovaj zakon je zakon opomene za nas Srbe, jer više je Srba izginulo u okršajima četnika i partizana nego od Nemaca. Neka istorija, koju smo učili do sada, govorila je da su kriv četnici. Znao sam da nisu krivi. Naš obrazovni sistem još uvek nije rešio tu dilemu. Naša nauka istorijska još uvek nije rešila tu dilemu.
Da vas podsetim, mog strica koji je bio kraljev vojnik, kralj je pozvao da se priključi partizanima Josipa Broza Tita. Imao je tešku dilemu da li da sluša kralja kome je položio zakletvu ili da sluša svoju zakletvu, pa da nikada ne izda onoga kome se zakleo i da ne pređe u partizane.
Ovo je rehabilitacija za moju širu familiju i za mog dedu koga su ubili partizani, i za jednog strica koga su ubili ustaše, i za drugog koga su ubili četnici. Uvek nosim u sebi sve dileme koje Srbi u sebi nose. Vama, koji Srbiju nemate kao svoju otadžbinu, vama je lako svemu da se sprdate. Vi čekate evropejske zakone, a Srbi čekaju na pomirenje.
Samo vas upozoravam, Vuk Drašković nije ličnost koja zaslužuje da se za nju veže ovaj zakon. Četništvo je nešto najsvetije i najlepše što Srbi imaju, ali to Vukov poziv da se ne brane srpske zemlje nije. Vukov poziv da izdamo sve junake i da ih predamo Hagu nije četništvo, to je četništvo koje priželjkuju partizani, četništvo koje priželjkuju snimatelji filmova od 45. godine pa naovamo.
Ali, takvom četništvu se nije nikada priklanjala SRS, nego pravom izvornom. Jeste li nas ikada čuli da izgovorimo jednu reč protiv partizana koji su izginuli u ratu. Niste. Mi smo to pomirenje u stranci odavno obavili. Ako je ova sednica Narodne skupštine prilika da i Srbija obavi to pomirenje, evo nas tu, iako smo mi možda u najtežoj dilemi od kako se proglašavaju zakoni u Skupštini Srbije. Mi imamo birače i među četnicima i među partizanima.